Inloggen
Gezagvoerder

Vonck, E.

Naam: Vonck, E.
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 3
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
ERFPRINSES VAN ORANJE 1840 Bark Sailing Vessel 7989 Bekijk schip
SUSANNE 1857 Fregat Sailing Vessel 15254 Bekijk schip
CONSTANTIA 1851 Bark Sailing Vessel 7751 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

E.Vonck was met vlagnummer R102 in de periode 1853 t/m 1871 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein E.Vonk met vlagnummer R102 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*   1855                        met de bark “Neêrlands Koningin”     351 last  varend voor J.R.Veder te Rotterdam

*   1858                        met de bark “Constantia”                     375 last  varend voor J.R.Veder & Zoon te Rotterdam

*   1859                        met het fregat “Susanna”                     507 last  varend voor J.R.Veder & Zoon te Rotterdam

*   1862 t/m 1867       met het fregat “Susanna”                     507 last  varend voor J.R.Veder & Zonen te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt E.Vonk als gezagvoerder gedurende:

*   1854 t/m 1856 van de bark “Neerlands Koningin” ex Erfprinses van Oranje, gebouwd in 1840 te Capelle a/d IJssel, 664 ton o.m., varend voor J.R.Veder te Rotterdam.

 

Bouma025 vermeldt C.Vonck als gezagvoerder gedurende:

*   1857 t/m 1860 van de bark “Constantia”, gebouwd in 1850 te Krimpen aan de IJssel, 741 ton o.m., varend voor J.R.Veder te Rotterdam;

*   1860 t/m 1868 van het 3/mschip “Suzanne”, gebouwd in 1857 te Stormpolder aan de IJssel, 959 ton o.m., varend voor J.R.Veder & Zn te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Algemeen Handelsblad 25 maart 1858 in de rubriek “Nederlandsche Kolonien, Batavia 25 Januari 1858”

“Sints eenige dagen liepen hier geruchten omtrent een aan zekeren kapitein Vonk, destijds voerende het schip Koningin der Nederlanden, bij deszelfs terugreis naar Nederland, overkomen voorval. De waarheid daarvan is, dat, op zijne laatste terugreis naar Nederland, Kapt. Vonk, aan de noordelijken ingang van Straat Bali, door een rooversvaartuig met 100 koppen bemand en met 7 stukken geschut van zwaar kaliber gewapend, werd aangehouden en stapte de bevelhebber daarvan aan boord over. Hij vroeg kapt. Vonk, aan welke firma zijn schip geconsigneerd was en, op verkregen antwoord, zeide hij, dat kapt. Vonk zich gelukkig moest achten niet aan de firma … geconsigneerd te zijn, dewijl hij zich in dat geval zoude genoodzaakt hebben gezien, zijn schip buit te maken. Hij verklaarde kapt. Vonk, dat hij van der W… genaamd was en een pas, onder den naam van de Vent, waarvan hij zich in der tijd bediend had, om van Soerabaija te vertrekken, bij zich had. Hij reikte kapt. Vonk een vrijgeleide uit, ten einde, voor de zeerovers beveiligd, den Archipel te kunnen doorreizen. Van der W… is vroeger ambtenaar bij den waterstaat te Soerabaija geweest en schijnt, ten gevolge van eene onaangename zaak voor den raad van justitie aldaar, met den bovengemelden valschen pas die plaats verlaten te hebben. Gedurende eenigen tijd voer hij hierop ten handel en moet daarbij in handen der zeerovers gevallen te zijn. Naar men vermoedt, heeft hij met dezen, op voorwaarde, dat zij hem ongemoeid zouden laten, eene overeenkomst aangegaan en bevindt zich thans waarschijnlijk in de Soloosche Zee.”

In voorgaand bericht is de scheepsnaam kennelijk verhaspelt, gezien de opgave bij Bouma025. Voorts staan de stippeltjes achter de namen van de firma … en van der W … in de krantentekst.

 

In het kader van de discussie over de invoering van de Tuchtwet in Nederlands Indië werd in 1865 een memorie aangeboden “aan zijn Excellentie den Gouverneur Generaal van Nederlandsch-Indië over de Wettelijke bepalingen omtrent de handhaving der orde en tucht aan boord der koopvaardijschepen binnen Nederlandsch-Indië.” Deze memorie werd ondertekend door E.Vonck.104.