Inloggen
SANTA MARGHERITA - ID 5716

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1952
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5312446
Nat. Official Number: 2714 Z GRON 1952
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Bodewes Scheepswerven N.V., Martenshoek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 394
Launch Date: 1952-03-12
Delivery Date: 1952-05-01
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10087 Type 8ED (290x450)
Speed in knots: 10.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.55 Gross tonnage
Net Tonnage: 327.75 Net tonnage
Deadweight: 925.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 39500 Cubic Feet
Bale: 36500 Cubic Feet
 
Length 1: 59.75 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 55.63 Meters Registered
Beam: 9.25 Meters Registered
Depth: 3.14 Meters Breadth, moulded
Draught: 3.53 Meters Other
Ship History Data

Date/Name Ship 1952-05-01 SANTA MARGHERITA
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij 'Santa Margherita', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder: N.V. Reederij 'Santa Lucia' (Johan Adolf van Overklift), Jan Beck (tot 19.12.1969) en Bodewes' Scheepswerven N.V. (Hoogezand)
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PHIL
Additional info: Resp. 1/2, 1/4 en 1/4 deel.

Date/Name Ship 1969-00-00 SANTA MARGHERITA
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Rederij 'Santa Margherita', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder: N.V. Reederij 'Santa Lucia' (Johan Adolf van Overklift), Jan Beck (tot 19.12.1969) en Bodewes' Scheepswerven N.V. (Hoogezand)
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PHIL
Additional info: Resp. 1/2, 1/4 en 1/4 deel.

Date/Name Ship 1969-12-19 SANTA MARGHERITA
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Rederij 'Santa Margherita', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder: N.V. Reederij Santa Lucia' (Johan Adolf van Overklift), Bodewes' Scheepswerven N.V. (Hoogezand)
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PHIL
Additional info: Resp. 3/4 en 1/4 deel.

Date/Name Ship 1970-00-00 SANTOURI
Manager: Marcus Kiosseglou, Piraeus, Greece
Eigenaar: Marcus Kiosseglou, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SWPM

Date/Name Ship 1971-06-14 SANTOURI
Manager: Nicolaos A. Dimitriadis & Marcus I. Kiosseglou, Piraeus, Greece
Eigenaar: Nicolaos A. Dimitriadis & Marcus I. Kiosseglou, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SWPM

Date/Name Ship 1973-00-00 IRINI
Manager: Nikolaos Diakos, Magdalini Diakos & Georgios Haralambidis, Piraeus, Greece
Eigenaar: Nikolaos Diakos, Magdalini Diakos & Georgios Haralambidis, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV3867

Date/Name Ship 1975-00-00 IRINI
Manager: Nik. Diakos & Co., Piraeus, Greece
Eigenaar: Nik. Diakos & Co., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV3867

Date/Name Ship 1987-00-00 IRINI II
Manager: Nik. Diakos & Co., Piraeus, Greece
Eigenaar: Nik. Diakos & Co., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV3867

