Inloggen
Gezagvoerder

Duyn, Simon van

Naam: Duyn, Simon van
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 2
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
BELLONA 1812 Brik Sailing Vessel 16953 Bekijk schip
WATERLOO 1842 Bark Sailing Vessel 13477 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Simon van Duyn werd geboren te Zandvoort op 27 februari 1804 en overleed op 27 juni 1869.

Hij huwde voor de eerste maal met Jansje Bart, geboren te Amsterdam 17 september 1802 en voor de tweede maal met Henrika Jacoba Schaade, geboren te Amsterdam 06 maart 1805.

In het Bevolkingsregister 1851-53 (-64) van Amsterdam staat Simon van Duijn, geboren op 27 februari 1804 te Zandvoort, gehuwd, nederlands Hervormd, wonend in de Haarlemmerstraat 291 te Amsterdam en in 1852 vertrekkend naar Zaandam.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

S.van Duyn werd met vlagnummer 306 effectief lid van Zeemanshoop per 24 oktober 1829 op voorspraak van J.J.Bart, Zijn schip was de "Javaan"002.

Simon van Duijn, wonendeop de Bikkersgracht 52 te Amsterdam, oud 25 jaar, voerende de brik Maria Jacoba, werd op 17/24 november 1829 met vlagnummer 306 voorgedragen/benoemd als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein J.Bart023.

Lid van Weldadig Zeemansfonds Fonds van Zeemanshoop per 18 september 1832. Met mei 1853 van beroep veranderd003.

 

  1. van Duyn was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1829 t/m (minstens) 1866 met de vlagnummers 306 (1829 t/m 1836), 210 (1836 t/m 1854) en 57 (1854 t/m minstens 1866.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 29 april 1852 van Zeemanshoop staat een verzoek van S. van Duijn om ontslagen te worden uit de Commissie ter Beoordeling der ingekomen antwoorden op de Prijsvraag tot zelfredding op Zee “als zullende met het laatste der maand naar Zandvoort vertrekken.”042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 29 september 1853 staat een verzoek van kapitein S. van Duyn om deelnemer te mogen blijven ondanks het feit dat hij een reis naar West Indië over Engeland gaat doen.042

De diepere betekenis van dit verzoek is me onduidelijk. Gaat hij wellicht een reisje onder vreemde vlag maken?

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 22 februari 1855 staat een verslag n.a.v. een verzoek van kapitein S. van Duyn. Daarin staat dat hij “niet als zeeemans maar als Parkelier (passagier?) op reis is gegaan en verlangt te storten.” Na enige discussie wordt besloten zijn storting aan te nemen “doch zonder eenige beslissing omtrent de bepaling van Art.58 van het Reglement.”.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 26 mei 1864 verzoekt kapitein S. van Duijn om vermindering van contributie welke wordt afgewezen als zijnde strijdig met het Regelement.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 26 juni 1866 vraagt de wed. S. van Duijn om de reglementaire uitkering, die in de vergadering van 26 juli 1866 wordt toegekend ingaande 01 augustus 1866.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 21 augustus 1866 staat vermeld een verzoek door E. van Duyn voor zijn broer om een uitkering welke per 01 augustus 1866 in de 1e klasse werd toegekend.023.

 

De schepen van de kapitein

Vermelding in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001:

vlagnummer                    jaren                       type                  scheepsnaam                  naam reder/boekhouder

        306                       1829-1835                 brik                   Maria (en) Jacoba          Buys,de Bordes en Jordan

        201                            1836                       brik                   Maria (en) Jacoba          idem

                                      1837-1840                 fregat               de Javaan                        M.Udink en Co

                                           1841                       fregat               de Javaan                        idem

                                      1842-1846                 fregat               Waterloo                          B.Kooy Jz

                                      1848-1849                 bark                  Baros                                Buys,de Bordes en Jordan

                                           1850                       bark                  Azia                                  G.W.van Barneveld Kooy

                                      1851-1853                 geen opgave van schip en boekhouder

         57                        1854-1868                 geen opgave van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt S.van Duyn als gezagvoerder gedurende:

