Inloggen
BENOA - ID 896


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1908
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Bonn & Mees, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 193
Delivery Date: 1908-09-00
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Wilton's Machinefabriek & Scheepswerf, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 200
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Wilton Type (x), 11 13/16 & 23 5/8-17 3/4
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 336.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 170.00 Net tonnage
Deadweight: 365.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 13886 Cubic Feet
 
Length 1: 152.80 Feet (British) Registered
Beam: 26.10 Feet (British) Registered
Depth: 8.90 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
4 0 0 183 0 187
Ship History Data

Date/Name Ship 1908-09-00 BENOA
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: TBVK

Ship Events Data

1908-09-22: Naar Indonesiƫ vertrokken. December 1908 in dienst.
1919-12-02: AH 081219
Batavia, 2 december. De paketstomer BENOA, met een lading benzine van Soerabaja onderweg naar Bandjermassin, is door de bliksem getroffen, waardoor brand ontstond. Het achterschip is uitgebrand. De bemanning, die onmogelijk in de sloepen kon komen, was naar het voorschip gevlucht. Zij werd toevallig ontdekt door de DAENDELS (opm: KPM-schip GOUVERNEUR-GENERAAL DAENDELS). De BENOA is op de kust van Madoera op het strand gezet. Een stoker is gedood. De BENOA is zeer vermoedelijk verloren.
Bij Aneta (opm: Nederlands-Indische persbureau) is nog bericht ontvangen van de Koninklijke Paketvaart Maatschappij te Amsterdam, dat de brand in de BENOA is geblust. De bemanning is gered. Het schip zal vermoedelijk behouden kunnen worden.
De BENOA meet 336 ton bruto en vaart in extra emplooi voor de Maatschappij.
1920-01-24: De Locomotief 24-01-1920
De Raad van Tucht voor de Scheepvaart ontnam de heer Marmelstein, gezagvoerder van het destijds in brand gevlogen K. P. M.-stoomschip BENOA, voor drie maanden de bevoegdheid als zodanig te varen op een Nederlands schip, onder aanneming van verzachtende omstandigheden. De Raad besliste, dat de brand niet werd veroorzaakt door de bliksem, doch door de stoker, die zich in de schroeftunnel bevond en mede verbrandde.
1929-06-27: Final Fate:
Uit de vaart en opgelegd te Tandjong Priok. 10 januari 1930 door het s.s. 'De Kock' naar Singapore gesleept. 4 februari 1930 voor de sloop verkocht aan Chop Hock Kee Hoe te Singapore. (Prijs $ 2400,--)

Gezagvoerders

Familiegegevens
H.C.G.B. werd geboren op 17 mei 1871 te Amsterdam als z.v. Julius Augustus Fredrik Marmelstein (kantoorbediende – later bij inschrijving Kweekschool vermeldt als Expert bij de Ned. Handel Mij.) en Johanna Hermina Behrens.

H.C.G.B. trouwde op ??? in Ned. Indië met Njo Tjoan Nio Lim – geb. 10.03.1883 te Bandjermassin
H.C.G.B. overleed op 10 mei 1934 te Soekaboemi (63).

Van aug. 1913 tot nov. 1914 woonde het gezin in Bennebroek. Daarna vertrokken H.C.G.B. Marmelstein en zijn vrouw naar Batavia.

 

Kinderen

-    Julius Bernhard – geb. 26.01.1903 te Bandjermassin

-    Frederik  Hendrik – geb. 31.12.1904 te Bandjermassin

-    Hermina Juliana – geb. 09.03.1906 te Batavia

-    Augustus Frederik – geb. 16.06.1908 te Batavia.

 

Opleiding

Ingeschreven bij de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam.

Na de opleiding op 21 maart 1889 geplaatst als stuurmansleerling op het s.s. MERCURIUS van de KNSM, kapt. Van Dijk Blok, naar de Middellandse Zee. Gage f 10,- Maakte nog 2 reizen met hetzelfde schip. Op 12 okt. 1889 terug van de reis met zeer goed attest. Na het behalen van het diploma 3estm. overgegaan naar de K.P.M.

Amsterdam, 10 juli 1890. Geslaagd voor derde stuurman Grote Stoomvaart A: H.C.G.B. Marmelstein.

Batavia, september 1892. Geslaagd voor tweede stuurman Grote Stoomvaart A: H.C.G.B. Marmelstein.

Batavia, september 1892. Geslaagd voor stuurman Kleine Stoomvaart C: H.C.G.B. Marmelstein.

Rotterdam, maart 1897.  Geslaagd voor eerste stuurman Grote Stoomvaart A: H.C.G.B. Marmelstein.

 

De schepen van de kapitein

 

*   1904 – 19..  van het s.s. DE EERENS

*   19.. – 19..  

*   19.. – 1920 van het s.s. BENOA  

*   1929 – 1929  VAN RIEMSDIJK

*   1929 – 19..  VAN WAERWIJCK

 

Overige bijzonderheden

De Locomotief 24-01-1920

De Raad van Tucht voor de Scheepvaart ontnam de heer Marmelstein, gezagvoerder van het destijds in brand gevlogen K. P. M.-stoomschip BENOA, voor drie maanden de bevoegdheid als zodanig te varen op een Nederlands schip, onder aanneming van verzachtende omstandigheden. De raad besliste, dat de brand niet werd veroorzaakt door de bliksem, doch door de stoker, die zich in de schroeftunnel bevond en mede verbrandde.

 

Datum vanaf: 1919
Kapitein: Marmelstein, Heinrich Carsten Georg Bernard

Afbeeldingen


Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: BENOA
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: BENOA
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Onbekend **
Onderwerp: Havenopname
Algemene informatie

De Locomotief 24-01-1920

De Raad van Tucht voor de Scheepvaart ontnam de heer Marmelstein, gezagvoerder van het destijds in brand gevlogen K. P. M.-stoomschip BENOA, voor drie maanden de bevoegdheid als zodanig te varen op een Nederlands schip, onder aanneming van verzachtende omstandigheden. De raad besliste, dat de brand niet werd veroorzaakt door de bliksem, doch door de stoker, die zich in de schroeftunnel bevond en mede verbrandde.