Inloggen
BENGALEN - ID 9446


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1854-04-14 / 1893-12-14 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1854
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Masten: Two masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. Visser, werf 'Het Land van Belofte', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1852-11-00
Launch Date: 1854-03-27
Delivery Date: 1854-04-06
Technical Data

Net Tonnage: 305.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 161.00 lasts
 
Length 1: 31.40 Meters Registered
Beam: 5.61 Meters Registered
Depth: 3.89 Meters Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1868
Type: Remeasurement
Omschrijving: voor 1868 hermeten, sindsdien 293 tons oude meting of 273,86 ton netto nieuwe meting, afmetingen lang 30,87 meter, wijd 5,57 meter en hol 3,83 meter, alles volgens meetbrief.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1854
Datum agenda: 1854-04-14
Register nr: 18540327
Scheepsnaam: BENGALEN
Type: Brik
Lasten: 161
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Mees en Moens
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Keus, T.
Opmerkingen: nieuwe zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1854-04-06 BENGALEN
Manager: Firma Mees & Moens, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NGTR

Date/Name Ship 1868-06-17 BENGALEN
Manager: Abraham Sandberg, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Abraham Sandberg, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Dordrecht / Netherlands
Callsign: NGTR

Date/Name Ship 1884-06-10 BENGALEN
Manager: Andries Wolters Smit, Loppersum, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Andries Wolters Smit, Loppersum, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Loppersum / Netherlands
Callsign: NGTR

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

BENGALEN 1854. Eigenaren:

firma Mees & Moens, kooplieden, Rotterdam (3/6e part)

firma C.L. Hollerts & Kolff, kooplieden, Rotterdam (2/6e part)

Johannes Kolff, makelaar, Rotterdam (1/6e part)

Ship Events Data

1863-03-26: Collision
Hellevoetsluis, 26 maart 1863. Heden namiddag dreef het uit de haven naar de rede zeilende Amerikaanse fregatschip ELLEN STEWART, kapt. Coffin, tegen de aldaar ten anker liggende Nederlandse brik BENGALEN, kapt. Van der Meulen, van Rotterdam naar Valparaiso, waardoor genoemde brik aanmerkelijke schade bekwam, vooral aan de boeg, de bakboordslijst, kraanbalk, fokkewant en fokkerust. De BENGALEN is in de haven terug.
1868-06-16: Sold at auction
16 mei 1868.NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Advertentie. De makelaars F.N. Montauban van Swijndregt, W. van Dam H.HZn, B.C.D. Hanegraaff, H.N. Montauban van Swijndregt, H.H. van Dam, C.H. van Dam en H. Montauban van Swijndregt te Rotterdam zullen als last hebbende van hun meesters op dinsdag den 16 juni 1868, des middags ten 12 ure, in de zaal aan de Scheepmakershaven, wijk 1 No. 499, publiek te verkopen het extra snelzeilend, gekoperd en kopervast Nederlands brikschip BENGALEN, laatst gevoerd door kapt. H. den Broeder, volgens meetbrief lang 30 el 87 duim, wijd 5 el 57 duim, hol 3 el 83 duim, en alzo groot 293 tonnen, of 155 lasten, met al deszelfs rondhout, staand en lopend want, ankers, kettingen, touwen, zeilen en verdere scheepsgereedschappen, zo als hetzelve thans is liggende binnen deze gemeente.
(Het schip verwisselde voor 8000 gulden van eigenaar)
1883-05-06: Sale/Verkoop
06 mei 1883.Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Advertentie. Uit de hand te koop het Nederlands gekoperd en kopervast brikschip BENGALEN, groot 273 registertonnen nieuwe meting, liggende in de Kalkhaven te Dordrecht. Het schip is in oktober 1880 geheel nagezien en geopend en toen geclassificeerd bij Veritas 5/6 1.1. voor vier jaren. Het is zeer geschikt voor de houtvaart en daartoe geheel ingericht.
Reflectanten vervoegen zich bij de reders A. Sandberg en I. van Herwaarden te Dordrecht.
( Voor 5800 gulden gekocht door A.W. Smit Loppersum.)
1893-12-00: Final Fate: Broken up

