Inloggen
ROTRA VENTE - ID 16673


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 2016
Classification Register: Registro Italiano Navale (RI)
IMO nummer: 9805568
Nat. Official Number: 24186 Z 2017
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: Roll on/Roll off schip (RO/RO)
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Nantong Mingde Heavy Industry Co. Ltd., Tongzhou, China
Launch Date: 2008-11-10
Delivery Date: 2016-10-27
Technical Data

Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Power: 7344
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Power kw: 5400
Eng. additional info: Wärtsilä Type W8L38 (x) 600rpm,
Speed in knots: 15
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 6475.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1942.00 Net tonnage
Deadweight: 6500.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 141.56 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 134.80 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 21.00 Meters Breadth, moulded
Depth: 9.50 Meters Depth, moulded
Draught: 7.10 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-2016
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: She was converted from the container feeder vessel casco FLINTERCORAL in the Netherlands this year, including a bow ramp following an interim project phase as the heavy load carrier NECON 1. This specialized vessel, to be followed by ROTRA WAVE next year, is serving a long-term agreement of German Siemens Group and the Danish Deugro Group to provide a more economical transport mode for the wind turbine parts.

Datum 00-02-2022
Type: Conversion
Omschrijving: 2021/2022 verbouwd en verbreed bij Holland Shipyards Group, Hardinxveld-Giessendam. 7.027 GT, 8.817 DWT, 132,43 x 23,60 x 9,50 x . meter. 5-3-2022 naar Damen Shiprepair Schiedam.

Ship History Data

Date/Name Ship 2016-10-27 ROTRA VENTE
Manager: Amasus Shipping B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: SP Vessel 1 B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Werkendam / Netherlands
Callsign: PBPH

Ship Events Data

2008-00-00: Casco (IMO 9517666) gebouwd als Nantong Mingde 97-800TEU-05 te China in beheer van IHDA Shipbuilding Service B.V. (801), 10-11-2008 (e) te water gelaten, 18-11-2009 casco vertrokken van Nantong met bestemming Singapore achter de sleepboot RT PETER 9474917 van Kotug, vandaar naar Rotterdam, in het ruim stond een binnenvaarttanker van 86 x 11,45 meter, aan dek 2 binnenvaarttankers: 135 x 14,20 en 85 x 9,60 meter, thuishaven: Rotterdam, 7.720 GT, 9.140 DWT, 809 TEU, als FLINTERCORAL in aanbouw voor IHDA, Krimpen a/d Lek met optie van Flinter Management B.V., Barendrecht, de optie niet door Flinter overgenomen, 15-4-2010 gearriveerd op de Nieuwe Waterweg, 29-4-2010 na de casco’s te hebben gelost gearriveerd te ’s-Gravendeel en opgelegd. 22-8-2014 verhaald van Dutch Harbour te 's-Gravendeel naar de Beatrixhaven te Werkendam met de sleepboten GEPKE III (IMO 8433277) en EDDY 1 (IMO 9714575), 20-3-2015 (e) verkocht aan IHDA Europe Feeder B.V. om verbouwd te worden tot zwaarladingschip, 22-4-2015 naar Hardinxveld gesleept. 2015 aanvankelijk zou de naam CONQUEST MB2 worden, 1-12-2015 verhaald naar Dockside Shipsfacilities B.V., IJsselmonde, 2016 verhaald naar Hardinxveld, 25-3-2016 als FLINTERCORAL van Hardinxveld naar Scheepswerf "De Schroef" te Sluiskil met de sleepboot GEPKE III en duwboot THYRA (MMSI: 244770727), 4-2016 (e) geplande oplevering als NECON 1 aan Concordia Shipbuilding B.V., Werkendam, 20-4-2016 met de sleepboot MULTRATUG 27 van Sluiskil naar de Nieuwe Waterweg, 21-4-2016 t.h.v. Hoek van Holland overgenomen door havensleepboten met bestemming Holland Shipyards B.V. te Hardinxveld-Giessendam voor de verdere afbouw, 08-2016 (e) geplande oplevering als ROTRA VENTE aan Concordia Shipbuilding B.V., Werkendam. 08-2016 een nieuw IMO nummer gekregen: 9805568. Roepsein PBPH. 08-2016 verkocht aan SP Vessel 1 B.V., Werkendam. 08-2016 herdoopt ROTRA VENTE, 15-09-2016 geplande oplevering aan SP Vessel 1 B.V., Werkendam, 27-10-2016 opgeleverd als ROTRA VENTE aan SP Vessel 1 B.V., Werkendam, in beheer bij Shipowners Support B.V. en Amasus Shipping B.V., Delfzijl.

