Inloggen
Gezagvoerder

Stapert, Sybrand

Naam: Stapert, Sybrand
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 2
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
SARA ALIDA MARIA 1840 Bark Sailing Vessel 8086 Bekijk schip
ADMIRAAL DE RUYTER 1860 Bark Sailing Vessel 15625 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Sybrand Stapert werd geboren te Lemmer op 03 januari 1819 als zoon van Jouwet Sjoerds Stapert en Greeltje F. de Boer

Ten tijde van de inschrijving was hij weduwnaar maar hij hertrouwde op 31 maart 1859 met Elizabeth Johanna Koning, geboren te Haarlem op 01 maart 1818.003

 

Sybrand Stapert, Ned. Hervormd, werd per 03 september 1831 als leerling “ingenomen” op de Amsterdamse Kweekschool voor de Zeevaart. Hij werd geboren te Lemsterland op 03 januari 1819 als zoon van Jouwert Sjoerds Stapert, scheepstimmerman, en naderhand kruidenier, “wonende aan de Lemmer, aan het groote hoofd”, en Greeltje Tjeerds de Boer.

Van zijn schoolvorderingen werden 3-maandelijkse rapporten bijgehouden in de vakken zeevaartkunde, schoolonderwijs (nederlands, frans en engels), scheepswerk en tekenen in de periode januari 1832 - januari 1836. Voorts werden de volgende opmerkingen gemaakt:

06 augustus 1832      “bekomt den Prijs der 1e Classe Zeevaartkunde, zijnde Verhandelingen over eenige vroegere Zeetogten”;

05 augustus 1833     “bekomt den Prijs der 2de Classe Zeevaartkunde, zijnde Bredon begrip der Algemeene Geschiedenis 2 deelen”;

30 juli 1834               “geplaatst als ligtmatroos op het schip Nederlanden Capt. A.J.Struijk naar Batavia. Gagie ƒ8,-“;

01 augustus 1834     “bekomt den Hoogsten Prijs in het Zeevaartkundig onderwijs zijn de Octant”;

01 augustus 1835     “terug van de reis met goede attestatie”;

19 september 1835   “aangenomen tot Lidmaat der Nederl.Hervormde Gemeente door leeraar Wunder”;

11 oktober 1835       “geplaatst als ligtmatroos op het schip Dordtenaar Capt. Abbema naar Batavia van Dordrecht …”;

02 november 1836   “terug van de reis met goede attestatie”;

16 november 1836   “eervol ontslagen” 004-532/1722.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

S.Stapert werd met vlagnummer 946 per 22 november 1853 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein G.M.Titsingh. Als zijn schip wordt genoemd de “Admiraal de Ruiter” 002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 15/22 november 1853 wordt als effectief lid voorgedragen/benoemd S.Stapert (geen initiaal), oud 34 jaar, voerend het fregat “Admiraal de Ruiter”, voor rekening van de heer B.Kooy Jz, wonend in de Bikkerstraat te Amsterdam, op voordracht van kapitein G.M.Titsingh. Hij kreeg vlagnummer 946 en per 01 mei 1854 vlagnummer 552.023.

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 23 juni 1857003.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 17 september 1861 staat: “Brief van Kapt. S.Stapert meededeelende bemerkingen over de transistoire bepalingen van het nieuwe Reglement.”042 Nadere toelichting ontbreekt.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 05 juni 1862 vraagt S.Stapert om toepassing van art. 58 van het Reglement.042 (dit artikel regelt de voorwaarden van lidmaatschap bij verandering van beroep.)

In de notulen van de Bstuursvergadering van Zeemanshoop dd 25 september 1862 staat het bericht dat S.Stapert is benoemd tot expert van Veritas in Groningen/Friesland en dat hij het College zijn diensten aanbiedt.042

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd. 30 september 1862 staat vermeld een: “Brief van Kapitein S.Stapert, berigtende te zijn benoemd tot Expert van Veritas te Groningen en tevens zijn diensten aan het Collegie aanbiedenden.”023.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd. 30 juni 1863 staat een: “Brief van den Heer S.Stapert het Collegie ten geschenke aanbiedende een 1e Aflevering van zijn werk getiteld Sturing, Garnering en Vrachtvaart.”023.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 11 januari 1876 staat vermeld: “Hierop ontvangt de Heer S.Stapert Expert te Rotterdam het woord die na het beginsel & doel der tentoongestelde seinlantaarn uiteengezet te hebben, het gemeenschappelijke onderhoud opent. Nadat verschillende sprekers hunne gedachten daaromtrent hebben doen kennen en het onderhoud uitgeput zijnde wordt de Heer Stapert door den Voorzitter den dank der vergadering betuigd voor de belangstelling ten deze opzigte aan de Zeevaart bewezen.”023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

