Inloggen
Gezagvoerder

Bruin/Bruyn, Jacob Cornelis

Naam: Bruin/Bruyn, Jacob Cornelis
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 1
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
ADELAAR 1850 Bark Sailing Vessel 7958 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Omgekomen met de schoener “Louisa” op 23 december  1883 in de Golf van Danzig. Zie ook hierna.

De schepen van de kapitein

Bouma025 zie ook 052 vermeldt J.C.Bruijn als gezagvoerder gedurende:

  • 1877 van de bark “Catharina Elisabeth”, ex Hercules, ex Adelaar, gebouwd in 1850 te Amsterdam, 440 ton o.m., varend voor D.Held te Amsterdam;
  • 1878 t/m 1880 op het 3/m schip “Goede Verwachting, gebouwd in 1841 op de werf de Raaf van C.H.Baay te Amsterdam, varend voor D.Held te Amsterdam. Het schip werd in 1880 geslooptzie ook 052;
  • 1880 t/m 1882 op de 3/m schooner “Margaretha” ex Margareth, gebouwd in 1857 te Dundee, 120 ton o.m., varend voor C.de Groof te Vlissingen;
  • 1882 t/m 1883 op de 3/m schooner “Louisa” ex Politena, gebouwd in 1856, 299 ton n.m., varend voor C.de Groof te Vlissingen. Het schip verging in een storm van 23 december 1883, waarna een fles aanspoelde bij Pillau;
  • 1884 t/m 1885 op de brik “Elisabeth”, gebouwd in 1873 te Ahö, 290 ton o.m., varend voor de Groof & Co te Vlissingen. J.C.Bruijn werd opgevolgd door zijn broer W.Bruijn.

 

Overige bijzonderheden

Kapitein Jacob Cornelis Bruin was van 1877 tot de sloop in 1880 gezagvoerder van de bark “De Goede Verwachting”, varend voor D.Held te Amsterdam. In 1880 begon de toen 36 jarige Vlielander bij rederij De Grooff & Co te Vlissingen als kapitein op de 3m.-schoener “Margaretha” (ex-Margareth). “In Juli-September 1883 maakte Kapt.Jacob Bruin met de Groof’s 309 tons driemast-schoener “Louise”, met een grotendeels Vlissinger bemanning, een reis van Middelburg naar Riga (aankomst 16 Augustus) en terug, vrijwel zeker met hout. Op haar volgende thuisreis van de Oostzee, is zij met man en muis vergaan in een vliegende storm in de Golf van Danzig; een fles met een briefje spoelde aan: “Louise, kapitein J.Bruin, op 23 Dezember  Diep in nood in de bogt van Danzig. Groet mijn lieve vrouw en kinderen tot in Ewigheid”.052

“Twee dagen voor Kerstmis in het jaar 1883 streed de driemastschoener “Louise” van de Vlissingse rederij De Groof een ongelijke strijd tegen een noordwesterstorm in de Dantziger Bocht … Kapitein Jacob Cornelis Bruijn schreef een afscheidsbriefje, stopte het in een fles en gooide die overboord. … Een paar dagen later, … werd de fles door een struinende jutter op het strand van Pillau gevonden … “In de nagt van 23 Dezember 1883 zijn wij in Nood in de bogt van Danzig, heden 10 uur Avonds. Ons schip staat 4 voet water in en alle zeilen zijn weg. Zoo wij moeten stranden. Kapitein J.C.Bruijn, Vlieland; Stuurman E.Stuit, Harlingen; … “. … Op de andere kant van het papiertje stond: “Louise, Kapitein J.C.Bruijn. Op den 23 Dezember Diep in nood in de bogt van Danzig. Groet mijn lieve vrouw en kinderen tot in Ewigheid. J.C.Bruijn”. … De jutter waarschuwde de havenautoriteiten en onmiddellijk werd een zoekactie op gang gebracht.” … Zij “troffen na lang zoeken de schoener in gekenterde toestand aan. Zij dreef op haar houtlading. Door het met water verzadigde hout aan dek en het heen en weer klotsende water in het ruim was zij waarschijnlijk gekapseisd en dus niet gestrand, … “. Het schip werd binnengesleept, afgekeurd en de houtlading werd verkocht. “Het was een grote strop voor de rederij, want het schip was niet verzekerd”.

“Jacob was de zesde zoon van postschipper Cornelis Bruijn en Gerritje Laribey. Zijn oudste broer Dirk … leefde niet meer; hij was op zee gebleven. De andere broers waren eveneens zeelui. … Bij de broers Bruijn was het gewoonte zich als roeier van de reddingsboot op het eiland beschikbaar te stellen als ze thuis waren. … Zo voer Jacob op 28 november 1878 mee naar de Duitse bark “Heinrich”, die noodseinen had gegeven. Onder moeilijke omstandigheden wisten Bruijn en zijn maats zeven opvarenden van het schip te redden … “. Ook was Gerrit roeier van de reddingsboot die op 08 maart 1881 hulp bood aan de Engelse “Levell Tartar. “Evenals de andere redders werd hij onderscheiden met de bronzen medaille van de Redding-Maatschappij. … Twee jaar na deze dappere daad werd Gerrit gevraagd het bevel over de brik “Elisabeth” (290 ton, bouwjaar 1873), de nieuwste aankoop van De Groof, op zich te nemen. De blijdschap van de familie Bruijn over Gerrits promotie sloeg om in ontsteltenis toen eind december bericht werd ontvangen van het overlijden van Jacob.”052.