Inloggen
Gezagvoerder

Jorgensen, H.

Naam: Jorgensen, H.
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 5
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
LIBRA 1862 Bark Sailing Vessel 13178 Bekijk schip
MARIA MAGDALENA 1847 Bark Sailing Vessel 13962 Bekijk schip
NICOLETTE 1865 Fregat Sailing Vessel 16488 Bekijk schip
GEBROEDERS JANZEN 1850 Bark Sailing Vessel 16096 Bekijk schip
ORION 1863 Bark Sailing Vessel 17884 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.Jorgensen als gezagvoerder gedurende:

*    1867 t/m 1869 van de bark “Aart & Cornelia”, ex Maria Magdalena, gebouwd in 1847 te Alblasserdam, 403 ton o.m., varend voor van Veen & van der Meulen te Nieuwediep;

*    1870 t/m 1872 van de bark “Gebroeders Jansen” ex Linden, gebouwd in 1852 te Thomaston, 417 ton o.m., varend voor van Veen & v/d Meulen te Nieuwediep;

*    1872 t/m 1879 van de bark “Libra” ex Camilla, gebouwd in 1862 te SearsPort, 472 ton o.m., varend voor van Veen & v/d Meulen te Nieuwediep;

*    1870 t/m 1881 van het 3/mschip “Nicolette” ex Bonniton, gebouwd in 1865 te Quebec, 1211 ton o.m., varend voor van Veen & v/d Meulen te Nieuwediep;

*    1882 t/m 1891 van hetzelfde schip en varend voor dezelfde reeder, maar nu vanuit Amsterdam. Het schip is in 1891 op 47oN/36oW in zinkende toestand verlaten;

*    1880 t/m 1881 van de bark “Orion” ex Anevoca, gebouwd in 1864 te Quebec, 592 ton o.m., varend voor van Veen & v/d Meulen te Nieuwediep. (Kennelijk heeft kapitein Jörgensen zijn commando over de “Nicolette” onderbroken voor een reis op de ”Orion”

 

Overige bijzonderheden

De Harlinger Courant dd 29 oktober 1874 vermeldt in de rubriek Scheepvaart-berigten het volgende096:

Binnengekomen:

Cuxhaven 25 Oct. Libra, H.Jorgensen, Riga n. Holland, met schade aan het roer.”

De Harlinger Courant dd 06 november 1874 vermeldt in de rubriek Scheepvaart-berigten het volgende096:

Binnengekomen:

Texel   03 Nov. Z.W.  Libra.  H.Jorgensen, Riga l.v. Cuxhaven.”

 

E-mail Ger Mulder, dd 12 augustus 2005 g.j.mulder@wxs.nl

 

Dag meneer Parma,

 

In het kadaster stuitte ik onlangs bij toeval op een bark 'Nicolette' van een Gerrit van Brakel c.s. uit Dordrecht.

Nu had ik destijds in Groningen een jeugdvriend genaamd Gerrit van Brakel, die later een zeilboot kreeg die hij 'Nicolette' noemde. Zij moesten familie zijn, hetgeen inderdaad het geval was.

 

Ik heb de geschiedenis van de 'Nicolette' even opgevist voor zover ik deze in het kadaster vond en aan mijn vriend gezonden.

Hetzelfde doe ik nu aan u, waaruit u zult zien dat de verkoop door Van Brakel cs aan de mannen in Nieuwediep een jaar eerder was dan 'Bouma' aangeeft.

 

Fregat  ‘NICOLETTE’

Dit schip werd in 1865 als ‘BONNITON’ in Quebec, Canada gebouwd voor rekening van de

heren R.W. Morgan, J.W. Adamson, T. Ronaldson, J. Brunswick, H.W. Low, J. Brown en R. Barclay Brown, vrijwel allen woonachtig in Londen. De heren konden weliswaar geen bewijs van eigendom overleggen, maar verklaarden dat het schip hun eigendom was en vrij van schulden in eigendom werd overgedragen.

Het driemast zeilschip was groot 1063 ton.

 

Begin augustus 1869 verkochten de heren hun schip, liggende in Rotterdam, aan een consortium bestaande uit een zestal investeerders uit Dordrecht onder leiding van Gerrit van Brakel Gerritszoon. De participanten in het schip waren:

  1. van Brakel Gzn, koopman (in koloniale waren), 15/106e aandeel

O.J. van der Elst van Bleskensgraaf, koopman, 19/106e aandeel

  1. van der Elst, medicinaedoctor, 15/106e aandeel
  2. Vriesendorp, agent der Nederlandsche Handel Maatschappij, 12/106e aandeel
  3. Bouten, ridder der Orde van de Eikenkroon, particulier, 15/106e aandeel

C.J.J. Verbroek, koopman 15/106e aandeel

Simon van Brakel, koopman, 15/106 aandeel

 

Het fregatschip met deszelfs rondhout, staande en loopende want, ankers, kettingen, touwen, zeilen en verdere scheepsgereedschappen, niets daarvan uitgezonderd, werd gekocht voor £ 6500 oftewel ƒ 78.000. Betaling geschiedde in wissels tegen een koers van ƒ 12,00. Op deze aankoop werd geen hypotheek gegeven.

