Familiegegevens en opleiding
Pieter Vernes werd geboren op 27 januari 1812 te Dordrecht als zoon van Johannes Vernes en Maria Buitenhoek.
Hij trouwde op 27 juni 1832 te Dordrecht met Elisabeth Prins, geboren in 1812 te Dordrecht als dochter van Aalbert Prins en Elizabeth Baan. In 1840 woonde het gezin aan de Hoogt E435 te Dordrecht, de kinderen Johannes (1833) en Aalbert (1834) beiden geboren te Dordrecht.
Zijn zoon Johannes Vernes monsterde op 25 april 1877 (Monsterrol 18 in het Gemeentearchief van Dordrecht) aan als stuurman a/b van het schroefstoomschip “Martinus Henriette”met als kapitein Pieter Willem Pieters.
In 1854 woont hij aan de Nieuwe Haven A 419 te Dordrecht.
Akte van overlijden zoon Aalbert op 20 december 1852 te Dordrecht: Aan boord van het schoenerschip “Merwestroom” door den gezagvoerder Pieter Vernes waaruit blijkt dat is overleden Aalbert Vernes 17 jaar geb 11 november 1834 wonend te Dordrecht zoon van Pieter Vernes en Elizabeth Prins overboord geslagen en verdronken op 7 februari 1852 op de hoogte van Grintenland.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
Pieter Vernes wonende te Dordrecht was in de periode 28 mei 1841 t/m zijn overlijden op 14 april 1873 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” met vlagnummer 52. Bij de inschrijving was zijn schip de kof “Ceres”.111 en 64a
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In een kasboek van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” dd mei 1841 staat geboekt een entreebedrag van f 15,- door kapitein Vernes.064b
De schepen van de kapitein
In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat P.Vernes als gezagvoerder064a:
* 1842 t/m 1846; kof “Ceres” boekhouders M.W.Rees & Co, Dordrecht
* 1850 geen vermelding van een schip
* 1852 t/m 1858 schoener “Merwedestroom” boekhouders Klerk & Voogd, Dordrecht
* 1859; 1861 geen vermelding van een schip
Bouma025 vermeldt P.Vernes als gezagvoerder gedurende:
* 1843 t/m 1850 van de kof “Ceres”, gebouwd in 1828 te Pekela, 183 ton o.m., varend voor M.W.Rees & Co te Dordrecht. Verongelukt op de Zeehondenplaat. Bemanning gered;
* 1851 t/m 1852 van de schkof “Merwedestroom”, gebouwd in 1830 te Dordrecht, 130 ton o.m., varend voor Klerk & Voogd te Dordrecht. Het schip voer in 1853 voor P.Smit Fz te Dordrecht en was herdoopt in “Irene”;
* 1854 t/m 1859 van de 2/msch “Merwedestroom”, gebouwd in 1851 op de werf van Cornelis Gips te Dordrecht, 97 ton o.m., varend voor Klerk & Voogd te Dordrecht.
Overige bijzonderheden
Ontleend aan van Blokland-Visser064:
Op 14 december 1826 monsterde Pieter Vernes aan als lichtwacht voor een maandgage van f 8,- aan boord van de kof “Goede Hoop” onder kapitein Egbert Dik.
Volgens monsterrol nr 725 dd 26 februari 1835 in het Gemeentearchief van Dordrecht was hij stuurman op de kof “Zeelust onder kapitein Jan van Noord.
Volgens monsterrol 1321 dd december 1846 was hij gezagvoerder op de schoenerkof “Ceres” en vertrok met 8 man naar Belfast.
Volgens monsterrol 1504 dd 15 augustus 1851 was hij gezagvoerder op de schoener “Merwedestroom” en vertrok naar Bergen.064
Familiegegevens en opleiding
Hugo de Goede werd geboren te Vlaardingen in 1821.
Hij trouwde met Anna Judith Sofia Knudsen en woonde in 1866 in de Grote Kerkbuurt A191 te Dordrecht.
Hij overleed in 1877.064
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
Hugo de Goede wonend te Vlaardingen was met vlagnummer 55 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” in de periode 24 november 1859 t/m zijn overlijden in 1877. Ten tijde van de inschrijving was hij gezagvoerder van de schoener “Merwedestroom”. 064a
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat H. de Goede als gezagvoerder064a:
* 1861 schoener “Merwedestroom” boekhouder Klerk en Voogd te Dordrecht
* 1874 brik “Bengalen” boekhouder A.Sandberg & J. van Herwaarden
Bouma025 vermeldt H.de Goede als gezagvoerder gedurende:
* 1859 t/m 1868 van de 2/msch “Merwedestroom”, gebouwd in 1851 te Dordrecht, 97 ton o.m., varend voor Klerk & Voogd te Dordrecht;
* 1869 t/m 1874 van de brik “Bengalen”, gebouwd in 1854 te Rotterdam, 305 ton o.m., varend voor A.Sandberg & J. van Herwaarden te Dordrecht;
* 1874 t/m 1875 van de hoeker “Volharding” ex Boreas, gebouwd in 1839 te Vlaardingen, 114 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Rotterdam. Het schip werd in 1875 voor bodemarij te Nantes verkocht;
* 1876 van de brik “Bengalen”, gebouwd in 1854 te Rotterdam, 305 ton o.m., varend voor A.Sandberg & J. van Herwaarden te Dordrecht.
Overige bijzonderheden
Ontleend aan van Blokland-Visser064:
Op 20 juli 1868 (monsterrol 2326 Gemeentearchief van Dordrecht) is hij kapitein op de brik “Bengalen en vertrekt naar de Oostzee.
Familiegegevens en opleiding
Hendrik was getrouwd met Adriana Bruijninghuijs, geboren te Dordrecht op 04 mei 1832.
Hendrik overleed in 1873.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
-
de Groot wonend te Dordrecht was met vlagnummer 72 in de periode 24 januari 1851 t/m zijn overlijden p 02 juni 1873 lid van het Dordtsee zeeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart”. Ten tijde van de inschrijving was hij gezagvoerder van de kof “Harmonie”.111 en 64a
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In het kasboek van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” staat op 09 februari 1851 de storting door kapitein H. de Groot van f 15,- als entreegeld voor lidmaatschap van het college.064b
In het kasboek van het Dordtse College 1874-1889 staat vanaf 02 november 1874 een maandelijkse uitgave van f 5- als toelage voor de weduwe van kapitein H. de Groot. De uitkering zal eerder zijn aangevangen, maar het kasboek uit de periode 1857-1874 ontbreekt in het Dordtse archief.
In een briefje in het archief van het Dordtse zeemanscollege staat de notitie datAdriana Bruijninghuijs, de weduwe van Hendrik de Groot is geboren te Dordrecht op 04 mei 1832.064c
De schepen van de kapitein
In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat H. de Groot als gezagvoerder064a:
* 1852 t/m 1854 kof “Harmonie” Klerk en Voogd te Dordrecht
* 1855 t/m 1856 bark “Johanna Wilhelmina Sandberg, van der Slik en van der Monde te Dordrecht
* 1857 t/m 1859; 1861 geen vermelding van schip
Bouma025 vermeldt H. de Groot als gezagvoerder gedurende:
* 1854 t/m 1858 van de kof “Harmonie”, gebouwd in 1827 te Dordrecht, 173 ton o.m., varend voor Klerk & Voogd te Dordrecht. Het schip voer in 1858 voor J.Teengs Az te Edam en was herdoopt in “Verwachting”;
* 1856 t/m 1857 op de bark “Johanna Wilhelmina” ex Vlashandel ex Ribble, gebouwd in 1828 te Antwerpen, 249 ton o.m., varend voor v/d Slik & Co te Dordrecht.
Overlap in vaarperioden
* 1864 t/m 1866 van de bark “Fortuna” ex Theresia, ex Aeolus, gebouwd in 1840 te Dordrecht, 465 ton o.m., varend voor Klerk & Voogd te Dordrecht. Het schip is in 1866 gestrand op de Vlaamse kust en afgekeurd;
* 1869 t/m 1873 van de 2/msch “Merwedestroom”, gebouwd in 1851 te Dordrecht, 97 ton o.m., varend voor Klerk & Voogd te Dordrecht.
