Inloggen
Gezagvoerder

Bijl, Leendert

Naam: Bijl, Leendert
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 3
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
NOACH 1858 Clipperfregat Sailing Vessel 8860 Bekijk schip
HENDRIK IDO AMBACHT 1857 Bark Sailing Vessel 15308 Bekijk schip
NOACH III 1869 Fregat Sailing Vessel 8862 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Leendert Bijl werd geboren op 26 juli 1822 te Hendrik Ido Ambacht, Nederlands Hervormd. Hij woonde te Gouda, vestigde zich daarna te Rotterdam aan de Mauritsstraat Wijk 15 nr. 53 (nieuw nr. 24). Hij vertrok op 29 juli 1872 naar Alkmaar en kwam via Amsterdam weer naar Rotterdam, nu aan de Mauritsstraat nr 21. Hij vertrok op 19 oktober 1877 naar Amsterdam.

Hij was getrouwd met Lydia van der Schaft, geboren 22 maart 1830 te Rotterdam, Nederlands Hervormd005

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

L.Bijl was met vlagnummer R106 in de periode 1857 t/m 1877 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

L.Bijl was in 1872 permanent commissaris van de Maatschappij058.

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1877 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar voor zijn effectief lidmaatschap bedankte maar honorair lid is geworden058.

In het Jaarvetslag 1883 van de Maatschappij staat de volgende opmerking: “Bij de opsomming van een en ander  vermeent het bestuur de vroegere vermelding nog eens te moeten herhalen: dat de Maatschappij wel in het bezit is van f 120.000 Inschrijving Grootboek 2½ %, uit de nalatenschap van wijlen den Heer L.Bijl te Zuidland, doch dat de baten van dat Kapitaal voor het grootste gedeelte moeten worden besteed worden aan uitbetalingen van lijfrenten, door den Erflater besproken, …”.  Heeft deze opmerking betrekking op oud-kapitein en vlagvoerder Leendert Bijl?

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat L.Bijl met vlagnummer R106 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

  • 1858, 1859, 1862 t/m 1867

van de bark “Hendrik Ido Ambacht”    399 last varend voor Pistorius & Bicker Caarten te Rotterdam

  • 1874 geen vermelding van schip en boekhouder

 

L.Bijl was van 1876-1877 kapitein op het houten fregat “Noach III”, gebouwd in 1868 door J.Smit te Slikkerveer, 117 ton, varend voor rederij Fop Smit Jr te Rotterdam052.

Bouma025 vermeldt L.Bijl als gezagvoerder gedurende:

  • 1858 t/m 1872 op de bark “Hendrik Ido Ambacht”. gebouwd in 1847 te Hendrik Ido Ambacht, 756 ton o.m., varend voor Pistorius & Bicker Caarten te Rotterdam. Het schip werd in 1872 verkocht naar Noorwegen en herdoopt in “Marie”;
  • 1874 op het 3/m schip “Noach I”, gebouwd in 1857 te Kinderdijk, 892 ton o.m., varend voor Fop Smit te Kinderdijk;
  • 1876 t/m 1877 op het 3/m schip “Noach III”, gebouwd in 1869 te Slikkerveer, 1230 ton o.m., varend voor Fop Smit Jr te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Op 16 april 1858 vertrok de bark “Hendrik Ido Ambacht” van de rederij Pistorius & Bicker Caarten te Rotterdam onder kapitein L.Bijl naar Batavia en arriveerde op 22 juli 1858 na een reis van 96 dagen. Dit schip verzeilde op 01 augustus naar Onrust voor reparatie. De kapitein schreef op 07 augustus aan zijn patroons:

“Zeilende in den Zuid Atlantische Oceaan op 35 gr.27 min. ZBr. en 14 gr.51 min. O.L. ontwaarden wij op den 9den Juni, des middags tusschen 12 en 1 ure, met stormweder, een vervaarlijk zeegedrogt, dat gedurende 9 dagen onophoudelijk bij ons bleef tot op 37 gr.55 min. Z.Br. en 42 gr.9 min. O.L. Dit beest was omstreeks 90 voeten lang en 25 à 30 voeten breed en meestentijds sloeg het met zulk een geweld tegen het schip, dat het er van dreunde. Het gedrogt blies veel water, dat een onaangenamen stank verspreidde over het dek. Vreezende dat het monster schade aan het roer zoude veroorzaken, wendde ik alles aan om er van ontslagen te raken, doch tevergeefs. Na het ontvangen van meer dan honderd geweerkogels, een harpoen

en een langen ijzeren stang, zag men uit verscheidene wonden het bloed stroomen, zoodat het monster eindelijk door verlies van krachten het schip niet langer konde nazwemmen en wij er van ontslagen raakten. Door het geweldig slaan tegen het koper, was zijn huid op vele plaatsen beschadigd geworden. Op Onrust in het droge dok bleek, dat er ongeveer 40 bladen koper weg waren en dat op sommige plaatsen het koper was ingedrukt, waardoor de spijkers waren losgerukt. Deze verschijnselen hadden de experts tot de overtuiging doen komen, dat de schade alleen was ontstaan door de ontmoeting met de walvisch, die blijkbaar met den harpoen tegen de huid van het schip had geschuurd, hetgeen in het certificaat werd vermeld026(38/162).

L.Bijl vertrok op 09 december 1870 van Brouwershaven met de “Hendrik Ido Ambacht” en 1 landmachtsoldaat naar Indië. De aankomstdatum te Batavia is niet vermeld065.