Inloggen
ASTREA - ID 659


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1890-03-20 / 1927-04-07 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1890
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Niestern & te Velde, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1890-00-00
Delivery Date: 1890-11-00
Technical Data

Gross Tonnage: 71.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 58.00 Net tonnage
Deadweight: 128.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 22.80 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 21.23 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 4.92 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.12 Meters Depth, moulded
Draught: 1.98 Meters Draught, maximum
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1890
Datum agenda: 1890-03-20
Register nr: 0
Scheepsnaam: ASTREA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Boer, H.H. de
Plaats: Groningen
Opmerkingen: ja
1890-03-20, uitvoering49-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1890-11-00 ASTREA
Manager: Michgiel Helenius Harms de Boer, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Michgiel Helenius Harms de Boer, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NGBC

Ship Events Data

1927-04-07: Final Fate:
07-04-1927: De tjalk ASTRAEA (1890) van schipper/eigenaar M.H.M. de Boer, op weg van Heiligenhafen naar Lubeck met een lading zout,
vergaat in de Kleine Belt (Denemarken) met man en muis, vermoedelijk na een aanvaring met een onbekend schip.
1927-07-16: Schuttevaer 16-07-1927: De Raad voor de Scheepvaart heeft deze week een onderzoek ingesteld naar de oorzaak van de ramp overgekomen aan de zeetjalk ASTRAEA op 8 April j.l. Het vaartuig is ter hoogte van de Knastegrunden met man en muis vergaan. Een reeks verklaringen zijn voorgelezen. De heer Mellema, inspecteur voor de scheepvaart, zeide naar aanleiding daarvan, dat het scheepje vermoedelijk het
slachtoffer is geworden van een aanvaring. De gevolgen hadden echter niet zoo noodlottig behoeven te zijn, zeide hij, als het vaartuig volkomen zeewaardig was geweest; de waterdichte schotten waren niet in orde. De heer Mellema achtte het gewenscht dat de kleine vaart meer aandacht zou schenken aan de adviezen van de scheepvaartinspectie.



Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.H.de Boer als gezagvoerder gedurende:

*    1848 van de tjalk “Catharina”, gebouwd in 1844 te Martenshoek, 57 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen;

*    1869 t/m 1890 van de 1/m kof “Antina”, gebouwd in 1868 te Sappemeer, 66 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip werd verkocht naar het buitenland;

*    1891 van de tjalk “Astrea”, gebouwd in 1890 te Martenshoek, 70 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen.

 

Overige bijzonderheden

Geen.

 

 

Datum vanaf: 1890
Kapitein: Boer, H.H. de
Overige informatie: 0

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten