Inloggen
JAN HERMAN - ID 3138

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1952
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5169538
Nat. Official Number: 2722 Z GRON 1952
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Bodewes Scheepswerven N.V., Martenshoek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 393
Date Laid Down: 1952-01-03
Launch Date: 1952-04-17
Delivery Date: 1952-06-04
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 650
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10088 Type 8ED (290x450)
Speed in knots: 11
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 345.00 Net tonnage
Deadweight: 900.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 39000 Cubic Feet
Bale: 37000 Cubic Feet
 
Length 1: 57.00 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 52.59 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.04 Meters Breadth, extreme
Depth: 4.86 Meters Depth, moulded
Draught: 3.709 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1952-06-04 JAN HERMAN
Manager: C.V. Terwogt & Lagers, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Rederij Mulder-Wortelboer/Bodewes, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder: Firma Mulder-Wortelboer (Johannes Henderikus Petrus, Rudolphus Georgius Gerardus en Georgius Rudolphus Hermannus Wortelboer) (sinds 9.12.1959 N.V. Kuva) en Bodewes' Scheepswerven N.V., Martenshoek
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEZE
Additional info: Contractprijs; Hfl. 710.000,--. Gerrit Mient van der Meulen boekhouder

Date/Name Ship 1965-06-30 CLAUS LÜHRS
Manager: Georg Lührs, Hamburg, German Federal Republic
Eigenaar: Georg Lührs, Hamburg, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / German Federal Republic
Callsign: DNJO

Date/Name Ship 1985-10-23 CLAUS L
Manager: Richard Kraus, Hamburg, German Federal Republic
Eigenaar: Richard Kraus, Hamburg, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / German Federal Republic
Callsign: DNJO

Date/Name Ship 1985-10-30 CLAUS L
Manager: Richard Kraus, Hamburg, German Federal Republic
Eigenaar: Richard Kraus, Hamburg, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Honduras
Callsign: HQBC

Date/Name Ship 1986-03-17 PEDRO DE SULA
Manager: Richard Kraus, Hamburg, German Federal Republic
Eigenaar: Richard Kraus, Hamburg, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Honduras
Callsign: HQBC

Date/Name Ship 1987-10-21 ANNELIESE
Manager: Richard Kraus, Hamburg, German Federal Republic
Eigenaar: Richard Kraus, Hamburg, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: St. John's (Antigua) / Antigua & Barbuda
Callsign: V2PB

Date/Name Ship 1987-12-00 ANNELIESE
Manager: Richard Kraus, Hamburg, German Federal Republic
Eigenaar: Richard Kraus, Hamburg, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Kingstown / St. Vincent (and Grenadines)
Callsign: J8SK