PGC 070893. Rotterdam, 4 augustus. Het brikschip BENGALEN, kapt. Smit, van Hernösand naar Delfzijl, is, na op strand gezeten te hebben, in Frederikshaven binnengelopen.
PGC 260893. Delfzijl, 22 augustus. Het schip BENGALEN, kapitein A.W. Smit, alhier binnengesleept, heeft aan de romp en het tuig belangrijke schade. De reparatiekosten om het schip weder zeewaardig te maken, zullen de waarde overtreffen.
PGC 161293. Delfzijl, 14 december. Het Nederlandse brikschip BENGALEN is hier gesloopt.
(opm: L.Heijboer: op 4 augustus 1893, op reis met een lading hout van Hernösand naar Delfzijl, op 8 mijl ten zuid-westen van Skagen gestrand, vlotgebracht en te Fredrikshavn binnengesleept. Door de sleepboot NOORDZEE naar Delfzijl gesleept en aldaar op 17 augustus gesleept gearriveerd)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Th. Keus was met vlagnummer R74 in de periode 1854 t/m 1859 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1859 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1859 is overleden. In hetzelfde Jaarverslag staat in de Rekening van Ontvangst en Uitgaaf dat zijn weduwe voor drie maanden een uitkering heeft gekregen van f f 42,50 voor haar en haar kind. Hieruit is te concluderen dat kapitein T h. Keus is overleden in september/oktober 1859058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van het College staat kapitein T. Keus met vlagnummer R74 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1855      van de brik “Bengalen”                         181 last        voor Mees & Moens te Rotterdam

*    1858      van het fregat “Mary & Hillegonda”   398 last        voor E.Suermondt & Zonen & Co te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt T.Keus als gezagvoerder gedurende:

*    1855 t/m 1857 van de brik “Bengalen”, gebouwd in 1854 te Rotterdam, 305 ton o.m., varend voor Mees & Moens te Rotterdam;

*    1858 t/m 1859 van de bark “Mary & Hillegonda”, gebouwd in 1856 te Alblasserdam, 754 ton o.m., varend voor E.Suermondt & Zn & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1854
Kapitein: Keus, Th.

Familiegegevens en opleiding

Herman Frederik Planten werd geboren te Doetinchem op 23 januari 1826. Hij woonde te Doetinchem en vestigde zich op 23 juni 1857 te Rotterdam o.a. aan de Binnenweg Wijk 15 nr 586 (nieuw nr. 50)

Hij was getrouwd met Egberdina Frederika Wilhelmina Bastion, geboren op 30 mei 1833 te Amsterdam, Nederlands Hervormd005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.F.Planten was met vlagnummer R163 in de periode 1858 t/m 1873 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

      In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein H.F.Planten met vlagnummer R163 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

      *    1858, 1859, 1862 van de brik “Bengalen”    161 last          varend voor Mees & Moens te Rotterdam

      *    1863 t/m 1867      van de bark “Nereus”       351 last          varend voor Mees & Moens te Rotterdam

 

Herman Frederik Planten maakte de volgende reizen005:

*    Bengalen        1858                Charlestown - Rotterdam                                                    rijst

      1858/59          Rotterdam - Boston - Charlestown - Rotterdam                                       heen:rijst; terug: stukgoed

      1859/60          Rotterdam - Batavia Rotterdam                                                          heen: diversen; terug: koffie, suiker, tin

      1860/61          Rotterdam - Singapore - Akyab - Rotterdam                                            heen: ballast; terug: rijst

      1861                Rotterdam - Havanna - Rotterdam                                                             heen: stenen; terug: suiker

      1862                Rotterdam - Batavia                                                                             suiker, koffie

*    Nereus             1863/64          Rotterdam - Melbourne - Batavia - Rotterdam                heen: diveren; terug: suiker, koffie

      1865/66          Rotterdam - Melbourne - Cheribon - Rotterdam                                      heen: diversen; terug: suiker

      1866/67          Rotterdam - Sunderland - Banjoewangi - Rotterdam                      heen: diversen; terug: suiker, koffie

      1867/68          Rotterdam - Newcastle - Semarang - Rotterdam                                      heen: diversen; terug: suiker, koffie

*    Oceanus          1869/70          Rotterdam - Newcastle - Passaroeang - Rotterdam heen: diversen; terug: suiker

      1870/71          Rotterdam - Java - Passaroeang - Schiedam                                             heen: diversen; terug koffie

      1871                Schiedam - Java                                                                                            kolen en provisie

 

Bouma025 vermeldt H.F.Planten als gezagvoerder gedurende:

*    1858 t/m 1863 op de brik “Bengalen”, gebouwd in 1854 te Rotterdam, 305 ton o.m., varend voor Mees & Moens te Rotterdam;

*    1864 t/m 1868 op de bark “Nereus”, gebouwd in 1863 te Rotterdam, 665 ton o.m., varend voor Mees & Moens te Rotterdam. (Bouma vermeldt hier als kapitein H.T.Planten met als opvolger H.F.Planten. Dit zijn dezelfde personen i.c. H.F.Planten. Zie de opgaven hiervoor).

*    1869 t/m 1872 op het fregat “Oceanus” ex Equal Rights, gebouwd in 1861 te Black Rock, 1158 ton o.m., varend voor Mees & Moens te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Overleden tijdens de reis, komend van Pekalongan ter hoogte van Grissee, door een plotselinge beroerte. 1-02-1872

 

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Planten, Herman Frederik

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

C.D. van der Meulen was met vlagnummer R122 in de periode 1863 t/m 1865 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. (als lid voor de vlag mocht men wèl de nummervlag van het College voeren, maar kon men aan het lidmaatschap geen financiële rechten ontlenen)058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1865 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij als lid voor de vlag heeft bedankt058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein C.D. van der Meulen met vlagnummer R122 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1863                       van de brik “Bengalen”                                 161 last     varend voor Mees & Moens te Rotterdam

*    1864                       geen vermelding van schip en boekhouder

 

C.D.van der Meulen was in 1862 gezagvoerder van de brik "Amerika", rederij Mees & Moens te Rotterdam013.

 

Bouma025 vermeldt C.D.van der Meulen als gezagvoerder gedurende:

*    1859 t/m 1862 van de brik “Amerika”, gebouwd in 1851 te Rotterdam, 298 ton o.m., varend voor Mees & Moens te Rotterdam. Het schip voer in 1863 voor Dörschlag & Gerbaulet te Rotterdam. Het schip werd in dat jaar verkocht naar Engeland en herdoopt in “Princess Alexandra”;

*    1864 van de brik “Bengalen”, gebouwd in 1854 te Rotterdam, 305 ton o.m., varend voor Mees & Moens te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

De brik “Bengalen” onder kapitein C.D. van der Meulen was te Hellevoetsluis op 10 april 1863 en via Kaap Hoorn op 30 september te Valparaiso Op 04 januari 1864 werd te Iquique gemeld dat het schip zou afvaren naar Rotterdam, maar een aankomstbericht ontbreekt. Ook op deze terugweg werd Kaap Hoorn gerond.121

 

 

Datum vanaf: 1863
Kapitein: Meulen, C.D. van der

Familiegegevens

Geen

 

Lidmaatschap Zeemanscollege

C.A.Hjelmström was effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” van 1853 t/m 1872. met de nummers 915 (1853-1854) en 521 (1854-1872).

 

C.A.Hjelmström werd met nr.915 effectief lid van Zeemanshoop per 10 mei 1853 op voorspraak van C.Koert. Zijn schip was de "Johanna Catharina"002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd. 03/10 mei 1853 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Carel August Hjelmström, oud 34 jaar, voerend de schoener “Johanna Catharina”, op voordracht van kapitein C.Koert. In de notulen van 10 mei 1853 wordt dus de benoeming bekrachtigd maar “zullende kapitein Hjelmström provisioneel deelnemer blijven in het Zeemansfonds in de 2e klasse tot zijn terugkomst.”023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 10 oktober 1859 staat een bericht van C.A.Hjelmström “voerende het Belgische schip de Ruiter in dd Antwerpen 1e October daarbij verzoekende te mogen deelnemen voor eene reis met dat schip naar Buenos Arijos en terug onder Belgische Vlag en anders zijn regt te behouden om zoo hij tot het gezag op een schip onder Nederl.Vlag mogt zijn teruggekeerd, weder te mogen deelnemen ofschoon dan boven de jaren zijnde.” Dit verzoek wordt afgewezen.042

 

De schepen van de kapitein

Vermeld in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Scheepvaart001:

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

         915                           1853           sch.brik            Johanna Catharina                               A.Rocquette, Amsterdam

         521                           1854           sch.brik            Johanna Catharina                               idem

                                      1855-1858     bark                 Koophandel                                          J.Bel, Amsterdam

                                      1859-1872     geen opgave van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt C.A.Hjelmström als gezagvoerder gedurende:

      *    1854 t/m 1855 van de sch.brik “Johanna Catharina”, gebouwd in 1848 te Nieuwendam, 297 ton o.m., varend voor A.Roquette te Amsterdam;

      *    1856 t/m 1859 van de bark “Koophandel”, gebouwd in 1855 te Pillau, 267 ton o.m., varend voor J.Bel te Amsterdam. Het schip voer in 1860 voor G.& H.Dekker te Westzaan en was herdoopt in “Economie”;

      *    1860 van de brik “de Ruyter” ex Graaf van Limburg Stirum”, gebouwd in 1852 te Groningen, 255 ton o.m., varend voor A.Engels te Amsterdam. Gaat waarschijnlijk hierna onder Belgische vlag varen;

      *   1865 t/m 1868 van de brik “Bengalen”, gebouwd in 1854 te Rotterdam, 305 ton o.m., varend voor Mees & Moens te Rotterdam.

 

 

Datum vanaf: 1864
Kapitein: Hjelmström, Carel August

Familiegegevens en opleiding

Hugo de Goede werd geboren te Vlaardingen in 1821.

Hij trouwde met Anna Judith Sofia Knudsen en woonde in 1866 in de Grote Kerkbuurt A191 te Dordrecht.

Hij overleed in 1877.064

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Hugo de Goede wonend te Vlaardingen was met vlagnummer 55 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” in de periode 24 november 1859 t/m zijn overlijden in 1877. Ten tijde van de inschrijving was hij gezagvoerder van de schoener “Merwedestroom”. 064a

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat H. de Goede als gezagvoerder064a:

*    1861           schoener “Merwedestroom”                             boekhouder Klerk en Voogd te Dordrecht

*    1874           brik “Bengalen”                                                  boekhouder A.Sandberg & J. van Herwaarden

 

Bouma025 vermeldt H.de Goede als gezagvoerder gedurende:

*    1859 t/m 1868 van de 2/msch “Merwedestroom”, gebouwd in 1851 te Dordrecht, 97 ton o.m., varend voor Klerk & Voogd te Dordrecht;

*    1869 t/m 1874 van de brik “Bengalen”, gebouwd in 1854 te Rotterdam, 305 ton o.m., varend voor A.Sandberg & J. van Herwaarden te Dordrecht;

*    1874 t/m 1875 van de hoeker “Volharding” ex Boreas, gebouwd in 1839 te Vlaardingen, 114 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Rotterdam. Het schip werd in 1875 voor bodemarij te Nantes verkocht;

*    1876 van de brik “Bengalen”, gebouwd in 1854 te Rotterdam, 305 ton o.m., varend voor A.Sandberg & J. van Herwaarden te Dordrecht.

 

Overige bijzonderheden

Ontleend aan  van Blokland-Visser064:

Op 20 juli 1868 (monsterrol 2326 Gemeentearchief van Dordrecht) is hij kapitein op de brik “Bengalen en vertrekt naar de Oostzee.

 

 

Datum vanaf: 1868
Kapitein: Goede, Hugo Cornelisz de

Familiegegevens en opleiding

Geen

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt A. den Broeder als gezagvoerder gedurende:

  • 1869 t/m 1872 van de bark “Nereus”, gebouwd in 1863 te Rotterdam, 665 ton o.m., varend voor Mees & Moens te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

 Komt in de kroniek van 1868 ook voor als kapitein brik BENGALEN Id 9446.

Ook een schip van Mees & Moens.

Datum vanaf: 1868
Kapitein: Broeder, A. den

Familiegegevens en opleiding

Berend Höster Hörster is geboren in 1834 te Borichmoor in Hanover, Duitsland als zoon van Boekel Janssen Höster/Hörster en Elisabeth Severins Winter

Berend Hörster trouwde op 15 augustus 1860 te Veendam als schipper met Roeliena Smid, geboren te Veendam 03 april 1839 als dochter van de uurwerkmaker Jan Willem Smid en Roelfien Geerts Prummel. Roeliena overleed op 06 december 1918 te Westerdiep, gem. Veendam, 79 jaar, weduwe.

 

Geen overlijdensakte van Berend gevonden, maar volgens de notulen van het zeemanscollege in Dordrecht in 1884.

NRC10 april 1884

Londen, 9 april. Van het Nederlandse schip ANNA, kapt. Höster, 18 januari laatstleden van Swansea naar Lissabon vertrokken, heeft men sedert niets vernomen.

 

In Burgerlijk Stand akten uit de provincie Groningen wordt Berend vermeld als schipper in 1860, 1861, 1862, 1863, 1866, 1868, 1870, 1872, 1877, 1880, 1882.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Barend Boekes Höster wonend te Veendam was effectiel lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” met vlagnummer 6 in de periode 09 maart 1876 t/m zijn verongelukken op zee in 1884.

 

B.B.Höster was effectief lid van het zeemanscollege “De Harmonie” te Wildervank met vlagnummer 139 in de periode 1872 t/m 1884.

 

B.B.Hörster was effectief lid van het Veendammer zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” met vlagnummer S4 resp. 90 in deperiode 1862 t/m 1884.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In een kasboek van het Dordtse College “Tot Nut van Handel en Zeevaart” dd 13 mei 1876 staat de boeking van een entreegeld van f 50,- door kapitein B.B.Höster.064b

In de notulen van de Bestuursvergadering van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” dd 09 oktober 1884 staat vermeld dat in de loop van het jaar B.B.Höster  is overleden.