Overige bijzonderheden
Het Handelsblad dd 15 maart 1866 bevat het bericht:
“Amsterdam 15 maart 1866. Het Nederlandsche schip FORTUNA, kapitein H. de Groot, van New Castle naar Singapore is volgens telegram uit Ostende van gisteren bij Panne gestrand. Later berigt meldt dat het op groote afstand zit van het strand en gevaarlijk zit. Ten gevolge van het stooten had het 7 voet water en als er niet spoedig sleepbootassistentie komt, kan het noodlottig worden. De 16 man der equipage zijn met veel moeite met de reddingboot van Adinkerke aan land gebragt”038
En voorts het bericht:
“Ostende 10 november 1866. De Nederlandsche Bark FORTUNA, van Shields naar Singapore bestemd, welke op 14 maart j.l. op de hoogte van Oost Duinkerken gestrand en op 17 derzelfde maand geligt en in Ostende op sleeptouw binnengebracht is, is j.l. Zaterdag te Antwerpen in veiling verkocht. De heer Maes, oud zeekapitein, en nu zeilmaker aldaar, is daarvan eigenaar geworden voor de som van 23.000 fr.”038
Wat er verder met het schip is gebeurd (gesloopt of weer opgeknapt) kan ik in Nederlandse bronnen niet terugvinden. Wellicht wèl in Belgische archieven.
Ontleend aan van Blokland-Visser064:
Volgens monsterrol nr. 1707 dd. 03 september 1855 in het Gemeentearchief van Dordrecht was H.de Groot, oud 34 jaar, afkomstig uit Dordrecht, gezagvoerder op de bark “Johanna Wilhelmina”, reder A.Sandberg, voor een reis naar Newcastle.064 (deze gegevens kloppen niet met die van Bouma025. Is de datum van de monsterrol wel juist?)
In 1864/1866 is H de Groot kapitein op de bark “Barendina Fortuna” (ex Aeolus), (1841) werf Cornelis Gips ) reder Klerk en Voogd. Deze naamgeving klopt niet met Bouma, waar geen Barendina Fortuna voorkomt. Wèl de “Fortuna” ex Theresia, ex Aeolusop
Zierikzeesche Courant 19 maart 1864
Op 17 maart 1864 is te Brouwershaven binnengekomen de “Fortuna”, kapt. H. de Groot, komend van Rotterdam en met bestemming Batavia.
Familiegegevens en opleiding
Michiel Gijsbert Knijf werd geboren op 07 november 1836 te Dordrecht als zoon van Harpert Knijf en Johanna Walburg.
Hij trouwde op 03 september 1862 te Dordrecht met Francina W.Steiner, geboren in 1835 te Dordrecht. Zij kregen een zoon Harpert Adrianus (1874).
In 1888 vertrekt het gezin naar Kruiningen en wordt hij agent van een sleepbootdienst.064
M.G. Knijf overleed op 13.06.1905 te Dordecht (88).
Op het CBG te Den Haag is een krantenknipsel (krant niet vermeld):
Getrouwd M.G.Knijf en F.W.Stern, Dordrecht 3 september 1862
Kinderen
- Johanna Catharina
- Adriana Pieternella
- Maria Francina Willemina
- Arie Adrianus
- Martina Gerardina
- Francina Wilhelmina
- Hapert Adrianus.
Opmerkingen in verband Zeemanscollege(s)
In het kasboek van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” staat op 17 mei 1911 de uitgave van f 25,- als “Bijdrage voor het verblijf van de dochter van wijlen den Scheepskapitein Knijf in de Johannes Stichting te Nieuwveen”064b
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt M.G.Knijf(f) als gezagvoerder gedurende:
* 1869 van de bark “J.C.Schotel, gebouwd in 1849 te Dordrecht, 632 ton o.m., varend voor de Gebr. Blussé te Dordrecht. Het schip werd in 1869 afgekeurd in averij op Java;
* 1870 t/m 1872 van de 2/m sch. “Triton” ex Arnoldina Catharina, gebouwd in 1850 te Pillau, 159 ton o.m., varend voor A.Sandberg te Dordrecht. Het schip is in 1872 verongelukt;
* 1874 t/m 1876 van de 2/msch “Merwedestroom”, gebouwd in 1851 te Dordrecht, 97 ton o.m., varend voor Klerk & Voogd te Dordrecht;
* 1877 t/m 1878 op het 3/m schip “Bato” ex Joseph Willem, ex Amos Lawrence, gebouwd in 1856 te Boston, 1501 ton o.m., varend voor Klerk & Voogd te Dordrecht. Het schip werd verkocht te Batavia.
