Inloggen
Gezagvoerder

Puister, Eilt Hindriksz

Naam: Puister, Eilt Hindriksz
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 2
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
WERELDBURGER 1867 Brik Sailing Vessel 16348 Bekijk schip
ANNA SOPHIA 1867 Schoenerbrig/Brigantijn Sailing Vessel 16328 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Eilt Puister werd geboren te Veendam op 14 juni 1835 als zoon van Hindrik Jans Puister, schipper/zeeman, en Fennegien Lucas Roelfsema. Hij huwde op 01 november 1871 te Veendam met Gesina Lukkien, geboren c.1840 in (of bij) Tonning als dochter van harm Pieters Lukkien en Niezien Wilkens. Hij was kapitein op de schoener "Anna Sophia".

Uit: "Puister. Een Gronings Veenkoloniaal Geslacht" door H.Puister Az (†) en Drs.A.T.Puister. Wassenaar 1985. Typoscript, 130 pp. (CBG-G/Puis).

en de website http://www.xs4all.nl/~renemaj/html/puister.htm

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt E.H.Puister als gezagvoerder gedurende:

*    1870 t/m 1873 van de sch.brik “Anna Sophia”, gebouwd in 1867 te Muntendam, 196 ton o.m., varend voor C.ten Horn te Veendam;

*    1874 van de brik “Wereldburger”, gebouwd in 1867 te Hoogezand, 213 ton o.m., varend voor J.A.Hooites te Hoogezand.

 

Overige bijzonderheden

In het Commissie verslag van de “Enquete omtrent den Toestand van de Nederlandsche Koopvaardijvloot 1874-1875” staat een interview dd14 augustus 1874 met de heer L.A.Hooites, scheepsbouwmeester, scheepsreder en burgemeester te Hoogezand. Daarin komt in vraag eb abtwoord nr. 2499 ter sprake of Nederlandse schepen in den vreemde ten achter staan om vrachten te krijgen. Hooites antwoordt: “Dat heb ik ten minste nooit ondervonden. Nog een mijner schepen, dat verleden jaar in aanzeiling is geweest, de Wereldburger, werd te Rio-Janeiro voor het nemen eener lading koffie vóór andere getrokken.”

Hier verrmeld vanwege de opmerrking van de aanzeiling

In vraag 2551 wordt op de vermelding van de Wereldburger teruggekomen en gevraagd waarop die voorkeur voor het schip was gebaseerd. Hooites antwoordde: “Vooreerst wass het een flink zeilende bodem, en ten andere was de kapitein een actief man. Een kapitein moet even goed zorgen voor de lading als voor het schip.”