Familiegegevens en opleiding
Evert Poestkoke werd geboren te Amsterdam op 30 juli 1819
Hij huwde met Wilhelmina Viëtor, geboren te Amsterdam op 16 maart 1824 en overledden op 11 februari 1912..
Evert overleed in 1862. Bij zijn overlijden is Amsterdamals woonplaats opgegeven.003 en 118
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
E.Poestkoke werd met vlagnummer 638 effectief lid van Zeemanshoop per 03 juli 1855 op voorspraak van A.Viëtor. Zijn schip was de "Baltimore". Toegevoegd is "overleden"002.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 26 juni/03 juli 1855 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Evert Poestkoke, oud 35 jaar, voerend de bark “Baltimore”, voor rekening L.Bienfait & Zn te Amsterdam, wonend op de Haarlemmerdijk te Amsterdam, op voordracht van kapitein A.Viëtor.023.
Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 02 juni 1857003.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 april 1863 vraagt de wed. E.Postkoke geb. Viëtor om de reglementaire uitkering welke haar in de vergadering van 28 mei 1863 wordt toegestaan ingaande 01 februari 1863 voor haar en 5 kinderen. 042
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd. 09 juni 1863 staat vermeld dat per 01 februari 1863 aan de weduwe E.Poestkoke geb. Viëtor een uitkering in de 1e klasse is toegekend voor haar en 5 kinderen.023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
638 1855-1856 bark Baltimore L.Bienfait & Zn
1857-1860 fregat Oceaan idem
1861-1862 fregat Amsterdam idem
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093
E.Poestkoke Oceaan 17 augustus 1859 18 september 1860
Amsterdam 06 februari 1862 09 juni 1863
Bouma025 vermeldt E.Poestkoke als gezagvoerder gedurende:
* 1853 t/m 1857 van de bark “Baltimore”, gebouwd in 1848 in Krimpen aan de IJssel, 625 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;
* 1858 t/m 1860 van het 3/mschip “Oceaan”, gebouwd in 1857 te Kinderdijk, 920 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;
* 1862 t/m 1864 van het ijzeren fregat “Amsterdam”, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 799 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Kapitein Poestkoke zeilde in 111 dagen van Liverpool naar Melbourne, en ontmoette daar de “Electra” onder kapitein Wegman, die over deze trip 76 dagen had gedaan.
Uit “De Clippers”, van Anno Teenstra, Uitg. Holdert & Co Amsterdam 1945.
Familiegegevens en opleiding
Dirk Herderschee woonde op het Rapenburg 45 en ook op de Schippersgracht 20 te Amsterdam. Hij is geboren te Amsterdam op 06 mei 1809. Zijn religie was Nederduits Hervormd.098.
In het Bevolkingsregister 1851 van Amsterdam wordt vermeld de koopvaardijkapitein Dirk Herderschee, geboren 06 mei 1809 te Amsterdam, Nederlands Hervormd, wonend in de Droogbak 13 en in 1852 op de Schippersgracht 20 beide te Amsterdam.
Dirk Herderschee werd geboren te Amsterdam op 16 mei 1809.
Hij huwde met Boel Maria Holm, geboren te Amsterdam op 06 september 1805. Lid van het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 01 mei 1849 en bedankt per 1860003.
(volgens referentie 004(531/1147) was leerling van de Kweekschool voor de Zeevaart ene Bernardus Herderschee, gedoopt 10 september 1800 als zoon van Gerrit Herderschee en Margaretha Dina Herderschee. De vader overleed op 28 februari 1814. Wellicht familie van Dirk Herderschee)
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
D.Herderschee (adres Brouwersgracht bij de Lindegracht) werd met nr.657 effectief lid van Zeemanshoop per 04 april 1849 op voorspraak van L.A.J.Boulett. Zijn schip was "De Vrienden". Hij is later honorair lid geworden002. Ten tijde van de inschrijving waren Herderschee en zijn vrouw beiden 34 jaar. Ingeschreven staan 2 zoons uit 1837 en 1839002a.
In de Algemene Vergaderingen van 28 maart/04 april 1843 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Dirk Herderschee, oud 34 jaar, voerend het schip “De Vrienden”, varend voor Bienfait & Co, wonend op de Brouwersgracht bij de Lindengracht te Amsterdam, op voordracht van kapitein L.A.J.Boulet.023.
Een G.Herderschee werd volgens de notulen van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” met vlagnummer 56 effectief lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” op 24 september 1841. Zij schip was toen de “Pictura” Volgens de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart bleef G.Herderschee lid t/m 1843.
In Bouma wordt bij de “Pictura” geen kapitein Herschee genoemd.
Het verdient nader genealogisch onderzoek om uit te maken of dit een typefout is.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 07 februari 1861 bedankt D.Herderschee voor het Zeemansfonds, maar verzoekt vlaglid te mogen blijven, hetgeen wordt toegestaan. 042
In de Bestuursvergadering dd 28 september 1865 krijgt kapitein D.Herderschee toestemming zijn effectieve lidmaatschap om te zetten in een honorair lidmaatschap.042.
In de notulen dd 19 februari 1861 van de Algemene vergadering van Zeemnshoop staat vermeld dat aan D.Herderschee is toegestaan dat zijn effectief lidmaatschap wordt omgezet in een lidmaatschap voor de vlag.023
In de notulen dd 10 oktober 1865 van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop staat zijn verzoek vermeld om van effectief lid over te gaan naar het honoraire lidmaatschap, hetgeen werd toegestaan.023.
In het kasboek van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” dd oktober 1841 staat de inboeking van f 15,- als entreegeld van kapitein G. Herderschee.064b
De schepen van de kapitein
lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
657 1843-1846 bark Vrienden L.Bienfait & Zn te Amsterdam
1848-1849 bark Peking idem
1850-1853 fregat Louisa Maria idem
298 1854-1855 fregat Louisa Maria idem
1856-1859 fregat Louisa Maria idem
1860 clipper Oceaan idem
1861 fregat Oceaan idem
1862-1865 geen opgave van schip en boekhouder
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
D.Herderschee Oceaan 09 februari 1861 07 augustus 1862
Bouma025 vermeldt D.Herderschee als gezagvoerder gedurende:
* 1844 t/m 1847 van het 3/m schip “Vrienden”, gebouwd in 1830 te Amsterdam, 390 ton, varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;
* 1847 t/m 1850 van de bark “Peking”, gebouwd in 1846 te Slikkerveer, 453 ton o.m., varend voor Bienfait & Zn te Amsterdam;
* 1851 t/m 1856 van het fregat “Louisa Maria”, gebouwd in 1839 te Kinderdijk, 753 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;
* 1857 t/m 1860 van het ijzeren fregat “Amsterdam”, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 799 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam. (deze opgave is in tegenspraak met die uit de AAKZ001 - zie hiervoor. De rederij klopt wèl);
* 1861 t/m 1862 van het 3/mschip “Oceaan”, gebouwd in 1857 te Kinderdijk, 920 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Van Blokland-Visser064 vermeldt onder G.Herderschee het volgende:
(Kapitein te Dordrecht) In 1842 lid van zeemanscollege Dordrecht vlag 56 .
Geb: 1809 te Amsterdam.
Op 5-4-1837 (Monsterrol te Dordrecht nr 817) is hij 1e stuurman / gage f 70,- p.m. op het fregat ,,DORDTENAAR,, 451 last /(1830) werf Cornelis Gips/ reder A. Blusse van Oud Alblas te Dordrecht en vertrekt naar Batavia / kapitein is Jan Frederik Pieter Anthonie Abbema vlag D 41.
In 1842 is hij kapitein op de bark ,,PICTURA,,317 last/(1839) werf Barend v Limmen reder Hendrik Brunner te Dordrecht.
Nader onderzoek is nodig. Bouma bv. vermeldt géén Herderschee op de “Pictura”.
Anno Teenstra meldt in “De Clippers” uitg. Holder & Co te Amsterdam, 1945, 306 pp. op p 109-110:
De ijzeren clipper “Amsterdam” werd gebouwd op de werf “De Haan” van Vlissingen en Dudok van Heel (thans Werkspoor), Van de reizen van deze clipper is weinig bekend. Alleen weten we iets over de vijfde en de zevende reis.
“In 1858 was de Amsterdam uit Honkong vertrokken met bestemming Melbourne, onder bevel van kapitein D.Herderschee. … Het schip kwam in de Chineesche zee evenwel in een typhoon, waardoor het een groot aantal zeilen en veel rondhout verloor. Er werd daarom besloten Batavia als noodhaven aan te loopen, ten einde hier te repareeren.
Zwaar gehavend, met slechts enkele zeilen bij, zette de Amsterdam koers naar de Indische hoofdstad. De uitkijk bemerkte toe opeens een kleine kano, waarin enkele mensen stonden te wuiven. Direct werd bijgedraaid en toen de kano langszij kwam, bleken er tien mannen en vrouwen in te zitten, die zo vermagerd en uitgeput waren, dat ze aan boord geheschen moesten worden. Het waren inboorlingen van het eiland Wolia (?). Daar had hongersnood geheerscht, waarom ze naar de Carolina-eilanden hadden willen varen om voedsel te halen. Ze waren echter in een uitlooper van den typhoon … terecht gekomen … totaal uit de koers geslagen, zoodat ze de eilanden niet hadden kunnen vinden. … “ De inboorlingen werden in Batavia in een ziekenhuis opgenomen.
“Het tweede drama speelde zich in 1866 af, de “Amsterdam” was hierin zelf de hoofdpersoon.” zie verder bij C.J.Doeksen)
Het fregat “Louisa Maria” onder kapitein D.Herderschee werd op 31 januari 1853 te Amsterdam gemeld met de melding vam beschikbaar voor lading, werd op 06 augustus gemeld in het Engels Kanaal en via Kaap Hoorn op 21 november 1821 te Valparaiso. Via Callao en San Francisco terug via Kaap Hoorn naar Portsmouth dd 01 januari 1855.121
Familiegegevens en opleiding
Cornelis Jans Doeksen werd geboren te Terschelling op 17 december 1817 als zoon van Jan Cornelis Doeksen en Liesbeth van Marle.
Hij huwde op Terschelling op 11 december 1844 met Grietje Annes de Jong, geboren op Terschelling op 22 juli 1816 als dochter van Anne Cornelis de Jong en Neeltje Klaas Jongeboer. Zij overleed 11 april 1888.
Vermist sedert augustus 1866. Bij zijn overlijden is als woonplaats Amsterdam vermeld.003 en 118
Cornelis Jansen Doeksen, 27 jaar, stuurman, geboren en wonende te Terschelling, zoon van Jan Cornelis Doeksen, zeeman, en Liesbeth Ottes van Marle, wonende te Terschelling,
huwde op 11 december 1844 te Terschelling met
Grietje Annes de Jong, 28, geboren en wonende te Terschelling, dochter van Anne Cornelis de Jong, overleden, en Neeltje Klaas Jongeboer, wonende te Terschelling.
Ontleend aan huwelijksacte 1844-21, RAF.
Cornelis Doeksen werd geboren op 16 september 1817 te Terschelling.
Grietje Annes de Jong werd geboren op 22 juli 1816 te Terschelling.
Ontleend aan extracten bij de Huwelijkse Bijlagen van acte 1844, RAF.
Jan Cornelisz Doeksen huwde op 05 februari 1815 te Terschelling met Liesabeth van Marle.
Ontleend aan computerbestand aangaande huwelijken in Friesland, RAF.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
C.J.Doeksen werd met vlagnummer 764 effectief lid van Zeemanshoop per 09 mei 1848 op voorspraak van R.Tjebbes. Zijn schip was de "Oceaan"002. Ten tijde van de inschrijving waren Doekzen en zijn vrouw 30 resp. 31 jaar. Ingeschreven staat 1 zoon uit 1845002a.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” van 02/09 mei 1848 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Cornelis Jansz. Doekzen, oud 30 jaar, voerend het fregat “Oceaan”, wonend op Terschelling, op voordracht van kapitein R.Tjebbes. 023.
Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop op 30 oktober 1855003.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering dd 28 maart 1867 vraagt de vermoedelijke weduwe C.J.Doekzen geb. de Jong om de reglementaire uitkering welke haar in de vergadering van 02 mei 1867 wordt toegekend ingaande 01 november 1866 voor haar en 2 kinderen onder de conditie van teruggave wanneer blijkt dat har man nog in leven is.042
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 14 mei 1867 staat vermeld dat per 1 november 1866 een uitkering in de 1e klasse is toegekend aan de wed. C.J.Doeksen geb. de Jong voor haar en 1 kind.023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
764 1848 fregat Oceaan L.Bienfait en Zn
1849 fregat Lodewijk Antonie idem
1850-1853 bark Oceaan idem
381 1854-1855 bark Oceaan idem
1856 fregat Louisa Maria idem
1857-1861 fregat Eclipse idem
1862-1863 fregat Oceaan idem
1863-1866 fregat Amsterdam idem
In de lijsten van van Sluis (NSM) wordt als kapitein van de Oceaan in 1848-1849 C.J.Doeksen opgegeven. In het Archief van de Waterschout011 worden als gezagvoerders van de "Oceaan" alleen opgevoerd Hessel Murk Lels en Pieter Zunderdorp
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
C.J.Doeksen Eclipse 21 september 1861 24 januari 1862
Oceaan 26 november 1862 geen melding
Oceaan 10 januari 1863 22 november 1863
Amsterdam 16 maart 1864 07 april 1865
Amsterdam 18 juni 1865 geen melding
Bouma025 vermeldt C.J.Doeksen als gezagvoerder gedurende:
* 1839 van het fregat “Louisa Maria”, gebouwd in 1839 te Kinderdijk, 753 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;
* 1849 van het fregat “Oceaan”, gebouwd in 1836 te Kinderdijk, 600 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;
* 1850 van het 3/msch “Lodewijk Anthony”, gebouwd in 1843 te Kinderdijk, 388 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;
* 1851 t/m 1856 van hetzelfde schip en varend voor dezelfde reeder. Het schip werd in 1856 verkocht naar Java;
* 1858 t/m 1862 van het 3/msch. “Eclipse”, gebouwd in 1855 te Quebec, 1315 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam. Het schip werd in 1862 verkocht naar Liverpool;
* 1863 t/m 1864 van het 3/mschip “Oceaan”, gebouwd in 1857 te Kinderdijk, 920 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam;
* 1865 t/m 1866 van het ijzeren fregat “Amsterdam”, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 799 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam. Het schip werd in 1866 benoorden St.Helena vermist.
Overige bijzonderheden
In een serie artikelen omtrent de Kaap Hoornvaart007 wordt ingegaan op de Nederlandse zeilvaart op de Amerikaanse westkust via Kaap Hoorn. In dit verband wordt gemeld:
"Genoemd moet ook worden de schoener-hoeker "Oceaan" van 144 ton, die in 1849 voor het eerst de Nederlandse vlag in San Francisco deed wapperen, met als vermeldenswaardige bijzonderheid dat geen enkel bemanningslid deserteerde (noot: in die tijd frekwent voorkomend vanwege de gold-rush naar Californië). Het zal dan ook wel een gesloten ploeg uit Vlaardingen zijn geweest, samen uitgevaren om samen terug te komen, als gingen zij ter visvaart."
In de Verhandelingen en Berigten betrekkelijk het Zeewezen, de Zeevaartkunde en de daarmede in verband staande Wetenschappen onder redactie van Jacob Swart, Jaargang 1859 (Nederlands Scheepvaartmuseum, Amsterdam boeknummer T3a XIX) staat het volgende artikel:
C.J.Doekzen Extract uit het Journaal, alsmede een overzigt van gelijktijdige waarnemingen in het gebied der Weste-winden van den Barometer en Aneroíde aan boord van het Nederlandsche Clipperschip Eclipse, Kapt C.J.Doekzen, op zijne reis van Londen naar Port-Philip. p.565-571.
C.J.Doekzen vertrok per 10 januari 1863 vanuit Nieuwediep met de “Oceaan” met 3 officieren naar Nederlands Oost-Indië. Hij arriveerde te Batavia op 25 april 1863 na een reis van 105 dagen065.
In een adres dd 12 december 1855 aan de Tweede Kamer der Staten Generaal drongen 58 gezagvoerders aan op de invoering van een Tuchtwet. Zij meldden dat de uitvoering van hun beroep dagelijks meer en meer werd belemmerd door de onmogelijkheid om aan boord der schepen behoorlijke orde en tucht te bewaren. Een van de ondertekenaars was C.J.Doeksen van de bark “Oceaan”.104.
In Schylge myn lântse Jg 14, nr.4, aug. 1993 zou een artikel staan met als titel Kapitein C.J.Doeksens laatste reis (1817-1866). Niet ingezien
Anno Teenstra meldt in “De Clippers” uitg. Holder & Co te Amsterdam, 1945, 306 pp. op p 110:
In 1866 was er van de clipper “Amsterdam” onder kapitein C.J.Doeksen alleen bekend dat het als vermist moest worden beschouwd. “De clippers Argonaut en Aurora ondergingen eenzelfde lot, ook van deze schepen werd nooit meer iets vernomen nadat ze een haven hadden verlaten. Van de Aurora hebben we gezien hoe dit schip tijdens xden wedstrijd met de Sindoro en de Java op de hoogte van Lorenco Marques vermoedelijk met de Java in botsing is gekomen, waarna beide schepen zonken.”
“Cornelis Jansen Doeksen begon zijn loopbaan op 14-jarige leeftijd als koksmaat op het kofschip “Drie Gebroeders”, kapitein Jan D.Bos. In 1834, hij was toen 16 jaar, voer hij als jongen op deze kof. In 1835 monsterde hij als kok op de “Dorothea Maria” onder kapt. Foppe Jans Brouwer en werd in 1836 lichtmatroos op “De Vier Gebroeders”, kapitein B.C.Jaski van Schiermonnikoog.
Van 1836 tot 1840 zien wij hem op de schepen “Wigerdina”, weer als kok, op het fregat “de Vier Gebroeders” als lichtmatroos, en op “De Vrienden” als matroos weer onder kapt. B.C.Jaski.
Vervolgens voer hij als onderstuurman en stuurman, om in 1848 zijn eerste schip als kapitein te krijgen. Hij heeft als kapitein steeds bij dezelfde rederij gevaren, L.Bienfait en Soon te Amsterdam, iets dat in die tijd wel uniek was.
Tot 1849 voerde hij het bevel over de “Oceaan 1”, een fregatschip,
van 1849-1850 het fregat “Lodeijk Anthonie”,
van 1850-1855 weer het fregatschip “Oceaan 1”,
van 1856-1857 het fregatschip “Louisa Maria”,
van 1858-1862 de “Eclipse”, een clipperfregatschip, dat in 1855 zzgn op speculatie te Quebec was gebouwd en in 1862 naar Liverpool werd verkocht, omdat het niet rendabel bleek te zijn,
van 1862-1863 de “Oceaan II” een drie4mast clipperfregat, gebouwd in 1857,
van 1864-1866 de “Amsterdam”, een ijzeren driemasst clipperfregat van 400 last, dat in 1853/54 was gebouwd op de werf “de Haan” te Amsterdam, en in 1866 vermist werd op reis naar Batavia”
Uit: “Mensen van vroeger en de dingen die zij aan ons hebben nagelaten” Onafhankelijk maandblad voor de beoefening van de genealogie en aanverwante gebieden. 3e jaargang nr. 5/6/7/, mei/juni/juli 1975.
Daarin: De levensloop van een Terschellinger koopvaardijkapitein Cornelis Jansen Doeksen. door T.W.Dekker
Familiegegevens en opleiding
In het Bevolkingsregister 1851 van Amsterdam staat de koopvaardijkapitein Jan Remkes Smit, geboren op 06 maart 1818 te Amsterdam, Engels Hervormd, in 1853 wonend op het Damrak.
Jan Riemkes Smit (43 jaar) was getuige bij het huwelijk van kapitein Tjerk Dirk Gollards met Neeltje Lysbeth Jans (zie aldaar).
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.R.Smit was met vlagnummer 789 per 17 april 1849 effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein J.D.Diets. Als zijn schip is genoemd de “Pieter Florisz” 002.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd. 10/17 april 1849 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Jan Remkes Smit, oud 31 jaar, voerend het fregat “Pieter Florisz”, op voordracht van kapitein J.D.Diets.023.
J.R.Smit was van 1868-1879 bestuurslid van het College Zeemanshoop019
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
789 1849 Pieter Florisz van Baggen & Co
1850 geen vermelding van schip en boekhouder
1851-1853 fregat van Galen van Baggen & Co
403 1854-1859 fregat van Galen J.Rahder Hz
1860-1861 fregat Argus idem
1862-1863 bark Emergens idem
1864-1872 fregat Oceaan L.Bienfait & Zn
1873-1877 geen vermelding van schip en boekhouder
Vermelding van vertrek en aankomst in Amsterdam093
Naam kapitein Naam schip vertrek terugkomst
J.R.Smit Emergens 10 januari 1863 18 januari 1864
Oceaan 16 april 1864 05 juli 1865
Oceaan 01 oktober 1865 29 augustus 1866
Oceaan 26 april 1867 15 april 1868
Oceaan 30 augustus 1868 geen melding
Bouma025 vermeldt J.R.Smit als gezagvoerder gedurende:
- * 1850 op het 3/m schip “Pieter Florisz”, ex Dortenaar, gebouwd in 1830 te Dordrecht, 780 ton o.m., varend voor van Baggen & Co te Amsterdam. Het schip was in 1850 te koop;
- * 1851 t/m 1854 van het 3/mschip “van Galen”, gebouwd in 1839 te Amsterdam (op 27 februari van stapel op de werf Witte Olyfant van Jerem. Meijjes & Zn 023), 609 ton o.m., varend voor Pook van Baggen & Co te Amsterdam;
- * 1855 t/m 1860 van hetzelfde schip maar nu varend voor J.Rahder & Co te Amsterdam;
- * 1859 t/m 1862 op het 3/m schip “Argus” ex Agneta, gebouwd in 1841 te Amsterdam, 691 ton o.m., varend voor J.Rahder & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1862 verkocht naar Engeland;
- * 1863 t/m 1864 van de ijzren bark “Emergens”, gebouwd in 1862 te Amsterdam, 436 ton o.m., varend voor J.Rahder & Co te Amsterdam. Het schip voer in 1865 voor J.Bletz & Co te Amsterdam en was herdoopt in “Presto”;
- * 1865 t/m 1873 van het 3/mschip “Oceaan”, gebouwd in 1857 te Kinderdijk, 920 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
J.R.Smit verzorgde per 24 april 1860 vanuit Nieuwediep met de “Argus” een troepentransport van 5 officieren en 125 manschappen naar Nederlands Oost-Indië. Hij arriveerde te Batavia op 03 oktober 1860 na een reis van 162 dagen. Onderweg overleed 1 soldaat. In Simonsbaai werden 2 arrestanten aan boord genomen065.
In een adres dd 12 december 1855 aan de Tweede Kamer der Staten Generaal drongen 58 gezagvoerders aan op de invoering van een Tuchtwet. Zij meldden dat de uitvoering van hun beroep dagelijks meer en meer werd belemmerd door de onmogelijkheid om aan boord der schepen behoorlijke orde en tucht te bewaren. Een van de ondertekenaars was J.R.Smit van het fregat “Van Galen”. 104.
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt W.Cramer als gezagvoerder gedurende:
* 1874 t/m 1880 van het 3/mschip “Oceaan”, gebouwd in 1857 te Kinderdijk, 920 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt G.Vlaskamp als gezagvoerder gedurende:
* 1881 t/m 1885 van het 3/mschip “Oceaan”, gebouwd in 1857 te Kinderdijk, 920 ton o.m., varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam. Het schip voer in 1886 voor Aug.Köpcke te Rotterdam en was herdoopt in “Elsa”;
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt H.Rackow als gezagvoerder gedurende:
* 1887 t/m 1888 van de ijzeren bark “Elsa” ex Oceaan, gebouwd in 1857 te Kinderdijk, 712 ton o.m., varend voor Aug.Köpcke te Rotterdam;
* 1889 t/m 1891 van de 2/msch “Hansa” ex Baron von Veltheim, gebouwd in 1876 te barth, 150 ton n.m., varend voor Aug.Köpcke. Het schip werd in 1891 verkocht naar Oldersum;
* 1892 t/m 1895 van het ijzeren 3/m schip de “California”, gebouwd in 1853 te Kinderdijk, 633 ton o.m., varend voor Aug. Köpcke te Rotterdam. Het schip werd in 1895 verkocht voor de sloop.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt L.Schall als gezagvoerder gedurende:
- * 1881 van de 3/msch “Johanna Maria”, ex G.H.Betz, ex Redgauntlet, gebouwd in 1867 te Sunderland, 352 ton o.m., varend voor Aug.Köpcke te Rotterdam;
- * 1882 t/m 1883 op het 3/m schip “Medea”, gebouwd in 1858 te Rotterdam, 756 ton o.m., varend voor August Köpcke te Rotterdam. Het schip was getuigd als bark;
- * 1884 t/m 1888 van de bark “Constantia” ex Cornelis Smit, gebouwd in 1864 te Kinderdijk, 654 ton o.m., varend voor Aug.Köpcke te Rotterdam. Het schip is bij Macassar gestrand en wrak geraakt;
- * 1889 van de ijzeren bark “Elsa” ex Oceaan, gebouwd in 1857 te Kinderdijk, 712 ton o.m., varend voor Aug.Köpcke te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
“Het Nederlandse barkschip ‘Constantia’, gezagvoerder L.Schall vertrok op 26 augustus 1888 om 10.30 uur van de rede van Makassar met als bestemming Rotterdam. Eerst zouden nog ‘Kwandang’ en ‘Gorontalo’ aangelopen worden om in deze havens lading in te nemen. … Het schip koerste om de Noord in de richting van de ‘Spermondes Archipel’ en kwam nog om 4 uur van dezelfde dag ten anker. Wellicht heeft men het daglicht willen afwachten om beter op de landmerken te kunnen navigerren. Bij het aanbreken van de dag werd het anker gelicht en genavigeerd op peilingen van de bakens en de landmerken.” Om ongeveer 12 uur liep het schip aan de grond. De toen zichtbare verkleuring van het zeewater was niet op de zeekaarten vermeld. Direct na de stranding probeerde men vlot te komen maar binnen 10 minuten stond het ruim al vol water. Na scheepsraad werd besloten om assistentie vanuit Makassar te halen. Dat gebeurde met het goevernementsstoomschip “‘Sperwer”. Er werd toen ook geconstateerd dat de opdiepte, waarop het schip vastzat, niet op de kaarten was aangegeven. Na overbrenging van zoveel mogelijke lading werd de volgende dag het schip verlaten.
De Raad van Tucht voor de koopvaardij deed op 14 januari 1889 uitspraak en de conclusie was “dat het niet tijdig verkennen van het onbekende rif niet aan de gezagvoerder kon worden verweten. Door hem was behoorlijk uitkijk gehouden en na de stranding voldoende maatregelen genomen, ‘zoodat ook deswege hem geenerlei blaam’ kon treffen. Gezagvoerder Schall werd ‘mitsdien te dier zake vrijgesproken’ “104.
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt C.Pahnke als gezagvoerder gedurende:
* 1886 van de ijzeren bark “Cornelia”, gebouwd in 1863 te Kinderdijk, 833 ton o.m., varend voor Aug.Köpcke te Rotterdam;
* 1887 t/m 1888 van de bark “Bertha” ex Schiedam, gebouwd in 1867 te Schiedam, 685 ton o.m., varend voor Aug. Köpcke te Rotterdam. Het schip is bezuiden Straat Soenda uitgebrand;
* 1890 t/m 1895 van de ijzeren bark “Elsa” ex Oceaan, gebouwd in 1857 te Kinderdijk, 712 ton o.m., varend voor Aug.Köpcke te Rotterdam. Het schip werd in 1895 verkocht voor de sloop.
Overige bijzonderheden
De bark Elsa”onder kapitein C.Pahnke vertrok in 1890 vanuit Blyth en was op 01 april 1890 te Iquique via Kaap Hoorn.121
|