Inloggen
JOZINA - ID 3309


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1957
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5176373
Nat. Official Number: 3503 Z GRON 1957
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 3 derricks, 3 winches
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepsbouw Unie N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 269
Launch Date: 1957-03-07
Delivery Date: 1957-04-02
Technical Data

Engine Manufacturer: Klöckner-Humboldt-Deutz A.G., Cologne (Köln), German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 660
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz Nr. 1804787/794 Type RV8M545 (320x450)
Speed in knots: 10.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 290.00 Net tonnage
Deadweight: 940.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 40500 Cubic Feet
Bale: 37650 Cubic Feet
 
Length 1: 61.77 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 58.71 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.35 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.07 Meters Depth, moulded
Draught: 3.51 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1957-04-02 JOZINA
Manager: N.V. Scheepvaartkantoor Groningen, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Cornelis Lenten Hzn., Loosdrecht, Utrecht, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Loosdrecht / Netherlands
Callsign: PFEY

Date/Name Ship 1967-10-00 KWA RIVER
Manager: Nigeriaanse Marine, Nigeria
Eigenaar: Nigeriaanse Marine, Nigeria
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Nigeria

Ship Events Data

1957-03-07: NvhN 07-03-1957: Tewaterlating m.s. Jozina.
Bij de Scheepsbouw Unie N.V. aan het Winschoterdiep te Groningen werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Jozina dat wordt gebouwd voor rekening van de Rederij C. Lenten te Loosdrecht. De Jozina (bouwno. 269) is van het gladdektype, meet 940 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 62 M., lengte tussen de loodüjnen 56 M., breedte 9,30 M. en holte 4.05 M. De beladen diepgang bedraagt 3,51 M. De voortstuwing zal geschieden door een 650 P.K. motor. De ruiminhoud is 40500 cft. grainspace en 37650 cft. balespace. De bunkercapaciteit bedraagt totaal 60 ton. De bouw geschiedt onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de opbeperkte vaart (speciaal houtvaartoertificaat voor dieper afladen). Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een zusterschip van het m.s, „Jozina" voor rekening van de Rederij Dammers & Van der Heide te Rotterdam. Dit schip zal worden uitgerust met een 650 P.K. motor.
1957-03-11: Als "JOZINA", bouw no. 269, Scheepsbouw N.V. te Groningen, zijnde een motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Gideon, door A. Jonkers, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 3503 Z GRON 1957 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op de kampanje, 3.20 m. uit hekplaat, 1.10 m. uit de lengteas en 1.40 m. uit dek.
1957-04-03: NvhN 03-04-1957: Proefvaart m.s. Jozina.
Op de Eems heeft een geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Jozina, dat bij de Scheepsbouw Unie N.V. aan het Winschoterdiep te Groningen werd gebouwd voor rekening van de rederij C. Lenten te Loosdrecht De Jozina (bouwnummer 269) is van het gladdektype, meet 940 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte o.a. 62 m.. lengte tussen de loodlijnen 56 m., breedte 9.30 m. en holte 4.05 m. De beladen diepgang bedraagt 3.51 m. De voortstuwing geschiedt door een 660 pk. motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca. 11 knoop. In de machinekamer zijn voorts twee hulpmotoren van 20 pk opgesteld. De bouw geschiedde onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaarf (speciaal houtvaartcertificaat voor dieper afladen).
1958-07-31: Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van de aanvaring van het motorschip Jozina met het Franse vissersschip Pierette E. Cili in het Kanaal ten gevolge waarvan dit vissersschip is gezonken en drie opvarenden ervan zijn omgekomen. De Jozina was met een volle lading hout op weg van Kotka naar Casablanca. Hiervan was 137 standaard aan dek geladen, de deklast had aan b.b.-zij een hoogte van 3,80 meter en aan s.b.-zijde een hoogte van ongeveer 4 meter. Deze hoogte kwam overeen met halverhoogte de ramen van de salon, zodat men vanaf de daarboven gelegen brug een geheel vrij uitzicht had. Op 31 juli gaf de kapitein de wacht over aan de stuurman. Het was goed helder en kalm weer. De kapitein meende, dat de stuurman wel alleen de wacht kon lopen en zelf kon gaan sturen, zodat een matroos aan de dekwerkzaamheden kon deelnemen. Aan het roer staande moet men een zeer grote sector voor het schip hebben gehad waarin voorwerpen op het water niet te zien konden zijn. De stuurman had, om nog enigszins te kunnen uitkijken, geregeld heen en weer moeten lopen. In plaats daarvan stond hij stil achter het roer. Nadat de stuurman rond 16.00 uur naar het toilet ging en werd hij afgelost door een matroos. Weer teruggekomen op de brug naam de stuurman niet direct het roer over, maar ging in de kaartenkamer de logstand in schrijven. Hij heeft niet gezien dat even vooruit aan stuurboord zich een vissersvaartuig bevond. De stuurman schrok toen hij geschreeuw hoorde maar toen was het te laat. De aanvaring vond plaats en hoewel er met spoed maatregelen zij getroffen om de opvarenden van het zinkende vissersschip te redden, kwam voor 3 van hen de hulp te laat. Oordeel van de Raad is dat kapitein F.W. Rappard door zijn zorgeloze leiding allereerst aansprakelijk moet worden gesteld voor deze ernstige ramp. De Raad straft de kapitein door hem de bevoegdheid om als kapitein te varen op zeeschepen te ontnemen voor de tijd van 6 maanden. Stuurman G. Wicherson wordt door de Raad gestraft door het uitspreken van een berisping, wegens het niet bezitten van enig diploma. Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 29 mei 1959
1967-10-23: Door drie Nigeriaanse oorlogsschepen op volle zee beschoten en vervolgens geënterd, in beslag genomen en opgebracht naar Lagos. Het schip was op 7 oktober uit Lissabon vertrokken met bestemming Port Harcourt (Biafra) Biafra werd door de federale troepen van Nigeria geblokkeerd. Volgens kapitein W. Plantinga uit Heerenveen (50) voer het schip in internationale wateren. Behalve de kapitein waren vervolgens aanboord; machinist D.F.G. Augustin (26) en zijn echtgenote uit Amstelveen, matroos T. Rijpsma (19) uit Bolsward, kok R. Kerssies (47) uit Delfzijl, D. Dieleman (26), D. van t' Woudt (28) en verder een Spanjaard en een Portugees. Door bemiddeling via de korte golf (de kustvaarder beschikte daar niet over) door de sleepboot CLYDE (L. Smit & Co) werd de agent: Kamp`s Scheepvaart te Groningen op de hoogte gesteld van deze calamiteit. Het bleek dat er 11.000 dubbelloops jachtgeweren aan boord waren en nog eens een kwart miljoen stuks munitie. Volgens matroos Tjade Rijpsma waren er te Lissabon 100 ton zout en 250 ton stukgoed geladen in opdracht van de Sun Africa Line Incorporated waarvoor de JOZINA deze reis zou gaan maken. Het was overigens bij de bemanning bekend dat de geweren aanboord een deel van de lading waren. Zij waren in de veronderstelling dat de lading volkomen legaal was. Op 16 oktober ging het schip voor de haven van Kalabar ten anker in afwachting van een loods. In plaats van de loods kwamen er twee patrouille boten. Later kwam er ook nog een Fregat van de Nigeriaanse marine die seinen gaf, die niet werden begrepen. Daarna volgden er vier schoten op de het Nederlandse schip. De granaten vlogen voor en achter en over de coaster. Het schip moest het Fregat volgen naar Lagos. Op de reis naar Lagos is er nog een poging gedaan om te vluchten en wel naar het Spaanse eiland Fernando Po. Deze poging werd snel opgemerkt en dien ten gevolge kwamen er 12 marinemensen aanboord onder leiding van een officier. In Lagos werd de lading stukgoed op de kade gelost. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat had overigens in juni al laten weten dat de Nigeriaanse regering verschillende havens had gesloten. Dit was ook door de Scheepvaart Inspectie aan de reders in het algemeen meegedeeld. Nadat de bemanning eerst veroordeeld was tot 10 jaar gevangenis straf, werd omdat Nigeria goede betrekkingen heeft met Nederland diezelfde bemanning uitgewezen. De JOZINA is verbeurd verklaard wegens vermeende wapensmokkel naar Biafra en in dienst gesteld van de Nigeriaanse Marine.
Op 21 november 1968 herdoopt in: KWA RIVER en zal als troepen transporteur en bevoorradingsschip dienst gaan doen. Tevens zijn er kanonnen geplaatst op het schip. Het ligt in de bedoeling dat het op korte termijn deel zal nemen aan de amfibische operatie tegen Port Harcourt. Het heeft nog bijna een jaar geduurd voordat reder C. Lenten zijn schip vergoed kreeg en wel via Wh. Muller & Co. te Rotterdam (Kamp’s Scheepvaart bleek een volle dochter van het Rotterdamse Scheepvaart Bedrijf te zijn) die zijn opdrachtgever verantwoordelijk had gesteld voor het geleden verlies. De reder wordt in de gelegenheid gesteld zijn hypotheek af te lossen, zodat hij weer met een nieuw schip van start kan gaan. De KWA RIVER is daarna door verschillende koopvaardij mensen in deze wateren waargenomen. De huidige status van het schip is niet bekend omdat het een marine vaartuig betrefd.
1967-10-26: Nieuwsblad van het Noorden 26.10.1967: Nederlands schip opgebracht–bemanning zit vast op vlootbasis. De Nederlandse kustvaarder JOZINA (500 ton) is maandag door een Nigeriaans fregat naar de haven van Lagos opgebracht op beschuldiging van wapentransport naar de afgescheiden provincie Biafra. De achtkoppige bemanning, onder wie de echtgenote van machinist P.F.G. Augustin uit Amstelveen, is in hechtenis genomen. Het schip had de Biafraanse haven Port Harcourt als bestemming. De federale regering van Nigeria voert heftig strijd tegen Biafraanse rebellen. De JOZINA is eigendom van het Scheepvaart Kantoor Groningen in Loosdrecht. Via Kamp’s Scheepvaart-en handelsmaatschappij in Groningen was de coaster voor één reis van Lissabon naar Port Harcourt verhuurd aan een Biafraanse maatschappij. Het contract voorzag in het verschepen van stukgoed. Volgens geruchten had de Nigeriaanse inlichtingendienst een tip gekregen, dat in Portugal wapens waren geladen. In het chartercontract staat een clausule, dat met het schip geen oorlogstuig vervoerd mocht worden zonder uitdrukkelijke toestemming van de eigenaresse. Onderdirecteur Boonstra van Kamp uit Groningen zei: ”Als er in Lissabon kisten tussen zaten met wapens in plaats van het aangegeven goed, wat kunnen wij daar dan aan doen? We wachten op nadere berichten. Het ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag heeft van de Nederlandse ambassade in Lagos nog niet de juiste toedracht gehoord. Ambassadeur Rosenberg Polak probeert wel om de bemanning zo vlug mogelijk op vrije voeten te krijgen. Kapitein van de coaster is de 50 jarige Heerenvener W. Plantinga. Verder waren aan boord het echtpaar Augustin, matroos T. Rijpma uit Bolsward, kok R. Kersies uit Delfzijl, twee Portugezen en een Spanjaard. De Nigeriaanse marine is uiterst waakzaam als het om schepen gaat uit Portugal. Er zijn al eerder wapentransporten uit dat land naar Biafra onderschept. De opperbevelhebber van de Nigeriaanse marine heeft verklaard dat de JOZINA is aangehouden in de verboden territoriale watern bij Calabar. De bemanning is gedetineerd op de vlootbasis Apapa. De stafchef, kapitein Nelson Sorch, deelde mee dat hij op het vlaggeschip van de vloot, het fregat “Nigeria”, persoonlijk de aanhouding van de JOZINA had geleid. Het opbrengen was vooraf gegaan door een schot voor de boeg van de coaster. Een pikant detail is, dat de marine van Nigeria bestaat uit twee volwaardige oorlogsschepen. Het ene is de patrouilleboot “Ojaja”, de omgebouwde Nederlandse “Koningin Wilhelmina”; het andere het freegat “Nigeria”, dat twee jaar geleden werd opgeleverd door de werf Wilton-Fijenoord.
Nieuwblad van het Noorden, 08.11.1967: Bemanning JOZINA wist van de lading wapens. “Wij wisten natuurlijk wel, dat we geweren en hagel aan boord hadden, maar we hebben ons echt niet gerealiseerd, dat we daarmee dit risico liepen” aldus verklaarde de 19 jarige matroos Tjalling Rijpma van de Nederlandse kustvaarder JOZONA, gisteravond bij zijn aankomst op Schiphol. Samen met de 17-jarige Rosa van 't Wout-van Ieperen uit Waddinxveen keerde deze jonge zeeman uit Bolsward terug uit Nigeria, waar de overige zeven opvarenden van de kustvaarder nog vast zitten in afwachting van het proces betreffende wapensmokkel naar de afgescheiden Nigeriaanse provincie Biafra. De kustvaarder was vorige maand leeg uit Groningen vertrokken naar Lissabon.” Wij hadden het schip verhuurd op charter-contract aan de Nigeriaanse maatschappij Sun African Lines”, verklaarde de heer H. Boonstra, onderdirecteur van Kamp’s Scheepvaart-en Handelmaatschappij in Groningen.’ In zo’n gedrukt contract staat nadrukkelijk dat er geen wapenen mogen worden vervoerd, maar in de scheepvaart wordt nu eenmaal van alles vervoerd en meestal verdiepen we ons niet al te zeer in de lading’. Of de kapitein W. Plantinga uit Heerenveen-volgens de bevrachter een rondborstige zeeman- zich gerealiseerd heeft, dat hij zich niet geheel aan het contract hield, betwijfelde zowel matroos Rijpma als bevrachter Boonstra.’ Het waren dubbelloops jachtgeweren, die naar Calabar moesten, en wij hebben er geen moment aan gedacht, dat het wapenen waren voor Biaffraanse opstandelingen, aangezien de Sun African Line in Lagos is gevestigd, aldus de matroos. Dat die Sun African Line kennelijk in de weer is ten bate van Biaffraanse opstandelingen hebben wij pas begrepen toen de bemanning gevangen was genomen” voegde de Heer Boonstra er aan toe. Matroos Rijpsma zei gisteravond op Schiphol, dat de JOZINA tijdens het opbrengen een vergeefse poging heeft gedaan om naar een in de nabijheid gelegen Spaanse eiland, Fernandopo, te ontkomen. In Lissabon had de JOZINA zo vertelde hij, honderd ton zout en 250 ton stukgoed aan boord genomen. Het schip ging op 23 oktober voor de haven van Calabar voor anker om de komst van de loods af te wachten. In plaats van een loods kwamen er volgens de matroos echter twee patrouille-boten. Later kwam er een fregat van de Nigeriaanse marine, dat ook seinen gaf. “Wij begrepen de seinen niet en daarna loste het schip vier schoten. De granaten vlogen voor en achter ons langs en over ons heen. Wij kegen het sein het fregat naar Lagos te volgen”, vertelde matroos Rijpma. De ontsnappingspoging die de JOZINA deed werd snel opgemerkt. Twaalf bewapende marinemensen kwamen daarna onder leiding van een officier aan boord van het schip. In Lagos werd de lading stukgoed op de kade gelost. Daarbij werden 11.000 jachtgeweren gevonden. De pasgetrouwde Rosa van 't Wout maakte voor het eerst een zeereis mee. De JOZINA was voor haar letterlijk de huwelijksboot. Thans zit haar jonge echtgenoot, machinist Dick van 't Wout, in Lagos in de gevangenis. Rosa en matroos Rijpma waren het er gisteravond over eens, dat er geen reden tot klagen is over de behandeling van de gevangenen door de Nigeriaanse autoriteiten. Ik vond het vreselijk angstig, aldus zei Rosa naar aanleiding van de aanhouding van het schip. Hetzelfde vond ze van de tocht die erop volgde. Op deze tocht naar het 300 mijl verder gelegen Lagos schikten de zeelieden zich niet zonder meer. In Lagos werden alle opvarenden naar het politiebureua gebracht, waar contact werd opgenomen met de Nederlandse ambassadeur. Deze zorgde voor strechers, waarop de schepelingen konden slapen. Vrijdag werd Rosa vrijgelaten en zaterdag Tjalling. Gelijktijdig werden de zeven andere opvarenden naar een gevangenis overgebracht. ”Het moet ook daar naar verhouding heel goed zijn” besloot Tjalling; dat heeft de ambassadeur ons althans verteld.’ Of de Heer C. Lenten in Loosdrecht, die eigenaar is van de JOZINA zijn schip ooit terug zal zien, is volgens de heer Boonstra niet te voorspellen. Tegen een situatie als deze is geen verzekering opgewassen aldus Boonstra. Iedere dag, dat het schip ongebruikt blijft, kost circa achthonderd gulden. Maar het materiele verlies is niet wat ons op het ogenblik de meeste zorg baart, onze ongerustheid betreft voorlopig veel meer de bemanningsleden’
Nigeriaanse ambassade: “Genadig” De zeven opvarende van de JOZINA zijn veroordeeld tot tien jaar dwangarbeid wegens een poging tot wapensmokkel voor de Biaffraanse rebellen. Voorts kregen zij 60.000,- gulden boete of nog eens twee jaar dwangarbeid voor het niet aangeven bij de douane van 1875 zakken zout en 389 rollen krantenpapier. De JOZINA werd verbeurd verklaard. Het schip is ingelijfd bij de Nigeriaanse marine. De Nigeriaanse ambassade te Den Haag is niet verbaasd over deze straf voor kapitein W. Plantinga(50), D. Dieleman (26), D van 't Wout (25), P. Augustin (26), R. Kersies (47), de Spanjaard Ruben Otero (27) en de Portugees Haratio Nogueiro (30). Zaakgelastigde A.R. Lapido meent zelfs, dat de Nederlanders er nog genadig zijn afgekomen.
1967-11-00: 14.11.1967: Tien jaar voor opvarenden van de JOZINA. Ook boete of nog eens twee jaar. De zeven bemanningsleden van de Nederlandse kustvaarder JOZINA zijn maandag in Lagos ieder tot tien jaar gevangenisstraf en een boete van 60.000 gulden veroordeeld. Hun was o.m. de onwettige invoer van wapens in Nigeria ten laste gelegd.Het schip en de lading zijn verbeurd verklaard. De boete is opgelegd wegens schending van de Nigeriaanse territoriale wateren en de poging zout en papier in te voeren in een haven waar geen douane is. Wordt de boete niet betaald dan wordt een extra gevangenisstraf van twee jaar ten uitvoer gelegd. De veroordeelden zijn vijf Nederlanders, de gezagvoerder W. Plantinga, D. Dieleman, D. van ’t Woud, P. Augustin en R. Kerssies. De Spanjaard Otero en de Portugees Nogueiria, allen hadden schuld bekend. De kustvaarder was op 23 oktober voor de kust van het van Nigeria afgescheiden Biafra aangehouden en door een Nigeriaans marineschip naar Lagos opgebracht. Volgens de tenlastelegging was de JOZINA op 7 october uit Lissabon vertrokken naar Port Harcourt, de voornaamste haven van Biafra, met aan boord 460 kisten met enkel-en dubbelloops jachtgeweren, 257 kisten met bijbehorende patronen, 1875 zakken zout en 389 rollen krantenpapier. Waarschuwing: Naar het A.N.P. van de ministerie van Verkeer en Waterstaat verneemt heeft het Directoraat-generaal voor de Scheepvaart reeds op 23 juni van dit jaar aan de Koninklijke Nederlandse Redersvereniging meegedeeld dat de federale regering van Nigeria een aantal haven had gesloten. Ook de scheepvaartinspectie heeft de reders begin juni laten weten dat afvaarten naar Oost-Nigeria op eigen risico geschiedden. Volgens een woord voerder van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat is iedereen in de scheepvaart op de hoogte van de risico’s die men loopt als men op Nigeria vaart. Hoewel het iedere kustvaarder vrij staat wapens te
vervoeren, weet men dat het risico op dit gebied zeer groot is, aldus verkeer en waterstaat. Reder: De eigenaar van de JOZINA, de heer C. Lenten uit Loosdrecht die zeer verbaasd te zijn over de straffen, die de rechtbank in Nigeria aan de bemanning van de JOZINA heeft opgelegd. Het zal wel niet waar zijn,z o zei hij, want minister Bakker van Verkeer en waterstaat heeft voor de televisie verklaard dat de gevangenisstraf ten hoogste twee jaar zou kunnen zijn. Over het feit dat zowel het schip als de lading verbeurd is verklaard wil de heer Lenten niets zeggen, daar hij de JOZINA via Van der Kamps Scheepvaart en Handelsmaatschappij in Groningen in charter had gegeven aan een Nigeriaanse maatschappij, de Sun African Lines. De vrouw van de kapitein van de JOZINA hoopt zo spoedig mogelijk een advocaat te vinden die naar Lagos wil gaan. Zij is daar tot dusver echter niet in geslaagd, zo vertelde ze in de actualiteitenrubliek Echo van de K.R.O. Mevr. Plantinga is bereid om zelf naar Lagos te gaan als zij de indruk heeft dat dit op de een of andere manier zou kunnen helpen.
21.11.1967: Een woordvoerder van de Nigeriaanse marine heeft woensdag berichten tegengesproken als zou het Nederlandse vrachtschip JOZINA,dat onlangs door Nigeria werd opgebracht, bewapend zijn voor gebruik in de strijd van de federale regering tegen het afscheiden van Biafra. De woordvoerder zei dat het schip waarvan de bemanning tot tien jaar werd veroordeeld wegens poging tot wapensmokkel voor Biafra en vervolgens werd uitgewezen, bij een marinebasis in Lagos ligt. Het schip is niet gebruikt bij acties en voor zover de woordvoerder wist bestonden er ook geen plannen daartoe.( Reuter-A.P.)
22.11.1967 JOZINA zou in Nigeriaanse Marine zijn opgenomen. Op de Nederlandse kustvaarder JOZINA is gisteren in Lagos de Nigeriaanse vlag gehesen, zo is van welingelichte zijde vernomen.Tevens zijn er kanonnen geplaatst aan boord van het verbeurd verklaarde schip, dat op 23 october door de Nigeriaanse marine werd aangehouden toen het wapens en munitie naar Biafra vervoerde. Naar verluidt zal de JOZINA worden ingeschakeld bij een amfibische operatie tegen Port Harcourt, die zeer binnenkort zou beginnen. De eigenaar van de JOZINA, de heer Lenten deelde mee dat hij bericht had ontvangen dat zijn schip verbeurd verklaard was, noch dat het zou zijn ingelijfd bij de Nigeriaanse marine. Overigings geloofde de heer Lenten dat hij zijn schip te zijner tijd wel terug zal krijgen. De Harlinger kustvaarder CAROLINE van van der Schoot die met wapens op weg was naar Nigeria en die na de moeilijkheden met de JOZINA voorlopig niet verder voer dan de rede van Dakar, ligt daar nog steeds. Het wachten is op een toezegging van de Nigeriaanse regering dat geen represaillemaatregelen zullen worden getroffen. Een woordvoerder van de Nigeriaanse marine heeft vandaag de berichten tegengesproken, dat het 500 ton metende Nederlandse vrachtschip JOZINA, dat negen dagen geleden door Nigeria werd opgebracht bewapend is voor gebruik in de federale strijd tegen het afscheiden Biafra.
1986-00-00: Final Fate:
Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: JOZINA op proefvaart 2 april 1957.
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: 'Jozina' (bj 1957)
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Skyfotos Ltd.
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: 'Jozina' (bj 1957)
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: JOZINA
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Zeeopname