Inloggen
NICOT - ID 15090


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1856-07-10 / 1872-10-08 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland
Verkocht naar buitenland: Noorwegen

Identification Data

Bouwjaar: 1855
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: G. & A. Smith, Bathurst, N.B., Canada
Werfnummer:
Launch Date: 1855-07-27
Delivery Date: 1856-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 439.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 232.00 lasts
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1856
Datum agenda: 1856-04-21
Register nr: 0
Scheepsnaam: EUPHROSINE
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Vries & Co., namens Wuste & Hintzen, De
Plaats: niet gemeld
Kapitein op moment van verzoek: niet vermeld
Opmerkingen: zeebrief, voorlopige
rekest retour gezonden-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1855-10-22 EUPHROSYNE
Manager: Van Santen & Hearn, Liverpool, Great Britain
Eigenaar: Van Santen & Hearn, Liverpool, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Liverpool / Great Britain
Additional info: op 22 oktober 1855 onder off.no. 35504 te Liverpool geregistreerd

Date/Name Ship 1856-07-10 NICOT
Manager: Wuste & Hintzen, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Wuste & Hintzen, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PMSF
Additional info: gekocht vooir GBP 2000,-

Date/Name Ship 1871-10-00 DEODATA
Manager: E.P. Hannevig, Horten, Norway
Eigenaar: E.P. Hannevig, Horten, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Horten / Norway
Additional info: E.P, Hannevig was kapitein/eigenaar van het schip

Ship Events Data

1856-06-00: Sale/Verkoop
NRC 110656
Texel, 10 juni. Heden arriveerde alhier van Liverpool het schip EUPHROSYNE, kapt. J. Amesz, te Liverpool door Amsterdamse reders aangekocht en verdoopt tot NICOT.
1857-04-00: Damaged
Amsterdam, 1 juli. Volgens brief van kapt. J. Amesz, voerende het schip (opm: fregat) NICOT, in dato Soerabaija 5 mei, was hij de 17e april aldaar van Napels aangekomen, na bewesten de Kaap de Goede Hoop de grote- en fokkemast, benevens de ra´s verloren te hebben.
1862-04-00: Collision
Amsterdam, 19 april. Het schip NICOT, kapt. Amesz. van Soerabaija naar Amsterdam, te Soerabaija uit zee terug, was in aanzeiling geweest met het Franse schip REINE DES ANGES. De kapitein hoopte de schade, die door experts op pl.m. NLG 4000 geschat was, binnen weinige dagen te herstellen. Het schip behoefde niet te lossen.
1864-12-14: Collision
Amsterdam, 16 december. Het schip TRIJNTJE BOEDER, kapt. Lieneman, van hier naar Suriname vertrokken, is 14 dezer in het Nieuwediep, bij het verhalen naar de Steenen Dam, door het schip NICOT, kapt. Amesz., aangevaren en heeft daardoor enige schade bekomen.
1871-07-13: Collision
Amsterdam, 13 juli. De schepen NICOT, kapt. Amesz, van Baltimore alhier aangekomen, en ST. ANTOINE, kapt. Corfmat, van hier naar Singapore vertrokken, zijn in het Groot Noord-Holl. kanaal met elkander in aanvaring geweest, en hebben daardoor schade bekomen.
1872-10-08: Sold to foreign country
Verkochte schepen. Het barkschip NICOT, groot 439 tonnen, gebouwd in 1855, gevoerd geweest door kapt. J. Amesz, is voor een Noors huis door de makelaar Ed.C.A. Koli te Amsterdam aangekocht. (opm: op 23 oktober 1872 vertrok de NICOT onder kapt. Hannevig uit het Vlie op reis naar Drammen)
1877-11-01: Final Fate: Stranded

Op reis met een lading hout van Wyborg naar Amsterdam is de Noorse bark DEODATA, kapt./eigenaar E.P. Hannevig, op 1 november 1877 op Terschelling gestrand. De opvarenden werden gered. In de daarop volgende weken werd het grootste gedeelte der lading geborgen. Echter werd het schip in de nacht van 22 op 23 november 1877 op de strandingsplaats geheel verbrijzeld.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Jan Amesz werd geboren te Amsterdam op 02 november 1826, ’s avonds 7 uur op de Haarlemerdijk 174, als zoon van Hendrik Jan Amesz en Jacoba Clasina Osti.

Hij trouwde te Amsterdam als scheepsgezagvoerder op 14 maart 1861, 34 jaar,  met Geertruy Elisabeth Winthouwer, geboren op 19 februari 1835 ’s middags 3 uur te Amsterdam als dochter van de cargadoor Evert Winthouwer en Geertruy Elisabeth Fromberg. Zij overleed op 21 augustus 1870, ’s middags half twee op de Brouwersgracht 244, Amsterdam, 35 jaar.

Jan Amesz overleed op 28 april 1897 in de Linnaeusstraat 89, met als woonadres Leidscheplein 16, 70 jaar

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.Amesz werd met nr. 633 effectief lid van Zeemanshoop op 12 juni 1855 op voordracht van G.J.de Jong. Zijn schip was de "Holland"002.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 05/12 juni 1855 werd als lid voor de vlag voorgedragen/benoemd Jan Amesz, oud 28 jaar, voerend de bark “Holland”, wonend op de Kloveniersburgwal bij de Hoogstraat te Amsterdam, op voordracht van kapitein G.J. de Jong.023.

 

Jan Amesz was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1855 t/m 1892 met vlagnummer 633.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Vermelding in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001:

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

         633                           1855           bark                 Holland                      J.H.Hackman Asschenberg

                                      1856-1871     bark                 Nicot                           Wuste & Hintzen

                                      1872-1892     geen opgave van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt J.Amesz als gezagvoerder gedurende:

*    1855 t/m 1856 van het 3/m schip “Holland”, gebouwd in 1832 te Amsterdam, 365 ton o.m., varend voor van Santen & van Asschenberg te Amsterdam. Onder kapitein Mellen als “Adèle” verongelukt op reis van Savannah. Bouma vermeldt dat kapitein Amesz in 1856 is overleden maar dit moet een foute opgave zijn, gezien zijn gezag over een volgend schip. ;

*    1857 t/m 1866 van de bark “Nicot”, ex Euphrosyne, gebouwd in 1855 te Bathurst, 439 ton o.m., varend voor Wuste & Hintzen te Amsterdam.

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093

J.Amesz                          Nicot                            26 nov. 1859                                    16 dec. 1860

                                         Nicot                            13 maart 1861                                 09 november 1862

                                         Nicot                            15 februari 1863                              27 oktober 1864

                                         Nicot                            geen melding                                    13 oktober 1866

                                         Nicot                            26 oktober 1867                              24 januari 1867

 

Overige bijzonderheden

Handelsblad 29 september 1871:   

     "30 Sept. 1871   Naar Semarang en Soerabya ligt te Amsterdam in het Oosterdok in lading het snelzeilend eerste klasse Barkschip NICOT Kapt.J.Amesz.  Expeditie in de loop der maand October.  Adres de Cargadoors de Vries & Co, IJgracht U32 en Schout & Co"038

 

De “Holland”, geen reisroute genoemd, onder gezag van kapitein Amesg (sic) is “Afgekeurd en in Mei 1856 onder de naam van Adèle op de reize van Savannah verongelukt”.078

 

 

Datum vanaf: 1856
Kapitein: Amesz, Jan

Familiegegevens en opleiding

Bij de toekenning van een uitkering in 1881 woonde de wed. A.van Det op de Lauriergracht hoek Konijnenstraat boven nr. 29.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.van Det, adres 1ste Bloemdwarsstraat D.D. 487, werd met vlagnummer 860 effectief lid van Zeemanshoop per 16 augustus 1870 op voorspraak van L.Tuk. Zijn schip was de "Senior"002. Ten tijde van de inschrijving was van Det 47 jaart002a.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 09/16 augustus 1870 is als effectief lid voorgedragen/benoemd kapitein A. van Det, oud 47 jaar, voerend de bark “Senior”, voor rekening van Bunge & Co op voordracht van kapitein L.Tuk.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 27 februari 1873 vraagt de wed. A. van Det, geb. Mulder om de reglementaire uitkering welke in de vergadering van 27 maart 1873 wordt afgewezen op grond van artikel 15C van het Reglement van het Weldadig Zeemans Fonds.042.

Artikel 15C stelt: “Indien het Bestuur de overtuiging erlangt, dat reeds vóór de reize, een deelhebber door kwalen of gebreken was aangetast, welke verborgen zijn gehouden of onbekend gebleven, zal de deelneming als niet geldig worden beschouwd, de gestorte contributie verbeurd, en alle aanspraak op uitkeering of onderstand vervallen zijn.”

In de Bestuurvergadering dd 31 augustus 1876 wordt de wed. A. van Det een gratificatie uit de bussen toegekend van f 20,-. Idem per 30 augustus 1877.Idem per 25 juli 1878.  Idem per 29 juli 1879. Idem per 27 oktober 1881. Idem per 28 februari 1884. Idem per 27 november 1884. Idem per 24 september 1885. Idem per 25 november 1886. Idem per 05 januari 1888. Idem per 07 februari 1889. In een vergadering dd 04 juli 1889 worden nieuwe uitkeringsbedragen vastgesteld en die van H.J.Brouwer verlaagd tot f 15,- (kennelijk in verband met de penibele situatie van de kas van de bus.) In de vergadering dd 02 januari1 1890 staat zelfs een uitkering van f 10,-. Weer f 10,- op 05 februari 1891. Idem 04 februari 1892. Idem 02 februari 1893. Idem 01 maart 1894. Idem 07 maart 1895. 042

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 15 april 1873 staat vermeld een aanvrage om onderstand door de wed. kapitein A. van Det geb. Mulder. Deze wordt afgewezen op grond van art. 15 Lid C van het reglement van het Weldadig Zeemans Fonds. 023.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 12 september 1876 staat vermeld dat een gratificatie ad f 20,- is toegekend aan de wed. A. van Deth (is dit dezelfde A. van Det?). Idem per 18 september 1877. Idem per 20 augustus 1878. Idem per 22 november 1881. Idem per 25 maart 1884. Idem per 23 december 1884. Idem per 27 oktober 1885. Idem per 14 december 1886 aan de wed. A. van Det geb.Muller. Idem per 14 februari 1888. Idem per 05 maart 1889. Idem ad f 10,- per 06 februari 1890. Idem per 03 maart 1891. Idem per 02 maart 1893. Idem per 05 april 1894023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                  jaren                      type                 scheepsnaam         naam reder/boekhouder

       860                          1870                      bark                 Senior                      Bunge en Co

                                     1871-1872                geen opgave van schip en boekhouder. "Overleden".

 

Bouma025 vermeldt A.van Det als gezagvoerder gedurende:

*   1870 t/m 1871 van de bark “Senior”, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 588 ton o.m., varend voor Bunge & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1871 verkocht naar Engeland;

*   1872 van de bark “Nicot” ex Euphrosyne, gebouwd in 1855 te Bathurst, 439 ton o.m., varend voor Wuste & Hintzen te Amsterdam. Het schip werd in 1872 verkocht naar Noorwegen.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1871
Kapitein: Det, A. van

Afbeeldingen


Omschrijving: NICOT, schilderij gemaakt in 1860, te Amsterdam voor anker op het IJ
Collectie: Nederlands Scheepvaart Museum - Amsterdam
Vervaardiger: Dommelshuizen, Cornelis Christiaan
Onderwerp: Havenopname
Algemene informatie

EUPHROSYNE was een van de drie Gratrien, dochters van Zeus en Eurynome

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Holl.Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3172.1856.58

DVD XLIV – 2157-2159
CEDULE

Naam schip voorheen genaamd EUPHROSINE (buitenlands) , thans door kopers genaamd NICOT

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 10 juli 1856

type schip bark

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar firma Wuste & Hintzen, Amsterdam (enige eigenaren)

te voeren door kapt. J. Amesz

grootte in tonnen 232 lasten of 439 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating schip is gebouwd in Amerika

plaats / datum registratie Amsterdam, 10 juli 1856

nummer van registratie deel 53, folio 23, recto, vak 7.

datum eedsaflegging voor verkrijging zeebrief: 14 juli 1856

prijs NLG.

Bijzonderheden: Het schip had niet eerder een Nederlandse zeebrief. De bijlbrief en bevestigende verklaring stedelijk bestuur van Amsterdam worden overlegd. Het schip is gekocht door de bovengenoemde reders.







researcher/datum research: ML / 140710

Naam NICOT
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1856
Toegang 198
Inventaris 3172

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3181-1856.58

DVD XII – 6729, 6730
ACTE VAN KOOP/VERKOOP
Naam schip Amerikaans schip EUPHROSYNE (door kopers te noemen NICOT)

plaats en datum acte onderhandse verkoop/koop, Liverpool (geen datum)

type schip fregat

bouwwerf/verkoper Messrs. Van Santen & Hearn, kooplieden te Liverpool

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper R. Wuste, namens zijn firma Wuste & Hintzen, kooplieden te Amsterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 362,86 tonnen (Engelse maat)

tuigage / aantal dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Amsterdam, 10 juli 1856

nummer van registratie deel 53, folio 23, recto, vak 2.

notaris geen

prijs GBP 2000,- (à NLG 12,- = NLG 24.000.-)

bijzonderheden: het schip lag bij deze transactie te Liverpool. De kopers verklaren het schip onder Nederlandse vlag te brengen. (de verkopers woonden te Liverpool, maar hadden het schip dus onder Amerikaanse vlag)






researcher/datum research: ML / 080608

Naam NICOT
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1856
Toegang 198
Inventaris 3181

Bronnen

Jaar: 1874
Bron: Boek gedigitaliseerd door Google
Omschrijving: Bureau Veritas 1874