Inloggen
Gezagvoerder

Disper, M.C.

Naam: Disper, M.C.
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 2
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
KINDERDIJK 1876 Fregat Sailing Vessel 8792 Bekijk schip
CORNELIS SMIT 1865 Bark Sailing Vessel 16104 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt M.C.Disper als gezagvoerder gedurende:

*    1871 t/m eind zeventiger jaren(?) van de bark “Cornelis Smit”, gebouwd in 1864 te Kinderdijk, 756 ton o.m., varend voor Murk Lels te Alblasserdam;

*    1876 t/m 1886 van het fregat “Kinderdijk”, gebouwd in 1876 te Kinderdijk, 1040 ton n.m., varend voor Murk Lels te Alblasserdam.

 

Overige bijzonderheden

M.C.Disper was de eerste gezagvoerder van het ijzeren fregat "Kinderdijk", kiel gelegd op de werf van J.& K.Smit te Kinderdijk voor reder Murk Lels te Alblasserdam en in de vaart "in het najaar van 1874" (dit kan niet juist zijn. Bouma025 vermeldt 1876)026(39/283).

 

M.C.Disper was van 1876-1887 gezagvoerder op het ijzeren fregat “Kinderdijk”, gebouwd in 1876 aan de Kinderdijk door J.& K.Smit, 948 ton, varend voor Murk Lels te Kinderdijk.

“Vertrok begin December 1881 van Rotterdam met stukgoederen naar Soerabaya; door storm naar noorden gedreven en 8 December gestrand bij Castricum, waarbij de bemanning door de Egmonder reddingboot werd afgehaald; de lading werd over het strand gelost en het schip werd 1 Februari 1882 vlotgebracht en in IJmuiden binnen gebracht; in Amsterdam gerepareerd, tot bark gereduceerd, opnieuw beladen en midden Mei 1882 opnieuw naar Indië vertrokken.

Sprekend over de vaak onlogische bestemming “for orders” zegt Pronker : “”De reis van de bark “Kinderdijk” in 1885-’86 met suiker van Java is ook zo’n inefficient omgaan door ladingbelanghebbenden met order-havens. Eerst moest de “Kinderdijk” Cadiz aanlopen voor orders en krijgt daar, na twee dagen wachten, opdracht naar Falmouth te gaan voor nieuwe orders; in de Portugeesche Noord op en na 28 dagen over ruim 1010 mijl (voor een zeilschip in werkelijkheid veel meer mijlen) daar weer twee dagen wachten om dan definitief orders voor Dublin te krijgen: dan was Queenstown een betere for-orders-haven geweest …”052.

 

In de Scheepstijdingen van de Harlinger Courant dd 28 mei 1878 staat het volgende bericht096:

Uitgegaan.

Probolingo  27 Maart, Kinderdijk, M.C. Disper, Holland.”

 

1881

De ijzeren driemastbark 'Kinderdijk', op weg van Rotterdam naar Soerabaja (Nederlands-Indië), strandt tijdens een zware storm tussen Castricum en Egmond aan Zee. Aanvankelijk wil de bemanning het schip niet verlaten en kan de roeireddingboot van station Egmond (NZHRM) door de zware brekers niet bij het schip komen. Tijdens de nacht wakkert de wind aan, waardoor de bemanning in paniek raakt en door hen vuurpijlen worden afgeschoten. Ondanks de grondzeeën slaagt de reddingboot er in om met drie tochten de gehele bemanning van boord te halen en veilig op het strand te brengen. Alle bemanningsleden zullen later voor deze redding worden beloond met een medaille.

Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991

 

In “Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag. Overzicht vanaf de ontdekking in 1616 tot het einde van de Nederlandse grote zeilvaart in 1911”. door H.Hazelhoff Roelfzema. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarder, 2010, 88 pp plus Bijlage met een Chronologisch Register van Reizen van 1616 tot 1911.

p.76-77 Samenstelling vloot verandert 1880-1890. Gebroeders Smit, Willem Christiaan e.a.121

De bark Kinderdijk onder kapitein M.C.Disper verliet Melbourne op 27 april 1884 en voer wellicht, maar niet zeker, via Kaap Hoorn naar Falmouth waar het op 28 augustus werd geregistreerd.