Inloggen
Gezagvoerder

Reinders, Reinder Hindriks

Naam: Reinders, Reinder Hindriks
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 1
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
BAARN 1880 Bark Sailing Vessel 9490 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Reinder Hindriks Reinders werd geboren te Wildervank op 19 januari 1826 als zoon van Hindrik Jacob Reinders en Klaasje Klaassens Tiktak.

Hij trouwde op 31 januari 1849 te Wildervank als zeeman met Jacobtje Tjakkes Hazewinkel, geboren te Wildervank op 30 september 1824 als dochter van de zeeman Tjakke Jans Hazewinkel en Jantje Jans Eerkes. Zij overleed op 10 december 1922 te Wildervank, 98 jaar, weduwe.

Reinder overleed op 02 december 1893 te Amsterdam in de Wijttenbachstraat 49, 67 jaar, scheepsgezagvoerder.

In een reeks van BS-akten uit de periode 1849 t/m 1882 wordt Reinder vermeld als “schipper”.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

R.H.Reinders was vlaggelid van het zeemanscollege “ De Herkenning” te Wildervank met vlagnummer 66 in de periode 1850 t/m 1881 en met vlagnummer 65 in de periode 1882 t/m 1892.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 en 052 vermeldt R.H.Reinders als gezagvoerder gedurende:

*   1850 t/m 1861 van de kof “Jacoba Geziena”, gebouwd in 1849 te Wildervank, 108 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank. Het schip werd in 1861 verkocht naar Turkije en herdoopt in “Eugenie”;

*   1863 t/m 1872 van de 2/mSch “Jacoba”, gebouwd in 1862 te Veendam, 171 ton o.m., varend voor J.M.Meihuizen & Zn te Wildervank. Het schip voer in 1874 voor Tollenaar & Zn te Amsterdam en was herdoopt in “Enna & Catharina”;

*   1874 t/m 1880 van de sch.brik “Fokke”, gebouwd in 1872 te Nieuwedam, 227 ton o.m., varend voor W.& A.H.Meursing te Amsterdam. Het schip werd in 1880 te Batavia verkocht;

*   1880 t/m 1885 van de composiet-bark “Baarn”, gebouwd in 1880 bij W.H.Meursing te Amsterdam, 1028 ton n.m., varend voor W.H.Meursing te Baarn.

 

Monsterrollen op site van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen vermelden Reinder Hendriks Reinders op:

10 februari 1842, kof “Bougina”, schipper Remke Jeltes de Jonge. Voorts stuurman, kok, matroos en de kajuitwachter Reinder Hindriks Reinders.

06 februari 1846, kof “Elsina”, kapitein Hindrik Arend Brouwer uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman Reinder H.Reinders, 19 jaar uit Wildervank, kok, 3 matrozen en een scheepsjongen.

31 maart 1849, schipe “Jaccoba Gesina”, schipper Reinder Hendrik Reinders. Voorts stuurman, kok, matroos en een lichtmatroos.

16 januari 1851, kof “Jacoba Gesina”, schipper Reinder Hendriks Reinders. Voorts stuurman, kok, matroos en een lichtmatroos.

17 januari 1852, kof “Jacoba Gesina”, schipper Reinder Hendriks Reinders. Voorts stuurman, kok, matroos en een lichtmatroos.

18 januari 1855, kof `Jacoba Gesina`, schipper Reinder H.Reinders. Voorts stuurman, kok, matroos, lichtmatroos en een kajuitwachter.

12 februari 1857, kof `Jacoba Gezina`, schipper Reinder H.Reinders, 31 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman, kok, matroos, lichtmatroos en een koksmaat.

06 maart 1858, kof “Jacoba Gezina”, schipper Reinder Hendrik Reinderrs, 32 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman, kok, matroos, lichtmatroos en een kajuitwachter.

19 februari 1859, kof ”Jacoba Gezina”, schipper Reinder H.Reinders, 33 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman, kok, matroos en een lichtmatroos.

06 februari 1860, kof ”Jacoba Gezina”, schipper Reinder H.Reinders, 34 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman, kok, matroos en een lichtmatroos.

10 augustus 1867, schoener “Jacoba”, schipper Reinder H.Reinders, 41 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman, kok, 2 matrozen en een koksmaat.

 

In 11 monsterrollen op het overzicht van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen wordt gesproken van Reinder H./Hendriks/Hindriks Reinders.

Het overzicht luidt:

1842                      kajuitwachter op de kof “Bougina” onder Remke Jeltes de Jonge                      geen leeftijd

1846                      stuurman op de kof “ Elsina” onder Hindrik Arend Brouwer                               19 jaar

1851-1860           schipper op de kof “Jacoba Gesina”                                                                        ?-34 jaar

1867                      schipper op de schoener “Jacoba Gesina”                                                              41 jaar

 

Overige bijzonderheden

Een citaat omtrent de clipper “Baarn” van rederij Meursing te Baarn:

“Vrijwel alle clippers waren als bark getuigd een bezuinigingsmaatregel, die echter ten koste van sierlijkheid en snelheid ging. In 1889 schreef kapitein S.R.Brouwer, de schoonzoon van den eersten kapitein R.H.Reinders, dat het schip met de beste gelegenheid 12 geografische mijlen per wacht kon halen, dat is dus 228 zeemijl per dag. In 1888 maakte het schip een reis naar Batavia van IJmuiden af in 97 dagen.

Na kapitein Brouwer heeft kapitein Veldman nog een reis op het schip gemaakt, waarna het voor f 24.120,- werd verkocht aan den Noor Hakon Christensen te Langesund, die het Lyna doopte. “

Uit: De Clippers”, door Anno Teenstra, Uitg. Holdert & Co NV, Amsterdam, 1945, p. 164.

 

 

In: Scheepsbouw en rederij in de overgang van zeil naar stoom. De Meursings en de bark Baarn. Door Petra Vermeulen. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders 2012, 59 pp. staat een hoofdstuk over de bark “Baarn” met als boekhouder en belangriikste aandeelhouder W.H.Meursing. Het doel van dit stuk was een analyse en berekening van de opbrengsten en de kosten van alle reizen, de resultaten en de rentabiliteit van het schip

Hierna neem ik enkele saillante opmerkingen over, maar zie ook vooral het Archief van de firma Meursing op het Stadsarchief van Amsterdam.

p.34

De bark “ Baarn” werd bij de tewaterlating in 1880 verdeeld in 10 parrten van 1/50ste . kapitein Reinders nam 2/50ste part voor een bedrag van 7.000,- gulden. In februari 1888 ging zijn part over naar zijn schoonzoon S.R.Brouwer, die in 1885 gezagvoerder was geworden van de “Baarn”

Het schip maakte 15 reizen, de eerst 4 met gezagvoerder Reinders, vervolgens 10 met (diens schoonzoon) S.R.Brouwer en de laatste met F.Veldman. Reinders stopte met varen in 1885

  1. 36

De “Baarn” maakte in totaal 15 reizen naar NOI waarvan de eerste 4 onder gezag van kapitein Reinders. En wel in de periode 1881-1885. Op de heenreizen werd stukgoed en in 1882 steenkool vervoerd, en op dee terugreis koffie en suiker.

p.43

“Soms richtte een storm zo’n schade aan, dat het schip de eerste haven moest binnenlopen voor reparaties. Dit overkwam Reinders en zijn bemanning ongelukkigerwijs al op de eerste uitreis naar Java (vertrek juni 1885) toen de Baarn Port Vincent op de Kaap Verdische eilanden moest aandoen met averij.

In februari 1887 veroorzaakte een staking in de Engelse kolenmijnen vertraging en in september 1894 moest Brouwer in Lourenco Marquez lange tijd op lossers wachten, omdat de inlandse bevolking in opstand was gekomen tegen het gouvernement…”