Inloggen
INGER - ID 3037


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1975
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 7391771
Nat. Official Number: 4699 Z GRON 1975
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Gearless
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf 'Voorwaarts' B.V., Hoogezand, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 212
Date Laid Down: 1974-11-15
Launch Date: 1975-05-25
Delivery Date: 1975-06-23
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 12
Power: 2000
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons/Industrie Nr. 12001 Type 12TD-Turbo 200 (220x380) 600 rpm.
Speed in knots: 12.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1495.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 932.00 Net tonnage
Deadweight: 2549.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 73.41 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 65.54 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 11.51 Meters Breadth, moulded
Depth: 6.52 Meters Depth, moulded
Draught: 5.48 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-06-1985
Type: Lengthened
Omschrijving: Verlengd bij Scheepswerf Niestern-Sander B.V., te Delfzijl. Brt 1876, Nrt 1034, Dwt 3157, Loa 89,62, Ll 81,74, B 11,51, H 6,61, Dg 5,48

Ship History Data

Date/Name Ship 1975-06-23 INGER
Manager: Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij ms Inger, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PEWG

Date/Name Ship 1993-07-01 BETTY
Manager: Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij Froma (Arend & Harm Edze Jan), Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDAI

Date/Name Ship 1998-04-00 LADYBIRD
Manager: Techno Maritime Services B.V., Ridderkerk, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Spirit Shipping Ltd., Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Shareholder:
Homeport / Flag: Kingstown / St. Vincent (and Grenadines)
Callsign: J8VL4

Date/Name Ship 2004-06-00 ASPEN
Manager: Spirit Shipping Ltd., Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Eigenaar: Spirit Shipping Ltd., Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Shareholder:
Homeport / Flag: Kingstown / St. Vincent (and Grenadines)
Callsign: J8VL4

Date/Name Ship 2004-11-00 ASPEN
Manager: Charles M. Willie & Co. (Shipping) Ltd., Nassau, Bahamas
Eigenaar: Aspen Shipping International Ltd., Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Shareholder:
Homeport / Flag: Kingstown / St. Vincent (and Grenadines)
Callsign: J8VL4

Date/Name Ship 2005-10-00 ASPEN
Manager: Amir Shipping Ltd., Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Eigenaar: Amir Shipping Ltd., Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Shareholder:
Homeport / Flag: Kingstown / St. Vincent (and Grenadines)
Callsign: J8VL4

Date/Name Ship 2005-12-00 AMINA H
Manager: Arados Shipping Co. S.A., Constantza, Rumania
Eigenaar: Amina H Shipping Co. S.A., Batumi (Batum), Georgia
Shareholder:
Homeport / Flag: Batumi (Batum) / Georgia
Callsign: 4LPB

Date/Name Ship 2008-04-00 EMINE-H
Manager: Doganbey Denizcilik, Instanbul, Turkey
Eigenaar: Harmanda Shipping SA, Istanbul, Turkey
Shareholder:
Homeport / Flag: Batumi (Batum) / Georgia
Callsign: 4LPB

Date/Name Ship 2009-02-00 EMINE-H
Manager: Doganbey Denizcilik, Instanbul, Turkey
Eigenaar: Harmanda Shipping SA, Istanbul, Turkey
Shareholder:
Homeport / Flag: Phnom Penh / Cambodia
Callsign: XUMY9

Ship Events Data

1975-00-00: De rederij Inger heeft op 18-06-1975 de volgende leden: Wijnne & Barends Cargadoors- en Agentuur Kantoren B. V. te Delfzijl 94% en Egbert Jan Pronk, kapitein te Groningen 6%. Op ?? zijn de leden: Wijnne & Barends Cargadoors- en Agentuur Kantoren B. V. te Delfzijl 54%, Egbert Jan Pronk, kapitein te Groningen 6% en Martijn Salet, kapitein te Gorkum 40%.
1975-04-28: NvhN 28-04-1975: Inger te water. Bij scheepswerf Voorwaarts B.V. te Hoogezand is het m.s. Inger van stapel gegaan. Het wordt gebouwd voor rekening van Wijnne 6 Barends B.V. te Delfzijl. De bouw heeft plaats onder toezicht van Scheepvaart Inspectie en Lloyds en het schip wordt voorzien van de hoogste ijsklasse. De hoofdafmetingen zijn: lengte over alles 71,25, breedte over alles 11.50 m en holte 6.60 m. De voortstuwing zal gebeuren met een 2000 p.k. Industrie- Brons Turbo-Diesel motor. De Inger is een zusterschip van de Isabel en de Irina en bezit evenals deze schepen een groot ruim met één lang stalen luik.
1975-06-19: Op 19-06-1975-1978 als "INGER", zijnde een motorschip, metende 4235.30 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 17239 d.d. 11-06-1975, liggende te Delfzijl, door J. Spakman, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, definitief van brandmerk 4699 Z GRON 1975 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in achterschot brughuis, 3.13 m. uit hekplaat, 3.72 m. uit de lengteas en 1.53 m. uit dek.
1975-06-27: NvhN 27-06-1975: Proefvaart Inger. Op de Eems vond de proefvaart plaats van het m.s. Inger. Het is in opdracht van Wijnne Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren bv te Delfzijl gebouwd door Scheepswerf Voorwaarts te Hoogezand. De Inger werd speciaal geconstrueerd voor het vervoer van hout in pakketten en voor lang constructie materiaal. Zij heeft daarom één groot ruim van 46x9.30x6.70 m, afgedekt door één stalen luik van 42x9.30 m. De voortstuwing van het schip gebeurt met een 2000 P.K.- Industrie/Brons-motor, die het schip een snelheid geeft van ca. 12 1/2 mijl per uur.
De afmetingen zijn: lengte over alles 71.25 en breedte 11,50 m. De Inger kan ca. 2450 tons lading vervoeren. De bouw vond plaats onder toezicht van Lloyds Register of Shipping en van de Scheepvaartinspectie.
1981-00-00: Opmerking van Hein Braam: 1981-1982 - M.s. Inger geladen met 2000+ ton China Clay onderweg van Fowey naar Vänern net buiten Göteborg op de stenen gelopen. Naar Göteborg gesleept en daar gedeeltelijk gelost, na lossen op eigen kracht terug naar Vlaarding waar de het schip een nieuwe voorpiek en tot halverwege een nieuwe dubbele bodem kreeg.
1993-07-01: De leden van de Rederij Froma, gevestigd te Delfzijl, op 01-07-1993 zijn: Arend Froma, kapitein te Delfzijl 90% en Harm Edze Jan Froma, stuurman te Delfzijl 10%.
1997-01-16: Raakte met een lading van 2105 ton cokes, afvarend op de rivier de Humber, buiten de vaargeul en liep aan de grond. Met het tij kwam het weer vlot. Ondanks lekkage in de voorpiek werd de reis naar Vanersborg voortgezet. Na inspectie bleek het schip beschadigd te zijn. Arriveerde op 23 januari in Delfzijl voor reparatie.
1998-02-13: Onderweg van Gdansk naar Nantes gestrand op de Gedser Reef (Schönheyders Pulle) in pos 54.31. N - 11.50. E. Door een sleepboot losgesleept en ondanks lekkage in de machinekamer wist ze, met sleepboothulp Warnemünde te bereiken. 21 April naar Bolnes gesleept. Het schip liep zware schade op en er werd door de verzekering geadviseerd het te verkopen. Verkocht. 23 Mei naar Slikkerveer gesleept voor herstel.
De Raad van de Scheepvaart acht de stuurman van de “BETTY” schuldig aan de gronding van het schip en heeft hem de bevoegdheid als stuurman te varen gedurende vier weken ontnomen. De stuurman bracht volgens de raad door zijn handelen de bemanning en het milieu in gevaar. Het schip liep een dusdanige schade op, dat de verzekering de eigenaar adviseerde het te verkopen.
Het Nederlandse vrachtschip “BETTY” (1876 GT) was 12 februari 1998 op weg van Gdansk naar Nantes. Op 14 februari voer zij bij de Deense kust in de richting van de Fehmarnbelt en om middernacht loste de stuurman de kapitein af. De kapitein was een rode lichtboei gepasseerd en had koers gewijzigd naar de volgende boei voor de stuurman de wacht overnam. Er stond weinig wind en zeegang en het zicht was slecht door motregen en mist. De kapitein had aanwijzingen gegeven voor de te volgen route. De uitkijk was nog niet gepord en het brugalarm stond uit. Vijf minuten nadat de kapitein de brug verliet, verslechterde het zicht en veranderde de stuurman van koers. Hij verzuimde de uitkijk te porren en het wachtalarm in te schakelen. De peiling die hij nam, zette hij in de kaart. Hij bleef op de radar kijken en verlegde om onduidelijke reden nogmaals van koers. Om 01.15 uur liep de “BETTY” met een schok aan de grond op de Schönheyders Pulle. De wakkergeschrokken kapitein stopte af en sloeg vervolgens achteruit, maar zonder succes. De machinist constateerde dat de machinekamer water maakte. Na rondpeilen bleek het achterschip geboeid. Een sleepboot trok de “BETTY” de volgende morgen van de rotsen. Het schip bleef drijven, werd naar Warnemünde gesleept en daar gelost. De raad stelde, dat een verandering van de navigatie alleen kon plaatshebben door gegevens van positiebepalingen en de koerslijn in de kaart. De ingevoerde waypoints in de GPS zijn slechts bedoeld als hulpmiddel. Voorts herhaalde de raad dat het wachtalarm niet alleen een wekker is voor degene die de wacht heeft, maar ook een waarschuwingssysteem voor de rest van de bemanning wanneer de wacht op de brug uitvalt.
1998-23-mei Te Slikkeveer aangekomen en aldaar opgelegd. Het schip is door de Verzekerings Mij. verkocht aan Spirit Shipping Ltd. doch zonder teboekstelling. Op 1 okt. teboekgesteld na dokbeurt en survey hoofdmotor.
2013-03-00: Final Fate:
24-03-2013 te Alang, India aangekomen om gesloopt te worden, 27-03-2013 op het strand gezet.

Externe informatie - Overig
Type onbekend: Fact Sheet over de INGER gemaakt door de managers van het schip Wynne & Barends
Afbeeldingen


Omschrijving: INGER vlak voor de tewaterlating
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: INGER tijdens de tewaterlating
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: INGER na de tewaterlating
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: INGER op proefvaart
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: INGER op proefvaart
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: INGER op proefvaart
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: INGER
Collectie: Esman, Marius T.J.A.
Vervaardiger: Wijnne Barends
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: INGER
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: INGER op de Eems op 16-02-1983
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: INGER op de Eems op 16-02-1983
Collectie: Olinga, Frits J.
Vervaardiger: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: BETTY in 1993
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: LADYBIRD passage Vlissingen 31 mei 2001
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Anderiesse, Piet J.

Omschrijving: LADYBIRD op de Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland op 27-10-2003
Collectie: Esman, Marius T.J.A.
Vervaardiger: Esman, M.T.J.A. (Marius)
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: LADYBIRD op de Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland op 27-10-2003
Collectie: Esman, Marius T.J.A.
Vervaardiger: Esman, M.T.J.A. (Marius)
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: ASPEN
Collectie: Bolhuis, R.J. van (Riemer)
Vervaardiger: Onbekend

Omschrijving: EMINE-H
Collectie: Bolhuis, R.J. van (Riemer)
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Kade
Overige afbeeldingen


Omschrijving: INGER algemeen plan
Vervaardiger: Wijnne Barends
Onderwerp: Bouwtekening