Inloggen
AMICITIA - ID 9448


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1896-06-00 / 1916-05-00 | Reden uitgevlagd: Binnenvaart

Identification Data

Bouwjaar: 1895
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Masten: One mast
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. J. & G.. Verstockt, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1895-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 82.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 66.00 Net tonnage
Deadweight: 130.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 23.78 Meters Length overall (Loa)
Beam: 5.02 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.13 Meters Depth, moulded
Draught: 1.96 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-07-1942
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: In 07.1942 verbouwd tot motorschip (zonder zeiltuig)

Datum 00-06-1957
Type: Remeasurement
Omschrijving: In 06.1957 hermeten: Nu Brt 84, Nrt 46.

Datum 00-00-1964
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: In 1964 ingezet voor het zand en grindvervoer van de eigenaar en verbouwd tot zand/grindzuiger.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1896
Datum agenda: 1896-06-03
Register nr: 0
Scheepsnaam: AMICITIA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Kaspers, T.
Plaats: Groningen
Opmerkingen: eerste
1896-06-03, uitreiking83-

Ship History Data

Date/Name Ship 1895-00-00 AMICITIA
Manager: F. Kaspers, Winsum, Groningen, Netherlands
Eigenaar: F. Kaspers, Winsum, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Winsum / Netherlands
Callsign: NDBR

Date/Name Ship 1897-00-00 AMICITIA
Manager: Wed. F. Kaspers, Winsum, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Wed. F. Kaspers, Winsum, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Winsum / Netherlands
Callsign: NDBR

Date/Name Ship 1930-05-01 ELISE MARIE
Manager: J.C. Ohlsen, Egernsund, Denmark
Eigenaar: J.C. Ohlsen, Egernsund, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Egernsund / Denmark
Callsign: OURH

Date/Name Ship 1942-05-15 ELISE MARIE
Manager: J.C. Ohlsen & Andreas Martin Espensen, Aerøskøbing, Denmark
Eigenaar: J.C. Ohlsen & Andreas Martin Espensen, Aerøskøbing, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Aerøskøbing / Denmark
Callsign: OURM

Date/Name Ship 1944-00-00 NORSHIP
Manager: R. Brunnich, Copenhagen, Denmark
Eigenaar: R. Brunnich, Copenhagen, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Copenhagen / Denmark
Callsign: OURM

Date/Name Ship 1945-06-07 NAUTA
Manager: Peter Christian Petersen, Naestved, Denmark
Eigenaar: Peter Christian Petersen, Naestved, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Naestved / Denmark
Callsign: OURM

Date/Name Ship 1947-04-28 NAUTA
Manager: Laurits Emil Frederikshavn, Norre Aaby, Denmark
Eigenaar: Laurits Emil Frederikshavn, Norre Aaby, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Svendborg / Denmark
Callsign: OURM

Date/Name Ship 1957-05-13 ELBIMA
Manager: A. Hansen, Åbenrå, Denmark
Eigenaar: A. Hansen, Åbenrå, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Åbenrå / Denmark
Callsign: OURM

Date/Name Ship 1964-10-22 KALKAS
Manager: Haderslev Kalkvaerk A/S, Haderslev, Denmark
Eigenaar: Haderslev Kalkvaerk A/S, Haderslev, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Haderslev / Denmark
Callsign: OURM

Ship Events Data

1910-10-26: Collision
Aanvaring op de Zuiderzee op 26 oktober 1910 tussen het ijzeren tjalkschip „AMICITIA" (schipper K. Kaspers te Groningen) en de sleepboot „VIKING", thuisbehorende te Amsterdam, schipper J. Kolk.
1912-07-29: Collision
Cuxhaven, 29 juli 1912. De Nederlandse tjalk AMICITIA, kapt. Kasper, met dakpannen van Nederland naar Harburg, is hier voor anker liggend aangevaren door het met stenen van Halmstad naar Waverort bestemde Nederlandse tjalk JOHANNA, kapt. Schier. De AMICITIA verloor het voortuig en werd lek in de haven gesleept.
1917-00-00: To inland navigation
In 1917 uit de Wad-en Sontvaart en naar de binnenvaart.
1944-00-00: In 1944 ingezet voor het vervoer van vluchtelingen van Kopenhagen naar Zweden.
1974-00-00: Final Fate: Scrapped

In 1974 opgelegd te Abenraa en daarna verkocht voor de sloop. In 1975 vervallen in Dansk Skibsliste.

