Familiegegevens en opleiding
Pieter Teensen Pieters Teensma werd geboren te Schiermonnikoog op 12 december 1831 als zoon van Pieter Teens Pieters Teensma en Lollina Martens Kruizinga.
Hij trouwde op 31 juli 1856 te Schiermonnikoog als gezagvoerder met Riemada Lollina Zeilinga, geboren op 18 augustus 1834 te Schiermonnikoog als dochter van Jacob Abrahams Zeilinga en Meins Remts Danhof. Zij overleed op 12 mei 1859 te Schiermonnikoog.
Pieter Teensen hertrouwde op 28 juli 1861 te Nieuwendam als gezagvoerder met Lollina Jaski, geboren op 01 april 1834 te Nieuwendam als dochter van Benjamin Christiaans Jaski en Neeltje Edes Zeilinga. Zij overleed te Amsterdam op 24 oktober 1880.
Pieter Teensen overleed op 16 februari 1894 in de Prins Hendrikstichting aan de Voorstraat te Egmond aan Zee.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
P.T.P.Teensma werd met vlagnummer 687 per 30 september 1856 ingeschreven als effectief lid van het zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein F.C.Jaski. Als zijn schip werd genoemd de “Cornelia en Geertruida”. Toegevoegd is “bedankt” 002.
In de Algemene Vergaderingen van 23/30 september 1856 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen Pieter Teense Pieters Teensma, oud 24 jaar, voerend de brik “Cornelia & Geertruida”, voor rekening van en met adres bij F.C.Jaski, op voordracht van kapitein F.C.Jaski.023.
P.T.Teensma was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1856 t/m 1869 met vlagnummer 687.
P.T.Teensma was met vlagnummer 65 in de periode 1862 t/m 1883 lid van het Schiermonnikoger zeemanscollege “De Herkenning”.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Vermelding in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001:
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
687 1856-1857 brik Cornelia en Geertruida F.C.Jaski
1858-1860 brik Elisabeth Johanna H.Hattink
1860 sch.br. Cornelia Wilhelmina B.W.Kaars Sijpestein te Krommenie
1861 schoner Fortuna geen opgave
1861-1867 galj. Sophia Maria B.W.Kaars Sijpestein te Krommenie
1868-1869 galj. Sophia Maria W.& A.H.Meursing
Bouma025 vermeldt D.F.P.Teensma als gezagvoerder gedurende:
* 1857 t/m 1858 van de brik “Cornelia & Geertruida, gebouwd in 1856 te Amsterdam, 257 ton o.m., varend voor F.C.Jaski te Amsterdam.
Vanwege de opgave in de AAKZ neem ik aan dat het hier om kapitein P.T.P.Teensma gaat, temeer omdat ik in “Schiermonnikoger Geslachten” geen kapitein Teensma met de initialen D.F.P. kan terugvinden
Bouma025 vermeldt P.T.Teensma als gezagvoerder van/in:
* 1856 t/m 1858 van de brik “Cornelia & Geertruida”, gebouwd in 1856 op de werf “De Nachtegaal” van W.H.Meursing te Amsterdam, 257 ton, varend voor F.C.Jaski te Amsterdam;
* 1859 t/m 1860 van de schoenerbrik “Elisabeth & Johanna”, gebouwd in 1854 op de werf “Koning William” van C.E.Duytz & Zn te Amsterdam; 216 ton, varend voor H.Hattink te Amsterdam;
* 1861 van de 2-mastschoener “Cornelia Wilhelmina”, gebouwd in 1853 bij Pauw te Muiden, 138 ton, varend voor B.W.Kaars Sijpesteyn te Krommenie;
* 1862 t/m 1868 van de galjoot “Sophia Maria”, gebouwd in 1862 bij W.& A.H.Meursing te Nieuwendam, 190 ton, varend voor B.W.Kaars Sijpesteyn te Krommenie;
* 1869 t/m 1873 van hetzelfde schip maar nu varend voor W.& A.H.Meursing te Amsterdam;
Zeetijdingen 30 januari 1873: “Overzeilt bij Heissant. (=Ouessant). (Sweys);
Handelsblad 31 januari 1873. Amsterdam 30 januari 1873: “Volgens telegram uit Cardiff van gisteren, is het Nederlandsche schip “SOPHIA MARIA”, kapitein Teensma van Amsterdam met stukgoed naar Curaçao, gezonken (vermoedelijk overzeild). De kapitein en één man zijn gered, de overigen verdronken.”;
Handelsblad 05 juni 1873. Amsterdam 04 juni 1873: “Volgens brief van kapitein Teensma was het Nederlandsche schip “SOPHIA MARIA” van hier naar Curaçao bestemd, in de nacht van 27 januari l.l. door het Engelsche s.s. Brittania overzeild en onmiddellijk daarna gezonken, waarbij 5 man het leven verloren, de kapitein en één matroos werden drijvende op een klein gedeelte van het achterschip, door een sloep van bovengenoemd stoomschip gered, aan boord gebracht en aldaar zeer liefderijk behandeld. Kapitein Teensma roemt zeer het gedrag van de gezagvoerder Toyles van het s.s. Brittania, die zich nog twee uur ter plaatse van het ongeluk ophield om zoveel mogelijk de overige opvarenden van de “SOPHIA MARIA” te redden. Daar er echter niet het minste spoor van hen ontdekt werd, vervolgde hij de reis en bracht ons te Cardiff aan land.” (Hoedemaker);
* 1873 van de schoener “Hooite Wichger”, gebouwd in 1860 bij W.& A.H.Meursing te Nieuwendam, 171 ton, varend voor W.& A.H.Meursing te Amsterdam;
* 1874 van de composietbrik “Ida Geertruida’, gebouwd in 1865 op de werf “De Nachtegaal” van W.& A.H.Meursing te Amsterdam, 455 ton, varend voor A.Hendrichs & Co te Amsterdam;
* 1875 van de composietbrik “Gedeh” ex Ida Geertruida, gebouwd in 1865 bij W.& A.H.Meursing te Amsterdam, 455 ton, varend voor A.Hendrichs & Co te Amsterdam
Vertrek en terugkomst in Amsterdam093
Kapitein Naam van het schip Aankomst Vertrek
P.T.P.Teensm Cornelia Wilhelmina 13 december 1860 28 juni 1861
Fortuna 16 augustus 1861 10 december 1862
Sophia Maria 01 juli 1862 23 januari 1863
Sophia Maria geen melding 23 januari 1863
Sophia Maria 10 april 1863 26 oktober 1864
Sophia Maria 12 maart 1865 geen melding
Sophia Maria 05 mei 1868 08 deember 1868
Overige bijzonderheden
Gegevens tevens ontleend aan de Dorpsbode 39(5):1985. Bijdrage 17.
NRC 26 mei 1869
Malaga, 18 mei. Heden is alhier binnengelopen het schip (opm: galjoot) SOPHIA MARIA, kapt. P.T. Teensma, van Triëst naar Rio Janeiro bestemd, zijnde de 14e dezer, bij de Malaga vuurtoren, in peiling NNW op een afstand van 2 mijlen, in aanzeiling geweest met het Italiaanse barKschip BARTHOLOMEO, kapt. Antello, van Genua naar New-York bestemd. Eerstgenoemd schip verloor boegspriet, voorsteng, scheg en stagen, enz. De bark heeft daarbij zeer weinig schade bekomen.