De afmetingen waren 53,12 m. lang, 10,96 m. breed en hol 6,84 m. Het fregat was volgens de nieuwe meting nu 1004 ton groot.

Het schip – dat de naam ‘NICOLETTE’ kreeg – werd onder Nederlandse vlag gebracht en op 2 september 1869 in het kadaster in Rotterdam teboekgesteld; de registratiekosten bedroegen ƒ 2.152,80.

De ‘NICOLETTE’ kreeg het brandmerk 1086 Rott 1869. Kapitein werd A.G. Bouten.

 

Gerrit van Brakel Gzn was handelaar in koloniale waren en werd de ‘boekhouder’, d.w.z. manager. Dat hield in, dat hij de dagelijkse gang van zaken regelde, zoals financiën, verzekeringen, bevrachting, bemanningszaken, onderhoud en reparatie.

 

Gerrit van Brakel (* 1935) vertelde uit de familie gehoord te hebben dat het schip indertijd werd gebruikt voor de vaart op Oost-Indië. Daarom was het commercieel nuttig dat J. Vriesendorp als agent van de N.H.M. in het schip aandelen had. Deze maatschappij was weliswaar niet meer de monopoliehouder bij de export van specerijen uit het Verre Oosten maar nog wel een grote speler op deze markt.

 

Op 09.01.1881 werd de ‘NICOLETTE’ inclusief inventaris en chronometer, liggende in de Kolkhaven in Dordrecht, tijdens een openbare verkoping verkocht aan Jan Kroonen, aannemer wonende te Dordrecht.

Ten gevolge de niet betaling der Koopsommen en kosten waarvoor die toewijzing is geschied werd Kroonen op 28 januari 1881 na sommatie tot betaling in gebreke gesteld.

 

Op 9 maart 1881 volgde een tweede verkoping in het koffijhuis ‘Koophandel en Zeevaart’ aan de Groenmarkt in Dordrecht, ten verzoeke van de heer Gerrit van Brakel Gerritszoon, reeder op vracht, en mede op verzoek van de mede-eigenaren (die nog dezelfde aandelen-verhoudingen hadden als bij de aankoop in 1865).

Bij de eerste sessie van de veiling werd bij opbod ƒ 20.000 geboden door Henri Vriesendorp Jr, makelaar in Dordrecht. Deze verdiende daarmee ƒ 200, namelijk het 1% strijkgeld. Daarna volgde de afslag, waarbij op ƒ 40.000 werd begonnen. Bij ƒ 21.500 klonk het “mijn” van Eduard Carel Antonie Koli, makelaar te Amsterdam. Deze verklaarde terstond te hebben gehandeld voor de Heeren  Van Veen en Van der Meulen, reeders (en zeilmakers) te Nieuwediep. Op deze aankoop kwam nog 5% aan diverse kosten voor de kopers. Ook de chronometer werd door de kopers overgenomen; de prijs hiervoor bedroeg ƒ 40.

Kapitein van het fregat dat de naam ‘NICOLETTE’ behield werd H. Jörgensen.

 

Op 28 maart 1881 volgde de teboekstelling van de nieuwe eigenaars in het kadaster te Rotterdam.

Van Veen en Van der Meulen waren sinds maart 1865 reeds eigenaar van de 617 ton grote bark Gebroeders Janzen (ex ‘Linden’), die zij voor ƒ 21.000 tweedehands hadden gekocht.

In juli 1879 hadden zij de 512 ton grote bevaren bark ‘Anevoca’ voor ƒ 16.000 aangeschaft.

 

Volgens ‘Zeetijdingen’ van 13 oktober 1891 was de NICOLETTE onder kapt. Jörgensen op 21 september 1891 van Quebec naar Greenock vertrokken met een lading hout. Op 7 oktober 1891 werd het in zinkende staat verlaten, waarna het schip is gezonken op een positie 47°25’ N.B. 35°41’ W.L (d.w.z. ongeveer 900 mijl oostelijk van Newfoundland). De bemanning werd gered door het s.s. PHIDIAS en op 12 oktober in Liverpool aan land gebracht.