In het kasboek van het Dordtse College dd 01 mei 1884 staat de de boeking van de uitkering aan de weduwe van kapitein B.B. Höster van de regelementair toegestane f 200,-.064b

In de notulen dd 21 maart 1885 staat het voorstel om de weduwe van kapitein Höster geb. Schmid (?)  uit Veendam “die in behoeftige omstandigheden verkeert” een maandelijkse bijdrage te geven. De vergadering acht nader onderzoek nodig en machtigt het Bestuur een besluit te nemen, zo nodig niet hoger dan f 5,- per maand.064a

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt B.B.Höster als gezagvoerder gedurende:

*    1859 t/m 1869 van de schoenerkof “Zwerver” ex Catharina Freerkina, gebouwd in 1856 te Martenshoek, 97 ton o.m., varend voor J.Ooms Ez & Co te Rotterdam. Het schip was in 1858 als “Catharina Freerkina” gezonken in de haven van Camillas, maar in 1859 vermoedelijk gelicht, en herdoopt in “Zwerver”;

*    1870 op hetzelfde schip maar nu varend voor Verboom & Co te Schiedam;

*    1872 van de bark “Batavier” ex Francina Willemine, ex Alcor, gebouwd in 1854 te Capelle aan de IJssel, 573 ton o.m., varend voor F.E.C.Ooms te Rotterdam. Het schip is in 1872 uitgebrand;

*    1872 t/m 1874 van de kof “Zeelust” ex Hendrika Aleida, ex Anje, ex Janke Hooites, gebouwd in 1833 te Hoogezand, 86 ton o.m., varend voor v/d Slik & Co te Dordrecht. Het schip werd in 1874 verkocht voor lichter;

*    1875 van de brik “Bengalen”, gebouwd in 1854 te Rotterdam, 305 ton o.m., varend voor A.Sandberg & J. van Herwaarden te Dordrecht;

*    1877 van de schoenerbrik “Kosmopoliet”, ex Wilhelmina & Henriëtte, gebouwd in 1855 te Nieuwendam, 212 ton o.m., varend voor S.J.Melchers te Schiedam;

*    1878 t/m 1885 van de brik “Bengalen”, gebouwd in 1854 te Rotterdam, 305 ton o.m., varend voor A.Sandberg & J. van Herwaarden te Dordrecht;

*    1884 van de 2-mastschoener “Anna”, gebouwd in 1855, bouwlocatie niet vermeld, 145 ton o.m., varend voor D.P.Spierenburg te Rotterdam. Het schip werd vermist tussen Swansea en Lissabon.

 

 

In de ledenlijst van het Veendammer zeemanscollege opgenomen in een almanak uit 1862 uitgegeven door de zeemanscolleges van Wildervank en Nieuwe Pekela wordt B.B.Höster/Hörster vermeld als gezagvoerder van de “Zwerver” met vlagnummer S4 resp. 90.

 

In een Naamlijst van Leden van het Veendammer zeemanscollege in 1880 aanwezig in het Veenkoloniaal Museum te Veendam staat B. Höster als gezagvoerder van de “Bengalen” met vlagnummer 90.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt gen gegevens van een Hörster/Höster.

 

Overige bijzonderheden

Het Veenkoloniaal Museum te Veendam bezit een portret van de “Zwerver”, 1856, 57 ton, onder kapitein B.B.Höster te Veendam, varend voor rederij J.Ooms & Zn te Rotterdam. Het schip voer met vlagnummer  90 van het zeemanscollege van Veendam. Het draagt geen signatuur. De afbeelding is bij avond/nacht met de maan op de achtergrond. Vanwege de vuurspuwende berg op de achtergrond is het vermoedelijk afgebeeld voor Napels In particulier bezit zou eenzelfde portret zijn maar dan bij dag.

Zie Internet: www.veenkoloniaalmuseum.nl/journalen.html

 

 

Datum vanaf: 1875
Kapitein: Hörster, Berend Höster

Familiegegevens en opleiding

Andries Smit werd geboren op 26 oktober 1841 te Loppersum alss zoon van Wolter Hindriks Smit en Wupke Abels Vegter

Hij trouwde op 21 november 1874 te Loppersum als buitenvaarder met Grietje Groenboom, geboren op 12 mei 1850 te Loppersum als dochter van de timmerman Jakob Hindriks Groenboom en Trijntje Derks Knol. Zij overleed op 15 april 1899 te Loppersum, 48 jaar.

