Inloggen
Gezagvoerder

Boer, Ruurd Nanne de

Naam: Boer, Ruurd Nanne de
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 2
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
LAURA 1867 Bark Sailing Vessel 9115 Bekijk schip
ADELAAR 1866 Schoenerbrig/Brigantijn Sailing Vessel 7960 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

R.N. de Boer overleed 18 juni 1898 te Ghelleftia (Zweden) laatst voerende de “Laura” en ligt begraven in Skelleftea in het noorden van de Botnische Golf (Zweden)

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Ruurd de Boer werd in 1876 ingeschreven als lid tweede klasse van het Harlinger zeemanscollege “Zeemansvoorzorg”. Hij was toen stuurman van de bark “Harlingen”. De contributie werd voldaan door zijn vrouw Hinke de Boer. In 1876 werd hij overgeschreven naar de eerste klasse029-fol.051.

Ruurd N.de Boer werd per oktober 1877 met vlagnummer H81 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege “Zeemansvoorzorg”. Zijn schip was de “Adelaar”, boekhouders Hubert Jans & Co. De contributie werd voldaan door zijn vrouw Hinke de Boer, geboortedatum niet vermeld.

Ruurd N.de Boer was van 1877-1890 met vlagnummer H81 lid van het College “Zeemansvoorzorg”. Van 1891-1898 was een R.N.de Boer met vlagnummer 69 lid van hetzelfde college034.

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

.De weduwe van R.N. de Boer had recht op een uitkering uit het fonds van ¦1600,- uit te betalen in 18 halfjaarlijkse termijnen. De beide zoons Jarig (16 jaar) en Leonard (7 jaar) kregen samen een uitkering van ¦60,- ineens028-fol.154.

Op het folio 154 waar per oktober Ruurd N.de Boer met vlagnummer 81 werd ingeschreven staat met potlood aangetekend “overleden in 1898”. Sweijs021 geeft van 1877-1890 een R.N.de Boer met nr.69 en van 1891-1898 een R.N.de Boer met 69. Het gaat hier vermoedelijk om dezelfde persoon die in 1891 van vlagnummer is veranderd.

De schepen van de kapitein

lid van het college Zeemansvoorzorg te Harlingen036

vlagnummer    periode      type                     naam van het schip                                 boekhouder/reder

 H81/H69 1877-1890 sch.brik                         Adelaar (ex Osprey)                      Hubert Jans & Co, Harlingen

                   1891-1898 3/m sch/bark              Laura (ex Windsbraut)                 Hubert Jans & Co, Harlingen

                                               R.N.de Boer overleed 18 juni 1898 te Ghelleftia, Zweden034

 

Kapitein R.N.de Boer was van 1877-1890 gezagvoerder van de houten schoenerbrik ”Adelaar”, gebouwd in 1866 door Patterson in Quebec, Canada, als “Osprey”, 199 n.r.ton. De reders waren de houthandel Hubert Jans & Co te Harlingen, vanaf 1901 reders van de Noord Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij met als directeur T.Vellinga052.

Hij was van 1891-1898 kapitein van de houten schoenerbark “Laura” (ex Golden West, ex-Windbraut), in 1867 gebouwd in Meteghan aan de oostkust van Nova Scotia, 406/342 (328) ton, varend voor de rederij Hubert Jans & Co te Harlingen.052.

Ruurd Nanne de Boer, oudoom van Durk Monsma (wie is dat?), was gezagvoerder van de schoenerbrik “Adelaar” (ex-“Osprey” - 198 last) van 1878-1891. Hij was gezagvoerder van de schoenerbark “Laura” (ex-Windsbraut) van 1893-1899. Hij is op de “Laura” overleden.             De “Adelaar” werd gebouwd in 1866, mat 209 ton en werd gesloopt in 1905 te Makkum. De reder was Hubert Jans & Co.

Bouma025 vermeldt R.N.de Boer als gezagvoerder gedurende:

  • 1877 t/m 1890 van de sch.brik “Adelaar” ex Osprey, gebouwd in 1866 te Quebec, 209 ton o.m., varend voor Hubert Jans & Co te Harlingen;
  • 1891 t/m 1899 van de bark/fregat “Laura” ex Windsbraut, gebouwd in 1867 te Mitigan, 406 ton o.m., varend voor Hubert Jans & Co te Harlingen.

