Inloggen
CLARA - ID 9485


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1889-07-17 / 1899-04-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1877
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Rangoon, Great Britain, colonies and settlements
Launch Date: 1877-00-00
Technical Data

 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1889
Datum agenda: 1889-07-17
Register nr: 0
Scheepsnaam: CLARA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Vink, J.
Plaats: Amsterdam
Opmerkingen: ja
1889-07-17, uitreiking zb67-x

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1877-00-00 APOLLO
Manager: Edward Hopper, Rangoon, Burma
Eigenaar: Edward Hopper, Rangoon, Burma
Shareholder:
Homeport / Flag: Rangoon / Great Britain, colonies and settlements
Additional info: Off.no. 69544

Date/Name Ship 1882-00-00 APOLLO
Manager: P. Lindemann, Hamburg, Germany
Eigenaar: P. Lindemann, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: RGHL

Date/Name Ship 1889-03-21 CLARA
Manager: J. Vink, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: J. Vink, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NKGL

Date/Name Ship 1899-04-00 CLARA
Manager: J. Nogueira Pinto Successores, Oporto, Portugal
Eigenaar: J. Nogueira Pinto Successores, Oporto, Portugal
Shareholder:
Homeport / Flag: Oporto / Portugal

Date/Name Ship 1909-00-00 CLARA
Manager: F.E. Soares, Oporto, Portugal
Eigenaar: F.E. Soares, Oporto, Portugal
Shareholder:
Homeport / Flag: Oporto / Portugal
Callsign: HJWP

Date/Name Ship 192?-00-00 CLARA
Manager: Companhia de Navegação de Portugal, Lisbon (Lissabon), Portugal
Eigenaar: Companhia de Navegação de Portugal, Lisbon (Lissabon), Portugal
Shareholder:
Homeport / Flag: Lisbon (Lissabon) / Portugal

Ship Events Data

1888-11-17: Stranded
Nieuwe Diep, 17 november 1888. In de Noordergronden is gestrand de Duitse bark APOLLO, kapt. Bohn, van Gefle naar Sydney met planken. Twee man zijn door de reddingboot hier aangebracht. De overige bemanning wilde het schip niet verlaten. Volgens een later bericht is de reddingboot opnieuw naar de APOLLO vertrokken en heeft alle opvarenden gered en hier behouden aangebracht. Het schip zit hoog op het strand.
1891-09-09: Collision
Rotterdam, 9 september 1891. Volgens uit Londen ontvangen telegram is het Nederlandse schip CLARA, kapt. Albrand, van Java naar Boston, bij Fortress Monroe in aanvaring geweest met de Noorse bark LYDIA. Eerstgenoemde heeft lichte schade bekomen; de schade aan de LYDIA is onbekend.
1893-01-16: Damaged
Amsterdam, 7 februari 1893. Het schip CLARA, kapt. P. Albrand, van Gorontalo naar hier bestemd, is de 16e dezer te Macassar binnengelopen wegens aanhoudend stormweder en om schade aan zeilen en tuig te repareren, waarna het zo spoedig mogelijk de reis zal voortzetten. Aan boord was alles wel.
1893-10-06: Grounded
Amsterdam, 6 oktober 1893. Het Nederlandse barkschip CLARA, kapt. P. Albrandt, van Amsterdam met stukgoederen naar Macassar, is heden bij de Hembrug aan de grond gevaren, en ondanks de hulp van 4 sleepboten niet vlot gekomen. Hedennacht zal men met behulp van verscheidene sleepboten weer een poging wagen.
1899-04-00: Sold to foreign country
PGC 240499. Het Nederlandse barkschip CLARA, eigendom van de heer J. Vink te Amsterdam, thans te Goole liggende, waar het op 11 maart 1899 van Colastine (opm: Argentinië) is aangekomen, is door bemiddeling van de makelaar A. Vinke uit de hand voor GBP 1.450,- verkocht aan een firma in Oporto.
1924-00-00: Final Fate: Broken up

Volgens Lloyds Casualty return over 1924 is de Portugese houten bark CLARA, 693 ton bruto, in het tweede kwartaal van 1924 onttakeld en in een hulk veranderd.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt P.Albrand als gezagvoerder gedurende:

*    1890 t/m 1896 van de bark “Clara” ex Apollo, gebouwd in 1877 te Rangoon, 660 ton n.m., varend voor J.Vink te Amsterdam;

*    1896 t/m 1898 van de ijzeren bark “Concordia”, gebouwd in 1886 te Amsterdam, 1002 ton n.m., varend voor W.A.Huygens te Amsterdam. Het schip werd verkocht naar Rusland en daarna naar Noorwegen.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1889
Kapitein: Albrand, P.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.Haase als gezagvoerder gedurende:

*    1897 t/m 1899 van de bark “Clara” ex Apollo, gebouwd in 1877 te Rangoon, 660 ton n.m., varend voor J.Vink te Amsterdam. Het schip werd na stranding op de Razende Bol verkocht naar Oporto.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

 

Datum vanaf: 1897
Kapitein: Haase, H.
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: De CLARA, liggende in het Oosterdok te Amsterdam, foto juli 1889, kort voor vertrek op de eerste reis onder deze naam.
Collectie: Klootwijk, Jan
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Dok
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk