Inloggen
STELLA PROCYON - ID 6211


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1978
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 7708962
Nat. Official Number: 4905 Z GRON 1978
Categorie: Tanker
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: Tanker, ruwe olie
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Tille Scheepsbouw B.V., Kootstertille, Friesland, Netherlands
Werfnummer: 209
Launch Date: 1978-06-23
Delivery Date: 1978-09-28
Technical Data

Engine Manufacturer: Klöckner-Humboldt-Deutz A.G., Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 2500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Power kw: 1839
Eng. additional info: Deutz no. 5866292 Type RSBV6M540 (370x400) 600 rpm.
Speed in knots: 11.75
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2710.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1191.00 Net tonnage
Deadweight: 4520.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 83.57 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 74.96 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 15.62 Meters Breadth, moulded
Depth: 7.77 Meters Depth, moulded
Draught: 6.64 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1978-06-14 STELLA PROCYON
Manager: Rederij Theodora B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Rederij Theodora B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PHSL

Date/Name Ship 1999-00-00 STELLA PROCYON
Manager: Rederij Theodora B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Baloeran B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PHSL

Date/Name Ship 2003-02-27 STELMAR
Manager: Maritec N.V.
Eigenaar: Interbulk Shipping, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HOXK

Date/Name Ship 2010-04-00 FARA I
Manager: Aries Ship Management Co., Dubai, United Arab Emirates
Eigenaar: Fara Shipping S.A., Dubai, United Arab Emirates
Shareholder:
Homeport / Flag: Basseterre / St. Kitts & Nevis
Callsign: V4QA

Date/Name Ship 2012-11-30 FARA I
Manager: Blue Lagoon Shipping Fze, Sharjah, United Arab Emirates
Eigenaar: Fara Shipping S.A., Dubai, United Arab Emirates
Shareholder:
Homeport / Flag: Basseterre / St. Kitts & Nevis
Callsign: V4QA

