Inloggen
CERES - ID 16340


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1867-08-08 / 1885-10-31 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1867
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Christiaan Antonie's Maathuis, Sappemeer, Groningen
Werfnummer:
Delivery Date: 1867-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 92.00 lasts
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1867
Datum agenda: 1867-08-08
Register nr: 18670585
Scheepsnaam: CERES
Type: Schooner
Lasten: 92
Gebouwd in plaats: Sappemeer
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Waalkens, A.
Plaats: Blijham
Kapitein op moment van verzoek: Starke, P.M.
Opmerkingen: 1874 - 42-datum besluit nieuwe zeebrief12-12-1871-29- schip ligt in :Groningen/Wedde
Nr oude zeebrief : Eerste zeebrief
Gebouwd te Sappemeer; Laatste bericht 17-02-1874 - 50

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1867-08-08 CERES
Manager: Albert Egberts Waalkens, Blijham, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Albert Egberts Waalkens, Blijham, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Blijham / Netherlands
Callsign: NJSR

Date/Name Ship 1882-07-10 CERES
Manager: W. Zuiderveen, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Eigenaar: W. Zuiderveen, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Oude Pekela / Netherlands
Callsign: NJSR
Additional info: gekocht voor NLG 3.550,- op publieke veiling te Winschoten

Freerk Liefkes Drenth, scheepsreder en  fabrikant te Pekela (1823-1916)

Freerk Liefkes Drenth, scheepsreder en  fabrikant te Pekela (1823-1916)

Date/Name Ship 1885-05-05 FREDERIK CAREL
Manager: Freerk Liefkes Drenth, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Freerk Liefkes Drenth, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Oude Pekela / Netherlands
Callsign: NRTS

Ship Events Data

1867-07-11: Building History
PGC 130767. Groningen, 12 juli. Gisteren arriveerde hier het nieuw gebouwde schoenerschip CERES, kapt. P. Starke, van Blijham, groot 180 ton en gebouwd bij C. Maathuis, te Sappemeer.
1882-07-10: Sold at auction
NRC 130782.Oude Pekela, 11 juli. Het schoenerschip CERES, gevoerd geweest door kapt. P. Starke, groot 174 zeetonnen, thans liggende te Havre, is gisteren ten overstaan van Mr. A.J.de Sitter, te Winschoten publiek geveild, Koper de heer W. Zuiderveen, scheepsreder alhier, voor de som van NLG 3.550.
1885-05-05: Sold at auction
PGC 250485. Advertentie. Dinsdag de 5e mei 1885, des avonds te 7 uur, zal, in het hotel Scherpbier te Oude Pekela, in het openbaar worden verkocht het in de Nederlanden thuis behorend schoenerschip CERES, groot 148,31 tonnen, geclassificeerd bij Veritas tot september 1887, 5. 6. G. 1. 1., thans liggende te Hamburg, laatstelijk bevaren door kapt. A.J. Schuring, en zulks met al deszelfs opgoederen.
Inventarissen zullen in tijds ter lezing liggen en verkrijgbaar worden gesteld.
Nadere inlichtingen te bekomen bij de heer boekhouder Zuiderveen te Oude Pekela en bij voornoemde kapitein aan boord van het schip.
Mr. F. Roessingh, notaris. (opm: verkocht aan F.L. Drenth, Pekela; kapt. H.B. Reit, nieuwe naam FREDERIK CAREL )
1885-10-31: Final Fate: Stranded

Op reis met een lading haver van Delfzijl naar Gloucester is de FREDERIK CAREL, kapt. H.B. Reit, op 31 oktober 1885 gestrand op de Goodwin Sands en total loss geworden. De zes opvarenden kwamen veiling aan land

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Pieter Menses werd geboren te op 09 juni 1839 Lutjelo, gem. Wedde als zoon van de winkelier Hilvert Pieters Starke en Tietje Aaldriks Nieuwburg.