Ship Events Data

1952-03-13: NvhN 13-03-1952: Tewaterlating m.s. SANTA MARGHERITA. Bij Bodewes Scheepswerven N.V. te Martenshoek werd hedenmorgen met goed gevolg te water gelaten de stalen gladdek-coaster Santa Margherita, groot ca. 920 ton d.w., welke werd gebouwd voor rekening van de rederij Van Overklift, Beck en Bodewes. Het schip wordt voorzien van een 500 p.k. dieselmotor en zal eind April in de vaart worden gebracht. De kiel is gelegd voor een zelfde schip voor Engelse rekening, dat de naam „Coquet Dyke" krijgt en wordt voorzien van een 650 p.k. dieselmotor.
1952-04-22: Op 22-04-1952 als SANTA MARGHERITA, zijnde een motorschip, metende 1415.16 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 8733 d.d. 18-04-1952, liggende te Hoogezand, door A. Jonkers, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2714 Z GRON 1952 op het achterschip aan S.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op het verhoogd achterdek, 3.22 m. uit hekplaat, 0.55 m. uit lengteas en 1.50 m. uit dek.
1952-04-29: Op 29-04-1952 van de werf naar Delfzijl gesleept.
1952-05-02: NvhN 02-05-1952: Proefvaart m.s. SANTA MARGHERITA. Op de Eems heeft de goed geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Santa Margherita, dat bij Bodewes Scheepswerven N.V. te Martenshoek (Gr.) werd gebouwd voor de rederij Van Overklift, Beck en Bodewes te Groningen. De Santa Margherita is van het gladdektype, meet 940 ton d.w. (499 b.r.t.) en is uitgerust met een 500 P.K. motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van 10.8 mijl. Het schip is gebouwd onder hoogste klasse Lloyds met certificaat Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart met speciaal certiiicaat voor de houtvaart. De Santa Margherita is direct na de proefvaart vertrokken naar Rotterdam om zilverzand te laden voor Finland.
1958-08-18: De Telegraaf 18-08-1958 : Brand in Ned. Kuster. Shoreham, maandag (AP) — Brandweerlieden met zuurstofmaskers hebben gisteren een brand bestreden in het voorste ruim van de 500 ton metende Nederlandse kustvaarder ”SANTA MARGHERITA", dat in de haven van Sussex voor anker ligt. Het schip was vrijdag met een lading hout uit Zweden in Shoreham aangekomen. Er zijn geen slachtoffers en volgens de brandweer loopt het schip geen gevaar te zinken.
1961-12-30: Na een aanvaring in dichte mist met de Britse tanker 'Mallard' bij Gothenburg aan de grond gezet en gekapseisd. Ze was met 700 ton cement onderweg van Lidkoping naar Schotland. Hierbij kwam een bemanningslid om het leven. De anderen werden door een Zweedse tanker gered. 7 februari 1962 gelicht, naar Gothenburg gebracht, vervolgens werd de 'SANTA MARGHERITA' door de Deense sleepboot 'Sigyn' naar Delfzijl gesleept, alwaar zij 1 maart voor reparatie bij de werf van Gebr. Sander arriveerde.
1962-01-02: De Tijd-De Maasbode 02-01-1962: Twee Nederlandse zeelui om het leven gekomen. Goteborg, 2 jan. (U.P.I— Twee Nederlands zeelieden hebben zaterdag de dood gevonden en twee anderen hebben lichte verwondingen opgelopen bij een aanvaring van de vijfhonderd ton metende Nederlandse kustvaarder „SANTA MARGHERITA” uit Groningen met de Engelse tanker ”British Mallard” (10.950 ton). De slachtoffer zijn geïdentificeerd als de 23-jarige Tjeerd van der Baan uit Sneek (tweede machinist) en de tweede stuurman Riekele Heida (21) uit Donkerbroek. Men neemt aan dat Van der Baan door bloedverlies om het leven is gekomen. Na overboord te zijn gesprongen is hij in de zuiging van de schroef van het Nederlandse schip terecht gekomen waardoor een van zijn benen werd afgeslagen. De stuurman verdronk voor de ogen van schipper Tjaart de Boer. De overige bemanningsleden — van wie er twee lichte verwondingen hebben opgelopen — zijn gered door Zweedse kustvaarders en vissersschepen. Alle tien bemanningsleden van de “Santa Margherita” waren onmiddellijk na de aanvaring over boord gesprongen. De aanvaring gebeurde's morgens. De Nederlandse kustvaarder was onderweg naar Göteborg met een lading cement. Zij werd door de Britse tanker lek gevaren. Toen het schip water maakte en door de zware lading dreigde te zinken besloot kapitein De Boer haar op een zandbank bij de Knippeleilanden aan de grond te zetten. Het schip kapseisde echter. De “Santa Margherita” had geen loods aan boord en het zicht werd bemoeilijkt door zware sneeuwval. Een Zweedse trawler, die zich op het moment van de ramp op slechts enige honderden meters afstand van het Nederlandse schip bevond stoomde op volle kracht vooruit en kon vijf man aan boord nemen waaronder de gedode machinist. Een tweede trawler redde vier andere bemanningsleden.
