Inloggen
MARGRIET ANJA - ID 4006


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1956
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5222093
Nat. Official Number: 3420 Z GRON 1956
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Shelterdeck open
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma C. Amels Zoon, Scheepswerf & Machinefabriek 'Welgelegen', Makkum, Friesland, Netherlands
Werfnummer: 196
Launch Date: 1956-03-24
Delivery Date: 1956-05-22
Technical Data

Engine Manufacturer: Motoren Werke 'Mannheim' A.G. (MWM), Mannheim, German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 750
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MWM Nr. 2903/021 Type TRH348SU (320x480) 375 rpm
Speed in knots: 10.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 498.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 307.00 Net tonnage
Deadweight: 925.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 60600 Cubic Feet
Bale: 54290 Cubic Feet
 
Length 1: 57.89 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 54.22 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.19 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.89 Meters Depth, moulded
Draught: 3.65 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1956-05-22 MARGRIET ANJA
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Evert Smid, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PFTZ

Date/Name Ship 1969-05-30 MARGRIET ANJA
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Cornelis Jzn, Cornelis Dzn en Sybren van der Schoot & Willem Harmen de Jong (Rederij Van der Schoot), Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands
Callsign: PFTZ
Additional info: Elk 1/4 deel.

Date/Name Ship 1970-12-18 MARGRIET ANJA
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Cornelis Jzn, Dirk en Sybren van der Schoot & Willem Harmen de Jong (Rederij Van der Schoot), Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands
Callsign: PFTZ
Additional info: Elk 1/4 deel.

Date/Name Ship 1972-00-00 MARGRIET ANJA
Manager: Scheepvaartkantoor Holwerda, Heerenveen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Cornelis Jzn, Dirk en Sybren van der Schoot & Willem Harmen de Jong (Rederij Van der Schoot), Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands
Callsign: PFTZ

Date/Name Ship 1975-06-10 APOLLONIA IV
Manager: Spyridon Alexandratos & Co., Piraeus, Greece
Eigenaar: Spyridon Alexandratos & Co., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV3958

Date/Name Ship 1976-09-27 APOLLONIA IV
Manager: Spyridon Alexandratos, Piraeus, Greece
Eigenaar: Atlantic Sea Maritime Co. Ltd., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV3958

Date/Name Ship 1983-00-00 VERA
Manager: Eleni I. Vastardi, Thessaloniki, Greece
Eigenaar: Eleni I. Vastardi, Thessaloniki, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Thessaloniki / Greece
Callsign: SV3958

Date/Name Ship 1986-00-00 VERA
Manager: Vassilis Papoutsoglou & Co., Thessaloniki, Greece
Eigenaar: Vassilis Papoutsoglou & Co., Thessaloniki, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Thessaloniki / Greece
Callsign: SV3958

Date/Name Ship 1993-00-00 VERA
Manager: Vera I Shipping Co., Thessaloniki, Greece
Eigenaar: Vera I Shipping Co., Thessaloniki, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Thessaloniki / Greece
Callsign: SV3958

Ship Events Data

1956-03-24: NvhN 24-03-1956: Tewaterlating motorschip Margriet Anja. Bij de firma C. Amels en Zn., Scheepswerf Welgelegen te Makkum, werd te water gelaten het motorkustvaartuig Margriet Anja, dat werd gebouwd voor rekening van de heer S. Smid te Groningen. De Margriet Anja is van het shelterdektype, meet plm. 900 ton d.w., en zal worden uitgerust met een 750 p.k. motor, afgesteld op 600 p.k. Het schip zal onder meer worden voorzien van radar. De bouw geschiedt onder Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een coaster van het gladdektype, groot 800 ton d.w. voor rekening van E. Wagenborg's Scheepvaart en Expeditiebedrijf te Delfzijl.
1956-05-18: Als "MARGRIET ANJA", zijnde een motorschip, metende 1411.55 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 10236 d.d. 14-05-1956, liggende te Makkum, door A. Kraaijema, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 3420 Z GRON 1956 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis op shelterdek, 2.55 m. uit hekplaat, 1.35 m. uit de lengteas en 1.53 m. uit dek.
1956-05-23: NvhN 23-05-1956: Proefvaart m.s. Margriet Anja.
Gisteren heeft het 800 ton deadweight metende m.s. Margriet Anja van Harlingen uit op de Waddenzee een geslaagde proefvaart gemaakt, en is het schip door de scheepswerf „Welgelegen" van C. Amels en zn. te Makkum overgedragen aan de heer E. Smid te Groningen. De Margriet Anja is een kustvaarder van het shelterdek type en wordt voortgestuwd door een 500 pk. motor.
Leeuwarder courant 23-05-1956: Proefvaart en overdracht van de „Margriet Anja". Dinsdagmorgen heeft de „Margriet Anja", de laatste aflevering van de werf „Welgelegen" (de firma Amels) te Makkum, van Harlingen uit haar proefvaart gehouden. Deze coaster van hel sheltertype meet d.w. 900 ton, is 52 meter lang, 9.15 meter breed, 4.75 meter hoog en voorzien van een 750 pk MWMmotor. Het schip, gebouwd voor de reder E. Smits te Groningen en genoemd naar diens dochter, is bestemd voor het vervoer van stukgoed in het westelijk deel van de Middellandse Zee, voornamelijk tussen Marseille en Marokko. Kapitein van het schip is de heer Bos; de bemanning zal uit elf koppen bestaan. De proefvaart op de Waddenzee werd bijgewoond door ongeveer 250 genodigden. Na de gebruikelijke vier uren varen op volle kracht is het schip in het Stortemelk tussen Vlieland en Terschelling overgedragen. De heer Smits bracht daarbij hulde aan de scheepsbouwers van Makkum.
1959-07-10: Tijdens de reis van Horsens naar Rotterdam met een lading mout, nabij Alstern aan de grond gelopen en op eigen kracht vrij gekomen.

Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van het aan de grond lopen
van het motorschip Margriet Anja in de Kleine Belt. Het schip was op reis van
Horsens naar Rotterdam en beladen met 636 ton mout in zakken.
Oordeel van de Raad is dat het vastlopen van de Margriet Anja op Alsen Stein te
wijten is aan foutieve en zorgeloze navigatie door stuurman K.S. De stuurman
legde het accent voor de navigatie verkeerd. Na het passeren van boei no.7 voer
het schip in de witte sector van het licht Taksensand en het lag in de goede
koers. Hij had zijn aandacht moeten besteden aan de door de roerganger
gestuurde koers en aan dat licht. Dat heeft hij niet gedaan. In plaats daarvan is
hij uit gaan zien naar twee onverlichte boeien die voor de navigatie niet van
belang waren. Daardoor heeft hij niet gemerkt dat de roerganger niet goed koers
hield en dat het schip in de verkeerde sector van het Taksensand licht verzeild
raakte. Na het leegpompen van een aantal tanks gelukte het weer om vlot te
komen. Na onderzoek bleek er nergens lekkage te zijn en dat schroef en roer
goed functioneerden. De Raad straft stuurman K.S. door hem de bevoegdheid te
ontnemen om als stuurman of kapitein te varen op zeeschepen voor de tijd van
één maand. Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 15 december 1960
1960-03-01: Liggend aan de Greenhithe Boei op de Thames aangevaren door de Duitse kustvaarder ‘Diana’, 1956-1585 BRT, welke net van de boei vertrok. Hierbij geringe schade opgelopen.
1961-11-25: Bij vertrek uit Partington met bestemming Sandefjord, de spoorbrug aangevaren en hierbij aan de mast en luikhoofd schade opgelopen. 26-11-1961, na inspectie, reis naar Sandefjord vervolgd.
1962-09-25: Na op de rotsen te zijn gelopen nabij Säbbskär ernstige roerschade opgelopen. Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van het stoten van het motorschip Margriet Anja nabij het vuur van Säbbskär in de Botnische Golf. Het schip voer in ballast en was op weg van Boston, UK, naar Mäntyluoto via het Kielerkanaal. Men voer volle kracht, circa 9 ¾ mijl, het weer was goed, het was licht heiig en er werd zo gestuurd om het radiobaken van Rafsö recht vooruit te houden. De kapitein heeft regelmatig met de richtingzoeker het radiobaken gepeild. Hij hoopte aldus het licht van Säbbskär in zicht te krijgen. Toen dat te 20.45 uur nog niet was gebeurd verminderde hij vaart. Echo’s werden op de radar niet waargenomen. Er is niet gelood. Het echolood is niet gebruikt. Te 21.30 uur stootte het voorschip, men gaf onmiddellijk vol achteruit. Daarbij stootte het achterschip. Men liep meteen weer vrij en ging dadelijk te anker. Later bleek dat het schip weinig schade had opgelopen, alleen het roer was wat gezakt.
Oordeel van de Raad is dat kapitein v.d.T schuld heeft aan het stoten van zijn schip. Dat hij het echolood niet gebruikt heeft acht de Raad een ernstig verzuim. De Raad straft kapitein v.d.T door hem de bevoegdheid te ontnemen om als kapitein op zeeschepen te varen voor de tijd van twee weken. Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 20 december 1963
1970-02-19: Tijdens de reis van Pasajes naar Antwerpen met 806 ton magnesite aan lading ernstige machineschade opgelopen en door de Spaanse sleepboot ‘Silvia Segundo’ 1965-101 BRT naar Bilbao gesleept voor reparaties. Op 12-05-1970, na langdurige reparaties aan de hoofdmotor, reis naar Antwerpen vervolgd.
1972-11-01: Tijdens de reis van Huelva naar London met 880 ton ammonia fosfaat in bulk te Lissabon binnengelopen met problemen aan de nokkenas van de hoofdmotor. Op 08-11-1972, na reparaties en vernieuwen van de nokkenas, reis naar London vervolgd.
1999-02-10: Final Fate:
Aan de grond gelopen op het Lefteris rif bij Skiathos Island. Slagzij en door de bemanning verlaten. Pogingen om het te bergen mislukten, ze heeft een scheur van 16 meter in de romp, en alleen de brug is nog boven water. Ze was onderweg van Larimna naar Thessaloniki met 1200 ton roestpoeder.

Afbeeldingen


Omschrijving: MARGRIET ANJA op proefvaart
Collectie: Maritiem Museum Rotterdam collectie Arense/Lazet
Vervaardiger: Onbekend **
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: MARGRIET ANJA
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: MARGRIET ANJA
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: MARGRIET ANJA
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Skyfotos Ltd.
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: MARGRIET ANJA at Machinefabriek Olthof, Capelle a/d IJsel.
Collectie: Goudriaan, J. (Koos)
Vervaardiger: Goudriaan, J. (Koos)

Omschrijving: MARGRIET ANJA
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Real Photographs

Omschrijving: De MARGRIET ANJA met aanvaringsschade aan de kade te Antwerpen . Volgens de Gazet van Antwerpen van 27 maart 1974 vond de aanvaring op dinsdag 26 maart te ca. 06.30 uur plaats bij slecht zicht op de Schelde tussen boeien 110 en 112 met de lichter ORANJE 12. De MARGRIET ANJA was op reis naar Bordeaux..
Collectie: Otterdyk, F. van
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Kade

Omschrijving: VERA met duidelijk de lasletters "Margriet Anja" - Harlingen. ( BEPA is in Griekse letters VERA)
Collectie: Tuil, J. (Jan)
Vervaardiger: Unknown