Inloggen
BIAK - ID 964


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1958
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5044013
Nat. Official Number: 3542 Z GRON 1957
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 3 ton each, 2 winches
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'Appingedam' v/h A. Apol C.V., Appingedam, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 180
Launch Date: 1957-10-24
Delivery Date: 1958-02-06
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 395
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10268 Type 6ED (290x450)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 315.00 Net tonnage
Deadweight: 688.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 34200 Cubic Feet
Bale: 32700 Cubic Feet
 
Length 1: 54.27 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 51.70 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.44 Meters Breadth, extreme
Depth: 3.56 Meters Depth, moulded
Draught: 3.26 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1958-02-06 BIAK
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf Gruno, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Wealtje Hendrik Roelfs, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDCN

Date/Name Ship 1965-00-00 BIAK
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Wealtje Hendrik Roelfs, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDCN

Date/Name Ship 1978-08-15 BIAK
Manager: Marsh Harbour Shipping Company Ltd., Nassau, Bahamas
Eigenaar: Marsh Harbour Shipping Company Ltd., Nassau, Bahamas
Shareholder:
Homeport / Flag: Nassau / Bahamas
Callsign: C6FK

Date/Name Ship 1979-00-00 BIAK
Manager: Marsh Harbour Shipping Company Ltd., Nassau, Bahamas
Eigenaar: Marsh Harbour Shipping Company Ltd., Nassau, Bahamas
Shareholder:
Homeport / Flag: Abaco / Bahamas
Callsign: C6FK

Date/Name Ship 1987-06-00 BIAK
Manager: Palm Beach Steamship Agency Inc., Palm Beach (Fla.), U.S.A.
Eigenaar: Sands & Sons Shipping Company Ltd, Nassau, Bahamas
Shareholder:
Homeport / Flag: Nassau / Bahamas
Callsign: C6FK

Date/Name Ship 1995-00-00 BIAK
Manager: United Abaco Shipping Company Ltd., San Lorenzo, Honduras
Eigenaar: United Abaco Shipping Company Ltd., San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras

Date/Name Ship 1998-07-00 BIAK
Manager: Global Shipping S. de R.L., San Lorenzo, Honduras
Eigenaar: Global Shipping S. de R.L., San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras

Date/Name Ship 1999-00-00 BIAK I
Manager: Global Shipping S. de R.L., San Lorenzo, Honduras
Eigenaar: Global Shipping S. de R.L., San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras

Date/Name Ship 2000-04-00 SABRA X
Manager: Panama Shipping Lines Inc., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Panama Shipping Lines Inc., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO2033

Date/Name Ship 2004-09-00 SABRA X
Manager: Panama Shipping Lines Inc., La Paz, Bolivia
Eigenaar: Panama Shipping Lines Inc., La Paz, Bolivia
Shareholder:
Homeport / Flag: La Paz / Bolivia

Date/Name Ship 2004-12-00 SABRA X
Manager: Panama Shipping Lines Inc., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Panama Shipping Lines Inc., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO3720

Date/Name Ship 2005-04-00 BIAK
Manager: Panama Shipping Lines Inc., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Panama Shipping Lines Inc., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO3720

Date/Name Ship 2008-09-00 BIAK
Manager: JJS Investment Group Ltd., Rarotonga, Cook Islands
Eigenaar: JJS Investment Group Ltd., Rarotonga, Cook Islands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rarotonga / Cook Islands
Callsign: E5U2153