Andries overleed op 10 augustus 1906 te Loppersum, 64 jaar.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.(W.) Smit was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl met vlagnummer 23 in de periode 1883 t/m 1897.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt A.W.Smit als gezagvoerder gedurende:

  • * 1875 t/m 1876 van de kof “Zeevaart”, gebouwd in 1845 te Hoogezand, 96 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Oosterwytwerd;
  • * 1877 t/m 1879 van hetzelfde schip maar nu varend als kapitein/eigenaar vanuit Loppersum. Het schip is in 1879 in het Wieringer Gat gestrand en wrak geraakt;
  • * 1881 t/m 1884 van de schoenerbrik “Constance” ex Johanna, gebouwd in 1855 te Nieuwendam, 177 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Loppersum. Het schip is in 1884 op de Noorse kust gezonken;
  • * 1885 t/m 1893 van de brik “Bengalen”, gebouwd in 1854 te Rotterdam, 305 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Loppersum. Het schip werd in 1893 gesloopt te Delfzijl.

 

Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl

Monsterrol 1863-4, 18 februari 1863, galjoot “Ida”, kapitein Albert H.Wolkammer, 39 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Eppe M.Borg, 22 jaar uit Weiwerd, kok Andries W.Smit, 21 jaar uit Loppersum en een matroos;

Monsterrol 1864-9, 26 februari 1864, galjoot “Ida”, kapitein Albert H.Wolkammer, 40 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Eppe Borg, 23 jaar uit Weiwerd, kok, matroos Andries Smit, 22 jaar uit Loppersum en een kajuitwachter;

Monsterrol 1865-80, 02 augustus 1865, schoenerbrik “Fenna Gezina”, kapitein Jan Ymker, 25 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman Ailt van der Veen, 33 jaar uit Oude Pekela, kok, 2 matrozen waaronder Andries Smit, 24 jaar uit Loppersum en een lichtmatroos;

Monsterrol 1871-32, 28 maart 1871, kof “Zeevaart”, kapitein Hero Roelfs Engelsman, 36 jaar uit Gasselternijveen. Voorts stuurman Andries Smit, 29 jaar uit Loppersum, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1874-99, 21 juli 1874, kof “Zeevaart”, kapitein Andries Wolters Smit, 32 jaar uit Loppersum. Voorts stuurman Nanno Harms Boll, 36 jaar uit Borgercompagnie, kok en een matroos;

Monsterrol 1874-138, 18 september 1874, kof “Zeevaart”, kapitein Andries W.Smit, 32 jaar uit Loppersum. Voorts stuurman Klaas Jans Vos, 40 jaar uit Farmsum en een lichtmatroos;

Monsterrol 1877-26, 09 maart 1877, kof “Zeevaart”, kapitein Andries W.Smit, 36 jaar uit Loppersum. Voorts stuurman Frederik H.Boeringa, 46 jaar uit Termunterzijl, kok en een matroos;

Monsterrol 1879-62, 12 mei 1879, kof “Zeevaart”, kapitein Andries Smit, 37 jaar uit Loppersum. Voorts stuurman Jurrien van Dijk, 28 jaar uit Veendam, kok en een matroos;

Monsterrol 1879-120, 25 augustus 1879, kof “Zeevaart”, kapitein Andries Smit, 37 jaar uit Loppersum. Voorts stuurman Jurrien van Dijk, 28 jaar uit Veendam en een matroos;

Monsterrol 1880-46, 08 april 1880, schoener “Constance”, kapitein Andries Smit, 38 jaar uit Loppersum. Voorts stuurman Johannes Goëken, 39 jaar uit Noordbroek, kok, matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1880-113, 30 augustus 1880, schoener “Charlotte” (is vermoedelijk een verschrijving voor “Constance”), kapitein Andries W.Smit, 38 jaar uit Loppersum. Voorts stuurman Johannes Goëken, 40 jaar uit Noordbroek, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1881-94, 24 augustus 1881, schoener “Constance”, kapitein Andries W.Smit, 39 jaar uit Loppersum. Voorts stuurman Derk Brouwer Wiskman, 49 jaar uit Oude Pekela, kok en 3 matrozen;

Monsterrol 1882-13, 02 maart 1882, schoener “Constance”, kapitein Andries W.Smit, 40 jaar uit Loppersum. Voorts stuurman Johannes Goëken, 41 jaar uit Noordbroek, kok, matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1884-96, 16 september 1884, brik “Bengalen”, kapitein Andries Smit, 42 jaar uit Loppersum. Voorts stuurman Lourens Alberts Drijfhamer, 28 jaar uit Appingedam, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1885-21, 21 maart 1885, brik “Bengalen”, kapitein Andries Wolters Smit, 42 jaar uit Loppersum. Voorts stuurman Johannes Goëken, 45 jaar uit Noordbroek, bootsman, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1886-17, 02 april 1886, bark “Bengalen”, kapitein Andries Smit, geen leeftijd vermeld uit Loppersum. Voorts stuurman Jacob Fridriks Koops, 49 jaar uit Wildervank, kok, 3 matrozen en 2 dekjongens;

Monsterrol 1887-8, 14 februari 1887, brik “Bengalen”, kapitein Andries Smit, 45 jaar uit Loppersum. Voorts stuurman Pieter Oosting, 37 jaar uit Uithuizermeeden, bootsman, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1887-52, 14 mei 1887, brik “Bengalen”, kapitein Andries Smit, 46 jaar uit Loppersum. Voorts stuurman Egbert de Vries, 30 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1887-82, 18 augustus 1887, brik “Bengalen”, kapitein Andries Smit, 45 jaar uit Loppersum. Voorts een matroos;

Monsterrol 1888-28, 04 april 1888, brik “Bengalen”, kapitein Andries Smit, 47 jaar uit Loppersum. Voorts stuurman Klaas Oosterveld, 54 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, 2 matrozen, kajuitwachter en een dekjongen;

Monsterrol 1888-79, 22 augustus 1888, brik “Bengalen”, kapitein Andries Smit, 47 jaar uit Loppersum. Voorts stuurman Klaas Oosterveld, 54 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1889-29, 20 maart 1889, brik “Bengalen”, kapitein Andries Smit, 47 jaar uit Loppersum. Voorts stuurman Johannes Goëken, 49 jaar uit Noordbroek, kok, 3 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1890-30, 21 maart 1890, brik “Bengalen”, kapitein Andries Smit, 48 jaar uit Loppersum. Voorts stuurman Jan de Boer, 24 jaar uit Bierum, kok, matroos/zeilmaker, 2 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1890-83, 04 augustus 1890, brik “Bengalen”, kapitein Andries Smit, 48 jaar uit Loppersum. Voorts stuurman Hendrik Rijnbergen, 26 jaar uit Farmsum, kok, 3 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1891-3, 24 januari 1891, brik “Bengalen”, kapitein Andries Smit, geen leeftijd uit Loppersum. Voorts een dekjongen;

Monsterrol 1891-32, 23 maart 1891, brik “Bengalen”, kapitein Andries Smit, 49 jaar uit Loppersum. Voorts stuurman Hilbrand Smid, 30 jaar uit Appingedam, kok, 3 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1891-70. 08 juli 1891, brik “Bengalen”, kapitein Andries Smit, 49 jaar uit Loppersum. Voorts 1ste stuurman Pieter Oosterveld, 30 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Hilbrand Smid, 30 jaar uit Appingedam, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen , dekjongen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1891-89, 03 september 1891, brik “Bengalen”, kapitein Andries Smit, 49 jaar uit Loppersum. Voorts stuurman Pieter Oosterveld, 30 jaar uit Delfzijl, 3 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1892-35, 01 april 1892, brik “Bengalen”, kapitein Andries Smit, 50 jaar uit Loppersum. Voorts stuurman Klaas Oosterveld, 58 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1893-47, 12 april 1893, brik “Bengalen”, kapitein Andries Smit, 51 jaar uit Loppersum. Voorts stuurman Klaas Oosterveld, 59 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1893-57, 17 juni 1893, brik “Bengalen”, kapitein Andries Smit, geen leeftijd vermeld uit Loppersum. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid.

Samenvatting van de monsterrollen

  1. Andries wordt in de monsterrollen ook vermeld als Andries W. en Andries Wolters.
  2. Er zijn in totaal 31 monsterrollen waarop de naam van Andries wordt vermeld. Alle rollen zijn afkomstig uit het Gemeentearchief van Delfzijl
  3. De monsterrollen zijn gedateerd van 1863 t/m 1893 met als leeftijden 21 t/m 51. Zijn zeemanscarriére heeft dus minstens 30 jaar geduurd.
  4. Als woonplaats is in alle gevallen Loppersum vermeld, zijn geboorteplaats en de plaats van zijn huwelijk.
  5. Het overzicht van de monsterrollen luidt

        *      1863                   kok op de galjoot “Ida”, kapt. Albert H.Wolkammer                                                                                           21 jaar

        *      1864                   matroos op de galjoot “Ida”, kapt. Albert H.Wolkammer                                                                                   22 jaar

        *      1865                   matroos op de schoenerbrik “Fenna Gezina”, kapt. Jan Ymker                                                  24 jaar

        *      1871                   stuurman op de kof “Zeevaart”, kapt. Hero R.Engelsman                                                                                   29 jaar

        *      1874-1879        kapitein op de kof “Zeevaart”                                                                                                                                                                                      32-37 jaar

        *      1880-1882        kapitein op de schoener “Constance”                                                                                                                                              38-40 jaar

        *      1884-1893        kapitein op de brik “Bengalen”                                                                                                                                                                                    42-51 jaar

 

Overige bijzonderheden

Provinciale Groninger Courant 07 augustus 1893114

Rotterdam, 4 augustus. Het barkschip (opm: ook wel omschreven als brik) BENGALEN, kapt. Smit, van Hernösand naar Delfzijl, is, na op strand gezeten te hebben, in Frederikshaven binnengelopen.

 

Provinciale Groninger Courant 11 augustus 1893114

Frederikshaven, 4 augustus. Het brikschip BENGALEN, dat na stranding bij Skagen door het stoomschip EXPRESS hier gebracht werd, is zwaar lek en moet de houtlading lossen om te repareren. Het bergloon zal geaccordeerd zijn voor 1/4e der waarde van schip en lading.

 

NRC 15 augustus 1893114

Alblasserdam, 13 augustus. De sleepboot NOORDZEE arriveerde heden van Frederikstad te Frederikshavn om de aldaar liggende brik BENGALEN naar Delfzijl te slepen. Zodra de verplaatsbare stoompomp met een capaciteit van 5 ton water per minuut van de NOORDZEE overgeplaatst is op de BENGALEN, zal de thuisreis worden aanvaard.

 

Provinciale Groninger Courant 21 augustus 1893114

Delfzijl, 18 augustus. Het schip BENGALEN, kapt. Smit, arriveerde hier heden van Hernösand, laatst van Frederikshaven, gesleept door de sleepboot NOORDZEE.

 

Provincialse Groningers Courant 26 augustus 1893114

Delfzijl, 22 augustus. Het schip BENGALEN, kapitein A.W. Smit, alhier binnengesleept, heeft aan de romp en het tuig belangrijke schade. De reparatiekosten om het schip weder zeewaardig te maken, zullen de waarde overtreffen. (opm: de brik werd later ter plaatse voor de sloop verkocht)

 

 

Datum vanaf: 1885
Kapitein: Smit, Andries Wolters

Monsterrollen

Opgemaakt Delfzijl
Datum: 1884-09-16
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: BENGALEN
Schipper: Smit, Andries
Scheepstype: brik
Grootte: 273

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Afbeeldingen


Omschrijving: BENGALEN, links. Liggende in de Kalkhaven te Dordrecht in 1880. Rechts de NOORD HOLLAND (shipid 9447)
Collectie: Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Havenopname
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.282
DVD VIII – 655, 657
BIJLBRIEF
Naam schip BENGALEN

plaats en datum acte Rotterdam, 6 april 1854

type schip brik

bouwwerf/verkoper Gerrit Visser Ewoudsz., scheepsbouwmeester, van de firma
Gebr. Visser, werf Het Land van Belofte, aan de Schiedamschedijk te Rotterdam

gevoerd door kapt. Thomas Keus

eigenaar/aankoper firma Mees & Moens, kooplieden, Rotterdam (3/6e part),
firma C.L. Hollerts & Kolff, kooplieden te Rotterdam (2/6e part) en Johannes Kolff, makelaar te Rotterdam (1/6e part)

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 305 tonnen of 161 lasten (meetbrief Rotterdam, 16 maart 1854)

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 31,40 m., breed 5,61 m., hol 3,89 m.

kiellegging november 1852

tewaterlating 27 maart 1854

plaats / datum registratie Rotterdam, 6 april 1854

nummer van registratie deel 137, folio 101, recto, vak 4

notaris Willem Simon Burger Wzn, notaris te Rotterdam

prijs

bijzonderheden






researcher/datum research: ML / 130408

Naam BENGALEN
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1854
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

ARCHIEF NA Den Haag 3.03.54 - 160 archiefnummer Dordt 257.
__________________________________________________

ACTE AAN- en VERKOOP
Naam schip: BENGALEN

Plaats en datum: onderhandse acte aan-/verkoop, Dordrecht, 17 juni 1868

Soort schip brik

Te voeren door kapt.

Bouwwerf / verkoper Mees & Moens, kooplieden en scheepsreders te Dordrecht

Eigenaar / aankoper Abraham Sandberg, Dordrecht, e.a.

Groot volgens meetbrief 155 lasten of 293 tonnen

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en nummer van registratie Rotterdam

Datum van registratie 24 juni 1868

Notaris

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld) NLG. 8000,-

Bijzonderheden






Researcher/datum research ML/290106

Naam BENGALEN
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1868
Toegang 3.03.54
Inventaris 160

Bronnen

Jaar: 1854
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: BIJLBRIEF Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.282

Jaar: 1868
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: ACTE AAN- EN VERKOOP 3.03.54 - 160 Dordt 257
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk