Inloggen
LOTOS - ID 3795


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1883-04-17 / 1897-04-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1883
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Type Dek: Flush deck
Masten: Three masts
Material Hull: Iron
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: firma Bothof & Gravenstein , Slikkerveer, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1881-09-27
Launch Date: 1883-02-20
Delivery Date: 1883-04-00
Technical Data

Net Tonnage: 958.00 Net tonnage
 
Length 1: 172.0 Feet (British) Length registered (Lreg)
Beam: 35.9 Feet (British) Registered
Depth: 20.9 Feet (British) Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1887
Type: Rebuilt
Omschrijving: De LOTOS is in 1887 verlengd en als fregat getuigd. Sindsdien 1244 brt / 1212,57 nrt - 206.8 x 35.9 x 20.9 ft.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1883
Datum agenda: 1883-04-17
Register nr: 0
Scheepsnaam: LOTOS
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Koning, J.
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: x
Opmerkingen: ja, eerste
1883-04-17, uitreiking zb156-x

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1883-04-00 LOTOS
Manager: Firma J. Koning & Van Delden, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma J. Koning & Van Delden, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PJHV

Date/Name Ship 1890-05-00 LOTOS
Manager: J. Koning, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaart Zuid-Holland, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PJHV

Date/Name Ship 1897-04-00 LOTOS
Manager: A. Troberg, Mariehamn, Russia
Eigenaar: A. Troberg, Mariehamn, Russia
Shareholder:
Homeport / Flag: Mariehamn / Russia
Callsign: TNMK

Ship Events Data

1881-09-27: NRC 280981. Slikkerveer, 27 september. Heden werd voor rekening van de heer J. Koning, reder te Rotterdam bij de firma Bothof & Gravenstein de kiel gelegd van een ijzeren barkschip , groot pl.m. 900 registertonnen, hetwelk de naam zal voeren van LOTOS.
NRC 180183. Advertentie. Naar Soerabaija direct ligt te Rotterdam in lading het nieuw gebouwd Nederlands ijzeren barkschip LOTOS, kapt. I. G. Wiebenga. Spoedige expeditie. Adres de cargadoors Kuyper van Dam & Smeer en Vroege & De Wijs. (opm. eerste reis.)

1890-03-28: Damaged
Anjer, 14 april. Het Nederlandse schip (opm:fregat) LOTOS, komende van New York met petroleum, is hier ten anker gekomen. Het heeft in de cycloon van 28 maart 1890 drie stengen verloren. De kapitein L. Klinkhamer werd door een overslaande golf tegen het dek geslagen en stierf drie dagen later, een matroos werd over boord gespoeld.
1897-04-00: Sold to foreign country
PGC 230497. Rotterdam, 21 april. Het hier liggende ijzeren Nederlandse fregatschip LOTOS, 1212 register tons, gebouwd in 1883, is verkocht naar Finland. Het schip zal onder Russische vlag in de vaart worden gebracht.
1902-08-00: Final Fate: Abandoned

Op reis met een lading erts van Wallaroo naar Cartagena (Spanje) is de LOTOS voor 25 augustus 1902 ter hoogte van Kaap Hoorn door de opvarenden geabandonneerd, nadat het schip de masten had verloren.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.G.Wiebenga was met vlagnummer R51 in de periode 1869 t/m 1903 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dit betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen058

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” dd 07 januari 1897 staat de uitslag van een wedstrijd voor de best bijgehouden kompasjournalen in 1894/1895 waarbij is toegekend de gouden medaille aan kapitein F.H.Bonjer, de zilveren medaille aan kapitein G.Stenger en bronzen medailles aan S.Turfboer en J.G.Wiebenga.042.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein J.G.Wiebenga met vlagnummer R51 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*   1874                                  bark “Ada”            376 last         varend voor van Overzee & Co te Rotterdam

*   1877, 1878                       bark “Emma”        747 ton n.m. varend voor van Overzee & Co te Rotterdam

*   1880, 1881                       bark “Soerabaja”  747 ton n.m. varend voor J.Koning te Rotterdam

*   1882                                  bark “Lotos”         c. 900 ton     varend voor J.Koning & van Delden te Rotterdam

*   1883, 1885, 1886 bark “Lotos” 958 ton      varend voor J.Koning & van Delden te Rotterdam

*   1887, 1888                       geen vermelding van schip en boekhouder

*   1890                                  bark “Evertsen”    c.2100 ton   varend voor de Ned.Scheepv.Mij te Rotterdam

*   1891 t/m 1896                 bark “Evertsen”    1418 ton       varend voor de Ned.Scheepv.Mij. te Rotterdam

*   1897 t/m 1900                 geen vermelding van schip en boekhouder

 

J.G.Wiebenga was van 1883-1888 kapitein van het ijzeren fregat “Lotos”, gebouwd in 1883 door Bothof & Gravenstein te Slikkerveer, varend voor reder J.Koning & van Delden te Rotterdam052

J.G.Wiebinga was van 1891-1896 kapitein van de stalen bark “Evertsen”, gebouwd in 1891 bij Rijkee & Co te Katendrecht, 1418 ton, varend voor de Reederij Nederlandsche Scheepvaart Maatschappij, Zurmühlen & van Vessem, te Amsterdam. Het schip werd in 1897 verkocht naar Duitsland en herdoopt tot “Tellus”025 en 052.

 

Kapitein J.G.Wiebenga was de eerste gezagvoerder van de ijzeren bark "Lotos" (958 ton), in 1883 gebouwd op de werf van Jan Smit Fopz te Slikkerveer door de hoofdbaas Bothof en zijn collega Gravestijn voor rederij J.Koning & Van Delden te Rotterdam026(39/314).

 

Bouma025 vermeldt J.G.Wiebenga als gezagvoerder gedurende:

*   1869 van de bark “Brouwershaven”, gebouwd in 1841 te Brouwershaven, 599 ton o.m., varend voor van Overzee & Co te Rotterdam;

*   1870 t/m 1876 van de bark “Ada”, ex Zeemanshoop, ex Jan Schouten, gebouwd in 1853 te Dordrecht, 721 ton o.m., varend voor van Overzee & Co te Rotterdam;

*   1876 t/m 1880 van de bark “Emma” ex Baron van Heemstra, gebouwd in 1862 te Middelburg, 751 ton o.m., varend voor van Overzee & Co te Rotterdam. Het schip voer in 1881 voor reeder J.Koning te Rotterdam en was herdoopt in “Soerabaya”;

*   1881 t/m 1882 op de bark “Soerabaya” ex Emma, ex Baron van Heemstra, gebouwd in 1862 te Middelburg, 747 ton o.m., varend voor J.Koning & van Delden te Rotterdam;

*   1883 t/m 1887 op de bark “Lotos”, gebouwd in 1882 te Slikkerveer, 900 ton n.m., varend voor J.Koning & van Delden te Rotterdam;

*   1891 t/m 1896 op de stalen bark “Evertsen, gebouwd in 1891 te Rotterdam, 2100 ton n.m., varend voor de Nederlandsche Scheepvaart Maatschappij Zurmühlen & van Vessem te Amsterdam. Het schip werd in 1897 verkocht naar Hamburg en herdoopt in Tellus.

In Bouma worden meer schepen dan de hiervoorgenoemde geregistreerd onder J.G.Wiebenga. In de verslagen van het Rotterdamse zeemanscollege worden echter 2 personen met de initialen J.G. genoemd. Zie ook onder Joh.G.Wiebenga hierna. Nader genealogisch onderzoek omtrent de verwantschap is noodzakelijk

 

Overige bijzonderheden

 “Brouwershaven

De kiel van deze bark werd op 25 juni 1840 gelegd door scheepsbouwmeester C.Mak Czn op de Commerciewerf. Op 2 september 1841, om twee uur ’s middags, werd de Brouwershaven te water gelaten met het beste gevolg. Het schip werd vervolgens door een stoomboot naar Alblasserdam gesleept om te worden opgetuigd.

De Brouwershaven was 599 ton groot. Haar lengte bedroeg 125 voet, haar breedte 32 voet en haar diepte was 19 voet. De Nederlandse Handelsmaatschappij bevrachtte het schip voor Oost-Indië. …

Op 13 augustus 1861 werd het schip in Rotterdam geveild en voor 19.400 gulden verkocht aan de Fa.Van Overzee en Comp. te Rotterdam. … “. De volgende kapiteins waren A.Huizer, J.G.Wiebenga en P.J.L.Feensma (moet zijn Teensma). 074.

“Abraham de Vos … tekent … aan: Gedurende 46 jaar heeft deze bark gevaren, wat wel een bewijs is geweest van de solide bouw. Voor zover hem bekend was dit het langst varende schip geweest, dat in Zierikzee werd gebouwd”074.

 

In “Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag. Overzicht vanaf de ontdekking in 1616 tot het einde van de Nederlandse grote zeilvaart in 1911”. door H.Hazelhoff Roelfzema. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarder, 2010, 88 pp plus Bijlage met een Chronologisch Register van Reizen van 1616 tot 1911.121

p.82-83 Kaap Hoorn of Kaap de Goede Hoop 1902 en 1905 Nicolaas Witsen

In de publicatie van de Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders uit 2000  Verhalen van voor de mast staan de herinneringen van H.C.Willemse “Mijn reis als scheepstimmerman met het fregat Nicolaas Witsen”. Hazelhoff Roelfsema citeert daaruit betreffende een reis in 1902 die rond Kaap de Goede Hoop ging en niet via Kaap Hoorn..

Daarna volgen citaten uit dezelfde publicatie van J.C.Joekes en J.Kuijpers “Herinneringen aan de laatste reis van het fregat Nicolaas Witsen: uit 1905 die wel een Kaap Hoornronding betreft

Het fregat “Nicolaas Witsen” onder kapitein J.G.Wiebenga was te Melbourne op 18 december 1904, werd gesignaleerd op 25 december 1904 ten Z. van Nieuw Zeeland en op 01 januari 1905 ter hoogte van Kaap Hoorn. Het schip ariveerde op 15 april 1905 te Falmouth en werd verkocht.121

 

In: “Een leven op zee” Brochure geschreven door P.J.Teensma Jr, Zomer 2013, 84 pp.

In deze brochure staat de mededeling dat Pieter Jeppe Teensma als stuurman voer op de bark “Soerabaia”. Hij reisde op 06 september 1882 vanuit Maassluis naar Indië en door naar Australïe. Op de terugreis zou, 2 dagen voor de aankomst in St. Helena, de kapitein, i.c. J.G.Wiebenga, zijn overleden, waarna Pieter Jeppe Teensma het commando overnam (zie ook bij Pieter Jeppe Teensma)

 

 

 

 

Datum vanaf: 1883
Kapitein: Wiebenga, J. G.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

L.Klinkhamer was van 1888-1891 kapitein van het ijzeren fregat “Lotos”, gebouwd in 1883 door Bothof & Gravenstein te Slikkerveer, varend voor reder J.Koning & van Delden (1888-1890)  en Scheepvaart Maatschappij “Zuid Holland” (1890-1891) beiden te Rotterdam052

 

Bouma025 vermeldt L.Klinkhamer als gezagvoerder gedurende:

*    1882 t/m 1885 op de bark “Maasnymph” ex Pladda, gebouwd in 1867 te Quebec, 1304 ton o.m., varend voor H.Veder te Rotterdam. Het schip voer in 1886 voor G.Mauritz Hz te Dordrecht en was herdoopt in “J.P.A.”;

*    1886 van de ijzeren bark “Melati”, gebouwd in 1885 te Newcastle, 1060 ton n.m., varend voor J.Koning & van Delden te Rotterdam;

*    1888 t/m 1890 op de bark “Lotos”, gebouwd in 1882 te Slikkerveer, 900 ton n.m., varend voor J.Koning & van Delden te Rotterdam;

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1887
Kapitein: Klinkhamer, L.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

D.Greven was van 1891-1897 kapitein van het ijzeren fregat “Lotos”, gebouwd in 1883 door Bothof & Gravenstein te Slikkerveer, varend voor rederij Scheepvaart Maatschappij “Zuid Holland”te Rotterdam. Het schip werd in 1897 verkocht naar Finland052.

 

Bouma025 vermeldt D.Greven als gezagvoerder gedurende:

*    1891 t/m 1897 op de bark “Lotos”, gebouwd in 1882 te Slikkerveer, 900 ton n.m., varend voor Scheepvaart “Zuid Holland” dir. J.Koning. Het schip werd in 1897 verkocht naar Finland.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1891
Kapitein: Greven, D.
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: LOTOS voor verlenging en tuigverandering. Foto dus genomen tussen 1883 en 1887
Collectie: Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Overdracht
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 1881
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: The usual sources, such as Lloyds Registers, WSS-Schell lists, Lloyds Casualty Returns, Bureau Veritas Pertes, Dutch call-signal lists, Dutch newspapers, etc.