Monsterrollen

Opgemaakt Delfzijl
Datum: 1905-08-02
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: AMICITIA
Schipper: Kaspers,
Scheepstype: tjalk
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Afbeeldingen


Omschrijving: Amicitia 1895.
Collectie: Boersema, J. (Jaap)
Vervaardiger: Unknown
Algemene informatie

1896

NNO 070696
Delfzijl, 4 juni. Uitgezeild AMICITIA, Kaspers naar Baltrum.
NNO 220796
Delfzijl, 19 juli. Aangekomen AMICITIA, Kaspers van Harburg.

1897

WIN 280797
Delfzijl, 26 juli. Uitgezeild AMICITIA, Kaspers naar Hamburg.
NNO 030897
Cuxhaven, 30 juli. Gearriveerd AMICITIA, Kaspers van Delfzijl.
NNO 280897
Cuxhaven, 25 augustus. Vertrokken AMICITIA, Kaspers naar Westfehn.

1898

NVD 070498
Op de Elbe, 2 april, AMICITIA, Kaspers van Delfzijl.
NVD 050598
Holtenau, 1 mei. Gepasseerd AMICITIA, Kaspers van Hamburg naar Flensburg.
WIN 230598
Hamburg, 17 mei. Aangekomen AMICITIA, Kaspers van Flensburg.
WIN 040698
Hamburg, 1 juni. Uitgezeild AMICITIA, Kaspers naar Nederland.
NVD 130698
Delfzijl, 10 juni. Aangekomen AMICITIA, Kaspers van Hamburg naar Amersfoort.
NNO 190798
Delfzijl, 15 juli. Uitgezeild AMICITIA, Kaspers naar Bremen.
NVD 280798
Bremen, 25 juli. Aangekomen AMICITIA, Kaspers van Antwerpen.
NNO 301198
Delfzijl, 28 november. Binnengekomen AMICITIA, Kaspers van Papenburg.

1899

WIN 290499
Hamburg, 25 april. Aangekomen AMICITIA, Kaspers van Groningen.
NVD 270599
Hamburg, 24 mei. Uitgezeild AMICITIA, Kaspers naar Bremen.
NVD 080699
Bremen, 5 juni. Aangekomen AMICITIA, Kaspers van Hamburg.
NNO 040799
Hamburg, 30 juni. Uitgezeild AMICITIA, Kaspers op avontuur.
NVD 210799
Norden, 15 juli. Aangekomen AMICITIA, T. Kaspers van Hamburg.
NVD 050999
Delfzijl, 3 september. Aangekomen AMICITIA, T. Kaspers van Neufeld.

1900

AH 120400
Delfzijl, 11 april. Uitgezeild AMICITIA, Kaspers naar Bremen.
SV 040500
Geestemünde, 2 mei. Vertrokken AMICITIA, Kaspers naar Stade.
SV 020600
Delfzijl, 1 juni. Aangekomen AMICITIA, Kaspers van Elmshorn naar Schiedam.

1904

SV 080304
Emden, 4 maart. Aangekomen AMICITIA, Kaspers van Delfzijl.
NNO 131204
Delfzijl, 12 december. Uitgezeild AMICITIA, Kaspers naar Emden.
AH 161204
Delfzijl, 15 december. Binnengekomen AMICITIA, Kaspers van Emden naar Amsterdam.

1905

SV 240705
Zaandam, 22 juli. Uitgezeild AMICITIA, K. Kaspers naar Flensburg met een lading rijstmeel.
SV 030805
Delfzijl, 3 augustus. Vertrokken AMICITIA, Kaspers naar Flensburg.
AH 150805
Holtenau, 11 augustus. Gepasseerd AMICITIA, Kaspers van Zaandam naar Aarhus.
SV 120905
Burg auf Fohr, 9 september. Vertrokken AMICITIA, Kaspers naar Bremen.
SV 190905
Bremen, 17 september. Aangekomen AMICITIA, Kaspers van Fehmarn.
AH 250905
Bremen, 23 september. Uitgezeild AMICITIA, Kaspers naar Delfzijl.
SV 281005
Delfzijl, 28 oktober. Aangekomen AMICITIA, Kaspers van Borkum.
SV 301005
Delfzijl, 30 oktober. Vertrokken AMICITIA, Kaspers naar Dortmund.