Ship Events Data

1956-10-24: NvhN 24-10-1957: Tewaterlating m.s.Biak. Bij de N.V. Scheepswerf Appingedam voorheen A. Apol C.V. te Appingedam werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Biak. dat wordt gebouwd voor rekening van de heer W. H. Roelfs te Groningen. De Biak is van het gladdektype en meet 700 ton d.w. (499 b.r.t.) De voortstuwing zal geschieden door een 395 pk motor, terwijl voorts in de machinekamer twee hulpmotoren van 21 pk zullen worden opgesteld. De Biak zal speciaal worden uitgerust voor de tropen. De bouw geschiedt onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een coaster van het gladdektype. groot 670 ton d.w. voor rekening van de heer A. Westera te Appingedam. Dit schip zal eveneens worden uitgerust met een 395 pk motor.
1957-08-08: Als bouwno. 180 van de N.V. Scheepswerf Appingedam v/h A. Apol C.V. te Appingedam, zijnde een motorvrachtschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Appingedam, door M. Alberts, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, voorlopig van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3542 Z GRON 1957 op het achterschip aan B.B. zijde in de machinekamervrang op spant no. 19, 1.50 m. uit lengteas.
1958-02-05: Als BIAK, zijnde een motorschip, metende 1414.22 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 10894 d.d. 31-01-1958, liggende te Appingedam, door M. Alberts, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, definitief van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3542 Z GRON 1957 op het achterschip aan B.B. zijde achterin opbouw op het kampanjedek, 2.50 m. uit hekplaat, 0.98 m. uit lengteas en 1.50 m. uit dek.
1958-02-07: NvhN 07-02-1958: Proefvaart m.s. Biak. Op de Eems heeft de geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Biak. dat bij de N.V. Scheepswerf Appingedam voorheen A. Apoi C.V. te Appingedam werd gebouwd voor rekening van de heer W. H. Roelfs te Groningen. De Biak (bouwno 180) is van het gladdektype. meet 700 ton d.w. (499 b.r.t.) en heeft de volgende afmetingen: lengte o.a. 54.29 m. lengte tussen de loodlijnen 49.50 m. breedte op de spanten 8.40 m en holte 3.55 m. De voortstuwing geschiedt door een 395 p.k motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca 10 knoop. In de machinekamer zijn voorts twee hulpmotoren van 21 p.k elk opgesteld. De Biak is speciaal uitgerust voor de tropen. De bouw geschiedde onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart.
1958-08-03: Vertrok van Rotterdam met bestemming Moss, Narvik, Bremerhaven en vervolgens naar Cairn Ryan om aldaar te laden voor Durban via Durban naar Saigon, Korea en Yokohama. Terug via Bandar Shahpour en het Suez kanaal naar Piraeus en Bordeaux was het schip op 23-02-1959 terug in Rotterdam.
NvhN 21-02-1959: Groninger coaster Biak (500 ton) zwierf halve wereld rond jonge gezagvoerder: „Wat mij betreft, weer zo'n reis”. (Van onze Rotterdarnse correspondent). Wat mij betreft kunnen ze me direct weer een dergelijke reis geven. Drie en twintig dagen lucht en water voor je weer eens tot de ontdekking komt dat je niet alleen op de wereld bent. Je kunt je eens uitleven in de astronomische navigatie. Zons- en stersbestekjes, elke dag een paar en dan na 23 dagen precies uitkomen waar je moest zijn. Dat was vanmorgen vroeg de nuchter klinkende verklaring van kapitein Roelf Bosma (net 27 jaar geworden) uit Kampen toen hij na een reis van een half jaar de halve wereld rond tot in Japan, zijn om door een ringetje te halen kustvaarder Biak aan de Stieltjeskade te Rotterdam voor de kant meerde. Nuchter gezegd. Maar in zijn ogen glansde opnieuw de vreugde over deze mooie reis die hem tot in Yokohama bracht. Niet eerste keer; Het is niet de eerste keer dat de Groninger reder Roelfs een van zijn scheepjes zo ver de zeeën opstuurt. Enkele jaren geleden maakte hij zelf twee reizen met de kustvaarder Ida Jacoba naar Nieuw-Guinea. Sindsdien kwam hij aan de wal om zijn zaken beter te kunnen behartigen. Maar zijn hart trekt nog altijd naar de grote avontuurlijke reis. Met de ervaring, die hij met een dergelijk klein scheepje in de tropen opdeed liet hij de Biak bouwen, even groot als de doorsnee kustvaarder (500 brt.) maar geschikt voor de lange reis en voor de tropen. De Biak kreeg air-condition en speciale isolaties in de wanden van de opbouw. Witheet mocht het in de verblijven niet kunnen worden. — Het schip is er uitermate geschikt voor, verklaarde kapitein Bosma. Het ging de heer Roelfs aan zijn hart deze reis niet zelf te maken, maar hij heeft er mij een groot plezier mee gedaan. Er zit natuurlijk risico aan dergelijke reizen vast en dan meer zakelijk dan navigatorisch. Want een kustvaarder van een dergelijke tonnage kan men overal heenzenden. De Biak heeft redelijk lading gekregen onderweg en heeft slechts twee trajecten in ballast moeten varen. En bij het begin van de reis stond natuurlijk niet vast waar het scheepje zou komen. De reis begon op 26 augustus te Cairnryan in Schotland. Een lading stukgoed voor... Durban. Dat wil zeggen Kaap de Goede Hoop om. Een lange ruk.... een maand en drie dagen. Mooi en slecht weer.... In de passaat veel wind op de kop maar dat mocht niet hinderen. Op 26 september liep de Biak in Durban binnen. En daar lag intussen lading klaar voor Saigon. Dat is weer een heel eind, een dikke maand. De grote oversteek; Daar begonnen de Nederlandse boekaniers (een jonge bemanning, want de oudste matroos is 22 jaar, de jongste 16) aan de grote oversteek naar de noordpunt van Sumatra, de grote verlatenheid van de Indische Oceaan, 23 dagen lucht en water als je niets tegenkomt. Ze kwamen niets tegen, niet in de Straat van Mozambique met veel slecht weer, niet op de oneindige vlakte toen ze naar het noordoosten gingen koersen, dwars die enorme waterplas over naar Poeloe Weh. Een dag voor ze die noordpunt van Sumatra verkenden zagen ze het eerste teken van leven... een schip. Drie en twintig dagen konden ze zich niet losmaken van de gedachte dat ze alleen op zee waren. Toch geen verveling op die lange ruk, verklaarde de jonge gezagvoerder. Je hebt allemaal je werk. Op een schip is er altijd veel te doen. Mijn stuurman en ik gingen helemaal op in de navigatie. Regelmatig maakten we de bestekken. In de vrije uren, zo 's avonds lokten we met een sterke lamp vliegende vissen. Dat was een prettig tijdverdrijf. Een enorm exemplaar vloog zelfs hoog tegen de stuurhut aan. En dan werd niemand het ooit moe van het voorschip af voor de boeg te kijken, naar de vissen die meezwommen, altijd precies op dezelfde afstand. Als we even halve kracht voeren, gingen zij als automatisch ook op halve kracht over. Als we 20 mijl hadden gevaren hadden zij het ook gezwommen. Er zijn natuurlijk heel wat kaartspellen versleten. De tijd werd prettig doorgebracht. We boften met het weer want het was net de kentering van de moessons. Het heetst hebben we het gehad in de Straat van Malakka, zon 35 graden onder dek. Maar verder heeft de hitte ons niet geplaagd. Aan de wal Leeg ging de Biak van Saigon naar Kee Lung en Poesan op Korea. Toen naar Yokohama. Daar is de bemanning enkele avonden aan wal geweest om eens rond te kijken. Voor het overige hebben ze van de wal weinig gezien. In de Zuid-Chinese Zee was het net orkaanseizoen. Maar de Biak bofte. Toen ze in Saigon lag ging er een voorbij en hetzelfde gebeurde toen ze in Yokohama lag. Yokohama... ja waar nu heen. Het werd niet de wereld rond. Want er was lading voor Bandar Shapur in de Perzische Golf. En maar weer varen dagen achtereen, dagen van lucht en water, soms een eilandje of een begroeide tropische kust, soms een schip. Kerstmis; Kerstmis in de Arabische Zee. Prachtig weer en lekker zonnebaden. Als het goed weer is, is de stemming op zulke feestdagen ook goed. Oud en nieuw tussen Bandar Shapur en Karachi. Toen werd het op huis aan. Door de Rode Zee naar Suez, Iskenduren in Turkije, Piraeus, .Carthagena en tot slot Bordeaux. Daar ging de laatste lading er uit. De reis zat er op want het was nu nog maar een paar daagjes naar de Waterweg. „Een mooie reis met een mooi schip zegt kapitein Bosma peinzend, „ik heb me helemaal kunnen uitleven in de grote navigatie. Dat geeft voldoening als je na 23 dagen precies uitkomt waar je wilt zijn. Wat mij betreft weer zo'n reis. Maar de jongens vinden het geloof ik welletjes. Eén mooie en avontuurlijke reis. Nu maar weer eens hier in de buurt".
1959-11-25: Tijdens de reis van Vesteras naar Antwerpen op de Elbe in ondiep water aan de grond gelopen. Op 27.11.1959 vlot gekomen en de reis naar Antwerpen vervolgd.
Algemeen Handelsblad 25-11-1959: Kustvaarder Biak aan de grond. Het 499-ton metende Nederlandse motorschip Biak, thuishaven Groningen, dat uit de Zweedse haven Vesteras naar Antwerpen was vertrokken, is nabij Osteriff aan de grond gelopen. De Duitse sleepboot Danzig is uitgevaren om, zo nodig, hulp te verlenen. De Biak wil proberen bij de eerstvolgende vloed op eigen kracht weer los te komen.
Leeuwarder courant 27-11-1959: e pogingen om het 499 ton metende Groninger motorschip “Biak”, dat woensdag bij de monding van de Elbe aan de grond is gelopen, met hoog water vlot te trekken, zijn mislukt. De “Biak” was uit de Zweedse haven Vasteras naar Antwerpen onderweg.
1960-09-12: In de rivier Parana (Paraquay) op een zandbank gelopen. 21.09.1960 gedokt te Zaballos-Ceu (nabij Asuncion, Paraquay) voor inspectie scheepsvlak. Er werden geen beschadigingen of lekkage’s geconstateerd.
1992-09-17: Gestrand op een rif bij Great Abaco Island. Aanzienlijke schade opgelopen. In eigen beheer vlotgebracht. Op 06.10.1992 geëscorteerd door een sleepboot te Jacksonville aangekomen en gerepareerd.
1999-11-00: In Miami gearresteerd omdat het drugs smokkelde (in de masten).
2002-00-00: Voer in een lijndienst tussen Haiti en Miami.
2004-12-15: New freight boat for Abaco. A new freight boat Duke of Topsail docked at Marsh Harbour on Tuesday 27th May for the first of many times. The new vessel will replace the MV BIAK, which has served the West Palm Beach- Nassau-Marsh Harbour route for many years. The vessel's captain, Senator Michael Bethel, assisted with bringing the boat down from St Johns, Newfoundland, and entered the harbour shortly after noon. A number of dignitaries and members of the public were on hand to greet Capt Bethel and his crew. The 2,200 ton Duke of Topsail will start regular service in late June after dredging operations have been completed in the harbour. Despite its size, the use of a bow thruster made docking at Marsh Harbour an easy operation. The vessel's owners - Sidney Albury, Manager of United Abaco Shipping Company, Wayne Bethel, Randy Key and Allan Lowe - opened the vessel to the public on Wednesday. It is expected that the name will be abbreviated to The Duke and that the ship's registry will be local.
2020-12-00: Staat 12-2020 in Equasis al: Status In Service/Commission. Last update of ship particulars 06/05/2020.

Afbeeldingen


Omschrijving: BIAK op proefvaart
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: BIAK op proefvaart
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: BIAK
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: BIAK proefvaart op het Eemskanaal nabij Delfzijl in Januari 1958
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: BIAK
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Skyfotos Ltd.
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: BIAK
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Clarkson, John

Omschrijving: BIAK gemeerd in het Eemskanaal te Delfzijl in 1978
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Johannes, L.M. (Leo)
Onderwerp: Kade