Inloggen
FLINTERSTAR - ID 2234


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 2002
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 9243758
Nat. Official Number: 7026 Z G 2002
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Masten: Gearless
Rig: 2 NMF cranes
Lift Capacity: 80 tons each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Ferus Smit Leer G.m.b.H., Leer, Germany
Werfnummer: 331
Launch Date: 2002-05-21
Delivery Date: 2002-06-28
Technical Data

Engine Manufacturer: Wärtsilä NSD Nederland B.V., Zwolle, Overijssel, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 4350
Power Unit: kW
Eng. additional info: Wärtsilä Type 6L38B (380x475)
Speed in knots: 15.2
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 6577.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2881.00 Net tonnage
Deadweight: 9122.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 11156 Cubic Meters
Teu: 504
 
Length 1: 129.4 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 122.1 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 17.00 Meters Breadth, moulded
Depth: 10.00 Meters Depth, moulded
Draught: 7.1 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 2002-06-00 FLINTERSTAR
Manager: Ancora AFS Shipping B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Flinter Groningen B.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PBGY

Date/Name Ship 2003-03-00 UAL AFRICA
Manager: Flinter Groningen B.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: C.V. Scheepvaartonderneming Flinterstar, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PBGY
Additional info: In charter Universal Africa Lines.

Date/Name Ship 2006-12-00 UAL AFRICA
Manager: Flinter Management B.V., Barendrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: C.V. Scheepvaartonderneming Flinterstar II, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PBGY

Date/Name Ship 2007-02-00 UAL AFRICA
Manager: Flinter Management B.V., Barendrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: C.V. Scheepvaartonderneming Flinterstar II, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PBGY

Date/Name Ship 2011-05-07 FLINTERSTAR
Manager: Flinter Management B.V., Barendrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: C.V. Scheepvaartonderneming Flinterstar II, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PBGY

Date/Name Ship 2013-10-00 FLINTERSTAR
Manager: Flinter Management B.V., Barendrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Flinterstar III B.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PBGY

