Inloggen
HELGE - ID 10743


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 2013
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 9677404
Nat. Official Number: 23679 Z 2013
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Standaard scheepstype: Trollmax Bulker
Masten: Gearless
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf Ferus Smit B.V., Westerbroek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 416
Launch Date: 2013-07-06
Delivery Date: 2013-09-12
Technical Data

Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 2649
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Power kw: 1950
Eng. additional info: Wärtsilä Type 6L26F (x) 900 rpm
 
Gross Tonnage: 2911.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1453.00 Net tonnage
Deadweight: 5110.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 210000 Cubic Feet
 
Length 1: 89.00 Meters Length overall (Loa BB)
Length 2: 84.99 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 13.35 Meters Breadth, moulded
Depth: 8.70 Meters Depth, moulded
Draught: 6.145 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 2013-09-12 HELGE
Manager: Marin Ship Management B.V., Farmsum, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Erik Thun A/B, Lidköping, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PCSJ

Ship Events Data

2013-00-00: Nb. 416 (HELGE) is the second vessel in a series of 2 ‘Trollmax bulkers’ (1st is the ALICE) built for Erik Thun A.B. These are bulk oriented general cargo ships specially dimensioned to exactly fit through the locks of the Trollhattan Canal, connecting the Vanern (large interior lake of Southern Sweden) with the Port of Goteborg at the North Sea. Thanks to a light high tensile steel hull construction and a very full hullform with a large bulb, the ships will carry an absolute maximum amount of cargo deadweight through the restricted dimensions of the canal and locks.

2022-09-00: Nederlands zeeschip voor de Deense kust in problemen na botsing met ander zeeschip.
Het Nederlandse zeeschip HELGE is voor de kust van Denemarken in aanvaring gekomen met een ander zeeschip de WILD COSMOS. De botsing was op 37 kilometer van Ringkjøbing voor de westkust schiereiland Jutland. Het Nederlandse schip maakte al snel water. Zeven opvarenden zijn door de Deense marine met een helikopter uit zee gered. Het Nederlandse zeeschip was onderweg van Antwerpen naar Herøya, Noorwegen. 'We hebben heel kort contact gehad met de kapitein', zegt een woordvoerder van de Groningse Rederij Erik Thun. Na de aanvaring nam hij het besluit tot evacuatie, 7 bemanningsleden zijn van boord gegaan. Iedereen is door reddingsdiensten veilig aan land gebracht'

Update 1: Volgens buitenlandse media zou de HELGE na de aanvaring zijn gezonken
Door het slechte weer was het schip niet meer te redden. MF Shipping kan dat niet bevestigen. 'De situatie van het schip is nog onduidelijk, aldus de woordvoerder
Sleepboten zijn onderweg, pas dan is meer te zeggen over de staat van het schip'
Update 2: Het Nederlandse vrachtschip HELGE, dat vanochtend in aanvaring kwam met een ander vrachtschip voor de Deense kust, is zwaar beschadigd en er staat water in de machinekamer, dat laat de Danish Maritime Authority weten op vragen van Schuttevaer
Het schip is echter niet zinkende. Eigenaar van het schip, Rederij Erik Thun heeft een zusterschip naar de HELGE gestuurd om te kijken hoe de actuele situatie eruit ziet.
Op MarineTraffic is te zien dat de KINNE inmiddels in de buurt is. De rederij laat weten op de hoogte te zijn van de hevige schade en het water in de machinekamer, maar bevestigt ook dat het schip niet zinkende is.
Update 3. 11 september 2022 the HELGE salvaged, towed to safety, Bron: AD.nl & Schuttevaer.nl
Nederlands vrachtschip geborgen voor de kust van Denemarken.De onder Nederlandse vlag varende HELGE, die afgelopen week water maakte voor de kust van het Deense eiland Jutland, is geborgen Dit weekend is het zwaar gehavende schip naar Esbjerg gesleept, De HELGE kwam vrijdagmiddag 9 september in aanvaring met de WILD COSMOS. Daarbij raakte het achterschip aan stuurboord zwaar beschadigd. Er liep water in de machinekamer, waardoor het schip stuurloos raakte, maar het zonk niet. De bemanning werd met een helikopter van boord gehaald en naar Esbjerg gebracht met lichte verwondingen. Op het moment van de aanvaring was het slecht weer en waren er hoge golven. Bron: Schuttevaer.nl

De lading overgeslagen in m.s. GAASTBORG (17-09-2022 m.s. GAASTBORG vertrokken, 19-09-2022 te Herøya, Porsgrunn om de daarvoor bestemde lading te lossen). 01-10-2022 m.s. HELGE nog te Esbjerg, mogelijk om daar gerepareerd te worden.
2022-11-15: Op 15 november 2022 kwam de EEMS WRESTLER met de HELGE op sleep aan in Delfzijl, de HELGE is bestemd voor de werf Niestern Sander B.V.
2023-07-14: 14-07-2023 Uitspraak. Het Tuchtcollege Voor De Scheepvaart: Het Tuchtcollege is van
oordeel dat betrokkene ernstig is tekortgeschoten in de verantwoordelijkheden passend bij zijn functie van eerste stuurman. De aanvaring met alle gevolgen van dien is hierdoor niet voorkomen. Gelukkig zijn er geen ernstige persoonlijke ongelukken gebeurd. Gezien de ernst van de gebleken nalatigheden is een schorsing van de vaarbevoegdheid voor de door de Inspecteur ter zitting voorgestelde duur op zijn plaats.
De Zaak 2023.V1-Helge(NR. 6 Van 2023) 14 Juli 2023. Het verzoek tot tuchtrechtelijke behandeling is ingediend naar aanleiding van het volgende ongeval: In de
vroege ochtend van 9 september 2022 was het m.s. Helge onderweg van Antwerpen naar Heroya (Noorwegen). De wind was Oost 7 Bft, er stond een ruwe zee bij een matige deining, het was donker en het regende, maar het zicht was goed. De Helge had een voorliggende koers van rond de 035 graden, een SOG van circa 8 knopen en voer op volle zee, ongeveer 20 mijl west van de Deense kust. Om 05.20 uur LT (=BT) werd de Helge aan stuurboord achter aangevaren door het oplopende schip, Wild Cosmos, dat een SOG van circa 17 knopen had. Ballastwatertank 3 SB, ballastwatertank 4 SB en de machinekamer van de Helge raakten lek en liepen vol water. De Helge kreeg steeds meer slagzij over stuurboord en trim achterover, kreeg een black-out en was
N.U.C. Om 06.00 uur verliet de bemanning de Helge en ging in een reddingsvlot. Na 30 minuten arriveerde een reddingshelikopter die de bemanning uit het reddingsvlot hees en naar Esbjerg bracht. De Helge is niet gezonken. Het schip werd naar Esbjerg gesleept waar het op 10 september 2022 arriveerde. De Helge (IMO nummer 9677404) is een Nederlands multipurpose dry cargo schip, varend voor rederij MF Shipping. Het schip is in het jaar 2013 gebouwd, is 89 meter lang en 13,35 meter breed en heeft een
laadvermogen van 2911 bruto tonnage. Ten tijde van het ongeval bestond de bemanning in totaal uit 7 personen. Dat is inclusief betrokkene, die dienst deed als eerste stuurman.
Het behoeft geen betoog dat de (niet onder Nederlandse vlag varende) Wild Cosmos, als oplopend schip, goed vrij had moeten blijven van de Helge. Als dienstdoende eerste stuurman van de Helge heeft echter ook betrokkene een aandeel gehad in het ontstaan van de aanvaring. Hij heeft onder meer de COLREG-rules 5,7 en 17 niet nageleefd; zou hij die en de overige door de Inspecteur genoemde voorschriften wel hebben
nageleefd dan had hij de aanvaring kunnen voorkomen. Toegevoegd wordt nog het volgende. De Helge was onderweg van Antwerpen naar Heroya (Noorwegen). Dat
is een druk vaargebied, waarin langzaam varende schepen worden opgelopen door sneller varende schepen, die eenzelfde koers volgen. De Helge voer relatief langzaam: 8 knopen. Een en ander had aan boord van de Helge eens te meer reden moeten zijn om op te letten wat er achter het schip gebeurde. Dat is hier onvoldoende gebeurd.
Betrokkene heeft op de ECDIS wel het AIS signaal gezien van een oplopend schip, de Wild Cosmos, toen nog op ongeveer vijf mijl achter de Helge met een (AIS) CPA van 0,5 – 1,0 mijl. Betrokkene veronderstelde dat de Wild Cosmos vrij zou blijven van de Helge. Hij heeft dit niet via een oproep gecheckt. Voor de uitkijk moest gebruik worden gemaakt van de radar. Van de radars stond echter alleen de x-band radar bij op een bereik van 12 mijl, off center (9NM vooruit en 3 NM achteruit), true vector en relative trail.
De radar instellen op 3 mijl achterom (off center) is geen “long range scanning”. Er isdan te weinig zicht op wat er achter het langzaam varende schip gebeurt. Dit kan verklaren waarom betrokkene de Wild Cosmos niet op de radar heeft gezien. In plaats van “radar off center” had “radar center” moeten worden gebruikt, om op die manier goed zicht achter het schip te houden. Betrokkene had ook moeten zorgen voor een goede uitkijk. In plaats daarvan heeft hij de uitkijk, toen het nog donker was, van de brug gestuurd en niet vervangen door een andere uitkijk en heeft hij ook zelf niet voldoende uitkijk gehouden, maar is hij papierwerk gaan doen. Wat betrokkene ter verdediging heeft aangevoerd zijn omstandigheden die naar zijn mening maken dat de eis van de Inspecteur ‘te streng en buitensporig’ is. Aan de gegrondheid van het bezwaar zelf doen die omstandigheden niet af. De nalatigheid van betrokkene bij de naleving van de veiligheidsvoorschriften en het toezicht erop levert een overtreding op van het bepaalde in artikel 55a van de Wet zeevarenden in verbinding met artikel 4 lid 4 van die wet: het als scheepsofficier handelen of nalaten aan boord in strijd met de zorg die hij als een goed zeeman in acht behoort te nemen ten opzichte van de opvarenden, het schip, de lading, het milieu en het scheepvaartverkeer. Aandachtspunten voor de praktijk
Naar aanleiding van de onderhavige aanvaring noteert het Tuchtcollege als aandachtspunt dat bij het varen met een relatief lage snelheid in een druk vaargebied vooral ook moet worden gelet op achterop komend scheepvaartverkeer. Het verdient daarbij aanbeveling om de radar in te stellen op “radar center” (en niet op “radar off center”), om op die manier goed zicht achter het schip te houden. Het Tuchtcollege,
- verklaart het tegen betrokkene aangevoerde bezwaar gegrond; - legt betrokkene een schorsing van de vaarbevoegdheid op voor een periode van acht (8) weken;
- bepaalt dat van deze schorsing vier (4) weken niet ten uitvoer zullen worden gelegd, tenzij het Tuchtcollege bij een latere beslissing anders zal bepalen op grond van het feit dat betrokkene zich voor het einde van een proeftijd, die het Tuchtcollege bepaalt op twee jaar, zich weer heeft gedragen in strijd met de zorg die hij als goed zeeman in acht behoort te nemen ten opzichte van de opvarenden, het schip, de lading, het milieu of het scheepvaartverkeer; - bepaalt dat de proeftijd van de schorsing ingaat na zes weken, gerekend vanaf de dag van verzending van deze uitspraak.
Aldus gewezen door mr. J.M. van der Klooster, voorzitter, W.A. Barten en R.A. Oppelaar, leden, in aanwezigheid van mr. V. Bouchla, secretaris, en uitgesproken op de openbare zitting van 14 juli 2023. (Uitspraak Van Het Tuchtcollege Voor De Scheepvaart/LK).

Afbeeldingen


Omschrijving: HELGE op 06-07-2013 te water.
Collectie: Strojenga, Martin
Vervaardiger: Strojenga, M. (Martin)
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: HELGE, op 03-09-2013 klaar voor vertrek naar Delfzijl voor proefvaart en oplevering.
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Lindenborn, M. (Marien)
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: HELGE op 03-09-2013.
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Lindenborn, M. (Marien)

Omschrijving: HELGE eerste proefvaart op de Eems op 09-09-2013.
Collectie: Olinga, Frits J.
Vervaardiger: Olinga, F.J. (Frits)
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: HELGE vertrekt van op 10-09-2013 voor de proefvaart op de Eems.
Collectie: Olinga, Frits J.
Vervaardiger: Olinga, F.J. (Frits)
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: HELGE op 10-09-2013 tijdens de proefvaart op de Eems.
Collectie: Olinga, Frits J.
Vervaardiger: Olinga, F.J. (Frits)
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: HELGE passeert westwaarts het Nord-Ostsee-Kanal bij Rendsburg op 03-05-2015.
Collectie: Olinga, Frits J.
Vervaardiger: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: HELGE passeert westwaarts het Nord-Ostsee-Kanal bij Rendsburg op 03-05-2015.
Collectie: Olinga, Frits J.
Vervaardiger: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: HELGE bij Einswarden op de Weser.
Collectie: -
Vervaardiger: Trommel, Johan (Captain Johan)

Omschrijving: HELGE 15 november 2022 met aanzienlijke aanvaringsschade op de Eems met bestemming Delfzijl en gesleept door de sleepboot Eems Wrestler en stuurboot GRUNO III.
Collectie: Olinga, Frits J.
Vervaardiger: Olinga, F.J. (Frits)
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: HELGE 15 november 2022 met aanzienlijke aanvaringsschade op de Eems met bestemming Delfzijl en gesleept door de sleepboot EEMS WRESTLER en stuurboot GRUNO III.
Collectie: Olinga, Frits J.
Vervaardiger: Olinga, F.J. (Frits)
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: HELGE 15 november 2022 met aanzienlijke aanvaringsschade in het Zeehavenkanaal Delfzijl gesleept door de sleepboot EEMS WRESTLER en stuurboot GRUNO II onderweg naar Kon.Niestern Sander B.V.
Collectie: Olinga, Frits J.
Vervaardiger: Olinga, F.J. (Frits)
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: HELGE 15 november 2022 met aanzienlijke aanvaringsschade in het Zeehavenkanaal Delfzijl gesleept door de sleepboot EEMS WRESTLER en stuurboot GRUNO II onderweg naar Kon.Niestern Sander B.V.
Collectie: Olinga, Frits J.
Vervaardiger: Olinga, F.J. (Frits)
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: HELGE 15 november 2022 met aanzienlijke aanvaringsschade in het Zeehavenkanaal Delfzijl.
Collectie: Olinga, Frits J.
Vervaardiger: Olinga, F.J. (Frits)
Onderwerp: Schade