Inloggen
Gezagvoerder

Verhoeven, Johannes

Naam: Verhoeven, Johannes
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 3
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
DORDRECHT 1863 Clipperfregat Sailing Vessel 13177 Bekijk schip
CORNELIS GIPS 1854 Bark Sailing Vessel 14664 Bekijk schip
JEANNETTE EN CORNELIA 1848 Bark Sailing Vessel 14065 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Johannes Verhoeven werd geboren op 02 januari 1818 te Dordrecht als zoon van de steenhouwer Arie Verhoeven en Wilhelmina Willems.

Hij overleed op 24 april 1896 te Dordrecht.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Johannes Verhoeven wonend te Dordrecht was in de periode 25 juli 1856 t/m zijn overlijden op 24 april 1896 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” met vlagnummer 79. Ten tijde van de inschrijving was hij gezagvoerder van de bark “Jeannette en Cornelia.  064a

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In het kasboek van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” staat op 20 augustus 1856 de storting door kapitein J. Verhoeven van f 15,- als entreegeld voor lidmaatschap van het college.064b

In het kasboek van het Dordtse College dd 04 mei 1896 staat de reglementair vastgestelde uitkering van f 200,- aan de weduwe van kapitein J.Verhoeven te Amsterdam.64b

 

De schepen van de kapitein

In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat J.Verhoeven als gezagvoerder064a:

*   1857 t/m 1859; 1861 bark “Jeannette & Cornelia”       boekhouders J.B. “Hooft & F.C.Deking Dura, Dordrecht

*   1874                             geen vermelding van een schip

 

Bouma025 vermeldt J.Verhoeven als gezagvoerder gedurende:

*   1857 t/m 1862 van de bark “Jeannette & Cornelia”, gebouwd in 1848 op de werf van Cornelis Gips te Dordrecht op de werf van Gips, 492 ton o.m., varend voor F.C.Déking Dura te Dordrecht;

*   1863 van hetzelfde schip maar nu varend voor G. van Hoogenstraten & Zn te Dordrecht;

*   1866 van de bark “Cornelis Gips”, gebouwd in 1854 te Dordrecht, 649 ton o.m., varend voor G.van Hoogstraten & Zn te Dordrecht;

*   1867 t/m 1868 van de bark “Dordrecht”, gebouwd in 1863 op de werf van Cornelis Gips te Dordrecht, 754 ton o.m., varend voor G.van Hoogstraten & Zn te Dordrecht. Het schip verongelukte op 30 november 1868 bij Brouwershaven op de zandbank de Banjaard.

 

Overige bijzonderheden

In het kader van de discussie over de invoering van de Tuchtwet in Nederlands Indië werd in 1865 een memorie aangeboden “aan zijn Excellentie den Gouverneur Generaal van Nederlandsch-Indië over de Wettelijke bepalingen omtrent de handhaving der orde en tucht aan boord der koopvaardijschepen binnen Nederlandsch-Indië.” Deze memorie werd ondertekend door J.Verhoeve.104.

 

Ontleend aan van Blokland-Visser064:

MRD = monsterrol in het Gemeentearchief van Dordrecht

Johannes Verhoeven was per 09 augustus 1844 (MRD 1217) 4e stuurman/zeilmaker op het fregat “Biesbosch” onder kapitein Pieter Marinus Vogelsang en vertrok hij met 41 man naar Batavia.

Op 16 april 1849 was hij 2e stuurman op hetzelfde schip en onder dezelfde kapitein en vertrok naar Batavia.

Volgens MRD 1647 dd 22 juli 1854 was hij, wonend te Dordrecht, oud 30 jaar, met een maandgage van f 70,-,1e stuurman op het fregat “Biesbosch” onder kapitein J.H.Mugge voor J.B. ’t Hooft & F.C.Deking Dura te Dordrecht en vertrekt op 10 augustus 1854 uit Hellevoetsluis met 31 man via Cardiff naar San Francisco. Mee aan boord waren 6 matrozen uit Hongkong en 4 matrozen uit Soerabaya.

Volgens MRD 1754 dd 14 juli 1856 was hij gezagvoerder op de bark Jeanette Cornelia” en vertrok vanuit Dordrecht naar Hongkong

Op 12 maart 1868 (MRD 2302) monsterde hij, oud 44 jaar, wonend te Dordrecht, aan voor een reis naar Batavia met 25 man (monsterrol 2302 te Dordrecht). De terugreis van Batavia naar Holland duurde 83 dagen. Op 08 september 1868 vertrok het schip uit Batavia met een lading koloniale waren en tevens 40 militairen en 28 passagiers. Na 83 dagen varen kwam Nederland in zicht en men verheugde zich al op de thuiskomst. Op 30 november 1868 sloeg het noodlot toe. Men voer op de Banjaard, een gevaarlijke zandbank voor de Zeeuwse kust bij Schouwen Duiveland. Onmiddellijk werden 80 balen koffie overboord gezet en de passagiers werden van boord gehaald door de sleepboot “Hellevoetsluis”. Het mocht niet baten want al gauw stond er 12 voet water in het ruim en ging het schip verloren. Het werd verkocht op 09 december 1868 op de plaats waar het strandde.