Pieter trouwde op 15 mei 1879 te Winschoten als scheepskapitein met Anna Catharina Alberts, geboren op 21 mei 1859 te Winschoten als dochter van de klerk/postambtenaar Jan Alberts en Bouwina Mulder. Anna Catharina overleed op 23 juli 1923 te Winschoten, 64 jaar, weduwe.

Pieter Menses overleed op 29 augustus 1911 te Winschoten, 72 jaar, herbergier.

 

In Burgerlijke Stand aktenuit de provincie Groningen wordt Pieter vermeld als scheepskapitein in 1879, 1880, 1881, als rijtuigverhuurder in 1882, 1883, als kastelein/tapper/koffiehuishouder in 1885, 1887, 1889, 1892, 1894, als winkelier in 1896, als bakker in 1889, als cafehouder in 1910 en als herbergier in 1911.

 

Lidmaatschap van zeemanscollege(s)

P.Starke was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 179 in de periode 1869 t/m 1873.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt P.Starke als gezagvoerder gedurende:

*      1868 t/m 1882 van de 2-mastschoener “Ceres”, gebouwd in 1867 te Sappemeer, 174 ton o.m., varend voor A.E.Waalkens te Blijham.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

20 januari 1860, schip “Gezina”, kapitein Jan Jans de Boer, stuurman Pieter Menses Starke uit Blijham.

 

Overige bijzonderheden

De schoener “Ceres” onder kapitein P.Starke vertrok uit Montevideo op 11 januari 1870 en was te Valparaiso, na een ronding van Kaap Hoorn, op 20 april 1870. Via Iquique, Callao en Valpo vertrok het schip op 31 november 1870 en wordt gemeld op 28 februari 1871 in Pernambuco, na wederom een ronding van Kaap Hoorn.121

 

 

Datum vanaf: 1867
Kapitein: Starke, Pieter Menses

Familiegegevens en opleiding

Albert Schuring werd geboren te Oude Pekela op 30 juni 1847 als zoon van schipper en collegelid Johannes Schuring en Jantje de Wijk.

Albert trouwde op 19 augustus 1909 te Oude Pekela, 62 jaar, zonder beroep met Aike Schuur, geboren te Oude Pekela 30 oktober 1855 als dochter van schipper Geert Schuur en Engelina de Jonge. Aike overleed op 07 oktober 1936 te Oude Pekela, 81 jaar, weduwe.

Albert overleed op 31 maart 1920 te Oude Pekela, 72 jaar, zonder beroep.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.J.Schuring was effectief lid van het zeemanscollege “De Trouw” te Oude Pekela met vlagnummer 49 in de periode 1877 t/m 1885.

 

A.J.Schuring was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 118 in de periode 1857 t/m 1868

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt A.J.Schuring als gezagvoerder gedurende:

  • * 1878 t/m 1880 van de schoenerkof “Jantina” ex Engberdina Anna, gebouwd in 1847 te Pekela, 142 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela;
  • * 1883 t/m 1884 van de 2-mastschoener “Ceres”, gebouwd in 1867 te Sappemeer, 174 ton o.m., varend voor A.E.Waalkens te Blijham. Het schip voer in 1885 voor F.L.Drenth te Pekela en was herdoopt in “Frederik Carel”.

 

Ik heb in de collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Goningen geen relevante vermelding gevonden van een Albert Schuring, die is geboren in 1847

 

Krantenberichten

Provinciale Groninger Courant 15 maart 1879114

Rio Grande, 1 februari. De volgende Nederlandse schepen werden hier bevracht: de schoener-brik CANDATI, kapt. E. Brambergen, tot Sh.32/6 en de schoener-brik CATHARINA, kapt. Lukkien, tot Sh.28/-, beide met gezouten huiden naar het Kanaal om order; de driemast schoener GEERTRUIDA STRATING, kapt. A.J. Pik, tot Sh.28/6, de schoener-brik KOSMOPOLIET, kapt. B.J. Woldinga, tot Sh.28/-, beide met talk naar het Kanaal voor order; de schoener-kof JANTINA, kapt. J.A. Schuring, tot Sh.20/- met beenderas, eveneens naar het Kanaal voor order.

