Inloggen
Gezagvoerder

Visser, Wiebe Wiebes

Naam: Visser, Wiebe Wiebes
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 4
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
ZWALUW 1864 Galjoot Sailing Vessel 10799 Bekijk schip
EUGENIE 1830 Fregat Sailing Vessel 10488 Bekijk schip
SARA 1838 Brik Sailing Vessel 15990 Bekijk schip
LANDBOUW 1857 Bark Sailing Vessel 15165 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

VISSER, WIEBE WIEBESZ.
 
Familiegegevens en opleiding
 
Wiebe Wijbes Visser werd geboren te Schiermonnikoog op 10 september 1840 als zoon van Wijbe Jacobs Visser en Grietje Ytjes Post.
 
Hij trouwde op 19 januari 1865 te Schiermonnikoog als scheepsgezagvoerder met Catharina Maria Teensma, geboren op 30 augustus 1841 te Schiermonnikoog als dochter van Lourens Pieters Teensma en Reintje Pieters Colle. Zij overleed op 18 juni 1909 te Amsterdam op de leeftijd van 67 jaar.
 
Wiebe overleed te Amsterdam op 08 januari 1918 op de leeftijd van 77 jaar.
 
 
 
Portretten van Wiebe Wiebesz Visser en Catharina Maria Teensma staan op p. 71 van het boek Het Schiermonnikoger Zeemanscollege en Pensioenfonds door Ron R. van Staveren c.s., Schiermonnikoog 2009, 444 pp
 
 
 
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
 
W.W.Visser was met vlagnummer 4 in de periode 1864 t/m 1918 lid van het Schiermonnikoger zeemanscollege “Zeemanshoop”.
 
Hij was met vlagnummer 13 in de periode 1877 t/m 1893 lid van het Helderse zeemanscollege “Goede Bedoeling”.
 
 
 
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
 
Geen
 
 
 
De schepen van de kapitein
 
Bouma025 vermeldt W.W.Visser als gezagvoerder gedurende:
 
*         1865 op de schoonerbrik “Sara”, gebouwd in 1838 te Emden, 294 ton, varend voor J.& J.Vinke te Amsterdam.
 
           Handelsblad: “Amsterdam 14 september 1865. Volgens telegram van Nerva van 12 september was aldaar bij zwaren storm van 12 september onder meer ter reede gestrand het schip SARA, kapitein W.Visser, volk gered.”;
 
           “Nerva 19 september 1865. Het schip SARA kapitein Visser dat alhier is gestrand is afgekeurd en zal verkocht worden.” (Hoedemaker).
 
*         1867 t/m 1869 op de galjoot “Zwaluw”, gebouwd in 1864 bij W.Pattje & Zn te Waterhuizen, 94 ton, varend voor J.& J.Vinke te Amsterdam;
 
*         1871 t/m 1881 op de bark “Heemse” ex Koning Willem II, gebouwd in 1843 op de werf “De Hoop” van J.Meijjes & Zn te Amsterdam, 724 ton, varend voor J.& J.Vinke te Amsterdam;
 
*         1881 op de bark “Egbert & Nicolaas” ex Landbouw, gebouwd in 1856 bij J.Smit te Papendrecht, 607 ton, varend voor J.& J.Vinke te Amsterdam;
 
*         1882 t/m 1888 op de bark “Heemse” ex India Packet, gebouwd in 1861 bij J.Smit Cz te Alblasserdam, 710 ton, varend voor J.& J.Vinke te Amsterdam;
 
*         1889 t/m 1893 op hetzelfde schip maar nu varend voor Vinke & Co te Amsterdam.
 
           Zeetijdingen 25 mei 1893: “bewesten Faro door het ijs gez.” (Sweys).
 
           Er wordt geen W.W.Visser meer vermeld in de Staat der Nederlandse Zeemacht en Koopvaardij t/m 1905.
 
 
 
Overige bijzonderheden
 
De Dorpsbode 38(24):1984.Bijdrage 12 sSchiermonnikoog meldt nog de volgende bijzonderheden:
 
 “In 1853 moet hij (=W.W.Visser) gevaren hebben op de bark Hellevoetsluis, dragende 335 lasten, gebouwd in 1853, van de rederij J.B.’t Hooft en T.C.Dekking Dura in Dordrecht.
 
Bovenstaande gegevens worden gegeven met enig voorbehoud, althans van vóór 1859. De naam Visser is in de zeevaart zo algemeen, en er zwerven in die jaren 7 Nederlandse schepen op zee met de naam Vrienschap, dat het moeilijk is om vast te stellen wie bij welk schip hoort”.
 
De bark “Hellevoetsluis” wordt door Bouma wel vermeld (gebouwd in 1853 bij Gips te Dordrecht, 631 ton, varend voor J.B.’t Hooft & Déking Dura te Dordrecht), maar de eerste kapitein van 1853 t/m 1863 is W.J.Vos. Een W.W.Visser wordt niet genoemd.