 

De “Laura” werd in 1867 als “Windsbraut” in de vaart gebracht en mat 369 last. Het werd door Hubert Jans & Co voor ¦12.000,- aangekocht en was bestemd voor houtvaart op de Oostzee. Het schip strandde op 06 oktober 1905 op de Vliehors (Vlieland) en ging verloren. Met de stranding c.q sloop van beide schepen in 1905 “verdwenen de laatste Harlinger zeilschepen, zodat in 1905 de zeilvaart daar definitief tot het verleden hoorde”. Ontleend aan “De Blauwe Wimpel” 1986 p.442.

De “Laura”, ex-“Windsbraut”, ex-“Golden West” werd in 1867 te Metegan (N.E.) gebouwd van verschillende soorten hout. Het mat 380 reg.ton. Het schip werd in 1879 aangekocht vanuit Duitsland door reder/boekhouder B.J.Carst en gevoerd door kapitein J.G.Carst. Op 18 september 1882  werd het voor 12.000,- verkocht door makelaar A.Vinke aan Hubert Jans & Co te Harlingen en gevoerd door kapitein T.A.Koster Hz In 1888 veranderde het schip in een 3/m schoener of barkentijn. Opeenvolgende gezagvoerders waren:

1891-1899 R.N.de Boer; 1899-1901 J.Douwes; 1901-1902 J.H.Sommer; 1902-1904 J.Postma; 1904 J.Petersen; 1905 H.Wolthekker. Op 6 oktober 1905 tijdens noordwester storm op de Vliehors gestrand en wrak. Gegevens van K.Suyk te Heiloo, november 1998.

“De diverse bronnen (scheepvaartregister, de Groot en Houter) vermelden alle dat de driemast-bark Laura in 1867 in Duitsland werd gebouwd en als Windsbraut werd gedoopt. Inmiddels is dank zij speurwerk in het Registre Véritas door de Hr Bouma, bibliothecaris van het Scheepvaartmuseum te Rotterdam, bekend geworden dat het schip gebouwd is door J.Thibido in Meteghan (Nova Scotia, Canada). Onder de naam Golden West voer het, als bark getuigde schip, voor rederij G.G. Durkee & Co met Yarmouth als thuishaven. Van 1867 tot 1873 onder bevel van kapitein H.H. Brown, en van 1873 tot 1875 onder kapitein J. Kenealy.

In 1875 werd het schip verkocht aan de rederij Hespe & Co in Brake, aan de Weser nabij Bremen in Duitsland. In die periode voert kapitein J.J. Hoffmann het bevel over het schip, dat dan omgedoopt is in Windsbraut.

Leclerc beschrijft in zijn boek: “De laatste Nederlandse zeilschepen”, dat in 1875 225 schepen werden bevracht, waarvan 206 zeilschepen en daarvan waren er 192 van hout gebouwd. “ De meer ondernemende rederijen hadden grotere schepen nodig om het hoofd boven water te houden; deze konden in Amerika en Canada sneller en goedkoper gebouwd worden, zij het dan minder solide.”

In 1878 werd het 369 ton grote schip gekocht door de firma B.J. Carst & Co in Amsterdam. Volgens het scheepvaartregister van 1880 was J.G. Carst uit Schiermonnikoog kapitein op het schip.  Uit die periode is een foto bewaard gebleven van de Laura in de IJ-gracht in Amsterdam. Het schip ligt ter hoogte van het huidige scheepvaartmu­seum. Deze foto is door de Groot gebruikt als omslag voor zijn boek “De glorietijd van het zeilschip”.

In 1891 stond de Laura onder bevel van Kapitein R.N. de Boer.”

Gegevens via de heer W.G.Koster te Eindhoven, dd maart 2007

 

Overige bijzonderheden

In het Hannemahuis te Harlingen is een schilderij (schilder mij niet bekend) van de bark “Laura”. Het vlagnummer is H69. Dit nummer heeft toebehoord aan T.A.Koster Hz (1874-1889) en R.N.de Boer (1891-1898). Daar het schilderij niet is gedateerd komen beide gezagvoerders in aanmerking. In de Harlingse periode was de reder van het schip Hubert Jans & Co te Harlingen.