*    1830 t/m 1837 op de brik “Maria & Jacoba”, gebouwd in 1812, 150 ton o.m., varend voor Buys, de Bordes & Jordan te Amsterdam;

*    1840 t/m 1842 op het fregat “de Javaan”, gebouwd in 1826 te Rembang, 740 ton o.m. (tot 1833 een oorlogsfregat), varend voor M.Udink & Co te Amsterdam;

*    1840 t/m 1842 op hetzelfde schip maar dan voor reder B.Kooy Jz te Amsterdam;

*    1842 t/m 1844 op het fregat “Waterloo”, gebouwd in 1841 op de werf van Jan Schouten te Dordrecht, 783 ton o.m., varend voor B.Kooy Jz te Amsterdam.

      discrepantie  met de opgaven uit de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart - zie hiervoor.

*    1848 t/m 1850 op de bark “Baros”, gebouwd in 1829 te Middelburg, 723 ton o.m., varend voor Buys, de Bordes & Jordan te Amsterdam. Het schip werd in 1850 verkocht aan Bienfait & Zn te Amsterdam en herdoopt in “Henriëtta Maria”;

*    1851 op de bark “Azia”, gebouwd in 1851 te Amsterdam, 444 ton o.m., varend voor G.W.van Barneveld Kooy te Amsterdam. Op grond van de opmerking in de Biografie van Abrahamsz – zie hierna – is van Duyn geen gezagvoerder van dit schip geweest.

 

Overige bijzonderheden

In de “Biografie van Cornelis Abrahamsz Jr” staat de volgende vermelding:

Januari 1851. Van Barneveld Kooij bouwde weer een nieuw schip, de “Azia”:

“… deze was bestemd om door Kapt. S.v Duijn te zullen worden gevoerd.” … “Ik maakte intusschen met behulp van mijn Stuurman D.Crap Hellingman het schip weder gereed voor de volgende reis … een paar dagen voor de monstering verhaalde mij de Patroon, dat hij kapt. v.Duijn wilde bedanken aangezien die door Reumatisme ongeschikt was om een schip te voeren en of ik zin had om de Azia te aanvaarden … Op mijn aanbeveling werd nu mijn Stuurman D.Crap Hellingman het bevel over de Amicitia opgedragen.”

 

Ontleend aan. van Blokland-Visser064.

Volgens monsterrol nr 1114, Gemeentearchief van Dordrecht is hij op 07 april 1842 kapitein op de nieuwe bark “Waterloo” en vertrekt uit Dordrecht met 26 man naar Batavia.

 

 

Voorstelling der door-ijzing van eenige koopvaardijschepen, door het Groot Noord-Hollands Kanaal nabij Purmerend op den 9 Januarij 1830 opgedragen aan de gezamenlijke reeders dier schepen.” van J.H.Koekkoek en H.W.Hoogkamer

In de Provinciale Atlas van Noord-Holland, Collectie Prenten en Tekeningen, Purmerend 082a.

Ansicht uit het Rijksarchief van Noord-Holland

In Onderschrift staat:

                           namen der schepen                                                   namen der heeren reeders

 

De Louisa Agatha            De Maria en Jacoba         De Heer J.van Beeck Vollenhoven  De Heeren Buys, de Bordes & Jordan   -

    Willem Ernst                -  Welvaart                     De Nederl.Scheepsreederij              De Heer L.Schumacher

 -  Jonge Lodewijk Antonie -  Diana                           De Heren L.Bienfait & Zoon            De Heeren J.A.Westerloo & Comp.

 -  Wilhelmina en Maria    -  Twee Gebroeders                          Insinger & Comp.                          H.& C van de Stadt

 

Uit een bezoek aan de nog steeds bestaande sluis in het Noordhollands kanaal in Purmerend op 05 augustus 1997 kon ik afleiden dat de schepen met de boeg in de richting van Alkmaar-Den Helder liggen. Zij waren dus op 09 januari 1830 op weg naar hun buitenlandse bestemming.

Monsterrol in Archief van de Amsterdamse Waterschout dd 24 november 1829, kapitein Siemon van Duijn, 11 bemanningsleden, bestremming St.Thomas en Curacao, boekhouder Buis, den Border & Jordan.