Inloggen
Gezagvoerder

Vis, G.J.

Naam: Vis, G.J.
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 1
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
W.A. SCHOLTEN 1874 Vracht-/passagiersschip Steamship 8382 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

G.J.Vis was met vlagnummer R19 in de periode 1877 t/m 1888 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dat betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1888 van de Maatschappij  (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1888 voor het vlaggelidmaatschap heeft bedankt058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein G.J.Vis met vlagnummer R19 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*   1877            van het ss. “Rotterdam                 1735 ton n.m.        varend voor de Ned.Amer.Stoomv.Mij te Rotterdam

*   1878, 1880 t/m 1883,

     1885

                            van het ss. W.A.Scholten”           2584 ton n.m.        varend voor de Ned.Amer.Stoomv.Mij te Rotterdam

*   1886, 1887 van het ss. Rotterdam”                 3361 ton                varend voor de Ned.Amer.Stoomv.Mij te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt G.J.Vis als gezagvoerder gedurende:

*   1876 t/m 1878 van het schroefstoomschip “Rotterdam”, gebouwd in 1872 te Elshout, 2040 ton o.m., varend voor de Ned. Amerik. Stoomv. Maatschappij te Rotterdam;

*   1879 t/m 1886 van het schroefstoomschip “W.A.Scholten”, gebouwd in 1874 te Glasgow, 3070 o.m., varend voor de Ned. Amerik. Stoomvaart Maatschappij;

*   1887 t/m 1888 van het ijzeren schroefstoomschip “Rotterdam” ex British Empire, gebouwd in 1878 te Belfast, 3361 ton n.m., varend voor de Nederl. Amerik. Stoomv. Maatschappij te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

p.50 In 1885 werd door de Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij aan gekocht de acht jaar oude viermaster “British Empite”. Het kreeg de naam “Rotterdam. Het was het eerste schip “dat voorzien was van elektrisch licht en een kunstmatig verkoelde kamer”.

Uit:” Brug over den oceaan. Een eeuw geschiedenis van de Holland Amerika Lijn”, door A.D.Wentholt, 1973 Nijgh & Van Ditmar, Rotterdam/’s Gravenhage