Inloggen
Gezagvoerder

Schots, Pieter

Naam: Schots, Pieter
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 3
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
SENIOR 1885 Bark Sailing Vessel 5834 Bekijk schip
JOHANNA 1890 Bark Sailing Vessel 3250 Bekijk schip
SLAMAT 1876 Clipperbark Sailing Vessel 16780 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Pieter Schots werd geboren te Nes op Ameland op 30 maart 1841 als zoon van Pieter Schots en Gertje Polet.

Hij trouwde op 07 mei 1871 te Nes op Ameland als koopvaardijkapitein met de diensbode Grietje Wagenaar, geboren 22 juli 1840 te Nes als dochter van Johannes Lolkes Wagenaar en Grietje Jacobs Klein. Zij overleed op 01 mei 1922 te Nes en werd aldaar begraven.

Pieter overleed eveneens te Nes op 07 augustus 1917 en werd ook aldaar begraven.

Gegevens van fam. Borsch te Hollum, Ameland dd februari 2008.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 en Pronker052 vermelden P.Schots als gezagvoerder gedurende:

  • * 1880 t/m 1889 van de comp.bark “Slamat”, gebouwd in 1875 door W.& A.H.Meursing opde werf “De Nachtegaal” te Amsterdam, 945 ton n.m., varend voor A.Hendrichs & Co te Amsterdam;bghb
  • * 1890 t/m 1893 van de ijzeren bark “Senior”, gebouwd in 1885 op de werf van Rijkee & Co te Rotterdam, 1088 ton o.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam;
  • * 1894 t/m 1895 van de stalen bark “Johanna”, gebouwd in 1890 door Rijkee & Co te Katendrecht/Rotterdam, 1100 ton n.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam.

 

Overige bijzonderheden

“In 1892 had de “Senior” een zeer ongelukkige reis. Met een lading steenkolen “(met nog wat cokes en vuurvaste stenen) van North Shields (Juni) naar Soerabaya, werd het schip bij Tristan da Cunha door een zware storm belopen. “Zowat alles werd van het dek geslagen” en de verschansing werd vanaf de voorkant van het grootwant tot aan de achterkant van het bezaanswant van de berghoutsgang losgescheurd. Vervolgens moest het kreupele schip nog tussen 13 ijsbergen doorvaren alvorens Kaapstad als noodhaven te bereiken (31 Augustus). Tijdens de reparaties in Kaapstad ontstond door broei in de steenkolen een begin van brand; brand geblust; lading gelost ter afkoeling en weer geladen; eindelijk, na 70 dagen in de noodhaven, op 9 November uit Kaapstad vertrokken en 22 December 1892 in Soerabaya aangekomen”052.

“De Slamat schijn op een zijner reizen te Londen averij te hebben opgeloopen, terwijl het daaraanvolgend jaar weer van averij medling werd gemaakt in het reederijboek”. Reder Meursing wilde weten of die tweede schade in verband stond met de eerste schade, om verzekeringstechnische redenen. Op een enkel velletje in het archief van Meursing staat: “Het reederijboek dient te vermelden waarom kapitein Schots bedankt is.”.

In: De Clippers”door Anno Teenstra, Uitg. Holdert & Co Amsterdam 1845, p. 160.

Het Archief van Meursing is op het Stadsarchief van Amsterdam en nader onderzoek wordt aangeraden.

8iokk.