Inloggen
LIES - ID 3722


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1940
Nat. Official Number: 6382 Z ROTT 1940
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Werf 'De Noord', J.C. Smit, Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 580
Launch Date: 1940-04-02
Delivery Date: 1940-07-29
Technical Data

Engine Manufacturer: Klöckner-Humboldt-Deutz A.G., Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 400
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: 11-17 11/16
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 488.00 Gross tonnage
Deadweight: 660.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 55.02 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 51.00 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.05 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.63 Meters Depth, moulded
Draught: 2.50 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1940-00-00 LIES
Manager: J. Vermaas' Scheepvaart Bedrijf, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Hollandsche Zeereederij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Additional info: Nooit onder deze naam gevaren

Date/Name Ship 1940-07-29 SPERRBRECHER NS I
Manager: Kriegsmarine, Berlin, Germany
Eigenaar: Kriegsmarine, Berlin, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Berlin / Germany

Date/Name Ship 1941-08-01 SPERRBRECHER 141
Manager: Kriegsmarine, Berlin, Germany
Eigenaar: Kriegsmarine, Berlin, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Berlin / Germany

Ship Events Data

1940-06-06: In onafgebouwde staat op de bouwwerf gevorderd door de Kriegsmarine, verbouwd en de boeg versterkt om de impact van een mijnontploffing te kunnen weerstaan. Juli 1940 ingedeeld bij de Sperrbrechergruppe Niederlande. 29 September 1940 4e Sperrbrecherflottille (Hilfs-Sperrbrechrer Vp-Fl. Stavanger), 1 april 1943 36e Minensuchflottille. In augustus 1943 te Ostende als Flakschutz voor een S-bootbunker.
1940-08-08: Het schip wordt op 08-08-1940 als LIES in het Kadaster ingeschreven met brandmerk 6382 Z ROTT 1940. Eigenaar is Firma Hollandsche Zeerederij te Rotterdam. Beherende vennoten zijn: Corn. Fop Smit, industrieel te Alblasserdam, Johann Christaan Smit van Vrije Nesse, industrieel te Alblasserdam en Jan Vermaas, reeder te Rotterdam. De teboekstelling in het Kadaster wordt pas op 09-04-1947 doorgehaald.
1941-03-04: Op 04-03-1941 als LIES, zijnde een motorvrachtschip, metende 1381.46 m3 bruto inhoud, volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 6208 d.d. 27-05-1940, liggende te Amsterdam, door E. Konijn, scheepsmeter te Amsterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 6382 Z ROTT 1940 op het achterschip aan B.B. zijde in het achterschot v/h achterste dekhuis, 4.20 m. van de hekplaat, 0.90 m. uit lengteas en 1.25 m. boven het dek.
1944-03-31: Final Fate:
Tijdens een reis van Ostende naar Antwerpen op een mijn gelopen bij Nieuwpoort en gezonken in pos. 51.17.5.N. – 02.58.2 O. Het wrak bleef redelijk intact met lichte schade aan stuurboord, de romp en het ruim zijn volledig verzand en de bovenbouw is volledig verdwenen. Ligt op een diepte van ongeveer 17 meter.

Het m.s. Lies werd in 1940 gebouwd in Nederland. Ze had een lengte van 51 meter, een breedte van 8 meter en een waterverplaatsing van 465 ton. Sperrbrechers werden gebruikt om mijnenvelden op te ruimen voor achteropkomende konvooien, als vliegtuigobservatiedienst en als onderzeebootbestrijder. De boeg werd versterkt om de impact van een mijn te kunnen weerstaan. Bij de Duitse inval in Nederland in 1940 stond het schip nog op stapel en werd door de Duitse Marine gevorderd. Het werd omgedoopt naar NS1 en later naar Sperrbrecher 141. Vanaf 1 april 1943 werd ze voor de Oostendse kust ingezet als Flakschutz voor de Schnelboot bunkers. Op 31 maart 1944 voer ze van Oostende naar Antwerpen maar om 02u59 is ze met de stuurboordzijde op een mijn gelopen en gezonken. Ze heeft in haar carrière 20 mijnen opgeruimd.

(This ship was build for N.V. J. Vermaas at Schiedam. The ship was 51 meters long, 8 meters wide and had a displacement of 465 BRT. M.V. Lies was purchased by S.P. Baker in 1940 and finished at Schiedam. When the Germans occupied The Netherlands, the vessel was still unfinished on the yard and was confiscated by the German Navy. At Ostend the vessel was used for anti-aircraft guns in front of submarine bunkers. On March 31st 1944 she went down after running in to a mine.)

Afbeeldingen


Omschrijving: Lies 1940 in WO II.
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Lies 1940 in WO II.
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown