Inloggen
WILPO - ID 7343


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1960
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5391662
Nat. Official Number: 1254 Z HAARL 1960
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepsbouwwerf v/h De Groot & van Vliet, Slikkerveer, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 337
Contractor: Scheepswerf C. Meyntjes & Zoon, Antwerp, Belgium
Launch Date: 1960-03-10
Delivery Date: 1960-04-28
Technical Data

Engine Manufacturer: Klöckner-Humboldt-Deutz A.G., Cologne (Köln), German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 530
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz nr. 2083219/226 Type RV8M545 (320x450)
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 322.00 Net tonnage
Deadweight: 850.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 38380 Cubic Feet
Bale: 35320 Cubic Feet
 
Length 1: 56.00 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 53.80 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.05 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.44 Meters Depth, moulded
Draught: 3.56 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1960-04-28 WILPO
Manager: Scheepvaartkantoor J. Tavenier (ca. 1959 N.V.), Zaandam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Reederij 'Ponza', Zaandam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder: N.V. Houthandel voorheen William Pont
Homeport / Flag: Zaandam / Netherlands
Callsign: PIQT

Date/Name Ship 1969-07-30 OSTESAND
Manager: Horst Freese, Hemmoor, German Federal Republic
Eigenaar: Partenreederei ms 'Ostesand', Hemmoor, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Hemmoor / German Federal Republic
Callsign: DFYO

Date/Name Ship 1972-12-29 CARNOUSTIE
Manager: Usborne & Son (London) Ltd, London, Great Britain
Eigenaar: Usborne & Son (London) Ltd, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign: GROP