 

Provinciale Groninger Cpurant 25 april 1885114

Advertentie. Dinsdag de 5e mei 1885, des avonds te 7 uur, zal, in het hotel Scherpbier te Oude Pekela, in het openbaar worden verkocht het in de Nederlanden thuis behorend schoenerschip CERES, groot 148,31 tonnen, geclassificeerd bij Veritas tot september 1887, 5. 6. G. 1. 1., thans liggende te Hamburg, laatstelijk bevaren door kapt. A.J. Schuring, en zulks met al deszelfs opgoederenInventarissen zullen in tijds ter lezing liggen en verkrijgbaar worden gesteld.Nadere inlichtingen te bekomen bij de heer boekhouder Zuiderveen te Oude Pekela en bij voornoemde kapitein aan boord van het schip.Mr. F. Roessingh, notaris.

(opm: verkocht aan F.L. Drenth, Pekela; kapt. H.B. Reit)

 

Provinciale Groninger Courant 30 mei 1885114

Oude Pekela, 27 mei. Het tweemast schoenerschip CERES, vroeger in rederij bevaren door kapt. A. Schuring, onlangs in eigendom overgegaan aan de scheepsbouwer F.L. Drenth, is hedenmorgen aangekomen voor de werf van laatstgenoemde, om te worden gerepareerd. Tot gezagvoerder is benoemd kapt. H. Reit van Winschoten

 

 

Datum vanaf: 1883
Kapitein: Schuring, Albert Johannesz

Familiegegevens en opleiding

Harm Reit werd geboren op 12 juni 1838 te Beerta als zoon van de arbeider Berend Harms Reit en Antje Berends Priet.

Hij trouwde op 05 januari 1870 te Winschoten als buitenvaarder met de naaister Grietje Lewes van der Ark, geboren op 30 december 1840 te Winschoten als dochter van Eppo Gerlofs Lewes van der Ark en Jantje Luining. Zij overleed te Winschoten op 19 april 1925, 84 jaar.

Harm overleed te Winschoten op 24 januari 1922, 83 jaar.

 Kinderen

- Berend - geb. 03.06.1869 te Winschoten

- Antje Jantina

- Jantina Margaretha

- Eppo Cornelis - geb. 13.04.1877 te Winschoten 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.B.Reit was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl met vlagnummer 29 in de periode 1892-1898.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouwma025 vermeldt H.B.Reit als gezagvoerder gedurende:

*   1877 t/m 1884 van de 2-mastschoener “Godeleves”, gebouwd in 1858 te Pekela, 144 ton o.m., varend voor F.L.Drent te Pekela. In 1884 op de baar van Macao gestrand en verkocht;

*   1885 van de 2-mastschoener “Frederik Carel” ex Ceres, gebouwd in 1867 te Sappemeer, 174 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela. Het schip is op de Goodwins gestrand en wrak geraakt;

*   1886 t/m 1888 van de brik “Frederik Carel” ex Teresa Molfino, gebouwd in 1866 te Savona, 352 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela. Het schip is in 1888 bij Rio Grande gestrand;

*   1890 t/m 1893 van de brik “Johannes” ex Jeremias, ex Peter, ex Mary, gebouwd in 1857 te Nova Scotia, 256 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela. Het schip werd te Kopenhagen afgekeurd;

*   1894 van de bark “Union”, ex Ceres III, ex von der Lühle Rohlstorf, gebouwd in 1858 te Wismar, 352 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela. Het schip is in de Noordzee zinkend verlaten.

 

Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl en Oude Pekela (O.P.)

Monsterrol 1868-67, 21 september 1868, schoener “Petronella”, kapitein Pieter Jans Tak, 42 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Harm Reit, 30 jaar uit Beerta, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1871-25 (O.P.), 23 juni 1871, schoenerbrik “Reiziger”, kapitein Willem Alberda, geen leeftijd en woonplaats. Voorts stuurman Harm Reit, 38 jaar uit Beerta.