Ship Events Data

1978-06-19: Op 19-06-1978 als STELLA PROCYON, bouwno. 209 van Tille Scheepsbouw B.V. te Kootstertille, zijnde een motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Kootstertille, door T. van 't Hof, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 4905 Z GRON 1978 op het achterschip aan B.B. zijde in het achterschot van het brughuis op de kampanje, 4.10 m. uit hekplaat, 2.50 m. uit lengteas en 1.44 m. uit dek.
1978-06-23: Op 23-06-1978 gedoopt door Mevr. A. Heinen-Gezelle.
1978-08-14: Leeuwarder Courant 14-08-1978: Reis met hindernissen voor tanker. Irnsum - De bitumen tanker "STELLA PROCYON", die in opdracht van de Rotterdamse rederij Theodora is gebouwd bij scheepswerf „De Tille" te Kootstertille, heeft twee dagen gedaan over de reis van Kootstertille naar Lemmer. Het schip, dat een breedte heeft van ongeveer zestien meter, kan namelijk niet door het open deel van de bruggen in het Prinses Margrietkanaal. Dat betekende, dat de tanker tot zesmaal toe moest worden vol- en leeggepompt om de barrières - bij Kootstertille, Bergumerdam, Fonejacht, Oudeschouw, Uitwellingerga en Spannenburg - te kunnen passeren. Bij Kootstertille zat de Stella zaterdag tien uur vast. Nadat een deel van de verschansing was weggebrand, kon de reis worden voortgezet. Zondagmorgen heeft het schip vier uur nodig gehad om door de brug bij Oudeschouw te komen. Gisteravond liep de tanker Lemmer binnen.
1978-08-25: De Telegraaf 25-08-1978: Veilig. De "Stella Procyon" ligt nu veilig in de haven. Tot 10 september, dan vaart de tanker door 't brede en brugloze IJsselmeer naar Amsterdam. De vijftig uur durende tocht door ongeveer 60 kilometer van het Friese Margrietkanaal — eigenlijk alleen bevaarbaar voor schepen tot 1350 ton — was een ware martelgang. Hoewel onder zeven voor het vaartuig te lage bruggen één meter extra was gebaggerd, liep het schip toch enkele malen aan de grond. De breedte van 15.57 meter bezorgde de bemanning van de sleepboten en de bouwers ook klamme handen. Er was op sommige plaatsen slechts twee vingers ruimte tussen wal en schip. Directeur van de rederij, de heer F. Storz, haalt nu opgelucht adem: „Ondanks al de versleepmoeilijkheden die we hebben, gehad, wordt een eventuele volgende tanker toch weer in Friesland gebouwd". Zijn beweegreden is Nederlands-chauvinistisch: „Wij zijn en blijven een zeevarende natie. Ik geloof dat hier de beste en veiligste schepen worden gebouwd. Voor een in Nederland gefabriceerde tanker gaat mij geen zee te hoog en is geen brug te laag". Het betekent niet dat directeur Storz blind is voor de ontwikkelingen in het buitenland: „Toen we de eerste plannen hadden voor de nieuwe tanker, hebben we ook offerte gevraagd aan niet-Nederlandse werven. In Noorwegen, Zweden, Polen, Spanje, Brazilië... Een aantal wezen onze plannen echter al bij voorbaat van de hand. Ze vonden onze kwaliteitseisen belachelijk hoog. Alleen Japan wilde wel aan de Stella Procyon beginnen. Ze konden haar zelfs voor 11,5 miljoen in plaats van voor de in Nederland geraamde 15 miljoen leveren". Waarom is de rederij dan niet met Japan in zee gégaan? „Ach", zegt de heer Storz. „behalve dat; we geloven in het Nederlandse vakmanschap vinden we dat een schip meer is dan een ding dat alleen maar vaart. Er groeit een band tussen rederij en schip. Je wilt het zien groeien. Als het in Japan wordt gebouwd, kan je niet steeds even gaan kijken hoe het er mee staat. Dat kan wel als de werf in Friesland is . Er is nog een reden: „In geval van pech is het simpeler om een reserve-onderdeel uit Kootstertille te halen dan uit Tokio".
1994-09-22: De Telegraaf 22-09-1994: Tanker brengt door zeezeiler in paniek verlaten jacht naar haven. Van onze Rotterdamse redactie. Vlaardingen, zaterdag. Een door averij en slecht weer in paniek geraakte zeezeiler heeft gisteren voor een „mysterie" gezorgd, door zijn jacht dicht onder de kust onbeheerd achter te laten. De Nederlandse tanker STELLA PROCYON trof het jacht zonder bemanning aan en heeft het op sleeptouw genomen naar Vlaardingen, waar het gistermiddag in de Koningin Wilhelminahaven werd afgemeerd. Het acht meter lange jacht is eigendom van de 33-jarige S. Mrowka uit Landgraaf. Hij verliet donderdagavond in paniek zijn jacht en ging aan boord van het vissersschip Goedereede 6. Het voorstag van het zeiljacht was gebroken, de zee was ruw en de zeiler was ter hoogte van Ouddorp te dicht onder de kust geraakt. Volgens een woordvoerder van de Rijkspolitie te water in Numansdorp was de man zo van slag geraakt, dat hij overstapte op de GO 6 en zijn jacht onbeheerd, maar wel met ontstoken verlichting op de Noordzee achterliet.
2018-03-09: Arrived at Alang, India anchorage to be 'Broken Up'. (14-03-2018 op het sloopstrand gezet te Alang, India.)

Afbeeldingen


Omschrijving: STELLA PROCYON
Collectie: Pieterse, Huug
Vervaardiger: Pieterse, H. (Huug)
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: STELLA PROCYON
Collectie: Pieterse, Huug
Vervaardiger: Pieterse, H. (Huug)

Omschrijving: STELLA PROCYON
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: STELLA PROCYON overdracht aan de Parkkade 29 augustus 1978.
Collectie: Pieterse, Huug
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Overdracht

Omschrijving: STELLA PROCYON
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: STELLA PROCYON
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: STELLA PROCYON op de Nieuwe Waterweg
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Kleyn, R. (Ruud)

Omschrijving: STELLA PROCYON
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Johannes, L.M. (Leo)

Omschrijving: STELLA PROCYON
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: STELLA PROCYON
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: STELLA PROCYON op volle zee, genomen vanaf de THEODORA.
Collectie: Pieterse, Huug
Vervaardiger: Pieterse, H. (Huug)
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: STELLA PROCYON op de Westerschelde 15 juni 1998
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Anderiesse, Jan H.

Omschrijving: STELLA PROCYON
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Coster, Ruud

Omschrijving: STELLA PROCYON Leixoes.
Collectie: Pieterse, Huug
Vervaardiger: Pieterse, H. (Huug)