Ship Events Data

2015-10-06: Final Fate:
Op 6 oktober 2015 om ca. 04.00 uur, na een aanvaring met de onder de vlag van de Marshall-eilanden varende LNG-tanker Al Oraiq, op de Noordzee voor de kust van Zeebrugge gezonken. Het schip staat op een zandbank met de kranen nog boven water. De bemanning van elf personen en de loods werden door de Belgische kustwacht gered, maar de kapitein werd met onderkoelingsverschijnselen naar het ziekenhuis gebracht. De FLINTERSTAR was geladen met staalplaten. Het schip lekt olie. 08-10-2010: Boskalis en Smit zijn bezig om de gelekte olie uit het water te halen. Ook worden de olietanks in het schip leeggepompt. 09-10-2010: Het schip is door de eigenaar geabondoneerd.
PZC 05-11-2015: Alle olie is verwijderd uit het wrak van het 6 oktober voor Zeebrugge gezonken vrachtschip Flinterstar. De bergingscombinatie Multraship Terneuzen-Smit Rotterdam heeft haar schepen teruggetrokken. De drijvende kraan Cormorant die onder meer is ingezet, ligt momenteel in een droogdok in Antwerpen om van olie ontdaan te worden. De vraag is nu wanneer het wrak geborgen zal worden. Dat is nog niet bekend. Het wachten is op de uitspraak in een rechtszaak die de Belgische staat heeft aangespannen tegen rederij Flinter. Flinter heeft afstand gedaan van het schip, waarmee de bergingskosten voor rekening van België komen. Dat accepteert de Belgische staat niet. De rechtszaak dient 27 november. Rederij Flinter moet het voor de Belgische kust gezonken Nederlandse vrachtschip 'Flinterstar' bergen. Ook de kosten van de berging zijn voor het Nederlandse bedrijf. Dat is dinsdag door de Brugse rechtbank van koophandel besloten. De rederij en de Belgische overheid waren het niet eens over wie moest opdraaien voor de kosten van de berging. De 'Flinterstar' zonk op 6 oktober voor de Belgische kust bij Zeebrugge na een aanvaring met een gastanker. Alle opvarenden konden worden gered. Maar het schip lekte olie, ruim 300 ton olie kwam in zee terecht. De rederij kan nog in beroep gaan.
-Stormschade aan wrak FLINTERSTAR - De storm van dinsdag heeft schade veroorzaakt aan het wrak van het 6 oktober voor Zeebrugge gezonken vrachtschip Flinterstar. Een grote kraan is uit 'zijn stoel' gevallen, meldt de Belgische staatssecretaris Bart Tommelein op Twitter, met een fotootje van de Flinterstar waarvan een kraan los lijkt te hangen. De sleper Zeehond houdt uit veiligheidsoverwegingen constant de wacht bij het wrak. De berging van de Flinterstar wacht op een uitspraak in hoger beroep die eind deze maand wordt verwacht. De Belgische Staat en rederij Flinter twisten over wie verantwoordelijk is voor de kosten. (Bron: PZC, 9-2-2016.)
-Nederlandse rederij moet Flinterstar bergen. De Nederlandse rederij Flinter en de bevrachter Onego moeten instaan voor de berging van het gezonken vrachtschip Flinterstar. Dat heeft het hof van beroep in Gent geoordeeld. Er hangt de reder ook een dwangsom boven het hoofd als er geen bergingscontract komt binnen 2,5 maanden. De Flinterstar ligt al sinds begin oktober 2015 voor de kust van Zeebrugge. De beroepsprocedure die de reder uit de Nederlandse gemeente Barendrecht en de bevrachter aangingen om zo alsnog de bergingskosten te ontlopen, heeft niets uitgehaald. Het hof van beroep herhaalde in grote lijnen de uitspraak van de Brugse rechtbank van koophandel van begin december. Flinter en de bevrachter Onego moeten instaan voor de berging van het schip. Het hof van beroep heeft wel een timing toegevoegd. Er moet binnen 2,5 maanden een contract tot berging zijn afgesloten. Als er tegen dan geen contract is, hangt de reder een dwangsom van 300.000 euro per dag boven het hoofd.
Het arrest wordt als tussenarrest beschouwd aangezien er over de definitieve planning, zoals de datum van de effectieve berging van de Flinterstar, nog geen uitspraak werd gedaan. Hiervoor zal het hof eerst de gerechtsdeskundige horen op 14 maart. Het arrest is wel al uitvoerbaar. De rederij moet dus al aan de slag gaan om een berger te zoeken. "Rechtbank toont dat het menens is". "Ik heb steeds gezegd dat het logisch was dat de eigenaar van het schip zou instaan voor de berging", reageert staatssecretaris voor de Noordzee Bart Tommelein (Open VLD). "Je kan je auto ook niet op de pechstrook laten staan na een ongeval. De rechtbank geeft ons nu voor de tweede keer gelijk en toont dat het menens is, met een duidelijke termijn voor de berging en dwangsommen indien men daar geen werk van maakt. Ook de door de overheid gemaakte kosten om de olie te ruimen en het wrak te bewaken, wil ik verhalen. Die kosten zijn ondertussen al opgelopen tot 1,82 miljoen euro." Met het oordeel van het hof van beroep lijkt een einde te komen aan een procedureslag. Flinter besliste kort nadat de Flinterstar gezonken was, op 6 oktober 2015, afstand te doen van het schip. Volgens het zeerecht zou België moeten instaan voor de berging van de Flinterstar en de kosten. Staatssecretaris Tommelein pikte dat niet, en liet nagaan of er geen andere uitweg was. Op 8 december kreeg Flinter al te horen dat het bedrijf zou moeten instaan voor de berging. Die uitspraak werd vandaag nog eens bevestigd. (Bron: De Redactie, 22-2-2016).
-Flinter: ‘Geen probleem, wij gaan bergen’ Reinder van der Veen, CFO van Flinter: “Geen probleem, wij gaan ervoor zorgen dat er binnen 10 weken een bergingscontract voor de Flinterstar is. Wij houden ons uiteraard aan de wet. In overleg met onze verzekeraars en juristen gaan we bekijken hoe nu verder, misschien gaan we in cassatie.”Het Hof van Beroep in Gent heeft op 22 februari een tussenvonnis uitgesproken dat de eigenaren van de op 6 oktober aangevaren Flinterstar binnen 10 weken een bergingscontract moeten hebben. Zo niet, is er een dwangsom van 300.000 euro per dag. Maar zover komt het volgens de eigenaren niet: “Flinter gaat voor een bergingscontract zorgen, geen probleem.” De uitspraak van het Hof staat los van de zaak ‘ten gronde’ oftewel, wie is de schuldige in deze zaak? Op 14 maart hoort het Hof een deskundige over de definitieve berging. De Belgische staatssecretaris Bart Tommelein vergeleek de aangevaren Flinter met een auto op de vluchtstrook: dan moet de eigenaar van de auto ook zelf voor kosten opdraaien. Van der Veen in een reactie: “Als wij de auto zijn, dan reden wij op de snelweg onder begeleiding van de verkeersleiding. Vervolgens worden wij door een vrachtwagen op de linkerflank vol aangereden en belandden total-loss op de vluchtstrook. In die vergelijking is het op zijn minst opmerkelijk als de vrachtwagenchauffeur dan zegt dat wij even de rommel moeten opruimen. Maar nogmaals, wij gaan ervoor zorgen.” Flinter zegt vanaf het begin alle verantwoordelijkheid en plichten op zich genomen te hebben. Volgens de Belgische wrakkenwet heeft Flinter het maximale bedrag al ruimschoots uitgegeven aan het opruimen en verwijderen van de olie. Het bedrag waarvoor een reder aansprakelijk is, is afhankelijk van de grootte van het schip. Flinter heeft ruim 5 miljoen euro uitgegeven aan het opruimen van de olie. Staatssecretaris Tommelein wil ook de door de Belgische overheid gemaakte kosten van 1,82 miljoen euro voor het opruimen van olie en het bewaken van het schip terugvorderen van Flinter. De Flinterstar zonk op 6 oktober voor de Belgische kust bij Zeebrugge na de aanvaring met de LNG Carrier Al Oraiq. Op het moment van de aanvaring waren er loodsen aan boord op beide schepen en werden de schepen begeleid door Vessel Traffic Services. (Bron: Maritiem Nieuws, 24-2-2016).
Berging gezonken Flinterstar kan beginnen. Het vrachtschip 'Flinterstar' kan binnenkort eindelijk geborgen worden, ruim zes maanden nadat het gezonken is voor de kust van Zeebrugge. De eigenaar van het schip heeft het contract voor de bergingswerkzaamheden ondertekend. Nog voor de winter moet het schip volledig geborgen zijn. Aanvankelijk had de reder afstand gedaan van de 'Flinterstar', maar de rechtbank verplichtte de eigenaar alsnog om het schip voor eigen rekening te bergen. Gisteren is het bergingscontract uiteindelijk ondertekend, zo meldt staatssecretaris voor de Noordzee Bart Tommelein (Open VLD). Vier Belgische bedrijven zullen instaan voor de berging: Herbosch-Kiere N.V., Jan De Nul N.V., Dredging International N.V. en Scaldis Salvage & Marine Contractors N.V. Binnen enkele weken start de eerste fase van de bergingswerkzaamheden. Tegen 31 oktober moet alles afgerond zijn, meldt het kabinet van Tommelein. "Het schip ligt langs de drukst bevaren zeeroute van de wereld. Het moet er snel weg voor er nog ongelukken gebeuren", zegt de staatssecretaris. De 'Flinterstar' botste op 6 oktober vorig jaar met een gastanker en ligt sindsdien op een zandbank voor de kust van Zeebrugge. Het onderzoek naar de verantwoordelijkheid loopt nog. De kosten die de overheid heeft gemaakt, lopen intussen op tot boven de 3 miljoen euro. "Die zullen we maximaal proberen terug te vorderen", aldus het kabinet van Tommelein. De kosten van de berging zal de rederij in elk geval op zich nemen. Bron: De Redactie.be
