Inloggen
MELATI - ID 4196


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1885-01-30 / 1897-02-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1885
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Iron
Construction Data

Scheepsbouwer: Newcastle on Tyne, England
Launch Date: 1885-01-15
Delivery Date: 1885-02-00
Technical Data

Net Tonnage: 1160.00 Net tonnage
Deadweight: 1700.00 tons deadweight (1016 kg)
 
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
18 0 0 0 0 18
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1885
Datum agenda: 1885-01-30
Register nr: 0
Scheepsnaam: MELATI
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Delden, A.A. van
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: niet vermeld
Opmerkingen: voorlopige zeebrief
M92-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1885-02-00 MELATI
Manager: Firma J. Koning & Van Delden, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma J. Koning & Van Delden, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Ship Events Data

1885-04-11: Damaged
Rotterdam, 11 april 1885. Volgens een bij de rederij ontvangen telegram is het Nederlandse barkschip MELATI, kapt. Klinkhamer, van Rotterdam naar Soerabaja, met verlies van voor- en grote steng te Lissabon binnen gelopen.
1890-01-31: Stranded
Hellevoetsluis, 31 januari 1890. Het Nederlandse barkschip MELATI, kapt. P. van den Bos, is door het breken van het anker tegen de plaat nabij Dirksland aan de grond gekomen en heeft assistentie van de sleepboot ZUID-HOLLAND.
1891-03-00: Damaged
Rotterdam, 17 maart 1891. Volgens een door ons uit Londen ontvangen telegram arriveerde het barkschip MELATI, kapt. P. van den Bos, van Samarang, laatst van Lissabon, naar Ystad, te Scilly met verlies van verschansing en andere schade.
1892-06-00: Damaged
Rotterdam, 30 juni 1892. Volgens van Lloyd's ontvangen telegram arriveerde het Nederlandse ijzeren barkschip MELATI, kapt. van de Bos, van Samarang naar Het Kanaal, te Port Elisabeth met verlies van verschansing en alles van dek geslagen.
1892-12-06: Damaged
Rotterdam, 7 december 1892. Volgens bij de Scheepvaart Maatschappij Zuid-Holland ontvangen telegram van kapt. v.d. Bos (opm: P. van den Bos) in dato 6 december, was het schip MELATI, te Liverpool op de rivier liggende, op drift geraakt. Er werd assistentie van een sleepboot aangenomen, waarbij drie platen van het schip werden ingedrukt en de ankerstok brak. Het schip wordt nu in het dok gebracht.
1893-06-00: Damaged
Londen, 3 juni 1893. Volgens een van Lloyd’s ontvangen telegram is het schip MELATI, kapt. H. van Duyn, van Newport naar Anjer, met brand in de lading te Simonsstad binnengelopen.
1894-07-00: Collision
Londen, 5 juli 1894. Het Nederlandse schip (opm: bark) MELATI, kapt. H. van Duyn, van Passaroean naar Amsterdam, is in aanvaring geweest met het vuurschip ROYAL SOVEREIGN. Van schade wordt niets gemeld.
1896-07-00: Damaged
Londen, 9 juli 1896. Het Nederlandse schip MELATI, kapitein Catlander, van Semarang naar Azoren v.o. (opm: voor orders), is met schoon dek (opm: alles weggeslagen) en andere schade te Kaapstad binnengelopen.
1897-02-00: Sold to foreign country
Rotterdam, 12 februari 1897. Volgens Fairplay is de Nederlandse ijzeren bark MELATI, 1127 reg. tons, in 1885 gebouwd, door bemiddeling van de heren C.W. Kellock & Co, te Liverpool aan een rederij aldaar verkocht. Het schip lag reeds in Liverpool. (opm: verdoopt in CLWYD, de naam in Wales voor de in Nored-Wales liggende graafschap Wales)
1899-04-01: Final Fate:

Op reis met een lading rijst van Hong Kong naar Callao is de CLWYD, kapt. T. Thomas, op 1 april 1899 gestrand en verloren gegaan op Pratas Shoal (Chinese Zee). De 21 opvarenden kwamen veilig aan land.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Ene T.Sipkes (dezelfde?) voer in 1880 als gezagvoerder op de “Betsy en Arnold”025 en deed er toen 200 dagen voor over om van Banjuwangi naar Vlissingen te varen. Dit was een uitzonderlijk lange periode (uit. E.W.Petrejus Het schip vaart uit De Boer Maritiem 1975, p.62.

 

T.Sipkes was in 1885-1886 kapitein op de ijzeren bark “Melati”, gebouwd in 1885 bij Campbell Macintosh & Browstend te Necastle upon Tyne, 1071 nrt, varend voor rederij Koning & van Delden te Rotterdam052.

 

Bouma025vermeldt T.Sipkes als gezagvoerder gedurende:

  • * 1879 t/m 1880 van de bark “Betzy & Arnold” ex Anna, ex Tanjoree, gebouwd in 1862 te Medford, 970 ton o.m., varend voor J.Koning te Rotterdam. Het schip werd verkocht naar Noorwegen;
  • * 1882 t/m 1883 van het 3/mschip “Voorlichter” kiel gelegd op 25 mei 1867, te water in 1869 op de werf van Jan Smit Fopzoonte Slikkerveer, 2034 ton o.m., varend voor J.Koning te Rotterdam;
  • * 1884 van hetzelfde schip maar nu varend voor J.Koninge & van Delden te Rotterdam;
  • * 1885 van de ijzeren bark “Melati”, gebouwd in 1885 te Newcastle, 1060 ton n.m., varend voor J.Koning & van Delden te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Algemeen Handelsblad Scheepvaartberichten 26 april 1881

Verkooping van schepen: Het nedeerlandsche Clipperfregat VOORLICHTER, groot 1662 ton n.m., gebouwd in 1869 is uit de hand verkocht aan de reeder J.Koning te Rotterdam en zal gevoerrd worden door kapitein Sipkes.

 

Algemeen Handelsblad Zeetijdingen:038

Rotterdam 21 december 1882. Volgens ontvangen telegrafisch bericht is het Nederlandsch fregatschip VOORLICHTER, Kapitein Sipkes, na eene reis van 37 dagen van Nieuwediep te Sapelo (Georgia) gearriveerd. Het schip en equipage bevonden zich in de beste toestand.

 

Rotterdam 11 december 1883. Volgens telegram uit Vlissingen arriveerde heden alhier het fregatschip VOORLICHTER, Kapitein Sipkes, van Banjoewangie, 88 dagen reis.

 

 

Datum vanaf: 1885
Kapitein: Sipkes, T.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

L.Klinkhamer was van 1888-1891 kapitein van het ijzeren fregat “Lotos”, gebouwd in 1883 door Bothof & Gravenstein te Slikkerveer, varend voor reder J.Koning & van Delden (1888-1890)  en Scheepvaart Maatschappij “Zuid Holland” (1890-1891) beiden te Rotterdam052

 

Bouma025 vermeldt L.Klinkhamer als gezagvoerder gedurende:

*    1882 t/m 1885 op de bark “Maasnymph” ex Pladda, gebouwd in 1867 te Quebec, 1304 ton o.m., varend voor H.Veder te Rotterdam. Het schip voer in 1886 voor G.Mauritz Hz te Dordrecht en was herdoopt in “J.P.A.”;

*    1886 van de ijzeren bark “Melati”, gebouwd in 1885 te Newcastle, 1060 ton n.m., varend voor J.Koning & van Delden te Rotterdam;

*    1888 t/m 1890 op de bark “Lotos”, gebouwd in 1882 te Slikkerveer, 900 ton n.m., varend voor J.Koning & van Delden te Rotterdam;

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1885
Kapitein: Klinkhamer, L.

Familiegegevens en opleiding

Pieter van de Bos werd geboren in 1865 en overleed op 04 februari 1914 te Dordrecht. Hij was in 1897 lid van de Dordtse vrijmetselaarsloge La Flamboyante onder nr. 548.064. (het is de vraag of dit dezelfde persoon is, temeer omdat bij de ene opgave sprake is van VAN DER en bij de andere van VAN DE.

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt P. v/d Bos als gezagvoerder gedurende:

  • 1877 t/m 1880 van het 3/mschip “Zes Gezusters”, gebouwd in 1871 te Alblasserdam, 1455 ton o.m., varend voor F.H. von Lindern te Alblasserdam. Het schip is in 1880 uitgebrand;
  • 1882 t/m 1883 van het 3/mschip “Nieuwe Waterweg I”, gebouwd in 1864 te Alblasserdam, 1360 ton o.m., varend voor F.H. von Lindern Jr te Alblasserdam. Het schip werd in 1883 te Penang afgekeurd;
  • 1885 t/m 1886 van het 3/mschip “Voorlichter” kiel gelegd op 25 mei 1867, te water in 1869 op de werf van Jan Smit Fopzoonte Slikkerveer, 2034 ton o.m., varend voor J.Koning & van Delden te Rotterdam. Het schip werd te Batavia afgekeurd en verkocht voor de sloop;

Op 16 februari 1886 te Batavia geveild en verkocht voor f 8765,-. Later verkocht voor f 6100, - aan een arabier om gesloopt te worden.

  • 1887 t/m 1890 van de ijzeren bark “Melati”, gebouwd in 1885 bij Campbell Macintosh & Browstend te Newcastle upon Tyne, 1071 ton n.m., varend voor rederij Koning & van Delden te Rotterdam zie ook 052;
  • 1890 t/m 1895 van hetzelfde schip maar nu varend voor de reederij Zuid Holland, dir. J.Koning te Rotterdamzie ook 052;

 

Overige bijzonderheden

Op dit schip (Zes Gezusters) zeilende in de Atlantische Oceaan onder kapitein v.d.Bos overleed op 17 mei 1877 de kok Hendrik Jacobus van Zuijlekom aan waterzucht (zie Gens Nostra 54:p.134, mededeling J.H.Schaap).

D “Voorlicher” werd verkocht aan rederij J.Koning & van Delden te Rotterdam voor f 90.000,-. “Vier jaar heeft het schip voor de Rotterdamsche reeders gevaren, toen het door onbekende oorzaak te Cheribon wrak. In ieder geval heeft het een flinke kanauw gekregen, vermoedelijk door een stranding, want in een brief van kapitein P.v.d.Bos aan zijn reeders, welke brief bewaard is gebleven, schrijft deze:

Het schip kan ik niet indenken, dat die gerepareerd kan worden. De masten zijn meer dan een halve voet gezakt, onder de spil is alles gebarsten, een anker en ketting en tuianker zijn verloren gegaan. Van onder tot boven is het schip geramponeerd en daar het lek met het water gelijk ligt, kunnen wij van onderen en in de zijden van het schip niet zien, maar ik geloof dat door de lading het schip van binnen zeer veel geleden heeft.

Wel zijn er zeilen gescheurd, maar masten, stengen en kluiverboomen hebben geen aanmerkelijke schade bekomen. Het dek is geheel los, of de balken nog goed zijn, is voor mij een raadsel. Aan stuurboord zijn er nog een paar stutten staan gebleven, maar aan bakboord is alles weg en het schip laat kop en gat vreeselijk hangen, ik zou dus denken dat het schip geheel gebroken is. Ook heeft de kajuit geheel onder water gestaan en alles is daardoor vernield.”

Het schip werd inderdaad afgekeurd en te Batavia verkocht voor achtduizend gulden.

Uit: De Clippers” door Anno Teernstra, Uitg. Holdert & Co, Amsterdam, 1945, p. 184-185.

 

In “Sherlock Holmes in Lebak. Rouffaer en Multatuli”. Litterair tijdschrift De Parelduiker, Jg 15, nr. 4. 2010

  1. 41-42:

“Eind juli (1885) vertrok hij (Rouffaer) vanuit Rotterdam met het clipper-fregat De Voorlichter. …

Na een avontuurlijke reis kwam hij op 5 november 1885 aan in Tandjoeng Priok, de haven van Batavia. Op 10 november schreef hij aan zijn vriend Evert Ekker: “Enfin, ik ben lekker als kip. De zeereis wou zeker ook tot in alle bijzonderheden mij het zeeleven doen kennen; het had weinig gescheeld of de “Voorlichter” was met man en muis vergaan. Twee goddelooze stortzeeën veegden bij een hevige storm het heele achterschip schoon; en ’t was alleen aan het hechte schip te danken, dat niet het heele achterdeel open werd geslagen, en ’t zich bepaalde tot een paar gaten, en het lijfhout (dat wil zeggen het verband) gedeeltelijk weg. Eén dode, één met een gebrokek been, en wel vijf andere min of meer zwaar gekwetst. Enfin, we zijn er, en ik heb geen haar op mijn hoofd dat de zeereis berouwt.”

 

 

Datum vanaf: 1886
Kapitein: Bos, Pieter van der

Familiegegevens

Huig werd geboren op 13.04.1838 te Brouwershaven als z.v. Gerrit van Duijn en Maatje Adamse.

Huig (25) trouwde op 21.10.1863 te Zierikzee met Elizabeth Pieternella Mus (24) – geb. 26.12.1838 te Zierikzee – d.v. Adriaan Mus en Anna van Stappen. 

Huig (37) trouwde op 24.01.1876 te Rotterdam met Anna Caroline Johanne Streifs (30) – geb. te Oldenburg (Dld) – d.v. Johan Jacob Streifs en Henriette Dorothee Camminada. 

Anna Caroline Johanne Streifs (Streiss?) overleed op 20.12.1925 te Rotterdam. 

Huig overleed op 08.06.1894 te Rotterdam a/b van het barkschip MELATI (56). 

Kinderen

-    Henriette Dorothee

-    Ida Johanna

-    Huig

-    Mattheus Huig

-    Gerrit 

-    Anna

 

HIERONDER DE GEGEVENS VAN DE HEER S. PARMA:

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

H.van Duijn wordt van 1887-1890 vermeld als kapitein op de bark “Deli”, in 1892 op de “Noach V” en in 1893 als gezagvoerder op de bark “Melati”. Van der Plas c.s. geven geen gegevens omtrent geboorte, huwelijk en overlijden054-019.

 

Bouma025 vermeldt H.van Duin/Duyn als gezagvoerder gedurende:

*    1881 t/m 1886 op de bark “Groen van Prinsterer”, gebouwd in 1876 te Rotterdam, 926 ton o.m., varend voor Voorhoeve & Jelier te Rotterdam. Het schip werd in 1887 herdoopt in “Deli”;

*    1887 t/m 1888 op de bark “Deli”, ex Groen van Prinsterer, gebouwd in 1876, 871 ton o.m., varend voor von Lindern & van Vessem te Rotterdam;

*    1889 t/m 1890 op dezelfde bark “Deli”, maar dan voor rederij C.M.van Vessem te Rotterdam. Het schip werd in 1890 te Kaapstad wegens averij verkocht;

*    1891 t/m 1894 op het fregat “Noach V”, gebouwd in 1876 te Slikkerveer, 1263 ton o.m., varend voor rederij Zuid Holland, directeur J.Koning te Rotterdam. Het schip was in 1879 getuigd als bark;

      Bouma025 vermeldt hem niet als gezagvoerder op de “Melati”.

 

H.van Duin was in 1891 kapitein op het composiet-fregat “Noach V”, gebouwd in 1877 bij J.Smit te Slikkerveer, 1263 ton, varend voor de Scheepvaart Maatschappij “Zuid Holland” te Rotterdam052.

      H.van Duijn was in 1893 kapitein op de ijzeren bark “Melati”, gebouwd in 1885 bij Campbell Macintosh & Browstend te Necastle upon Tyne, 1071 nrt, varend voor de Scheepvaart Maatschappij “Zuid-Holland” te Rotterdam052.

 

Overige bijzonderheden

De bark “Groen van Prinsterer” onder kapitein H. van Duijn vertrok van Londen in 1882 en kwam aan te San Francisco op 21 april via Kaap Hoorn. Het schip vertrok weer op 24 mei  en kwam aan te Falmouth op 06 november, na wederom een ronding van Kaap Hoorn.121

 

 

Datum vanaf: 1893
Kapitein: Duijn, Huig van

Familiegegevens en opleiding

In het tijdschrift “De Zee”, Jg.11, p.428, 1889, staat de uitslag van de examinering van stuurlieden ter Koopvaardij door een Rijkscommissie. In Juli werd het diploma A derde stuurman groote zeilvaart uitgereikt aan W.Catlender. Tevens werd met gunstig gevolg het aanvullend examen voor de stoomvaart afgelegd.

In “De Zee” 1894, p.36 staat vermeld dat W.Catlender het diploma A Groote Zeilvaart voor 1ste stuurman is toegekend.

 

De schepen van de kapitein

W.Catlender was in 1896 kapitein op de ijzeren bark “Melati”, gebouwd in 1885 bij Campbell Macintosh & Browstend te Necastle upon Tyne, 1071 nrt, varend voor de Scheepvaart Maatschappij “Zuid Holland” te Rotterdam. In 1897 verkocht aan Walmsleye & Co te Liverpool052.

W.Catlender was van 1897-1900  kapitein van het stalen fregat “Vondel”, gebouwd in 1895 door F.F.(H.F.) Groen te Amsterdam, 1562 ton, varend voor F.C.Groen te Amsterdam. Het schip werd in 1900 met schade te Falmouth binnengebracht052.

 

Bouma025 vermeldt W.Catlender als gezagvoerder gedurende:

*    1896 t/m 1897 van de ijzeren bark “Melati”, gebouwd in 1885 te Newcastle, 1060 ton n.m., varend voor de reederij Zuidholland, dir. J.Koning. Het schip werd in 1897 verkocht naar Liverpool;

*    1897 t/m 1900 van het stalen fregat “Vondel”, gebouwd in 1895 te Amsterdam, 1562 ton o.m., varend voor F.F.Groen te Amsterdam. Het schip werd in 1900 met schade te Falmouth binnengebracht en verkocht naar Hamburg.

 

Overige bijzonderheden

Een reis van kapitein Catlender met de “Vondel” wordt beschreven door Frans Pieter van Houten, die deze als 17-jarige lichtmatroos in 1899/1900 meemaakte en zijn belevenissen optekende in “Herinneringen uit mijn zeilvaarttijd” (p.103 t/m 107 in het boek “Dwarsgetuigd. Herinneringen van Kaap Hoorn-vaarders” door K.Suyk Jr, De Boer Maritiem. Unieboek bv., Bussum, 1978. Het schip lag in 1899 in het S.W.India Dock te Londen. De kapitein werd op deze reis vergezeld van zijn vrouw en zijn zoontje Jantje. De tocht ging naar Melbourne. Tijdens de wachten van de 2e stuurman was de kapitein meestal aan dek of bij de hand. Het was een beste man.. … Op de goede stemming aanboord van de “Vondel” viel in het algemeen weinig aan te merken, in het logies werd niet gekankerd.” Melbourne werd na 91 dagen bereikt. Vanwege voordurende moeilijkheden met de 2e stuurman deserteerd van Houten en ging verder met een Amerikaans schip.

 

Het fregat “Vondel” onder kapitein W.Catlender verliet Melbourne op 29 april 1899 en wordt van Londen gemeld op 01 september 1899. Hazelhoff Roelfsema vermoedt een ronding van Kaap Hoorn van west naar oost.

Hetzelfde scchip en kapitein waren op 05 mei te Melbourne, op 22 augustus te Falmouth en op 31 augustus te Mersey. Hazelhoff Roelfsema vermoedt een Kaap Hoornronding van west naar oost.

Het fregat “Vondel” vermoedelijk ook nu onder kapitein Catlender was te Melbourne op 16 december 1901 en op 26 april 1902 te Londen “No indication C.Hope or Horn.”

Hetzelfde schip onder kapitein W.Carlender was op 14 december 1904 te Freemantle, op 16 maart 1905 te P.Germein en op 11 juli 1905 te Falmouth waar het schip werd verkocht. Op deze terugreis werd Kap Hoorn gerond van west naar oost.121

 Later kapitein van "Josephina "Id 3304.

Eigenaar N.V. Maatschappij Stoomschip JOSEPHINA.

Jos de Poorter Rotterdam. ( J.S.020822)

 

 

 

Datum vanaf: 1896
Kapitein: Catlender, Willem

Afbeeldingen


Omschrijving: MELATI
Collectie: Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: MELATI
Collectie: Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Storm
Algemene informatie

 

NRC 200285. Rotterdam, 19 februari. Het door de firma Koning & Van Delden in de vaart gebrachte nieuwe barkschip MELATI ligt thans aan de Prins Hendrikkade op Fijenoord, reeds grotendeels beladen met bestemming naar Soerabaja. Zoals door ons reeds werd vermeld, is het schip te Scotswood aan de Tyne gebouwd en is deze fraaie bodem een belangrijke aanwinst voor de sedert de laatste jaren zozeer verminderde Nederlandse zeilvloot. Het fraaie, van ijzer gebouwde, schip, met stalen masten, boegspriet, stengen en ra’s, verenigt met soliditeit de fraaiste vorm, die men redelijkerwijze van een voor lading gebouwd schip kan verwachten. De netheid van afwerking zowel van het schip als het beschotwerk van kajuit en hutten, wordt door deskundigen ten zeerste geprezen. Vooronder de bak bevindt zich het verblijf der equipage, terwijl in de geheel van ijzer en sierlijk gebouwde hut zich de kombuis, zeilkooi en het verblijf der stuurlieden bevinden, die ieder in afzonderlijke hutten zeer comfortabel gehuisvest zijn. Onder de campagne in de sierlijke voor- en achterkajuit, in ruime en luchtige hutten, is gelegenheid voor achttien passagiers. Ook ontbreekt de gelegenheid tot baden niet, daar een flinke badkamer zich achter in de kajuit bevindt. Een sierlijk buffet met wit marmeren blad vormt het fraaie en degelijke beschotwerk, bestaande uit peppel- en mahoniehout, een goed geheel. Het dek van het schip, dat geheel ledig staan kan, is van zwaar teakhout. Men berekent, dat de MELATI, die onder bevel van de kapt. Wiebenga weldra de reis naar Soerabaja zal aanvaarden, met ruim 1.700 dead weight, een diepgang zal hebben van 19 Engelse voeten, waardoor het een zeer passend schip is voor de Nieuwe Waterweg, dewijl het met volle lading voor Rotterdam kan komen, en ruim 950 last koffie van Java kan aanbrengen. Het is een verblijdend verschijnsel dat de lust om zeilschepen te bouwen in de laatste tijd weder is toegenomen en dat daarmede door verscheidene rederijen uitstekende resultaten verkregen werden.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten