Inloggen
EERBEEK - ID 1936

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1964
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 6403254
Nat. Official Number: 3965 Z GRON 1964
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Shelterdeck open
Masten: One mast
Rig: 4 derricks, 4 winches.
Lift Capacity: 3-5 ton each.
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerven Gebr. van Diepen, Waterhuizen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 976
Launch Date: 1963-12-20
Delivery Date: 1964-03-04
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 970
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Werkspoor no. 2597 Type TMABS278 (270x500)
Speed in knots: 12
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 329.00 Net tonnage
Deadweight: 1087.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 81390 Cubic Feet
Bale: 75110 Cubic Feet
 
Length 1: 68.90 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 65.87 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 10.43 Meters Breadth, moulded
Depth: 6.15 Meters Depth, moulded
Draught: 3.97 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 1982-00-00
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: Omgebouwd tot veetransportschip.

Ship History Data

Date/Name Ship 1964-02-28 EERBEEK
Manager: Spliethoff's Bevrachtingskantoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: C.V. Scheepvaartonderneming 'Suomi', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PDWD

Date/Name Ship 1973-02-01 LINETRADER
Manager: Oost Atlantic Lijn B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Oost Atlantic Lijn B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PFPG

Date/Name Ship 1973-03-00 CELBI
Manager: Oost Atlantic Lijn B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Oost Atlantic Lijn B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDJN

Date/Name Ship 1974-00-00 JODINE
Manager: Oost Atlantic Lijn B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Oost Atlantic Lijn B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PFDI

Date/Name Ship 1977-03-23 RABUNION IX
Manager: Farouk Rassem Wazzi Moukahal & Ahmad Hassan Zeido, Beirut (Beyrouth), Lebanon
Eigenaar: Farouk Rassem Wazzi Moukahal & Ahmad Hassan Zeido, Beirut (Beyrouth), Lebanon
Shareholder:
Homeport / Flag: Beirut (Beyrouth) / Lebanon
Callsign: ODCN

Date/Name Ship 1992-04-15 GHASSAN
Manager: Ghassan Shipping Co. SARL., Beirut (Beyrouth), Lebanon
Eigenaar: Ghassan Shipping Co. SARL., Beirut (Beyrouth), Lebanon
Shareholder:
Homeport / Flag: Beirut (Beyrouth) / Lebanon
Callsign: ODCN

Date/Name Ship 2000-01-18 GHASAN Z
Manager: Ghassan Z Navigation Co., Lattakia, Syria
Eigenaar: Ghassan Z Navigation Co., Lattakia, Syria
Shareholder:
Homeport / Flag: Lattakia / Syria

Date/Name Ship 2001-01-07 LINA
Manager: Ghassan Z. Navigation Co., Nuku 'Alofa, Tonga
Eigenaar: Ghassan Z. Navigation Co., Nuku 'Alofa, Tonga
Shareholder:
Homeport / Flag: Nuku 'Alofa / Tonga
Callsign: A3CN5

Date/Name Ship 2004-03-12 ALMA
Manager: Quality Ship Management
Eigenaar: Ghassan Z. Navigation Co., Korea (North)
Shareholder:
Homeport / Flag: Wonsan / Korea (North)
Callsign: A3CN5

Ship Events Data

1963-12-21: NvhN 21-12-1963: Tewaterlating van het motorschip Eerbeek. Bij de N.V. Scheepswerven Gebr. van Diepen te Waterhuizen werd met goed gevolg te water gelaten het motorschip Eerbeek, dat wordt gebouwd voor rekening van de firma Spliethoff te Amsterdam. De Eerbeek (bouwno.976) is van het shelterdektype, meet 1070 ton d.w. en zal worden uitgerust met een 940 p.k. Werkspoormotor. De bouw geschiedt onder toezicht van Lloyd's Register of Shipping 100 AI en Scheepvaartinspectie voor de onbeperkte vaart. Binnenkort zal de kiel worden gelegd van een coaster van een shelterdektype groot plm. 1100 ton, eveneens voorde firma Spliethoff te Amsterdam.
1964-03-03: Op 03-03-1964 als "EERBEEK", zijnde een motorschip, metende 1415.00 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 13117 d.d. 18-02-1964, liggende te Waterhuizen, door J. Spakman, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 3965 Z GRON 1964 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in het achterschot van het brughuis op het shelterdek, 8.02 m. uit hekplaat, 2.96 m. uit de lengteas en 1.36 m. uit dek.
1964-03-14: NvhN 14-03-1964: Proefvaart m.s. Eerbeek. Op de Eems heeft de proefvaart plaats gehad van het nieuwe ms Eerbeek, dat bij de N.V. Scheepswerven Gebr. Van Diepen te Waterhuizen werd gebouwd voor rekening van de firma Spliethoff te Amsterdam. De Eerbeek is van 't shelterdecktype en meet 1140 ton d.w. De voortstuwing geschiedt door een Werkspoor motor van 940 pk, waarmee tijdens de proefvaart een snelheid werd behaald van 11 mijl.
NvhN 17-03-1964: Direct contact brug-motor. Coaster volautomatisch bedienen. Het 1140 ton (laadvermogen) metende shelterdeckschip ms Eerbeek, dat na een vorige week gehouden geslaagde proefvaart thans door de Spliethoff's Bevrachtingskantoor N.V. te Amsterdam als kustvaarder zal worden geëxploiteerd is, volgens een communiqué van de rederij, het eerste schip van een serie van vijf uitgerust met een motor met volautomatische pneumatische afstandsbediening. Dat wil zeggen: gedurende de gehele tocht is de motor vanaf de brug via volautomatische apparatuur te bedienen. Voordelen zijn, dat de „bevelen" zonder tijdverlies door de motor worden uitgevoerd, doordat men vanaf de brug direct „contact" heeft met de motor. In moeilijk bevaarbare wateren zal in vele gevallen het corrigerende werk van een sleepboot, als resultaat van deze nieuwe apparatuur kunnen worden uitgespaard. Een ander voordeel van de nieuwe apparatuur is de arbeidsbesparing. De Scheepvaartinspectie heeft reeds toestemming gegeven, met een assistent machinist minder te varen dan gebruikelijk is op dergelijke kustvaarders. De rederij verwacht, dat tenslotte zal worden toegestaan, dat het machine kamerpersoneel met in totaal twee man wordt verminderd.
1965-01-18: Het Parool 18-01-1965: Wacht vierde feest. Matroos zet schip in vlam. Fornuis na rel vergeten. (Van een onzer verslaggevers) Amsterdam, maandag. — Door niet aan boord te blijven, maar aan de wal enkele kroegen te bezoeken, heeft de achttienjarige matroos J. W. H. op de coaster Eerbeek een brand veroorzaakt, die voor een ton schade veroorzaakte. En dat alles nadat hij zelf het slachtoffer was geworden van een brutale diefstal. Vrijdagmorgen vroeg meerde de coaster aan de Zeeburgerkade in Amsterdam. De bemanning ging met verlof, matroos H. moest als wacht achterblijven. Hij voelde zich aan boord een beetje eenzaam en ging de wal op, waar hij in een café kennismaakte met de 25-jarige werkman J. P. De nieuwe vrienden dronken samen nog iets, kochten twee flessen whisky en een fles sherry en zetten het feest aan boord voort. „Ik ben bestolen", riep de matroos, toen hij plotseling vier pakjes sigaretten uit zijn hut miste. „Kijk eens of je je geld nog hebt" vroeg P. De matroos haalde het boek „Ik Jan Cremer" uit zijn kastje en liet zien, dat er tussen de bladzijden honderdvijftig gulden lag.
Na dit incident ging de matroos eieren bakken In de kombuis, om opkomende dronkenschap tegen te gaan. Hij zette het fornuis aan en merkte toen, dat P., die hem had vergezeld naar de kombuis en even hét schip ging bekijken, niet meer terugkeerde. De werkman was spoorloos en met hem het geld uit „Ik Jan Cremer". De matroos rende de wal op om de dief te zoeken, maar slaagde daar niet in. Uitgeput keerde hij terug aan boord, vergetend dat het fornuis nog steeds brandde. Omstreeks twaalf uur vrijdagnacht ging hij slapen, vijf uur later werd hij wakker door rookontwikkeling. Hij stikte bijna, maar slaagde erin zijn hut uit te komen. De matroos kwam weer bij in de frisse lucht en probeerde de brand te blussen. Dat lukte niet en H. trok de aandacht van een binnenschipper, die de brandweer waarschuwde. De blusboot Havendienst I bedwong de brand met drie stralen. Inmiddels waren kombuis en messroom geheel vernield. Dienstgangen en sloependek liepen grote schade op. De rijkspolitie te water spoorde zaterdag de dief op, een oude bekende van de recherche. H. zat in een café in de buurt van het schip en had van de honderd vijftig gulden nog ƒ6,75 over. Hij is opgesloten in het hoofdbureau. De matroos kreeg een proces-verbaal wegens brand door schuld.
1993-12-00: Op 18-12-1993, tijdens de reis van Syrie naar Constantza(Rom), nabij Umuryeri in het Oosten van de Bosporus na uitvallen van de radar gestrand. Dezelfde dag vlot gekomen en haar reis vervolgd.
1995-05-01: Classed LR until 1/5/95
2008-12-31: Final Fate:
Na oplegging als "Alma gezien" op 31-12-2008 te Ambelaki (Salamis) Griekenland in afwachting voor de sloop. In 2010 verkocht aan Kursan Ltd. Turkije en kwam op 25-04-2010 te Aliaga aan om gesloopt te worden.

Afbeeldingen


Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: Eerbeek 1964.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Eerbeek 1964.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Eerbeek 1964.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Linetrader 1964 (ex Eerbeek)
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Celbi 1964 (ex Eerbeek)
Gemaakt door: Kleyn, R. (Ruud)

Omschrijving: Celbi 1964 moored on the Terminal Wijnne & Barends Eemskanaal Delfzijl in 1973.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: 'Jodine' (ex 'Eerbeek')
Gemaakt door: Nerlich, Reinhard - Hamburg

Omschrijving: livestock-carrier 'Rabunion IX' 1964 (ex 'Eerbeek')
Gemaakt door: Anderiesse, P.J. (Piet)