Overige bijzonderheden
De “ Triton” zeilde op 06 mei 1870 vanuit Hellevoetsluis samen met de “ Nijverheid” van kapitein M. van der Hidde uit Rotterdam.
Van der Hidde schreef aan zijn patroon op 08 mei 1870:
“ Van Hellevoet uitgaande zijn wij met de ‘Triton’ van Dordt naar zee gegaan, die vermaard is als een gladde schoener, de ‘Nijverheid’ is hem op de Noord Zee voor uit ’t gezigt geloopen …”
In: De reizen van kapitein M. van der Hidde met het Nederlandse brikschip “ Nijverheid” van 1870 t/m 1872.
Manuscript aanwezig in de bibliotheek van de Stchting Nederlandse Kaap Hoorn Vaarders te Hoorn.
In de Scheepstijdingen van de Harlinger Courant dd 12 januari 1878 staat het volgende bericht096:
Ingekomen:
“Dordrecht 7 Jan. Bato, M.G.Knijf, Tjilatjap”
De bark “J.C.Schotel”van de Dordtse rederij Blussé van Oud Alblas maakte in totaal 13 reizen waarvan de een aantal onder kapitein M.G.Knijf. Data en bestemmingen niet genoemd.
Gegevens van P. Blussé te Vught die ze ontleende aan het Blusséarchief in het Stadsarchief van Dordrecht.
Ontleend aan. van Blokland-Visser064
MRD = monsterrol in het Gemeentearchief van Dordrecht
Per dd 16 maart 1867 (MRD 2252) is hij 1e stuurman op de bark “J.C.Schotel” onder kapitein Everhardus Martinus Chevalier.
Per 09 september 1869 (MRD 2383)is hij gezagvoerder van de schoener “Triton” en vertrekt naar Riga voor een lading hout.
Op 08 augustus 1876 (MRD 34) is hij gezagvoerder op het fregat “Batoa” en vertrekt met 27 man naar Batavia met als 1e stuurman Willem Hazewinkel Derksz uit Pekela.
NRC 10 maart 1869
Amsterdam, 9 maart. Volgens bericht van Batavia d.d. 29 januari, zou het schip (opm: bark) J.C. SCHOTEL waarschijnlijk afgekeurd worden, aangezien de reparatiekosten te belangrijk waren. (opm: zie NRC 250369 en 080469)
NRC 25 maart 1869
Amsterdam, 24 maart. Volgens bericht van Batavia, d.d. 9 februari is het Nederlandse schip (opm: bark) J.C. SCHOTEL, kapt. M.G. Knijf, aldaar afgekeurd, en zou het in de loop dier maand publiek verkocht worden. (opm: zie NRC 100369 en 080469)
NRC 08 april 1869
Batavia, 28 februari. De veiling van het Nederlandse barkschip J.C. SCHOTEL op de vendutie van woensdag (opm: 24 februari) heeft NLG 16500 opgebracht. Koper is Sech Naum voor Bob Said te Soerabaya. (opm: zie NRC 250369)
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt A.P.Sannes als gezagvoerder gedurende:
* 1877 van de 2/msch “Merwedestroom”, gebouwd in 1851 te Dordrecht, 97 ton o.m., varend voor Klerk & Voogd te Dordrecht.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Hij overleed eind 1903
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
H.Sannes werd met vlagnummer 810 per 07 juli 1863 ingeschreven als effectief lid van Zeemanshoop op voordracht van L.Tuk. Zijn schip was de “Castor”002.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” dd 30 juni/07 juli 1863 werd als lid voor de vlag voorgedragen/benoemd H.Sannes, geen leeftijd genoemd, voerend het kruisschoonerschip “Castor”, mede voor rekening van de Gebr. Goedkoop, op voordracht van kapitein L.Tuk.023.
Hielke Sannes wonend te Dordrecht was met vlagnummer 52 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” in de periode 17 november 1881 t/m zijn overlijden december 1903.111 en 64a
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” dd 22 oktober 1891 wordt besloten het effectieve lid Sannes wegens behoeftige omstandigheden voorlopig vrij te stellen van contributiebetaling.064a
In de notulen van de Bestuursvergadering dd 15 november 1901 wordt gemeld dat aan kapitein Sannes een wekelijkse toelage van f 2,50 is toegekend plus een bedrag van f 25,- in eens voor de aanschaf van noodzakelijke kleding.064a
In de notulen van het Dordtse college dd 04 februari 1904 wordt gemeld dat wordt voorgesteld aan de erven van het overleden lid Sannes f 25,- uit te keren “als tegemoetkoming van geleden schade aan een bed … “. In de daaropvolgende discussie bleek panningmeester Uhlrich van mening dat in het verleden genoeg was gegeven, maar bij stemming wordt het voorstel, met de heer Uhlrich tegen, aangenomen.064a
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 07 november 1901 vraagt G. de Groot enige ondersteuning voor oud-gezagvoerder H.P.Sannes. Dit wordt afgewezen.042
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 05 juni 1902 staat vermeld een: “Brief van Schipper G. de Groot te Rotterdam, toelichting gevende op zijne aanvrage om ondersteuning voor den oud-gezagvoerder H.P.Sannes . Aangenomen voor bericht.”023.
In het kasboek van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” staat op 24 november 1881 de storting door kapitein H.Sannes van f 50,- als entreegeld voor lidmaatschap van het college.064b-
Op 01 mei 1901 wordt een ondersteuning geboekt van f 2,-, die op -1 november 1901 is verhoogd tot f 10,- en wel maandelijks tot aan zijn overlijden eind 1903. Op 31 december 1902 staat een uitgave van f 12,- voor een jas voor kapitein Sannes. 064b
In het kasboek van het Dordtse zeemanscollege dd 14 december 1903 staat een uitgave van f 3,10 “Voor eene St.Nicolaasversnapering aan het Effectief lid Sannes verpleegd in het Stedelijk ziekenhuis.”
In het kasboek van het Dordtse college “Tot Nut van Handel en Zeevaart” staat dd 05 januari 1904 een uitgave van f 300,- aan de erven H.Sannes Deze eenmalige uitkering aan erven van overleden effectieve leden is reglementair bepaald en is in de loop van de jaren verhoogd tot f 300,-.064b
De schepen van de kapitein
In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staatH.Sannes als gezagvoerder064a:
* 1891 geen vermelding van een schip.
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
810 1863 schoner Castor Gebr.Goedkoop
1864 geen vermelding van schip en boekhouder
1865-1868 schoner Clasina G.J.Huygen te Rotterdam
1869-1872 geen vermelding van schip en boekhouder
Vermelding van vertrek en aankomst in Amsterdam093
Naam kapitein Naam schip vertrek terugkomst
H.Sannes Castor 29 april 1861 05 februari 1862
Bouma025 vermeldt H.Sannes as gezagvoerder gedurende:
-
* 1862 t/m 1864 van de 2/msch. “Castor” ex Henriëtte Alida, gebouwd in 1859 te Groningen, 174 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam. Het schip is in 1864 overzeild;
“de Castor, een kruisschoener, (is) in 1864 in de Oostzee vergaan”.081;
-
* 1863 t/m 1865 van de sch.brik “Klaziena” ex Donati, gebouwd in 1859 te Foxhol/Hoogezand, 186 ton o.m., varend voor G.J.Huygen te Rotterdam. Het schip voer in 1869 voor den Bouwmeester, Borsius & v/d Leye te Middelburg en was herdoopt in “Nerva”;
-
* 1872 van de ijzeren brik “Juno”, gebouwd in 1863 te Amsterdam, 257 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam. Het schip werd in 1872 verkocht naar het buitenland;
-
* 1878 t/m 1882 van de 2/msch “Merwedestroom”, gebouwd in 1851 te Dordrecht, 97 ton o.m., varend voor Klerk & Voogd te Dordrecht. Het schip werd in 1882 verkocht naar Engeland en is op reis daarheen gezonken.
Overige bijzonderheden
NRC 01 september 1864114
Rotterdam, 31 augustus. Het Nederlandse schip CASTOR, kapt. H. Sannes, van Newcastle naar Cadix, is door een onbekende stoomboot overzeild. De bemanning is gered.
|