Familiegegevens en opleiding
In het Bevolkingsregister 1851 van Amsterdam staat de koopvaardijkapitein Jan Remkes Smit, geboren op 06 maart 1818 te Amsterdam, Engels Hervormd, in 1853 wonend op het Damrak.
Jan Riemkes Smit (43 jaar) was getuige bij het huwelijk van kapitein Tjerk Dirk Gollards met Neeltje Lysbeth Jans (zie aldaar).
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.R.Smit was met vlagnummer 789 per 17 april 1849 effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein J.D.Diets. Als zijn schip is genoemd de “Pieter Florisz” 002.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd. 10/17 april 1849 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Jan Remkes Smit, oud 31 jaar, voerend het fregat “Pieter Florisz”, op voordracht van kapitein J.D.Diets.023.
J.R.Smit was van 1868-1879 bestuurslid van het College Zeemanshoop019
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
789 1849 Pieter Florisz van Baggen & Co
1850 geen vermelding van schip en boekhouder
1851-1853 fregat van Galen van Baggen & Co
403 1854-1859 fregat van Galen J.Rahder Hz
1860-1861 fregat Argus idem
1862-1863 bark Emergens idem
1864-1872 fregat Oceaan L.Bienfait & Zn
1873-1877 geen vermelding van schip en boekhouder
Vermelding van vertrek en aankomst in Amsterdam093
Naam kapitein Naam schip vertrek terugkomst
J.R.Smit Emergens 10 januari 1863 18 januari 1864
Oceaan 16 april 1864 05 juli 1865
Oceaan 01 oktober 1865 29 augustus 1866
Oceaan 26 april 1867 15 april 1868
Oceaan 30 augustus 1868 geen melding
Bouma025 vermeldt J.R.Smit als gezagvoerder gedurende:
- * 1850 op het 3/m schip “Pieter Florisz”, ex Dortenaar, gebouwd in 1830 te Dordrecht, 780 ton o.m., varend voor van Baggen & Co te Amsterdam. Het schip was in 1850 te koop;
- * 1851 t/m 1854 van het 3/mschip “van Galen”, gebouwd in 1839 te Amsterdam (op 27 februari van stapel op de werf Witte Olyfant van Jerem. Meijjes & Zn 023), 609 ton o.m., varend voor Pook van Baggen & Co te Amsterdam;
- * 1855 t/m 1860 van hetzelfde schip maar nu varend voor J.Rahder & Co te Amsterdam;
- * 1859 t/m 1862 op het 3/m schip “Argus” ex Agneta, gebouwd in 1841 te Amsterdam, 691 ton o.m., varend voor J.Rahder & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1862 verkocht naar Engeland;
- * 1863 t/m 1864 van de ijzren bark “Emergens”, gebouwd in 1862 te Amsterdam, 436 ton o.m., varend voor J.Rahder & Co te Amsterdam. Het schip voer in 1865 voor J.Bletz & Co te Amsterdam en was herdoopt in “Presto”;
- * 1865 t/m 1873 van het 3/mschip “Oceaan”, gebouwd in 1857 te Kinderdijk, 920 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
J.R.Smit verzorgde per 24 april 1860 vanuit Nieuwediep met de “Argus” een troepentransport van 5 officieren en 125 manschappen naar Nederlands Oost-Indië. Hij arriveerde te Batavia op 03 oktober 1860 na een reis van 162 dagen. Onderweg overleed 1 soldaat. In Simonsbaai werden 2 arrestanten aan boord genomen065.
In een adres dd 12 december 1855 aan de Tweede Kamer der Staten Generaal drongen 58 gezagvoerders aan op de invoering van een Tuchtwet. Zij meldden dat de uitvoering van hun beroep dagelijks meer en meer werd belemmerd door de onmogelijkheid om aan boord der schepen behoorlijke orde en tucht te bewaren. Een van de ondertekenaars was J.R.Smit van het fregat “Van Galen”. 104.