Inloggen
STORA-KORSNÄS-LINK II - ID 8523


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1972
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 7211971
Nat. Official Number: 5841 Z G 1992
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: Roll on/Roll off schip (RO/RO)
Type Dek: Full scantling
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Framnaes Mek. Vaerksted A/S, Sandefjord, Norway
Werfnummer: 179
Launch Date: 1972-01-19
Delivery Date: 1972-03-29
Technical Data

Engine Manufacturer: Lindholmens Motor A/B, Gothenburg, Sweden
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 24
Power: 9000
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: 2 x 12-cyl. Pielstick-V-diesels Type 12PC2V-400 (400x460)
Speed in knots: 16
Number of screws: 2
 
Gross Tonnage: 15270.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 4811.00 Net tonnage
Deadweight: 9470.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Teu: 458
Bale: 791000 Cubic Feet
 
Length 1: 163.48 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 145.93 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 21.16 Meters Breadth, extreme
Depth: 14.71 Meters Depth, moulded
Draught: 7.10 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1977
Type: Lengthened
Omschrijving: Te Vlissingen verlengd met 26,7 meter.

Datum 00-00-1987
Type: Rebuilt
Omschrijving: In 1987 verbouwd door Wartsila, Abo, Finland.

Ship History Data

Date/Name Ship 1972-03-29 TOR BELGIA
Manager: Denholm Ship Management Ltd., London, Great Britain
Eigenaar: Triport Shipping Co. Ltd., London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign: GQEU

Date/Name Ship 1979-11-00 BELGIA
Manager: Combined Cargo System Inc., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Combined Cargo System Inc., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.

Date/Name Ship 1980-05-00 JOLLY ARGENTO
Manager: Combined Cargo System Inc., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Combined Cargo System Inc., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Additional info: in charter: Ignazio Messina , Napels, Italie

Date/Name Ship 1986-01-00 BELGIA
Manager: Orconsult Shipping Co. Ltd., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Orconsult Shipping Co. Ltd., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.

Date/Name Ship 1987-00-00 STORA KORSNÄS-LINK II
Manager: Rederi A/B Sea-Link , Nacka, Sweden
Eigenaar: Rederi A/B Sea-Link , Nacka, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Nacka / Sweden
Callsign: SLVZ

Date/Name Ship 1992-01-00 STORA-KORSNÄS-LINK II
Manager: Wagenborg Scheepvaart B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Westereems B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder: Rederi A/B Sea-Link
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PHTA

Date/Name Ship 1992-04-00 ASSI EURO LINK
Manager: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Westereems B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder: Rederi A/B Sea-Link
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PVTY

Ship Events Data

1986-01-00: Tot oktober 1986 opgelegd in Genua, daarna in charter bij Lloyd Triestino.
2003-01-25: Final Fate:
Tijdens een reis in ballast van Sheerness naar Haraholmen (Zweden), ten Noorden van Terschelling in aanvaring gekomen met het Zweedse ms SEAWHEEL RHINE en gezonken in pos. 54.00. NB - 04.45. OL. Alle opvarenden zijn ongedeerd van boord gehaald en met de SEAWHEEL RHINE naar Hamburg gebracht. De Britse verzekeraar ziet af van berging van het schip. De waarde van het schip weegt niet op tegen de hoge bergingskosten. Rijkswaterstaat wil het schip van rederij Wagenborg hoe dan ook bergen. Volgens een woordvoerder wordt bekeken of de kosten van de berging zijn te verhalen op de Britse verzekeraar.

Minister gelast berging "ASSI EURO LINK”, 01 April 2003 - Den Haag - Het schip "Assi Euro Link" dat twee maanden geleden in de Noordzee zonk, wordt toch snel geborgen. De directie Noordzee van Rijkswaterstaat liet maandag nog weten hier voorlopig van af te zien wegens geldgebrek. Minister De Boer van Verkeer en Waterstaat vindt echter dat het wrak moet worden gelicht. ,,Ik verwacht dat de opdracht nog deze week aanbesteed wordt'', zo liet hij dinsdag weten. Hij zei ,,verrast'' te zijn door het bericht dat de Assi Eurolink niet geborgen zou worden. Het 163 meter lange Nederlandse schip zonk in januari na een botsing met een Zweeds vrachtschip. Het wrak ligt 70 kilometer ten noorden van Terschelling en ligt 17 meter onder water. Het wrak ligt in een vaargeul op een drukke vaarroute en daar moet een speling van 29 meter zijn. Rijkswaterstaat stelt de berging uit omdat er 'behoorlijke financiële perikelen zijn'. Bovendien heerste er volgens onderzoek geen groot gevaar, legde De Boer dinsdag uit. “Volgens een analyse zou er één keer in de dertien jaar een ongeluk kunnen gebeuren”. De LPF-bewindsman vindt dat echter geen reden om met het naar boven halen van de schuit te talmen. De berging van het schip is een operatie die miljoenen euro's kost. De verzekeraar van de Delfzijlse eigenaar van het schip heeft al een aanzienlijk bedrag gestort in het zogenaamde wrakkenfonds. De Boer verwacht echter wel dat zijn departement zal moeten ,,bijleggen''. Het Kustwachtcentrum in Den Helder heeft maatregelen genomen om ongelukken te voorkomen. Er liggen vijf boeien om het wrak en elke vier uur verstuurt het centrum een waarschuwingsbericht via de telex.

Den Haag - Minister Peijs (Verkeer en Waterstaat) ziet af van de berging van het schip ASSI EURO LINK. Ze kiest ervoor het 163 meter lange Nederlandse schip gedeeltelijk in de bodem te laten verzinken door het baggeren van een gat naast het wrak. De voorganger van Peijs, minister De Boer, had eerder aangekondigd dat de berging uiterlijk dit najaar zou plaatsvinden. Donderdag (09-10-2003) schreef Peijs in een brief aan de Tweede Kamer dat uit de aanbestedingsprocedure is gebleken dat de kosten daarvoor veel te hoog zouden oplopen. De ASSI EURO LINK zonk in januari na een botsing met een Zweeds vrachtschip. Het wrak ligt zeventig kilometer ten noorden van Terschelling en bevindt zich zeventien meter onder water.

Afbeeldingen


Omschrijving: TOR BELGIA in originele staat (niet verlengd)
Collectie: Inpijn, Pieter
Vervaardiger: Onbekend

Omschrijving: TOR BELGIA verlengd, met Tor Line logo
Collectie: Inpijn, Pieter
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: TOR BELGIA verlengd, zonder Tor Line logo
Collectie: Inpijn, Pieter
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: BELGIA, kort voor charter voor Linea Messina in de Middellandse Zee
Collectie: Inpijn, Pieter
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: BELGIA, in charter voor Linea Messina in de Middellandse Zee
Collectie: Inpijn, Pieter
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: JOLLY ARGENTO aankomst Malta
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Cassar, M.
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: JOLLY ARGENTO varende voor Linea Messina in de Middellandse Zee
Collectie: Inpijn, Pieter
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: JOLLY ARGENTO varende voor Linea Messina in de Middellandse Zee
Collectie: Inpijn, Pieter
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: STORA-KORSNÄS-LINK II
Collectie: Bolhuis, R.J. van (Riemer)
Vervaardiger: Duncan, Alex

Omschrijving: STORA-KORSNÄS-LINK II 20 mei 1988 Antwerpen
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Anderiesse, Jan H.

Omschrijving: STORA-KORNÄS-LINK II
Collectie: Inpijn, Pieter
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: ASSI EURO LINK
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Reinecke, H-J. (Hans-Joachim)

Omschrijving: ASSI EURO LINK, Bremen 23-03-1995
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Johannes, L.M. (Leo)
Onderwerp: Kade

Omschrijving: ASSI EURO LINK
Collectie: Inpijn, Pieter
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Kade

Omschrijving: ASSI EURO LINK
Collectie: Inpijn, Pieter
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: ASSI EURO LINK 1 augustus 1996 op de Westerschelde
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Anderiesse, Jan H.

Omschrijving: Schuttevaer 31-07-2004.
Collectie: Bolhuis, R.J. van (Riemer)
Vervaardiger: Unknown