Ship Events Data

1960-00-00: Schip besteld bij De Groot & van Vliet, Slikkerveer onder bouwnr. 337. Deze besteedde de bouw van het casco uit aan Meyntjes. Afbouw in Slikkerveer.
1960-04-26: Als WILPO, zijnde een stalen motorvrachtschip, metende 1414.92 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 12-04-1960 no. 11738, liggende te Slikkerveer, door H. ter Haar, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, van een brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1254 Z HAARL 1960 op het achterschip aan B.B. zijde in de achterwand van het dekhuis op kampanjedek, 3.25 m. uit de hekplaat, 0.65 m. uit de lengteas, 1.30 m. uit dek.
1960-10-24: Het Vrije Volk 24-10-1960: Reddingboot haalt zieke stuurman van boord. Een zieke opvarende van de kustvaarder WILPO van de redery Ponza te Zaandam is vanmorgen benoorden Terschelling door de reddingboot Brandaris van boord gehaald. De eerste stuurman, P. Koelewyn uit Terschelling; kreeg enige weken geleden in Hamburg een hartaanval en moest in een ziekenhuis worden opgenomen. Hij was nu zover hersteld, dat hij per kustvaarder meekon. De rederij had verzocht stuurman Koeleman door de Brandaris te laten afhalen nabij het lichtschip Terschellingerbank.
1971-11-21: De sleepboot Titan van Wijsmuller wist tijdens een storm met windkracht 10 de Duitse coaster OSTESAND vast te maken, die met machineschade lag te drijven op 25 mijl Oost van Smith Knoll, en naar IJmuiden te slepen waar de Titan op 22 november 1971 met de Ostesand arriveerde.
1971-11-22: Het Vrije Volk 22-11-1971: Orkaannacht. De sleepboot “Titan” slaagde erin weer vast te maken aan de Duitse kustvaarder “Ostesand”, die hij onderweg was verloren.
1976-01-02: Final Fate:
Met een lading tarwe onderweg van Brunsbüttel naar Leith op 30 mijl ten Noorden van Terschelling in de nacht van 2 op 3 januari tijdens zwaar stormweer verdwenen. Gezonken. Alle 8 bemanningsleden kwamen om het leven. Op 2 febr. 1976 door de Nederlandse Marine gelocaliseerd liggende in pos. 53.58.18.N. – 04.39.00.O.
NvhN 05-01-1976: CARNOUSTIE. Het Engelse schip Carnoustie gaf gistermiddag tegen half drie een noodsein. De Carnoustie raakte op ongeveer 50 kilometer ten noorden van Terschelling in moeilijkheden. Een Brits reddings- vliegtuig zocht de hele middag de zee af, maar van de Carnoustie, die alleen een marifoon aan boord had, is geen spoor gevonden. Gevreesd wordt dat het schip met man en muis is vergaan. Vanmorgen is de zoekactie hervat.
De Telegraaf 05-01-1976: Vijf opvarenden van gezonken Capella vermist. Zee ging vele schepen te hoog. Van onze verslaggevers Amsterdam, maandag. De hevige storm, die het afgelopen weekeinde heel Nederland teisterde, heeft niet nagelaten ook op zee verwoestend uit te halen. Honderden mensen zijn vrijwel continu in de weer geweest om hulp te bieden aan de in nood verkerende schepen voor de Nederlandse kust. Desondanks is het vrijwel zeker dat ten minste één schip is vergaan. het 617 ton metende Oostduitse vrachtschip „Capella". waarvan bovendien vijf opvarenden worden vermist. Eveneens geen spoor is er te bekennen van het Engelse vrachtschip ..Carnoustie" (500 ton), dat dertig mijl ten noorden van Terschelling in moeilijkheden geraakte. Een zevental ervaren wadlopers heeft tot gisteravond laat toe gezocht naar eventuele overlevenden van de „Capella", die ten noorden van Ameland door de storm in moeilijkheden was geraakt. Slagzij. A1 na enkele uren maakte het schip — dat om onmiddellijke assistentie had gevraagd — zware slagzij, terwijl bovendien de deklading aan het schuiven was geslagen. Een Zweeds schip nam zes van de elf opvarenden over. De direct uitgevaren reddingboot Gebroeders Luden uit Lauwersoog moest echter onverrichter zake terugkeren nadat het — geholpen door een Duitse helikopter — urenlang naar de „Capella" had gezocht. De Rijkspolitie uit Groningen vond zondagmorgen bij het Uithuizerwad een vlet, boeien en reddingvesten waarvan werd vermoed dat ze afkomstig waren van de „Capella". Tevergeefs werd er ook gezocht naar het Britse vrachtschip „Carnoustie". Een Engels vliegtuig had in de nacht van zaterdag op zondag al gezocht en kreeg gisteren assistentie van een collega. Ondanks het afschieten van vuurpijlen werd taal noch teken van de Carnoustie vernomen. Ook gewaarschuwde schepen in de buurt hebben niets kunnen ontdekken. De melding van de Carnoustie was binnengekomen via een Zweeds schip, dat zelf geen kans zag hulp te bieden.
Limburgsch dagblad 05-01-1976: Vermist. Over het lot van de 500 ton metende Britse kustvaarder Carnoustie die 30 mijl ten noorden van Terschelling in moeilijkheden verkeerde, was vannacht bij Scheveningen-Radio ook nog niets bekend. Het schip doolde te ver uit de kust om per reddingsboot te bereiken. Een Brits vliegtuig heeft nog gezocht, maar de in grote nood verkerende Carnoustie niet gevonden. Onbekend is hoeveel opvarenden de coaster heeft.
De Telegraaf 06-01-1976: Ondanks zoekacties: Nog geen spoor van vermiste zeelui gevonden. Van een onzer verslaggevers. Uiyhuizen, dinsdag . Er werd ook gisteren geen spoor gevonden van de vermiste bemanningsleden van de Oostduitse kustvaarder „Capella" en van de Engelse vrachtboot „Carnoustie". Belde schepen vergingen het afgelopen weekeinde in zeer zware storm in de Noordzee ten noorden. van de Waddeneilanden Ameland en Terschelling. Westduitse en Nederlandse vliegtuigen hebben gisteren de hele dag boven het betrokken zeegebied gevlogen om sporen te kunnen vinden van de schepen die zo snel in de woeste zee waren vergaan. Maar de tocht van de vliegers was vergeefs. Gistermiddag besloot de Nederlandse Marineluchtvaartdienst het' zoeken naar het Britse vrachtscheepje Carnoustie te staken, omdat er noch van het schip noch van de bemanningsleden een spoor werd gevonden. De speurtocht naar de nog vijf vermiste teelleden van de Oostduitse Capella uit Rostock werd wel voortgezet. Aan de Waddenkust bij Uithuizen werd zondag al een reddingboei gevonden. Deze boei blijkt afkomstig te zijn van de Capella. De politie vermoedt, dat de — lege — rubberboot die ook op het Wad werd gevonden, eveneens van de Capella is. Daarom ging de rijkspolitie met werknemers van gemeentelijke en provinciale diensten langs de Waddenkust zoeken naar de vijf vermiste Oost-Duitsers De politie heeft echter weinig hoop de zeelieden nog levend te kunnen vinden.

Afbeeldingen


Omschrijving: WILPO op proefvaart
Collectie: Bolhuis, R.J. van (Riemer)
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Proefvaart WILPO
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: WILPO, proefvaart 28 april 1960
Collectie: Maritiem Museum Rotterdam collectie Arense/Lazet
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: WILPO
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Skyfotos Ltd.
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: WILPO
Collectie: -
Vervaardiger: Hill, Charlie A.
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: WILPO
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: WILPO
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: WILPO
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: WILPO
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Kleyn, R. (Ruud)

Omschrijving: WILPO
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: OSTESAND
Collectie: Tuil, J. (Jan)
Vervaardiger: Hill, Charlie A.

Omschrijving: OSTESAND op de Westerschelde 29 april 1971
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Anderiesse, Jan H.

Omschrijving: De OSTESAND wordt met motorschade naar IJmuiden gesleept door de sleepboot TITAN van Wijsmuller - foto 22-11-1971.
Collectie: Tuil, J. (Jan)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: CARNOUSTIE
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: CARNOUSTIE
Collectie: Tuil, J. (Jan)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: CARNOUSTIE
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Luchtfoto