Ship Events Data

1952-04-17: De doop en tewaterlating werd op 17.04.1952 om ca. 10.20 uur v.m. verricht door Mevr. Wortelboer-Mulder.
1952-04-17: Op 17 April werd bij Bodewes Scheepswerven N.V. te Martenshoek met goed gevolg te water gelaten het stalen raised quaterdeck kustvaartuig "Jan Herman" in aanbouw voor de rederij Wortelboer-Bodewes te Hoogezand. Het schip zal een d.w. hebben van ca. 900 ton en worden voorzien van een 650 PK Brons motor. Het schip wordt gebouwd onder klasse Lloyd's en Scheepvaartinspectie. (Bron: Technisch vakblad v.d. Noordelijke Scheepsbouw April 1952 Nr. 4.)
1952-04-29: Op dinsdag 29.04.1952 werd om ca 16.00 uur de motor in het schip geplaatst bij Gorter onder de bok. Het schip was woensdag om ca. 10.00 uur weer voor de werf.
1952-05-26: Op 26-05-1952 als "JAN HERMAN", zijnde een motorschip, metende 1415.68 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 8763 d.d. 23-05-1952, liggende te Martenshoek, door A. Kraaijema, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 2722 Z GRON 1952 voorzien door het inbeitelen op het achterschip in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek, 3.35 m. uit hekplaat, 0 m. uit de lengteas en 1.36 m. uit dek.
1952-05-28: Woensdag 28.05.1952 van de werf vertrokken. Vrijdag 30.05.1952 technische proefvaart en woensdag 04.06.1952 proefvaart met ca. 120 gasten aan boord.
1952-06-00: NvhN 25-06-1952: Coaster JAN HERMAN dreef hulpeloos rond. Nu op sleeptouw genomen door de Swallow. Gistermiddag seinde het Noorse stoomschip Bill, dat het Nederlandse kustvaartuig Jan Herman op weg van Casablanca naar Duinkerken op 42.46 Noord en 9.36 West hulpeloos ronddreef met een gebroken schroefas. Sleepboothulp werd dringend gevraagd. De Jan Herman, waarvan kapitein is de heer T. v. d. Veen uit Schiedam, is een nieuw schip van de rederij Wortelboer —Bodewes te Hoogezand, met een laadvermogen van ongeveer 900 ton. Het werd op 17 Maart van dit jaar te water gelaten bij Bodewes Scheepswerven N.V. te Martenshoek. De Jan Herman staat onder directie van de firma J. Seven. Een ander schip, dat onder haar directie staat, de 750 ton metende coaster-Swallow van de rederij Bodewes—Seven, was toevallig in de nabijheid van de Jan Herman. Kapitein Schreiber uit Groningen bracht zijn schip full speed naar de opgegeven plaats, ongeveer 15 mijl uit de kust van Finisterre. Hij slaagde er in de Jan Herman op sleeptouw te nemen. Beide schepen zetten koers naar Ferrol, waar de Jan Herman in het dok zal worden gezet. Vanavond ongeveer 10 uur wordt de sleep in de Spaanse havenplaats verwacht.
NvhN 24-07-1952: Jan Herman heeft weer gebroken. Opnieuw komt Swallow te hulp. De geschiedenis met de Jan Herman, een kustvaartuig van de rederij Wortelboer—Bodewes te Hoogezand herhaalt zich. Een maand geleden meldden wij, dat dit schip toen het op weg was van Casablanca naar Duinkerken, met een gebroken schroefas nabij Finisterre hulpeloos ronddreef. Een ander schip, de Swallow, dat evenals de Jan Herman onder directie staat van de firma J. Seven uit Groningen, zag toen kans contact te maken en het behouden Ferrol binnen te slepen. Thans drijft de Jan Herman opnieuw met een gebroken schroefas rond; deze keer bij Kaap Roca (nabij Lissabon) en wederom is de Swallow onderweg om hulp te bieden. Zoals eerder gemeld, is kapitein van de Jan Herman de heer T. v. d. Veen uit Schiedam. Gezagvoerder van de Swallow is de heer Schreiber uit Groningen.
Het Vrije Volk 25-07-1952: De „Jan Herman" heeft motorschade. Het kustvaartuig „Jan Herman" van de rederij Wortelboer-Bodewes te Hoogezand, op weg van Port Lyeauty naar Duinkerken, is heden wegens motorschade de haven van. Lissabon binnengesleept door het m.s. "Swallow" van Dammers en Van der Heide te Rotterdam. Dit laatste schip is op weg van Bordeaux naar Tanger.
1952-06-04: (Deelnemers zijn Bodewes Scheepswerven N.V. te Martenshoek en Fa. Mulder en Wortelboer gevestigd te Sappemeer, waarvan de firmanten zijn: Johannes Hendericus Petrus Wortelboer, Rudolphus Georgius Gerardus Wortelboer en Georgius Rudolphus Harmannus Wortelboer, elk voor de helft.) Op 09.12.1959 wordt het deel van Fa. Mulder en Wortelboer overgedragen aan de N.V. Kuva gevestigd te Sappemeeer.
1989-02-27: Final Fate:
Op 26.02.1989 tijdens de reis van Wismar naar Gunnes met een lading kunstmest in een zware storm in positie
53.05 N, 03.25 E op 30 mijl westelijk van Texel, door waterinslag in het stuurhuis, stuurloos geworden door uitval van voortstuwing. Met draaiende hulpmotoren en brandende lichten dreef de “Anneliese” langs 2 olieplatforms langzaam richting Texelse kust en werd verlaten door de bemanning, die in paniek geraakten en alarm sloegen. De 6 leden der bemanning werden door een marinehelicopter van boord gehaald en aan land gebracht. De “Anneliese” werd begeleid door de sleepboten “Alfons Letzer” van de Unie Reddingen en Sleepdienst N.V.te Antwerpen en de “Mistral” van Kooren en de “Smit Lloyd 30” van Smit Tak beide uit Rotterdam. Door de woeste zee konden ze echter niets uitrichten. De koers van de “Anneliese” was richting Eierlandse gronden maar werd later door de ebstroom verlegd in zuidelijke richting.
Op 27.02.1989 om 12.15 uur tussen paal 17 en paal 18 gestrand op Texel. Op 28.02.1989 in de nacht van dinsdag op woensdag 28 februari werd de “Anneliese” opnieuw met een aanwakkerende westerstorm en opkomend tij opgetild en 50 meter onder de duinvoet op het strand gezet.
1990-02-27: Op 27.02.1990: Aankondiging als bedoeld in artikel 2, eerste lid Wrakkenwet. De hoofdingenieur-directeur van de Rijkswaterstaat in de directie Noord-Holland/Noordzee: Gelet op artikel 2, eerste lid Wrakkenwet. Aangezien directe opruiming van het vaartuig noodzakelijk is wordt met ingang van heden, 27 februari 1990 te 12.55 uur het nabij Paal 17 op het strand van het eiland Texel aan de grond geraakte m.s. genaamd “Anneliese”, lengte 56.57 meter, breed 9.05 meter en de daarvan afkomstige bezittingen, lading en andere voorwerpen onder de werking van de Wrakkenwet geplaatst. Het is mitsdien, gelet op het tweede lid, zonder mijn vergunning verboden goederen van het vaartuig en van daaruit eventueel aanwezige lading en andere voorwerpen te verwijderen. Dit verbod vervalt indien tot genoegen van de beheerder zekerheid is gesteld voor de voldoening van de terzake van opruiming te maken kosten. De beheerder, De Hoofdingenieur-directeur van de Rijkswaterstaat in de directie Noord-Holland, namens deze, de Hoofdingenieur-directeur van de Rijkswaterstaat in de directie Noordzee. v.g., (ir. D. Tromp)
1990-04-00: Final Fate:
In 04.1990 gesloopt op plaats van stranding door Firma Van Schie Sloopwerk uit Schiedam.

Afbeeldingen


Omschrijving: Proefvaart van de 'Jan Herman'
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Claus Luhrs 1952 ex Jan Herman on River Eems the 12.05.1983.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Claus Luhrs 1952 ex. Jan Hermann the 19.06.1983 inbound the sealocks Brunsbuttel.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Claus Luhrs 1952 ex. Jan Hermann the 19.06.1983 inbound the sealocks Brunsbuttel.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Anneliese 1952 ex Pedro de Sula ex Claus L ex Claus Luehrs ex Jan Herman stranded Texel 27.02.1989.
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)
Onderwerp: Stranding

Omschrijving: Anneliese 1952 ex Pedro de Sula ex Claus L ex Claus Luhrs ex Jan Herman stranding on Texel 27.02.1989.
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Stranding

Omschrijving: Anneliese 1952 ex Pedro de Sula ex Claus L ex Claus Luehrs ex Jan Herman being demolished Texel in 04.1990 (1)
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)

Omschrijving: Anneliese 1952 ex Pedro de Sula ex Claus L ex Claus Luehrs ex Jan Herman being demolished Texel in 04.1990 (2)
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)

Omschrijving: Anneliese 1952 ex Pedro de Sula ex Claus L ex Claus Luehrs ex Jan Herman being demolished Texel in 04.1990 (3)
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)