       946                         1853          fregat              Admiraal de Ruyter                            B.Kooy Jz

       552                      1854-1855    fregat              Admiraal de Ruyter                            idem

                                        1856          geen vermelding van schip en boekhouder

                                     1857-1859    bark                Sara Alida Maria                                J.Kooy & J.Kooy Jr

                                     1860-1861    fregat              Admiraal de Ruyter                            F.Hacerkamp

                                     1862-1879                              geen vermelding van schip en boekhouder

 

Vermelding van vertrek en terugkomst te Amsterdam093

Naam kapitein           Naam schip                             vertrek                                                  terugkomst

S.Stapert                     Admiraal de Ruiter                04 september 1860                             31 augustus 1861

 

Bouma025 vermeldt S.Stapert als gezagvoerder gedurende:

  • * 1855 t/m 1857 van het 3/m schip “Admiraal de Ruyter”, gebouwd in 1830 te Amsterdam, 530 ton o.m., varend voor B.Kooy Jz te Amsterdam;
  • * 1858 t/m 1860 van de bark “Sara Alida Maria”, gebouwd in 1840 te Dordrecht, 740 ton o.m., varend voor J.Kooy & J.Kooy Jz te Amsterdam. Het schip voer in 1861 voor A.Kuyper van Harpen & E.Sanders te Amsterdam en was herdoopt in “Passarouang”;
  • * 1861 t/m 1862 van de bark “Admiraal de Ruyter”, gebouwd in 1859 te Amsterdam, 753 ton o.m., varend voor F.Haverkamp te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Op 15 maart 1859 hield kapitein S.Stapert een lezing in de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop, getiteld “De Wet, houdende bepalingen omtrent de tucht aan boord der koopvaardijschepen, van den 7den Mei 1856”.

Vermeldt in::” Werkzaamheden en verrigtingen van de Zeemanscollegiën in Nederland” door Jacob Swart. Verhandelingen en berigten betrekkelijk het Zeewezen, de Zeevaartkunde en de daarmede in verband staande Wetenschappen. Jaargang 1859, pp.303-323.

Hendrik Sweijs, de auteur van de bekende “Almanakken van Sweijs”, overleed in 1873. Deze was expert voor Veritas. “Bij Veritas wordt hij waarschijnlijk opgevolgd door Sybrand Stapert. Hij was na een scheepvaartloopbaan in Indië expert voor Veritas geworden in Groningen. Vanaf 1873 in Rotterdam. Stapert was een van de “verhoorden” voor de Enquete omtrent de toestand der Nederlandsche Koopvaardijvloot … in 1874.”090

In het tijdschrift “De Zee” Jg.1, 1879, p.82 staat vermeld de beschikking dd 27 deccember 1878 van de benoeming in de Commissie van examen ter verkrijging van een diploma als stuurman aan boord van koopvaardijschepen de benoeming tot plaatsvervangend lid van S.Stapert, oud gezagvoerder uit Rotterdam.

 

In het Commissie verslag van de “Enquete omtrent den Toestand van de Nederlandsche Koopvaardijvloot 1874-1875” staat een verslag van het interview dd 04 augustus 1874 met Sybrand Stapel. Hij verklaarde expert te zijn van Veritas te Rotterdam. Hij was in deze functie werkzaam vanaf 1862 en in de periode 1861-1873 in de procincies Friesland en Groningen en vanaf 1874 te Rotterdam. Hij was van 1834 tot 1861 werkzaam permanent in de Indische vaart in allerlei betrekkingen. Hij begon in 1834 met varen.

In Groningen werden door hem als experrt schepen onderzocht vooral van 70 tot 200 ton die voeren op de kleine vaart op de Oost- en Witter Zee en de grotere schepen op de transatlantische vaart op Brazilie, Noord-Amerrika en de Middellandse zZee. Stapert geeft in zijn interview vaak een uitgebreid verslag van de situatie van de koopvaardijvaart en scheepsbouw in vooral Groningen.