Friese koerier : 02-01-1962. Engelse tanker ramde kustvaarder: Twee jonge Friezen bij scheepsramp omgekomen. Gotenborg (UPI-ANP) - De 22-jarige Tjeerd van der Baan uit Sneek, tweede machinist op de Nederlandse kustvaarder „SANTA MARGHERITA” is bij een aanvaring tussen dit schip en een Engelse tankboot om het leven gekomen. Het is waarschijnlijk dat nog een tweede Fries bij deze ramp is gedood. Het is de 24-jarige Riekele Heida uit Donkerbroek. Bij het ter perse gaan van dit nummer had men zijn stoffelijk overschot nog niet gevonden. De acht overige bemanningsleden zijn gered. De aanvaring vond zaterdagmorgen tijdens een dichte mist plaats bij Knippelholmarna aan de ingang van de Zweedse haven Gotenburg. De Nederlandse kustvaarder, eigendom van de rederij J. Beck te Groningen, was 950 ton d. w. groot en voer in time charter voor een Zweedse firma. Het schip is in 1952 gebouwd. Aan boord waren tien mensen, onder wie drie Spanjaarden. De „Santa Margharita”, die met cement was geladen, kwam in botsing met de Engelse tanker, de 10.950 ton metende „British Mallard” uit Londen, toen zij de haven van de Zweedse stad wilde binnenvaren. Kapitein Tj. de Boer (28) uit Appingedam deed na de ramp het volgende verhaal aan een verslaggever van United Press International: „Ik dacht dat het schip direct na de aanvaring zou kapseizen. Het is onmogelijk om zoiets zeker te weten op het moment dat er een ongeluk als dit gebeurt. Wij stonden met z'n drieën op de brug toen de aanvaring plaats had. Ik gaf volle kracht achteruit door en koerste sterk naar stuurboord. Maar het was al te laat. De boeg van de tanker boorde een groot gat in de scheepshuid aan bakboord. Op het moment van de ramp was het zicht zeer beperkt door hevige sneeuwbuien. Wij hadden geen signalen van de tanker gehoord. Kapitein De Boer heeft daarna nog geprobeerd zijn schip op een zandbank aan de grond te zetten. Toen men deze manoeuvre uitvoerde kapseisde de kustvaarder en vielen alle bemanningsleden in het ijskoude water. Aangenomen wordt dat Van der Baan door bloedverlies het leven heeft verloren. Hij heeft waarschijnlijk een klap gehad van de nog draaiende schroef van zijn schip. Een van zijn benen werd hierdoor afgerukt. Stuurman Heida, is volgens een verklaring van de kapitein, verdronken. De namen van de geredde Nederlanders zijn Tj.de Boer, Reinder Keizer, eerste machinist 61 jaar uit Onnen, Menno Stienstra derde machinist 17 jaar uit Haarlem, Tonny Evenhuis, kok 24 jaar uit Groningen, Jaap Jonkhart, matroos 19 jaar uit Haarlem. De drie Spanjaarden zijn Fernandez Millares uit San Sebastian, Juan Gonzalez en Ramond Santa Maria uit La Coruna resp. 22, 35 en 22 jaar oud.De omgekomen machinist was de enige zoon van de heer J.v.d.Baan, Pampuskade 6 te Sneek. Hij had nog een zuster. De naar alle waarschijnlijkheid omgekomen stuurman Heida was een zoon van de kassier van de coop. Boerenleenbank te Donkerbroek. Hij was de oudste van vijf kinderen.De Groningse reder Beck is inmiddels naar de Zweedse stad gereisd om zijn geredde bemanning af te halen.
1963-03-20: NvhN 20-03-1963: Raad voor de Scheepvaart. Kapitein SANTA MARGHERITA geen straf - wel schuldig. De hoofdinspecteur voor de scheepvaart , de heer J. Metz, heeft tijdens de gisterochtend gehouden zitting van de raad voor de scheepvaart in Amsterdam verklaard, dat hij de kapitein van de Groningense kustvaarder “Santa Margherita” medeschuldig acht aan de aanvaring die dit Nederlandse schip op 30 december 1961 had met het tankschip „British Mallard.” Ten gevolge van deze aanvaring kapseisde de met cementpoeder geladen “Santa Margherita”. Twee opvaren van de kustvaarder verloren bij dit ongeluk het leven. Aangezien de heer Metz niet de beschikking had kunnen krijgen over de Britse gegevens van deze aanvaring, kon hij de mate waarin de kapitein van de “Santa Margharita” de 30-jarige T. de B. uit Appingedam, mede schuldig geacht moet worden, moeilijk bepalen, mede in verband hiermee stelde hij de hij de raad voor de scheepvaart voor, in dit geval geen straf op te leggen. De raad voor de scheepvaart zal oordeel over de aanvaring binnenkort schriftelijk bekend maken.
1989-00-00: Final Fate:
Verkocht aan I. & N. Spiliopoulos, Perama, Griekenland die met de sloop op 5 maart begon.

Afbeeldingen


Omschrijving:
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: SANTA MARGHERITA
Gemaakt door: Hill, Charlie A.

Omschrijving: Santa Margherita 1952 after capsized on 30-12-1961.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Het indokken van de 'Santa Margherita' bij de N.V. Zaanlandsche Scheepsbouw Mij. te Zaandam op 25 mei 1964, t.b.v. survey- en reparatiewerkzaamheden.
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Dok