Inloggen
SAPPEMEER - ID 5723


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1961
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5313828
Nat. Official Number: 3771 Z GRON 1961
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. Niestern N.V., Scheepswerven & Machinefabriek, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 257
Launch Date: 1961-03-16
Delivery Date: 1961-04-05
Technical Data

Engine Manufacturer: Klöckner-Humboldt-Deutz A.G., Cologne (Köln), German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz nr. 2751557-562 Type RV6M545 (320x450)
Speed in knots: 10.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 261.00 Net tonnage
Deadweight: 670.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 33500 Cubic Feet
Bale: 31000 Cubic Feet
 
Length 1: 54.16 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 51.19 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.44 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.13 Meters Depth, moulded
Draught: 3.34 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1961-04-05 SAPPEMEER
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Veenkoloniale Bank voor Hypotheek en Scheepsverband N.V. en Scheepswerf 'De Waal' N.V., Sappemeer, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PHIQ
Additional info: Elk 1/2 deel.

Date/Name Ship 1962-01-04 SAPPEMEER
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Scheepswerf 'De Waal' N.V. en N.V. Scheepvaartbedrijf Sappemeer, Sappemeer, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PHIQ
Additional info: Elk 1/2 deel.

Date/Name Ship 1965-04-15 SAPPEMEER
Manager: Sören Nilsson, Skärhamn, Sweden
Eigenaar: Sören Nilsson, Skärhamn, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Skärhamn / Sweden
Callsign: SMKN

Ship Events Data

1961-04-22: Als SAPPEMEER, zijnde een motorschip, metende 1415.45 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 12128 d.d. 10-04-1961, liggende te Delfzijl, door C.J. Manneke, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3771 Z GRON 1961 op het achterschip aan B.B. zijde in de achterkant van het dekhuis op het verhoogd achterdek, 2.80 m. uit hekplaat, 0.20 m. uit lengteas en 1.30 m. uit dek.
1961-04-26: NvhN 26-04-1961: Proefvaart m.s. SAPPEMEER. Op de Eems is de proefvaart gemaakt met het nieuwe motorschip Sappemeer, dat is gebouwd bij de N.V. Scheepswerf Gebr. Niestern te Delfzijl voor rekening van de Rederij Sappemeer i.o. te Sappemeer. Het schip behoort tot het gladdek-type en heeft een draagvermogen van 680 ton (499 br. reg. ton). Met de 6 cilinder 500 pk motor werd een snelheid behaald van ongeveer 11 mijl.
1963-05-00: De Telegraaf 11-05-1963: Jacht dreef rond met bewusteloze stuurman. Van onze correspondent. Rotterdam, vrijdag, De Groningse kustvaarder „SAPPEMEER” heeft vanmorgen in het Engels Kanaal een zeiljachtje opgepikt met een bewusteloze stuurman aan boord. Het was een 19-jarige jongeman Peter Tarbard, die precies zijn verjaardag vierde. Hij was volgens papieren, die op hem werden gevonden, geboren op 10 mei 1944. De kapitein van de „Sappemeer” de heer E.R. Mosselaar heeft geseind, dat hij en zijn bemanning pogen de jongen weer bij kennis te brengen. Het jachtje hebben zij aan boord gehesen en de kustvaarder heeft koers gezet naar Par, een kleine havenplaats in de buurt van Plymouth.
Gereformeerd gezinsblad 13-05-1963: Kustvaarder redt man op zee. De Delfzijlse kustvaarder „SAPPEMEER” heeft vrijdag ongeveer veertig mijl ten noorden van het vuurschip bij Le Havre een stuurloos ronddrijvende raceboot ontdekt. Het jachtje werd met de enige opvarende, een totaal uitgeputte Engelsman, aan boord van de kustvaarder gehesen. De Engelsman vertelde dat hij maandag al vertrokken was uit Southampton en vijf dagen hulpeloos rondgedreven had op volle zee zonder de aandacht te kunnen trekken van voorbijgaande zeeschepen. Hij was kort na zijn vertrek uit Engeland in een stroom verzeild geraakt, die hem ver de zee op joeg. Al spoedig geraakte de raceboot zonder benzine en dreef als een speelbal rond.
1969-11-07: Final Fate:
Met een lading kalksteen onderweg van Gotland naar Stockholm aan de grond gelopen zes mijl noord van Huvudskär. In tweeën gebroken en gezonken. De bemanning wist zich met de reddingsboot te redden.


Afbeeldingen


Omschrijving: SAPPEMEER launch
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: SAPPEMEER on trials
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving:
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: SAPPEMEER
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: SAPPEMEER
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: SAPPEMEER
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: SAPPEMEER
Collectie: -
Vervaardiger: Hill, Charlie A.
Onderwerp: Havenopname