Monsterrol 1876-210, 12 oktober 1876, schoener “Godolevus”, kapitein Harm Berends Reit, 38 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Meindert Kiewiet, 31 jaar uit Winschoten, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1885-94, 19 oktober 1885, schoener “Frederik Carel”, kapitein Harms Berends Reit, 47 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Hindrik Smilde, 44 jaar uit Oude Pekela, kok, matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1889-36, 29 maart 1889, brik “Johannes”, kapitein H.B.Reit, 50 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Kornelius Molema, 54 jaar uit Termunten, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1889-84a, 13 juli 1889, brik “Johannes”, kapitein Harm Berends Reit, 51 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Kornelius Molema, 54 jaar uit Nieuwe Pekela, kok, matroos, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1889-119, 24 september 1889, brik “Johannes”, kapitein Harm Berends Reit, 51 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Kornelius Molema, 54 jaar uit Nieuwe Pekela, kok, 2 matrozen en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1890-28, 20 maart 1890, brik “Johannes”, kapitein Harm B.Reit, 51 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Kornelius Molema, 55 jaar uit Nieuwe Pekela, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1891-25, 18 maart 1891, brik “Johannes”, kapitein Harm Berends Reit, 52 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Kornelius Molema, 56 jaar uit Nieuwe Pekela, kok, matroos, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1891-69, 07 juli 1891, brik “Johannes”, kapitein Harm Berends Reit, 52 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Remmert van Linge, 48 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1892-28, 21 maart 1892, brik “Johannes”, kapitein Harm Berends Reit, geen leeftijd vermeld uit Winschoten. Voorts stuurman Jacob Schiran, 27 jaar uit Riga, kok, 2 matrozen en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1893-9, 03 februari 1893, brik “Johannes”, kapitein Harm B.Reit, geen leeftijd vermeld. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

Monsterrol 1893-15, 09 maart 1893, brik “Johannes”, kapitein Harm B.Reit, 54 jaar uit Winschoten. Voorts kok, 2 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1894-52, 20 april 1894, bark “Union”, kapitein Harm Reit, 56 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Hayo de Jonge, 30 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen en 4 lichtmatrozen;

Monsterrol 1894-113, 30 november 1894, bark `Union`, kapitein Harm Reit, geen leeftijd vermeld uit Winschoten. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1895-11, 12 maart 1895, brik “Johannes”, kapitein Harm B.Reit, geen leeftijd vermeld uit Winschoten. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1895-72, 07 juli 1895, brik “Johannes”, kapitein Harm Berends Reit, geen leeftijd vermeld uit Winschoten. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

Monsterrol 1897-26, 27 maart 1897, bark “Union”, kapitein Harm Reit, geen leeftijd vermeld uit Winschoten. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid.

Samenvatting van de monsterrollen

  1. Harm is in de monsterrollen ook vermeld als Harm Berends, Harm B. en met de initialen H.B.
  2. Er zijn in totaal 17 monsterrollen met de naam van Harm Reit op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Alle rollen zijn afkomstig uit het Gemeentearchief van Delfzijl.
  3. De monsterrollen zijn gedateerd van 1868 t/m 1897 met als leeftijden 30 t/m 59 jaar. Zijn zeemanscarrére heeft derhalve minstens ca. 30 jaar geduurd. Uit de subalterne periode is maar 1 monsterrol als stuurman opgenomen. Hij zal eerder vanuit andere havens dan Delfzijl hebben gevaren. Dat geldt ook voor de perioden1868-1876 en 1876-1885. Nader onderzoek naar monsterrollen uit andere havens zal uitsluitsel moeten geven.
  4. Als woonplaats is aanvankelijk zijn geboorteplaats Beerta opgegeven en daarna vanwege zijn huwelijk Winschoten.
  5. Het overziccht van de monsterrollen luidt:

       *     1868                  stuurman op de schoener “Petronella”, kapt. Pieter J.Tak                             30 jaar

       *     1876                  kapitein op de schoener “Godolevus”                                                              38 jaar

       *     1885                  kapitein op de Frederik Carel”                                                                           47 jaar

       *     1889-1893       kapitein op de brik “Johannes”                                                                         50-54 jaar

       *     1894                  kapitein op de bark “Union”                                                                            56 jaar

       *     1895                  kapitein op de brik “Johannes”                                                                         57 jaar

       *     1897                  kapitein op de bark “Union”                                                                              59 jaar

  1. In de periode 1894-1897 is hij wellicht alleen maar waarnemer geweest op de opgelegde schepen “Johannes” en “Union”, gezien het geringe aantal bemanningsleden.

 

Overige bijzonderheden

 

Provinciale Groninger Courant 28 november 1893114

Kopenhagen, 23 november. Het schip (opm: brik) JOHANNES, kapt. H.B. Reit, van Fraserburgh naar Dantzig (opm: Gdansk), lek alhier binnen moet lossen om te repareren.

 

NRC 03 december 1893114

Kopenhagen, 27 november. De Nederlandse brik JOHANNES, kapt. H.B. Reit, die op Bornholm gestrand is geweest, is door duikers onderzocht en moet lossen om gerepareerd te worden.

 

Provinciale Groninger Courant 14 december 1893114

Kopenhagen, 9 december. Het afgekeurde schip JOHANNES, kapt. H.B. Reit zal op 16 december met de inventaris publiek verkocht worden.

 

Algemeen Handelsblad 28 februari 1893114

Delfzijl, 27 februari. Het Nederlandse barkschip UNION, heden alhier in veiling aangeboden, is verkocht aan de heer B. Drenth te Oude Pekela voor NLG 2700, en zal worden bevaren door kapt. B. Reit.

 

NRC 11 september 1894114

Rotterdam, 10 september. Het Nederlandse barkschip UNION, kapt. B. Reit, van Grangemouth naar Riga, is op zee verlaten. Het volk is gered en op de Tyne aangebracht. (red: Het barkschip UNION, ex CERES II, ex VON DER LUHNE ROHLSTORFF, groot 352 ton, werd in 1862 te Wismar van hout gebouwd en behoorde thans aan de heer F. Drenth te Oude Pekela en werd bevaren door kapt. K. Voordewind)

 

Mulder085 vermeldt:

“31.10.1885 De schoener ‘Frederik Karel’ uit O.P. onder kapt H.B.Reit uit Winschoten is op Goodwinsand gestrand en verongelukt. De bemanning is gered.”

en

“28.05.1888 Het brikschip ‘Frederik Carel’ (F.L.Drenth), kapitein H.B.Reit uit Winschoten is tijdens de reis Sunderland/Rosario (Argentinië) met steenkolen, op de baai van Rio Grande (zuid Brazilië) gestrand en tal wrak. De bemanning werd gered.

‘Kapitein H.B.Reit is zeer ongelukkig in het bevaren van grote wateren, hetgeen kan worden afgeleid uit het feit, dat in de laatste vier jaar door hem drie schepen op zee zijn verloren’ (Mulder voegt eraan toe dat er nog één bij komt.)

en

“28.11.1890 Volgens in Winschoten ontvangen bericht is de ‘Johannes’ uit O.P. onder kapt H.B.Reit, van Riga met balken onderweg naar Delfzijl, op Amager gestrand; het volk gered. Eerder had het schip onder Bornholm door vliegend weer boot, anker en ketting verloren.”

 

 

Datum vanaf: 1885
Kapitein: Reit, Harm Berends

Algemene informatie

Direct na het vergaan van dit schip kwam er een volgende FREDERIK CAREL in de vaart met dezelfde kapitein.

  NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Verkochte schepen te Rotterdam op woensdag 25 november 1885.
Het Italiaanse brikschip TERESA MOLFINO, groot 352 ton, gebouwd in 1866: NLG 2.400. Koper F.L. Drenth te Oude Pekela. (opm: schip is herdoopt in FREDERIK CAREL)
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten