Inloggen
AMSTELSTROOM - ID 398


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1936
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Nat. Official Number: 1608 Z AMST 1936
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Shelterdeck open
Masten: Two masts
Rig: 4 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. C. van der Giessen & Zonen's Scheepswerven, Krimpen aan den IJssel, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 638
Launch Date: 1935-12-09
Delivery Date: 1936-01-26
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 7
Power: 750
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Werkspoor, 15 3/8-24 7/16
Speed in knots: 12
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 395.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 184.00 Net tonnage
Deadweight: 537.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 46000 Cubic Feet
Bale: 44000 Cubic Feet
 
Length 2: 56.57 Meters Registered
Beam: 9.03 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.54 Meters Depth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1936-01-26 AMSTELSTROOM
Manager: N.V. Hollandsche Stoomboot Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Hollandsche Stoomboot Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PCPW

Ship Events Data

1936-01-21: Als AMSTELSTROOM, zijnde een schroefmotorschip, metende 1118.57 m3, liggende te Krinpen a/d IJssel, door J. Wigman, scheepsmeter te Rotterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1608 Z AMST 1936 op het achterschip in achterste dekhuis boven ingang bemanning aan S.B. zijde.
1936-01-25: NvhN 27-01-1936: Amsterdam, 25 Januari. Het nieuwe m.s. „AMSTELSTROOM", gebouwd bij C. van der Giessen en Zonen's Scheepswerven te Krimpen a/d IJssel, voor de Hollandsche Stoomboot Mij. te Amsterdam, heeft heden op de Noordzee proefgevaren. Na afloop van den proeftocht vertrok het schip naar Amsterdam, waar het 's avonds arriveerde en ligplaats nam aan de Handelskade. De Amstelstroom heeft de volgende hoofdafmetingen: lengte 183.9, breedte 29.6 en holte tot shelterdek 17.9 voet, met een draagvermogen van 500 ton. De voortstuwing geschiedt door een direct omkeerbaren 4-takt Werkspoor 7-cylinder Dieselmotor, met een capaciteit van 750 APK., die het geladen schip een snelheid van 12 mijlen geeft.
1940-05-16: De AMSTELSTROOM lag bij het uitbreken van de oorlog in Amsterdam en kon nog op tijd weg komen naar Portsmouth met een lading torpedo's en munitie. Ingeschreven bij The Netherland Shipping & Trading Co. te Londen. Van augustus 1940 tot september 1941 dienst gedaan als bevoorradings schip voor onderzeeërs met als basis Dundee en daarna gedurende twee jaar in een dienst tussen IJsland en Hull met verse vis in haar koelruimen. Op 28-11-1944 was de AMSTELSTROOM het eerste Nederlandse schip dat in de bevrijde haven Terneuzen afmeerde met voedsel en hulpgoederen. Op 22-07-1945 arriveerde de AMSTELSTROOM voor het eerst weer in haar thuishaven Amsterdam. Op één van de volgende reizen bracht het schip een deel van de Nederlandse goudreserve, die in de meidagen van 1940 naar Engeland gebracht was, weer terug naar Nederland.
1948-07-18: Final Fate:
Onderweg van Amsterdam naar Newport (Mon.) in dichte mist gestrand en wrak geslagen op de westkust van Lundy Island (Battery Point). De bemanning werd gered.
1948-07-19: NvhN 17-07-1948: Het 395 ton metende Nederlandse motorvrachtschip „AMSTELSTROOM" is Zondag in een dichte mist op het eiland Lundy, 11 mijl ten Noord-Westen van Hartland Point, gestrand en moest door de bemanning van 11 koppen, die in veiligheid is, verlaten worden. Zij klauterde een 250 voet hoge, steile rots op en kwam bij een oude vuurtoren, die door vogelwaarnemers is bewoond. De „Amstelstroom" was op weg van Amsterdam naar Bristol. Vanmorgen heeft de maatschappij van de kapitein bericht gekregen, dat de bemanning voorlopig op het eiland Lundy zal blijven en zal trachten met hoog water het schip vlot te krijgen. De toestand waarin het schip zich bevindt is verre van rooskleurig. Er is sprake van, dat door de maatschappij te Bristol een schip gecharterd zal worden om de dienst Amsterdam— Bristol te kunnen blijven voortzetten. Zoals bekend verondersteld mag worden, heeft de Holl. Stoomboot Mij. in de oorlogsjaren zeer ernstige verliezen geleden. Vrijwel de gehele vloot ging verloren. Wel staat een nieuw schip op stapel, doch het zal nog geruime tijd duren voor dit schip in gebruik kan worden genomen. Het verlies van de Amstelstroom zou derhalve voor de maatschappij een nieuwe ernstige slag betekenen.
1948-07-20: NvhN 20-07-1948: De „AMSTELSTROOM” in slechte positie. Vier leden yan de bemanning van de „Amstelstroom", die Zondag bij het eiland Lundy strandde, zijn door de reddingsboot van Appledore van het eiland gehaald. Twee van hen ontvingen medische behandeling. De ene wegens een kneuzing aan het been, de andere wegens een kaakblessuur. De stuurman vertelde, dat de klimpartij een uur geduurd had. De „Amstelstroom" bevindt zich in een tamelijk slechte toestand. De lading spoelt weg. Kapitein Jansen en zes andere leden van de bemanning blijven op het eiland om de bergingsmogelijkheden te bezien.
1948-09-17: De Waarheid 17-09-1948: De ramp van de „AMSTELSTROOM". Kapitein en stuurman hebben geen schuld. In de nacht van 17 op 18 Juli liep het 395 ton metende motorvrachtschip „Amstelstroom" van de Hollandse Stoomboot Maatschappij op de rotsen van het Engelse eiland Lundy. De elf leden van da bemanning moesten drie uur lang op het schip blijven, dat door de branding en stortzeeën overspoeld werd. Eerst om vijf uur in de morgen, toen het water begon te zakken, konden zij over een losgeslagen laadboom het halfvernielde schip verlaten. Hedenmorgen behandelde de Raad voor de Scheepvaart deze ramp. Als getuigen traden op de 44-jarige kapitein van de „Amstelstroom", W. Jansen en de 30-jarige stuurman Nicolaas Stolp. De gezagvoerder verklaarde, dat hij om 7 uur de wacht overgenomen had van zijn stuurman. Alles was toen volmaakt in orde. Om 1 uur 's nachts nam hij opnieuw van de stuurman over. Deze deelde hem toen mede, dat hij Pendine en Trevose Head niet gezien had en hij had daaruit geconcludeerd, dat de „Amstelstroom" te ver uit de kust was geraakt. Hij had echter de koers nadien gecorrigeerd. Even over half twee had de kapitein 10 minuten lang gelood. Het echolood wees 29 vadem. Hij nam aan, dat hij zich tussen Lundy en Hartland Point bevond, maar ofschoon hü daarover geen zekerheid had, durfde hij het lood niet uit te laten staan. Het zicht was namelijk niet te best en de kapitein vond het nodig op de brug te blijven. Om tien minuten over twee doemde plotseling een dichte mistbank op. Onmiddellijk had de gezagvoerder bevel gegeven; „Hard bakboord roer". Toen was het schip op de rotsen gelopen! Alles gebeurde in enkele ogenblikken. Onvoldoende gelood? Bij het verhoor van de stuurman oordeelde de president, dat deze zijn bevindingen niet nauwkeurig aan de kapitein had doorgegeven bij de aflossing van de wacht. Hij had de kapitein slechts medegedeeld, dat hij de koers gecorrigeerd had, maar niet, dat bij zijn laatste loding om 1 uur het lood 30 vaam wees, hetgeen betekende dat de koers van de „Amstelstroom" nog niet voldoende gecorrigeerd was. De president en enkele leden van de Raad. vroegen de kapitein of hij wel voldoende rekening gehouden had met het getij. Toen de kapitein dit kon aantonen, twijfelden zij eraan of het wel juist was om met volle kracht te blijven varen bij de bestaande onzekerheid over de koers en of het niet noodzakelijk was geweest om in deze situatie het lood uit te laten staan. Voorts was de Raad van mening, dat de kapitein geen enkel risico had behoeven te nemen, indien hij naar de wal gekoerst had, tot hij de, 29-vademlijn bereikt had. De kapitein gaf dit laatste toe. Naar zijn mening was echter de afwijking van de koers waarschijnlijk toe te schrijven aan het ondeugdelijk functioneren van het kompas, hetgeen in deze streken reeds vaker gebeurd was. De gezagvoerder wees er verder nog op, dat de Bristollijn van de H.S.M, de drukste was en dat hier zeer lange werktijden gemaakt werden. In zijn conclusie achtte de inspecteur voor de scheepvaart noch bij de kapitein noch bij de stuurman schuld of grove nalatigheid aanwezig. Hij was echter van mening, dat er beter gelood had moeten worden. De oorzaak van de ramp zou wel niet meer te achterhalen zijn.



Gezagvoerders

Familiegegevens

 

Derk Johannes werd geboren op 13.12.1901 te Farmsum (Gem. Delfzijl) als z.v. Geert Koning (onderwijzer) en Derkje Begeman.  

Derk Johannes trouwde op 23.09.1925 te Melsele, België met Juliana Joanna Maria Francisca Mackis – geb. 30.01.1902 te Melsele (Be.) – d.v. ??

Dit huwelijk werd ontbonden op 11.01.1938 te Gv ?

Derk Johannes hertrouwde op 13.04.1938 te Amsterdam met Sophia Geertruida van der Kolk – geb. 02.05.1914 te Amsterdam – d.v. 

Derk Johannes overleed op ???

 

Derk Johannes woonde op diverse adressen in Amsterdam en verhuisde op 22.06.1939 naar Velsen.

 

Kinderen

-   Frieda

-   Derk Johannes

 

Opleiding

 

Behaalde het diploma 3e stuurman Grote Stoomvaart ??

Behaalde het diploma 2e stuurman Grote Stoomvaart ??

Behaalde het diploma 1e stuurman Grote Stoomvaart ??

 

De schepen van de kapitein

 

*   05/1947 – 06/1947 van het m.s. AMSTELSTROOM  

*   06/1947 – 01/1948 van het m.s. VLIESTROOM

*   01/1948 – 05/1949 van het m.s. EEMSTROOM  

*   05/1949 – 09/1949 van het m.s. ZAANSTROOM  

*   09/1949 – 1955 van het m.s. RIJNSTROOM 

*   1955 – 12/1955 van het m.s. TEXELSTROOM

*   12/1955 – 19?? van het m.s. RIJNSTROOM

 

Overige bijzonderheden

Derk Johannes heeft tijdens WO II gevaren als 1e stuurman o.a. op het s.s. JAARSTROOM.

Gezagvoerder bij de H.S.M.

 

Datum vanaf: 1947
Kapitein: Koning, Derk Johannes

Afbeeldingen


Omschrijving: AMSTELSTROOM
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Werf

Omschrijving: AMSTELSTROOM
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: AMSTELSTROOM
Collectie: Boer, G.J. de
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: AMSTELSTROOM bij vertrek uit Engeland op 20-11-1944.
Collectie: Tuil, J. (Jan)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: AMSTELSTROOM
Collectie: Pilkes, D.
Vervaardiger: Unknown
Algemene informatie

 

NNO 190748
AMSTELSTROOM aan de grond.
Het 395 ton metende Nederlandse motorvrachtschip AMSTELSTROOM is zondag in een dichte mist op het eiland Lundy, 11 mijl ten noord-westen van Hartland Point, gestrand en moest door de bemanning van 11 koppen, die in veiligheid is, verlaten worden. Zij klauterde een 250 voet hoge, steile rots op en kwam bij een oude vuurtoren, die door vogelwaarnemers is bewoond. De AMSTELSTROOM was op weg van Amsterdam naar Bristol. Vanmorgen heeft de maatschappij van de kapitein bericht gekregen, dat de bemanning voorlopig op het eiland Lundy zal blijven en zal trachten met hoog water het schip vlot te krijgen. De toestand waarin het schip zich bevindt is verre van rooskleurig.
Er is sprake van, dat door de maatschappij te Bristol een schip gecharterd zal worden om de dienst Amsterdam-Bristol te kunnen blijven voortzetten.
Zoals bekend verondersteld mag worden, heeft de Holl. Stoomboot Mij. in de oorlogsjaren zeer ernstige verliezen geleden. Vrijwel de gehele vloot ging verloren. Wel staat een nieuw schip op stapel, doch het zal nog geruime tijd duren voor dit schip in gebruik kan worden genomen. Het verlies van de AMSTELSTROOM zou derhalve voor de maatschappij een nieuwe ernstige slag betekenen.

NNO 200748
De AMSTELSTROOM in slechte positie.
Vier leden van de bemanning van de AMSTELSTROOM, die Zondag bij het eiland Lundy strandde, zijn door de reddingsboot van Appledore van het eiland gehaald. Twee van hen ontvingen medische behandeling. De ene wegens een kneuzing aan het been, de andere wegens een kaakblessuur. De stuurman vertelde, dat de klimpartij een uur geduurd had. De AMSTELSTROOM bevindt zich in een „tamelijk slechte” toestand. De lading spoelt weg. Kapitein Jansen en zes andere leden van de bemanning blijven op het eiland om de bergingsmogelijkheden te bezien.