1906

NNO 250206
Advertentie. Heden morgen werd ons door de goede Hand Gods een welgeschapen dochter Antje geboren. Oranjesluis, 22 februari 1906. (bij Amsterdam). K. Kaspers. L. Kaspers-Oldenburg. Adres Sluismeester Oranjesluis tjalk AMICITIA
DT 190306
Delfzijl, 17 maart. Uitgezeild AMICITIA, Kaspers naar Emden.
SV 200306
Emden, 18 maart. Vertrokken AMICITIA, Kaspers naar Papendrecht.
AH 050406
Delfzijl, 5 april. Uitgezeild AMICITIA, Kaspers naar Bremen.
SV 190706
Delfzijl, 19 juli. Aangekomen AMICITIA, Kaspers van Emden.

1907

SV 060507
Delfzijl, 6 mei. Uitgezeild AMICITIA, Kaspers naar Bremen.
AH 210607
Delfzijl, 20 juni. Vertrokken AMICITIA, Kaspers naar Dortmund.
DT 130707
Delfzijl, 12 juli. Aangekomen AMICITIA, Kaspers van Herne.
AH 250707
Delfzijl, 24 juli. Uitgezeild AMICITIA, Kaspers naar Hamburg.
SV 020807
Hamburg, 31 juli. Aangekomen AMICITIA, Kaspers van Groningen.
SV 220807
Hamburg, 20 augustus. Vertrokken AMICITIA, Kaspers naar de Noordzee.
SV 060907
Delfzijl, 5 september. Vertrokken AMICITIA, Kaspers naar Emden.
NNO 100907
Delfzijl, 9 september. Aangekomen AMICITIA, Kaspers van Emden naar Groningen.

1908

DCOU 070508
Hamburg, 6 mei. Aangekomen AMICITIA, Kaspers van Makkum.
SV 200508
Hamburg, 19 mei. Uitgezeild AMICITIA, Kaspers naar de Noordzee.
SV 020608
Delfzijl, 2 juni. Aangekomen AMICITIA, Kaspers van Hamburg naar Schiedam.
SV 160608
Cargalijst Schiedam. AMICITIA, Kaspers van Hamburg met vloeispaat.
NNO 150708
Delfzijl, 14 juli. Vertrokken AMICITIA, Kaspers naar Emden.
SV 250708
Delfzijl, 25 juli. Aangekomen AMICITIA, Kaspers van Emden.
DCOU 010808
Delfzijl, 30 juli. Uitgezeild AMICITIA, Kaspers naar Bremerhaven.
NNO 120808
Hamburg, 8 augustus. Aangekomen AMICITIA, Kaspers van Bremerhaven.
NNO 100908
Delfzijl, 9 september. Aangekomen AMICITIA, Kaspers van Hamburg naar Groningen.
NNO 181008
Bremen, 15 oktober. Aangekomen AMICITIA, Kaspers van Greifswald.

1909

NNO 270409
Delfzijl, 26 april. Uitgezeild AMICITIA, Kaspers naar Norden.
DCOU 110509
Delfzijl, 10 mei. Uitgezeild AMICITIA, Kaspers naar Bremerhaven.
NVD 290509
Hamburg, 27 mei. Aangekomen AMICITIA, Kaspers van Bremerhaven.
SV 150609
Delfzijl, 15 juni. Aangekomen AMICITIA, Kaspers van Hamburg.
AH 060809
Delfzijl, 5 augustus. Binnengekomen AMICITIA, Kaspers van Herne naar Rendsburg.
AH 050909
Hamburg, 3 september. Aangekomen AMICITIA, Kaspers van Rendsburg.
SV 150909
Harburg, 11 september. Vertrokken AMICITIA, Kaspers naar Nederland.
NVD 051009
Delfzijl, 4 oktober. Vertrokken AMICITIA, Kaspers naar Emden.
AH 121009
Delfzijl, 10 oktober. Gepasseerd AMICITIA, Kaspers van Emden naar Amsterdam.
DCOU 241109
Delfzijl, 23 november. Vertrokken AMICITIA, Kaspers naar Emden.
NVD 091209
Delfzijl, 8 december. Binnengekomen AMICITIA, Kaspers van Wilhelmshaven.

1910

NNO 160410
Delfzijl, 15 april. Uitgezeild AMICITIA, Kaspers naar Hamburg.
AH 220410
Hamburg, 21 april. Aangekomen AMICITIA, Kaspers van Antwerpen.
DMB 080510
Hamburg, 6 mei. Uitgezeild AMICITIA, Kaspers naar de Oostzee.
AH 120510
Kiel, 10 mei. Aangekomen AMICITIA, Kaspers van Hamburg.
SV 100610
Altona, 8 juni. Aangekomen AMICITIA, Kaspers van Kiel.
SV 160610
Altona, 15 juni. Uitgezeild AMICITIA, Kaspers naar Lehl.
LC 291010
Stavoren, 27 oktober. Gisteren had op de Zuiderzee, een aanvaring plaats, die echter betrekkelijk nog al goed is afgelopen. De sleepboot „VIKING" van de sleepdienst Rutters te Amsterdam en komend van daar met bestemming naar Harlingen had tegen zes uur in de middag de haven van Enkhuizen verlaten. Nabij de gasboei gekomen zag de kapitein J. Kolk plotseling, het was dik van mist, een groen licht in de nabijheid, welk licht later bleek te zijn dat van de met tarwe beladen tjalk „AMICITIA", schipper K. Kuiper (opm: K. Kaspers), komende van Groningen en bestemd voor Brussel. Natuurlijk werden terstond de nodige pogingen aangewend om, zo mogelijk, aanvaring te voorkomen, doch daar de „AMICITIA" dezelfde kant uitweek als de „VIKING", mocht dit niet gelukken en had een aanvaring plaats. De sleepboot werd erg gehavend aan platen en berghout; de tjalk aan voorsteven en tuig. Gelukkig was een en ander echter nog van dien aard, dat de sleepboot de tjalk op sleeptouw kon nemen en in de haven alhier brengen, van waar het tjalkschip met zijn lading naar de plaats van bestemming zal worden gesleept.

1911

NNO 300311
Delfzijl, 30 maart. Gepasseerd AMICITIA, Kaspers van Herne naar Holtenau.
DMB 220411
Brunsbüttel, 19 april. Gepasseerd het zeilschip AMICITIA, Kaspers van Herne aan de Rijn naar Holtenau.
AH 010511
Hamburg, 29 april. Aangekomen AMICITIA, Kaspers van Holtenau.
DMB 060511
Brunsbüttel, 3 mei. Gepasseerd AMICITIA, Kaspers van Hamburg naar Flensburg.
AH 150511
Flensburg, 12 mei. Vertrokken AMICITIA, Kaspers naar Hamburg.
NNO 230511
Hamburg, 20 mei. Binnengekomen AMICITIA, Kaspers van Flensburg.
DMB 270511
Holtenau, 25 mei. Gepasseerd AMICITIA, Kaspers van Hamburg naar Wismar.
DMB 220611
Wismar, 17 juni. Uitgezeild AMICITIA, Kaspers naar Raa.
SV 240711
Hamburg, 21juli. Aangekomen AMICITIA, Kaspers van Brunsbüttel.
SV 280711
Brunsbüttel, 25 juli. Gepasseerd AMICITIA, Kaspers van Hamburg naar Veile.
SV 100811
Kopenhagen, 7 augustus. Aangekomen AMICITIA, Kaspers van Hamburg.
SV 240811
Kopenhagen, 21 augustus. Uitgezeild AMICITIA, Kaspers naar Hamburg.
NNO 080911
Hamburg, 6 september. Binnengekomen AMICITIA, Kaspers van Kopenhagen.
DT 301011
Delfzijl, 27 oktober. Gepasseerd AMICITIA, Kaspers van Norden naar Lobith.
DMB 291111
Raad voor de Scheepvaart.
Ten slotte handelde de Raad over de aanvaring op de Zuiderzee op 26 oktober 1910 tussen het ijzeren tjalkschip „AMICITIA" (schipper K. Kaspers te Groningen) en de sleepboot „VIKING", thuisbehorende te Amsterdam, schipper J. Kolk. Schipper Kaspers verklaarde dien dag van Harlingen uitgegaan te zijn, met een lading tarwe bestemd voor Vilvoorde. Het was 's avonds wegens mist in de verte niet zichtig. Hij lag met zijn schip Zuiden voor, toen hij een ander schip zag, op weg naar Harlingen. Had dat andere schip gewoon doorgestuurd, dan zou niets gebeurd zijn. Maar voortdurend was wisseling van rood en groen licht. Dezerzijds werden nog twee stoten op de misthoorn gegeven; maar de aanvaring volgde; het gelukte Kaspers nog, zijn vrouw en kinderen in de boot te redden, Het schip bleef behouden, maar de belopen schade is tot nog toe niet vergoed. Hierna werd de stuurman van de sleepboot gehoord. De Raad zal later uitspraak doen.
NNO 041211
Raad voor de Scheepvaart
De Raad voor de scheepvaart te Amsterdam deed heden uitspraak inzake de aanvaring op de Zuiderzee op 16 oktober van het tjalkschip AMICITIA, schipper en eigenaar G. Kaspers te Groningen en de sleepboot VIKING, schipper J. Kalk, te Amsterdam. De Raad oordeelde dat de aanvaring te wijten was aan de VIKING, die voor de AMICITIA had moeten uitwijken.

1912

NVD 220212
Delfzijl, 20 februari. Vertrokken AMICITIA, Kaspers naar Herne (gesleept)
NNO 180312
Delfzijl, 18 maart. Aangekomen AMICITIA, Kaspers van Herne.
NNO 210312
Delfzijl, 22 maart. Uitgezeild AMICITIA, Kaspers naar Brunsbüttel.
NNO 020412
Brunsbüttel, 28 maart. Gepasseerd AMICITIA, Kaspers naar KM 87
NNO 230412
Holtenau, 19 april. Gepasseerd AMICITIA, Kaspers van Hamburg naar Holtenau.
NNO 210512
Holtenau, 16 mei. Gepasseerd AMICITIA, Kaspers van Kraemnitz naar Landwehr.
NNO 120612
Delfzijl, 12 juni. Aangekomen AMICITIA, Kaspers van Wilhelmburg naar Bolsward.
NRC 310712
Cuxhaven, 29 juli. De Nederlandse tjalk AMICITIA, kapt. Kasper, met dakpannen van Nederland naar Harburg, is hier voor anker liggend aangevaren door het met stenen van Halmstad naar Waverort bestemde Nederlandse tjalk JOHANNA, kapt. Schier. De AMICITIA verloor het voortuig en werd lek in de haven gesleept. De JOHANNA, waarvan de bakboord reling is ingedrukt, is eveneens in de haven gesleept om te repareren.
NNO 150812
Harburg, 12 augustus. Aangekomen AMICITIA, Kaspers van Bolsward.
NVD 120912
Harburg, 9 september. Uitgezeild AMICITIA, Kaspers naar Denemarken.
DMB 210912
Holtenau, 18 september. Gepasseerd AMICITIA, Kaspers van Hamburg naar Stege.
NNO 111012
Flensburg, 9 oktober. Aangekomen AMICITIA, Kaspers van Faxö.
NNO 061112
Holtenau, 2 november. Gepasseerd AMICITIA, Kaspers van Apenrade naar Amsterdam.

1913

NVEC 150313
Delfzijl, 13 maart. Uitgezeild AMICITIA, Kaspers naar Norderney.
NNO 240413
Delfzijl, 24 april. Vertrokken AMICITIA, Kaspers van Bremen naar Dortmund.
NVEC 240513
Delfzijl, 23 mei. Uitgezeild AMICITIA, Kaspers van Herne naar Brunsbüttel.
NVD 230613
Bremen, 21 juni. Aangekomen AMICITIA, Kaspers van Hamburg.
NVEC 060813
Carolinensiel, 2 augustus. Vertrokken AMICITIA, Kaspers naar Rotterdam.
NNO 050913
Hamburg, 3 september. Aangekomen AMICITIA, Kaspers van Bremen.
NVD 120913
Delfzijl, 11 september. Uitgezeild AMICITIA, Kaspers naar Hamburg.
DMB 081013
Hamburg, 6 oktober. Vertrokken AMICITIA, Kaspers naar Schiedam.
NVEC 281013
Oostmahorn, 25 oktober. Binnengekomen AMICITIA, Kaspers van Hamburg naar Schiedam.
NNO 051113
Schiedam. Aangekomen AMICITIA, Kaspers van Hamburg.
NNO 131113
Oostmahorn, 12 november. Uitgezeild AMICITIA, Kaspers van Schiedam naar Bensersiel.
NNO 281113
Delfzijl, 28 november. Aangekomen AMICITIA, Kaspers van Bensersiel naar Wormerveer.

1914

SV 110314
Delfzijl, 11 maart. Uitgezeild AMICITIA, Kaspers naar Bremerhaven.
AH 150414
Altona, 11 april. Aangekomen AMICITIA, Kaspers van Harburg.
AH 180414
Altona, 16 april. Vertrokken AMICITIA, Kaspers naar Groningen.

1915

SI 040215
Delfzijl, 3 februari. Aangekomen AMICITIA, Kaspers van Emden.
SV 210215
Delfzijl, 20 februari. Aangekomen AMICITIA, Kaspers van Emden, met briketten naar IJmuiden.
SI 300315
Delfzijl, 20 februari. Aangekomen AMICITIA, Kaspers van Emden.
SV 181015
Delfzijl, 17 oktober. Uitgezeild AMICITIA, Kaspers naar Termunterzijl.
SV 221015
Delfzijl, 22 oktober. Aangekomen AMICITIA, Kaspers, met mest, van Termunterzijl naar Lisse.

1916

NNO 030416
Delfzijl, 31 maart. Uitgezeild AMICITIA, Kaspers naar Emden.
SV 190416
Delfzijl, 18 april. Aangekomen AMICITIA, Kaspers, met mest, van Termunterzijl naar Haarlem.

In de binnenvaart.

No. 77 Uitspraak van den Raad voor de Scheepvaart 1911

te Amsterdam, betreffende de aanvaring op 26 oktober 1910 tussen het tjalkschip AMICITIA en de sleepboot VIKING. Op 26 oktober 1910 had er in de Zuiderzee bij de gasboei van het Vrouwezand een aanvaring plaats tussen de AMICITIA en de VIKING. Naar de oorzaken van deze aanvaring is door de expert voor de scheepvaart in het derde district, Jan Koning, en de inspecteur voor de scheepvaart in het eerste district, H. Sluiter, een voorlopig onderzoek ingesteld. Daarna heeft op voorstel van de hoofdinspecteur voor de scheepvaart een commissie uit de Raad voor de Scheepvaart op 11 November 1910 besloten, dat door de raad een onderzoek zou worden ingesteld. Dit onderzoek, vertraagd door langdurig buitenlands zijn van de bemanning der AMICITIA, is in 's raads openbare zitting van 24 november 1911 aangevangen en beëindigd. De raad hoorde toen onder ede als getuigen Kasper Tennis Kaspers, schipper van de AMICITIA, en Hendrik Bonsema, ten tijde der aanvaring stuurman aan boord van de VIKING. Voorlezing werd gedaan van de verklaringen, door Herman Wycher Huisman, stuurman van de AMICITIA, voor de expert Koning, en door Jacob Kolk, kapitein, en Dirk Schuit, machinist, beiden van de VIKING, voor de inspecteur Sluiter afgelegd. Uit een en ander is de raad het volgende gebleken: Het Nederlandse ijzeren tjalkschip AMICITIA, groot 83,97 B.R.T., gebouwd in 1895, toebehorende aan de wed. Kaspers te Groningen, als schipper gevoerd door haren zoon Kaspers, voornoemd, voorzien van een door de scheepvaartinspectie afgegeven certificaat van deugdelijkheid, geclasseerd bij de Germanische Lloyd, varende onder Nederlandsche vlag en voorzien van een Nederlandse zeebrief, vertrok 24 oktober 1910 met een lading tarwe van Groningen met bestemming naar Vilvoorde. In de verte was het slecht gezicht, doch dichtbij goed genoeg om te varen. Na door de Boontjes te zijn gestuurd, werd koers gezet op de gasboei van het Vrouwezand. Nadat te 6.45 n.m. die gasboei gepasseerd was, werd de koers Z. gesteld, om de hoogte te houden naar Enkhuizen en tevens — immers het was intussen dikker geworden — om uit de vaarrouten der veerboten te blijven. Beide boordlichten, aan de filiaalinrichting te Amsterdam van het Nederlandsch Meteorologisch Instituut nagezien, brandden goed. De wind was O.Z.O.; het schip lag over stuurboord. Te 7 uur n.m. werden 2 streken onder lij een groen vuur en een wit toplicht gepeild. Het gepeilde schip lag toen N.N.O. voor. Kort daarop toonde dit enkele malen afwisselend rood en groen. Aan boord van de AMICITIA werden tweemaal mechanische misthoornstoten gegeven om de aandacht van het andere schip te trekken. Plotseling toonde dit andere schip, later gebleken te zijn de sleepboot VIKING, vol rood; te gelijk deed zij een poging voor de AMICITIA over te lopen. Terstond daarop had de aanvaring plaats De VIKING liep met haar berghout tegen de voorsteven van de AMICITIA. Wijl de schipper van dit laatste schip vreesde, dat het zou zinken, werden zijne vrouw en kinderen in de boot gezet, doch toen bij een daarna ingesteld onderzoek bleek, dat het schip geen water maakte, weder aan boord genomen. De AMICITIA werd daarna door de VIKING naar Stavoren als noodhaven gesleept. Tot aan de aanvaring heeft de AMICITIA hare Z.-koers niet veranderd. De schade bedroeg ongeveer fl 230. De VIKING, een Nederlandsche sleepboot, binnenschip, groot 23 binnentonnen, met een enkele-schroefmachine van 120 I.P.K., gevoerd door kapitein Jacob Kolk, was 26 oktober 1910 te 5.45 n.m. van Enkhuizen vertrokken met bestemming naar Harlingen. Iets vóór het Vrouwezand werd het dik van mist, weshalve besloten werd, in plaats van naar Harlingen te gaan, Stavoren aan te lopen. Toen te 7 uur n.m. de gasboei van het Vrouwezand in zicht kwam, werd de koers, die tot dan N.O. was, 2 streken Zuidelijker gesteld. Enkele ogenblikken later — de schipper stond aan het roer met stuurman Bonsema naast zich werd dichtbij aan B.B. vooruit een groen licht gepeild. Men begreep met een zeilschip te doen te hebben, dat voorlag. Ten einde niet uit de koers te geraken, werd gepoogd, het groene licht aan B.B. houdend, vóór dit schip over te lopen of, zoals stuurman Bonsema het uitdrukte, dit schip de gelegenheid te geven achter hem om te gaan. Deze poging mislukte. Intussen was een aanvaring onvermijdelijk geworden en werd, ten einde deze zo gering mogelijk te doen zijn, onder het geven van éen stoot op de fluit, B.B. roer gegeven om met de AMICITIA mee te komen te liggen. Ongeveer 10 minuten, nadat het groene licht voor het eerst gezien was, had de aanvaring plaats. Bakboordsboeg van de VIKING stootte tegen S.B. voorschip van de AMICITIA dicht bij de steven. De VIKING heeft geen vaart geminderd. Na de aanvaring heeft zij de AMICITIA naar Stavoren gesleept. De VIKING had een gebroken berghout, enige patrijspoorten stuk en een paar deuken in de boegplaten. Naar 's Raads oordeel is de aanvaring uitsluitend te wijten aan de VIKING. Dit stoomschip had, toen het de zeilende AMICITIA naderde in een koers die gevaren voor aanvaring deed ontstaan, voor dit laatste schip moeten wijken in plaats van te trachten vóór hetzelve over te lopen. Aldus gedaan op 28 November 1911 door de heren mr. Th. B. Pleyte, voorzitter, etc

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 1895
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen.
No. 77 Uitspraak raad voor de Scheepvaart 1911
AH = Algemeen Handelsblad
DCOU = De Courant
DMB = De Maasbode
DT = De Tijd
NNO = Nieuws van het Noorden
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
NVD = Nieuws van de Dag
NVEC = Nieuwe Veendammer Courant
SV = Scheepvaart
WIN = Winschoter Courant