De Concordia Group uit Werkendam en Holland Shipyards uit Hardinxveld-Giessendam hebben 27 oktober het RoRoschip Rotra Vente (141,60 bij 20,60 meter) opgeleverd. Het schip gaat onderdelen vervoeren voor windturbines tussen productielocaties van Siemens in Engeland, Denemarken en Duitsland.
De Rotra Vente heeft een opklapbare boeg. Via een oprijbrug of ramp kunnen zo onder meer 350 tot 400 ton wegende behuizingen (nacelles) voor grote windturbines (6 tot 8 MW) worden geladen en gelost. Een onverkocht casco voor een containerfeeder diende als basis voor het nieuwe schip. Het werd in 2008 in China voor rekening van IHDA gebouwd, maar vond bij aankomst in 2010 geen koper. Voor de nieuwe toepassing is het casco ingrijpend verbouwd. Het opvallendst is de 70 ton wegende omhoog scharnierende boeg. Wanneer die volledig open staat is er een doorgang van 10,50 meter hoog over de volle breedte van het ruim. De zware-ladingstukken worden op speciale karren het schip in gereden. Het nieuwe versterkte ladingdek kan 17,5 ton per vierkante meter dragen en voor het zeevast sjorren van de karren met de 10 meter hoge nacelles zijn om de paar meter zware ogen in en op het dek gemaakt. Ballastsysteem. Een speciaal ballastsysteem voorkomt dat de boeg inzinkt wanneer een zwaar ladingstuk over de ramp het dek oprijdt. Het ballastsysteem houdt het schip zowel over de lengte- als over de breedte-as horizontaal. De ballasttanks bevinden zich onder het ladingdek en gedeeltelijk in de dubbelwandige zijwanden van het schip. Onder het dek loopt over de volle lengte van het ruim een metershoge schacht met leidingen, pompen en kleppen, met aan stuur- en bakboord daarvan de ballasttanks. Twee computergestuurde ballastpompen met een capaciteit van 1600 kuub en twee met een capaciteit van 580 kuub per uur zorgen dat ballastwater snel en accuraat wordt verplaatst. Op zee kan het ballastsysteem ook voor evenwicht zorgen wanneer het schip door wind of deining teveel op een oor komt te liggen. Overkapping. In totaal is voor de om- en afbouw zo'n 1000 ton aan nieuwe staalconstructies aangebracht. Er passen acht nacelles in het ruim. Om die tegen slecht weer te beschermen is een ruim 11 meter hoge overkapping aangebracht boven het ladingdek. De tot de coaming doorlopende overkapping sluit het dek niet waterdicht af, maar houdt wel veel tegen. Omdat het RoRoschip minder hard hoeft te varen dan een containerschip, is een lichtere en zuiniger voortstuwing geplaatst. De Rotra Vente heeft een achtcilinder Wärtsilä 38 hoofdmotor met een door Wärtsilä geleverde tandwielkast en verstelbare schroef. Daarmee haalt het een snelheid van 15 knopen. De dienstsnelheid is 12 knopen. In het voorschip staat een door Veth Propulsion geleverde boegschroef van 750 kW. Het Papendrechts bedrijf tekende ook voor de generatoren. Kapitein Peter Niejenhuis brengt het schip uit. Rotra Mare. In Werkendam wordt intussen gewerkt aan de afbouw van een zusterschip van de Rotra Vente, de Rotra Mare, die ook voor Siemens gaat varen. Voor de Rotra Mare is het casco van een zusterschip van het containercasco gebruikt dat wel werd afgebouwd en een aantal jaren als Flinter Coral voer. De Rotra Mare krijgt geen overkapping en zal vooral worden gebruikt voor het vervoer van 75 meter lange rotorbladen van de fabriek van Siemens in Hull naar het Deense Esbjerg. De schepen zullen ook de productielocaties van Siemens in Cuxhafen en Åbenrå aanlopen. De Concordia Group blijft eigenaar van de schepen, waarvoor een langlopend vervoerscontract is afgesloten met Siemens en haar logistieke partner Deugro. Het nieuwe vervoersconcept levert ten opzichte van het laden en lossen met kranen een transportkostenbesparing op van 15 tot 20%. (Bron: Schuttevaer.nl, 10-2016).

Afbeeldingen


Omschrijving: FLINTERCORAL op 19-03-2016 te Hardinxveld.
Collectie: Goudriaan, J. (Koos)
Vervaardiger: Goudriaan, J. (Koos)

Omschrijving: ROTRA VENTE 2016 op 29-10-2016 te Hardinxveld.
Collectie: Goudriaan, J. (Koos)
Vervaardiger: Goudriaan, J. (Koos)

Omschrijving: ROTRA VENTE 2016 op 20-10-2019, Nieuwe Waterweg.
Collectie: Bolhuis, R.J. van (Riemer)
Vervaardiger: Bolhuis, Riemer J. van

Omschrijving: ROTRA VENTE 2016 op 20-10-2019, Nieuwe Waterweg.
Collectie: Bolhuis, R.J. van (Riemer)
Vervaardiger: Bolhuis, Riemer J. van

Omschrijving: ROTRA VENTE op 09-02-2021 op het Noordzeekanaal.
Collectie: -
Vervaardiger: Coster, Ruud

Omschrijving: ROTRA VENTE op 05-03-2020 onderweg naar Damen Shiprepair, Schiedam na verbreed te zijn bij Holland Shipyards.
Collectie: -
Vervaardiger: Boer, Arie
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: ROTRA VENTE op 05-03-2020 onderweg naar Damen Shiprepair, Schiedam.
Collectie: -
Vervaardiger: Boer, Arie

Omschrijving: ROTRA VENTE 1 maart 2023 aankomst in de Maasmond
Collectie: -
Vervaardiger: van Rijn, Hannes