2016-07-00: In 06/07-2016 in twee delen geborgen en afgevoerd voor de sloop naar Gent.
Berging FLINTERSTAR begonnen. Een Belgisch consortium is begonnen met de berging van het vrachtschip Flinterstar. Het Nederlandse schip zonk op 6 oktober voor de Belgische kust na een aanvaring met een gastanker. De klus moet eind dit jaar geklaard zijn. Binnenkort weer toegankelijk - De Belgische staatssecretaris Philippe De Backer verwacht dat het gebied waar het wrak ligt, een drukke vaarroute voor de kust van Oostende, binnenkort weer toegankelijk is voor plezier-en vissersboten. Olie - Bij de aanvaring van de Flinterstar met een gastanker vielen geen slachtoffers, maar er kwam wel ruim 300 ton olie in zee terecht. De olie kwam voor een deel terecht op de Zeeuwse stranden. Bij natuurgebied Het Zwin werden zanddammen aangelegd om te voorkomen dat de olie het gebied zou besmetten. (Bron: Omroep Zeeland, 23-5-2016).
Scaldis haalt voorsteven FLINTERSTAR uit Noordzee. Na tien weken vaak gevaarlijk duikerswerk heeft het Antwerpse Scaldis maandagavond de voorsteven gelicht van de begin oktober 2015 gezonken Flinterstar. Directeur Marc Voorhuis hoopt dat heel de bergingsoperatie van dit wrak, dat pal naast de vaargeul naar Antwerpen en Zeebrugge ligt, in augustus achter de rug zal zijn. De 129 meter lange en 9.000 ton zware Nederlandse kustvaarder werd op 6 oktober ’s nachts op een kalme, maanbeschenen Noordzee op zowat acht kilometer uit de kust voor Zeebrugge geramd door de 315 meter lange gastanker Al Oraiq. Na heel wat juridisch gekibbel werd de Nederlandse rederij verplicht de berging uit te voeren. Zij wees de opdracht toe aan een consortium dat de facto bestond uit de aandeelhouders van Scaldis Salvage & Marine Contractors: Jan De Nul, Herbosch Kiere en DEME als meerderheids-aandeelhouder. Scaldis begon al in april aan de klus. Maandagavond dan kon het zware hijskraanschip Rambiz de voorsteven uit het water tillen en op een ponton plaatsen. Dat zal het wrak eerstdaags naar het sloopbedrijf Galloo in de haven van Gent brengen. Het wrak hoefde niet te worden doorgezaagd vermits het al ongeveer middendoor was gebroken. Volgens Marc Voorhuis was het zwaarste om ‘op de tast’ in het donkere zeewater de lading van stalen balken en platen te bergen. “En met de opgedane ervaring denk ik dat de berging van de zwaardere achtersteven vlotter kan verlopen.” (Bron: Gazet van Antwerpen, 28-6-2016).
2016-08-00: De 'Flinterstar', het Nederlandse vrachtschip dat in oktober 2015 voor de kust van Zeebrugge verging na een aanvaring met de gastanker 'Al-Oraiq', is volledig geborgen. Dat meldt het kabinet van staatssecretaris voor de Noordzee Philippe De Backer (Open Vld) Dat is een maand vroeger dan aanvankelijk voorzien. De voorbije dagen werd hard gewerkt om het laatste stuk van de 'Flinterstar' uit het water te halen. Die werkzaamheden verliepen heel vlot, na een eerder oponthoud door winderig weer, waardoor het vrachtschip alsnog - een maand vroeger dan voorzien - volledig uit het water kon getild worden. De 'Flinterstar' verging in de ochtend van 6 oktober na aanvaring met gastanker 'Al-Oraiq'. Na een lange procedureslag tussen België, dat als oeverland aanvankelijk de kosten moest dragen, en reder Flinter, werd het vrachtschip alsnog geborgen. Een onderzoek moet uitwijzen wie verantwoordelijk kan gesteld worden voor het scheepvaartongeval. De federale overheid probeert maximaal de gemaakte kosten, zoals de monitoring op vervuiling, terug te vorderen.
2016-11-29: Aanvaring Nederlands zeeschip FLINTERSTAR schuld van gastanker. De bemanning van de gastanker heeft de grootste fout gemaakt in de aanvaring tussen het Nederlandse vrachtschip FLINTERSTAR en de gastanker AL ORAIQ. Dat blijkt uit een onafhankelijk onderzoek naar de oorzaak van het ongeval (6 oktober 2015 om ca. 04:00 uur), aangevraagd door de Philippe De Backer (Open Vld) staatssecretaris voor Noordzee. De tanker voer te snel en de bemanning heeft de verkeerssituatie verkeerd ingeschat. Ze lieten het schip ook aan de verkeerde kant van een boei varen waardoor een aanvaring met de FLINTERSTAR niet te vermijden was. Het vrachtschip zonk uiteindelijk en er lekte een massa olie de Noordzee in. Verder blijkt uit het onderzoek dat er ook een taalprobleem was. De communicatie tussen de loodsen van de twee schepen en de radartoren in Zeebrugge verliep bijna uitsluitend in het Nederlands. Terwijl de twee kapiteins van de schepen geen Nederlands begrepen. (Bron: Nieuws.vtm.be, 29-11-2016.)

Afbeeldingen


Omschrijving: FLINTERSTAR proefvaart op 26 juni 2002
Collectie: Tuil, J. (Jan)
Vervaardiger: Olinga, F.J. (Frits)
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: FLINTERSTAR tijdens overdracht te Delfzijl 28 juni 2002
Collectie: Tuil, J. (Jan)
Vervaardiger: Schmaal, G.J. (Gerrit)
Onderwerp: Overdracht

Omschrijving: FLINTERSTAR tijdens overdracht te Delfzijl op 28 juni 2002
Collectie: Tuil, J. (Jan)
Vervaardiger: Schmaal, G.J. (Gerrit)
Onderwerp: Overdracht

Omschrijving: FLINTERSTAR vertrek Delfzijl op 29 juni 2002
Collectie: Tuil, J. (Jan)
Vervaardiger: Schmaal, G.J. (Gerrit)
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: UAL AFRICA
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: UAL AFRICA
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: UAL AFRICA
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: UAL AFRICA
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Kleyn, R. (Ruud)

Omschrijving: UAL AFRICA oktober 2006 passage Vlissingen
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Anderiesse, Piet J.

Omschrijving: UAL AFRICA
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Duivendijk, L. van (Leon)

Omschrijving: FLINTERSTAR inkomend IJmuiden, 28-07-2013.
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Coster, Marcel

Omschrijving: FLINTERSTAR inkomend IJmuiden, 28-07-2013.
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Coster, Marcel

Omschrijving: FLINTERSTAR 6 oktober 2015
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Schade

Omschrijving: FLINTERSTAR gezonken bij Zeebrugge 6 oktober 2015
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Blankwaard, Patrick
Onderwerp: Schade

Omschrijving: FLINTERSTAR oktober 2015
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Schade

Omschrijving: FLINTERSTAR voorschip na berging
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Schade

Omschrijving: Remains of forepart FLINTERSTAR on 02-07-2016 at Gent
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Blankwaard, Patrick

Omschrijving: Remains of afterpart FLINTERSTAR on 02-07-2016 at Gent
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Blankwaard, Patrick