Inloggen
Gezagvoerder

Croese, Hendrik

Naam: Croese, Hendrik
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 3
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
CLARA HENRIETTE 1840 Fregat Sailing Vessel 8058 Bekijk schip
PEKING 1846 Bark Sailing Vessel 13834 Bekijk schip
CORNELIA 1863 Bark Sailing Vessel 15932 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Hendrik Croese werd op 01 september 1838 ingeschreven als leerling van de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam010(532-1856). Hij werd geboren te Blokzijl op 05 december 1824 als zoon van Hendrik Croese, emeritus-predikant, wonende te Voorst bij Zutphen (krankzinnig) en Elisabeth Dam. "De bepalingen zijn door de moeder alleen getekend". Leerling Hendrik is doopsgezind.

In een drie-maandelijkse tabel uit de periode 1839-1841 worden de vorderingen bijgehouden in de vakken zeevaartkunde, "schoolonderwijs" (nederlands, frans en engels) en scheepswerk. Voorts:

"13 maart 1841  geplaatst als kajuitwachter op het schip Elisabeth Anthonie Capt.S.H.Veer naar Batavia voor Amsterdam.       Gagie ¦8,-

 21 maart 1842 terug van de reis met goed attest.

 21 april 1842  geplt als ligtmatr. op het schip Flevo Capt.T.Gollaarts (zie ook T. Gollards001) naar Batavia van Amsterdam ¦10,-

 17 juni 1843  terug van de reis met goed attest

 21 dito eervol ontslagen".

Hendrik (35) (scheepsgezagvoerder) trouwde op 26 april 1860 te Amsterdam met Diederika Nannie de Boer (22) - geb. 27 februari 1838 te Terschelling - d.v. Nanning Dirkzn. de Boer en Aaltje Teunis Reus.

Hendrik (45) hertrouwde op 06.10.1870 te Utrecht met Elsken Diesel (36) - geb. te Rhenen - d.v. Johannes Diesel en Cornelia ten Cate.

 Hendrik overleed op 15 juli 1893 te Ede (67).

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.Croese werd met nr. 639 effectief lid van Zeemanshoop per 03 juli 1855 op voorspraak van H.Rolff. Zijn schip was de "Peking"002.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 12/19 juni 1855 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Hendrik Croese, oud 31 jaar, voerend de bark “Peking”, voor rekening van Bienfait & Zn te Amsterdam,  wonend in Zutphen, op voordracht van kapitein H.Rolff.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren                       type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        639                       1855-1862                 bark                  Peking                                                    L.Bienfait en Zn

                                      1863-1876                 bark                  Cornelia                                                 idem

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

H.Croese                      Peking                         08 augustus 1860                                                           15 januari 1862

                                      Peking                         25 april 1862  22 maart 1863

                                      Cornelia                                                31 de`cember 1863                              18 november 1864

                                      Cornelia                                                24 maart 1865                                      21 oktober 1866

                                      Cornelia                                                15 januari 1867                                    14 december 1867

                                      Cornelia                                                18 maart 1868                                      31 januari 1869

 

Bouma025 vermeldt H.Croese als gezagvoerder gedurende:

*    1854 t/m 1855 van het fregat “Clara Henriëtte”, gebouwd in 1840 te Amsterdam, 706 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;

*    1856 t/m 1863 van de bark “Peking”, gebouwd in 1846 te Slikkerveer, 453 ton o.m., varend voor Bienfait & Zn te Amsterdam;

*    1875 van de ijzeren bark “Cornelia”, gebouwd in 1863 te Kinderdijk, 833 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

H.Croese vertrok per 28 mei 1872 van Nieuwediep met de “Cornelia” en 1 landmachtofficier. De aankomstdatum te Batavia is niet vermeld065.

 

In het Archief van Handels-, scheeps-, assurantie- en plantagezaken Louis Bienfait en Soon, Stadsarchief Amsterdam, inventaris 646 bevinden zich zakelijke archiefstukken betreffende de reparatie van de “Clara Henriëtte” te Rio de Janeiro op weg van Amsterdam naar Valparaiso en onderweg schade te hebben opgelopen.

 

In “De Clippers” van Anno Teenstra, uitg. Holdert & Co, Amsterdam, 1945, 306 pp. staat in hfdst. V een relaas over de rederij/koopmanshuis Bienfait te Amsterdam waar in vermeld een aantal kapiteins die lange tijd voor deze rederij voeren en wel : M. de Wijn, 23 jaar; H.Croese, 21 jaar; J.E.Schneebeck, 21 jaar en N.D. de Boer, 21 jaar.

 

In “Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag. Overzicht vanaf de ontdekking in 1616 tot het einde van de Nederlandse grote zeilvaart in 1911”. door H.Hazelhoff Roelfzema. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarder, 2010, 88 pp plus Bijlage met een Chronologisch Register van Reizen van 1616 tot 1911.

p.58: “Averij 1850-1854. Eendragt maakt Magt, Clara Henriette.”

“Een goed beschreven schadegeval is dat van het fregatschip Clara Henriette in 1854, bestemd van Amsteram voor San Francisco en op 34o03’Z en 45o18’W getroffen door een pampero….. In de later opgemaakte scheepsverklaring en ondertekend door negen opvarenden …beschrijft de gezagvoerder de toenmalige zeilvoering en rastanden…. De hele volgende dag werd opgeruimd en het dek weer gedicht. Na met overgebleven tuigdelen te zijn teruggesukkeld naar Rio de Janeiro, werden aldaar een nieuwe mast, twee marsstengen, drie bramstengen, een marsera, een zaling en drie zeilen gekocht.” Totale kosten ongeveer $ 4.000,- Goederen die naar San Francisco werden gebracht waren de “Nederlandse producten: jenever, boter, vensterglas, sigaren en stearinekaarsen. Verder als buitenlandse producten nog wat wijn en als grootste partij 600 ton steenkool. “….

Op 02 augustus 1853 lag het schip in lading te Amsterdam, arriveerde op 15 december te Rio de Janeiro en op 25 maart 1854, via Kaap Hoorn, Valparaiso. Het schip werd verder nog vermeld op 16 juni 1854 te San Francisco maar hoe de terugreis is verlopen is onbekend.121