Inloggen
CORNELIA WILHELMINA - ID 9252


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1853-05-30 / 1877-03-08 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1853
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Pieter Pauw, Muiden, Noord-Holland, Netherlands
Delivery Date: 1853-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 73.00 lasts
Net Tonnage: 138.00 Net tonnage
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1853
Datum agenda: 1853-05-30
Register nr: 18530402
Scheepsnaam: CORNELIA WILHELMINA
Type: Schooner
Lasten: 73
Gebouwd in provincie: Noord Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Kaars Sijpesteijn, W.
Plaats: Krommenie
Kapitein op moment van verzoek: Hoeksma, G.
Opmerkingen: Zb

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1853-05-30 CORNELIA WILHELMINA
Manager: Brechtus Willem Kaars Sijpesteijn, Krommenie, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Brechtus Willem Kaars Sijpesteijn, Krommenie, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Krommenie / Netherlands

Date/Name Ship 1861-08-18 FORTUNA
Manager: Firma Van Harwegen & Den Breems, Vlaardingen, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Van Harwegen & Den Breems, Vlaardingen, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Vlaardingen / Netherlands
Additional info: Since 1867 call sign NRQK.

Date/Name Ship 1875-00-00 FORTUNA
Manager: Derk de Witt, Farmsum, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Derk de Witt, Farmsum, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Farmsum / Netherlands
Callsign: NRQK

Ship Events Data

1877-03-12: Final Fate:
OHC 13-03-1877 Harlingen, 12 Maart. Met het stoomschip Alert, van Huil, is alhier aangebragt de equipage van het gezonken Ned. schip FORTUNA kapt. Arkema.
1877-03-13: Final Fate:
De Tijd. 13-03-1877.
Het nederl. schip FORTUNA, kapt. P. Arkema, van Delfzijl jnaar Newcastle, is den 8sten dezer in de Noordzee gezonken; het volk isgered.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geert Jans Hoeksma werd geboren te Schiermonnikoog op 28 mei 1808 als zoon van Jan Eltje Hoeksma en Riemert Foppesd. Mellema.

Hij trouwde te Schiermonnikoog op 11 februari 1836 als zeeman met Elisabeth Jannekes Visser, geboren op 27 april 1812 te Schiermonnikoog als dochter van Janneke Harmanus Visser en Lollina Jacobus Mellema. Zij overleed op 13 oktober 1881 te Schiermonnikoog.

Geert overleed op 04 december 1902 in de Czaar Peterstraat te Zaandam.

De Dorpsbode 39(22):1985.Bijdrage 29 meldt dat hij bekend was als een man van aanzien. “Geert had ook een mooie en luide stem. Als Geert in de kerk was, dan genoot ieder ervan. Hij bevorderde zodoende het kerkbezoek.”

 

Portretten van Geert Jans Hoeksma en Elisabeth Jannekes Visser staan op p. 134 van het boek Het Schiermonnikoger Zeemanscollege en Pensioenfonds door Ron R. van Staveren c.s., Schiermonnikoog 2009, 444 pp

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

G.Hoeksma was met vlagnummer 20 in de periode 1859 t/m 1883 (dus vanaf de oprichting) lid van het Schiermonnikoger zeemanscollege “De Herkenning”.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

G.Hoeksma (door Bouma ook vermeldt als G.Hoekzema) was gezagvoerder gedurende:

*          1844 op de kof “Stad Kampen”, gebouwd in 1844 bij Hooites te Hoogezand, 114 ton, varend voor de Gebr. van Hasselt te Kampen;

*          1845 t/m 1852 op de schoenerkof “Graaf van Rechteren”, gebouwd in 1845 bij Hooites te Hoogezand, 103 ton, varend voor de Gebr. van Hasselt te Kampen; Het schip voer in 1853 voor C.Pauw te Edam en was herdoopt in “Maria”.

*          1853 t/m 1860 op de 2-mastschoener “Cornelia Wilhelmina”, gebouwd in 1853 bij Pauw te Muiden, 138 ton, varend voor B.W.Kaars Sijpesteyn te Krommenie;

*          1862 t/m 1864 op de galjoot “Cornelia Wilhelmina”, gebouwd in 1862 bij Hooites te Hoogezand, 148 ton, varend voor B.W.Kaars Sijpesteyn te Krommenie;

*          1866 t/m 1868 op de galjoot “Cornelia Wilhelmina”, gebouwd in 1862 bij Hooites te Hoogezand, 148 ton, varend voor B.W.Kaars Sijpesteyn te Krommenie;

*          1869 t/m 1879 van hetzelfde schip maar nu voor rederij P.H.Kaars Sijpesteyn te Krommenie. 25 februari 1879 is het schip gekocht door kapitein/eigenaar J.R.Stutvoet te Veendam (Sweys).

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1853
Kapitein: Hoeksma, Geert Jans
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Pieter Teensen Pieters Teensma werd geboren te Schiermonnikoog op 12 december 1831 als zoon van Pieter Teens Pieters Teensma en Lollina Martens Kruizinga.

Hij trouwde op 31 juli 1856 te Schiermonnikoog als gezagvoerder met Riemada Lollina Zeilinga, geboren op 18 augustus 1834 te Schiermonnikoog als dochter van Jacob Abrahams Zeilinga en Meins Remts Danhof. Zij overleed op 12 mei 1859 te Schiermonnikoog.

Pieter Teensen hertrouwde op 28 juli 1861 te Nieuwendam als gezagvoerder met Lollina Jaski, geboren op 01 april 1834 te Nieuwendam als dochter van Benjamin Christiaans Jaski en Neeltje Edes Zeilinga. Zij overleed te Amsterdam op 24 oktober 1880.

Pieter Teensen overleed op 16 februari 1894 in de Prins Hendrikstichting aan de Voorstraat te Egmond aan Zee.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.T.P.Teensma werd met vlagnummer 687 per 30 september 1856 ingeschreven als effectief lid van het zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein F.C.Jaski. Als zijn schip werd genoemd de “Cornelia en Geertruida”. Toegevoegd is “bedankt” 002.

In de Algemene Vergaderingen van 23/30 september 1856 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen Pieter Teense Pieters Teensma, oud 24 jaar, voerend de brik “Cornelia & Geertruida”, voor rekening van en met adres bij F.C.Jaski, op voordracht van kapitein F.C.Jaski.023.

 

P.T.Teensma was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1856 t/m 1869 met vlagnummer 687.

 

P.T.Teensma was met vlagnummer 65 in de periode 1862 t/m 1883 lid van het Schiermonnikoger zeemanscollege “De Herkenning”.

 

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Vermelding in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001:

vlagnummer       jaren          type             scheepsnaam                      naam reder/boekhouder

       687            1856-1857    brik              Cornelia en Geertruida      F.C.Jaski

                           1858-1860    brik              Elisabeth Johanna              H.Hattink

                              1860          sch.br.         Cornelia Wilhelmina          B.W.Kaars Sijpestein te Krommenie

                              1861          schoner       Fortuna                                geen opgave

                           1861-1867    galj.             Sophia Maria                      B.W.Kaars Sijpestein te Krommenie

                           1868-1869    galj.             Sophia Maria                      W.& A.H.Meursing

 

Bouma025 vermeldt D.F.P.Teensma als gezagvoerder gedurende:

     *   1857 t/m 1858 van de brik “Cornelia & Geertruida, gebouwd in 1856 te Amsterdam, 257 ton o.m., varend voor F.C.Jaski te Amsterdam.

Vanwege de opgave in de AAKZ neem ik aan dat het hier om kapitein P.T.P.Teensma gaat, temeer omdat ik in “Schiermonnikoger Geslachten” geen kapitein Teensma met de initialen D.F.P. kan terugvinden

 

Bouma025 vermeldt P.T.Teensma als gezagvoerder van/in:

*         1856 t/m 1858 van de brik “Cornelia & Geertruida”, gebouwd in 1856 op de werf “De Nachtegaal” van W.H.Meursing te Amsterdam, 257 ton, varend voor F.C.Jaski te Amsterdam;

*         1859 t/m 1860 van de schoenerbrik “Elisabeth & Johanna”, gebouwd in 1854 op de werf “Koning William” van C.E.Duytz & Zn te Amsterdam; 216 ton, varend voor H.Hattink te Amsterdam;

*         1861 van de 2-mastschoener “Cornelia Wilhelmina”, gebouwd in 1853 bij Pauw te Muiden, 138 ton, varend voor B.W.Kaars Sijpesteyn te Krommenie;

*         1862 t/m 1868 van de galjoot “Sophia Maria”, gebouwd in 1862 bij W.& A.H.Meursing te Nieuwendam, 190 ton, varend voor B.W.Kaars Sijpesteyn te Krommenie;

*         1869 t/m 1873 van hetzelfde schip maar nu varend voor W.& A.H.Meursing te Amsterdam;

           Zeetijdingen 30 januari 1873: “Overzeilt bij Heissant. (=Ouessant). (Sweys);

           Handelsblad 31 januari 1873. Amsterdam 30 januari 1873: “Volgens telegram uit Cardiff van gisteren, is het Nederlandsche schip “SOPHIA MARIA”, kapitein Teensma van Amsterdam met stukgoed naar Curaçao, gezonken (vermoedelijk overzeild). De kapitein en één man zijn gered, de overigen verdronken.”;

           Handelsblad 05 juni 1873. Amsterdam 04 juni 1873: “Volgens brief van kapitein Teensma was het Nederlandsche schip “SOPHIA MARIA” van hier naar Curaçao bestemd, in de nacht van 27 januari l.l. door het Engelsche s.s. Brittania overzeild en onmiddellijk daarna gezonken, waarbij 5 man het leven verloren, de kapitein en één matroos werden drijvende op een klein gedeelte van het achterschip, door een sloep van bovengenoemd stoomschip gered, aan boord gebracht en aldaar zeer liefderijk behandeld. Kapitein Teensma roemt zeer het gedrag van de gezagvoerder Toyles van het s.s. Brittania, die zich nog twee uur ter plaatse van het ongeluk ophield om zoveel mogelijk de overige opvarenden van de “SOPHIA MARIA” te redden. Daar er echter niet het minste spoor van hen ontdekt werd, vervolgde hij de reis en bracht ons te Cardiff aan land.” (Hoedemaker);

*         1873 van de schoener “Hooite Wichger”, gebouwd in 1860 bij W.& A.H.Meursing te Nieuwendam, 171 ton, varend voor W.& A.H.Meursing te Amsterdam;

*         1874 van de composietbrik “Ida Geertruida’, gebouwd in 1865 op de werf “De Nachtegaal” van W.& A.H.Meursing te Amsterdam, 455 ton, varend voor A.Hendrichs & Co te Amsterdam;

*         1875 van de composietbrik “Gedeh” ex Ida Geertruida, gebouwd in 1865 bij W.& A.H.Meursing te Amsterdam, 455 ton, varend voor A.Hendrichs & Co te Amsterdam

 

Vertrek en terugkomst in Amsterdam093

Kapitein                         Naam van het schip                                       Aankomst                     Vertrek

P.T.P.Teensm               Cornelia Wilhelmina                                    13 december 1860       28 juni 1861

                                        Fortuna                                                            16 augustus 1861         10 december 1862

                                        Sophia Maria                                                  01 juli 1862                  23 januari 1863

                                        Sophia Maria                                                  geen melding                23 januari 1863

                                        Sophia Maria                                                  10 april 1863                26 oktober 1864

                                        Sophia Maria                                                  12 maart 1865              geen melding

                                        Sophia Maria                                                  05 mei 1868                  08 deember 1868

 

Overige bijzonderheden

Gegevens tevens ontleend aan de Dorpsbode 39(5):1985. Bijdrage 17.

 

NRC 26 mei 1869

Malaga, 18 mei. Heden is alhier binnengelopen het schip (opm: galjoot) SOPHIA MARIA, kapt. P.T. Teensma, van Triëst naar Rio Janeiro bestemd, zijnde de 14e dezer, bij de Malaga vuurtoren, in peiling NNW op een afstand van 2 mijlen, in aanzeiling geweest met het Italiaanse barKschip BARTHOLOMEO, kapt. Antello, van Genua naar New-York bestemd. Eerstgenoemd schip verloor boegspriet, voorsteng, scheg en stagen, enz. De bark heeft daarbij zeer weinig schade bekomen.

 

 

 

Datum vanaf: 1861
Kapitein: Teensma, Pieter Teensen Pietersz
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geert Jans Hoeksma werd geboren te Schiermonnikoog op 28 mei 1808 als zoon van Jan Eltje Hoeksma en Riemert Foppesd. Mellema.

Hij trouwde te Schiermonnikoog op 11 februari 1836 als zeeman met Elisabeth Jannekes Visser, geboren op 27 april 1812 te Schiermonnikoog als dochter van Janneke Harmanus Visser en Lollina Jacobus Mellema. Zij overleed op 13 oktober 1881 te Schiermonnikoog.

Geert overleed op 04 december 1902 in de Czaar Peterstraat te Zaandam.

De Dorpsbode 39(22):1985.Bijdrage 29 meldt dat hij bekend was als een man van aanzien. “Geert had ook een mooie en luide stem. Als Geert in de kerk was, dan genoot ieder ervan. Hij bevorderde zodoende het kerkbezoek.”

 

Portretten van Geert Jans Hoeksma en Elisabeth Jannekes Visser staan op p. 134 van het boek Het Schiermonnikoger Zeemanscollege en Pensioenfonds door Ron R. van Staveren c.s., Schiermonnikoog 2009, 444 pp

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

G.Hoeksma was met vlagnummer 20 in de periode 1859 t/m 1883 (dus vanaf de oprichting) lid van het Schiermonnikoger zeemanscollege “De Herkenning”.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

G.Hoeksma (door Bouma ook vermeldt als G.Hoekzema) was gezagvoerder gedurende:

*          1844 op de kof “Stad Kampen”, gebouwd in 1844 bij Hooites te Hoogezand, 114 ton, varend voor de Gebr. van Hasselt te Kampen;

*          1845 t/m 1852 op de schoenerkof “Graaf van Rechteren”, gebouwd in 1845 bij Hooites te Hoogezand, 103 ton, varend voor de Gebr. van Hasselt te Kampen; Het schip voer in 1853 voor C.Pauw te Edam en was herdoopt in “Maria”.

*          1853 t/m 1860 op de 2-mastschoener “Cornelia Wilhelmina”, gebouwd in 1853 bij Pauw te Muiden, 138 ton, varend voor B.W.Kaars Sijpesteyn te Krommenie;

*          1862 t/m 1864 op de galjoot “Cornelia Wilhelmina”, gebouwd in 1862 bij Hooites te Hoogezand, 148 ton, varend voor B.W.Kaars Sijpesteyn te Krommenie;

*          1866 t/m 1868 op de galjoot “Cornelia Wilhelmina”, gebouwd in 1862 bij Hooites te Hoogezand, 148 ton, varend voor B.W.Kaars Sijpesteyn te Krommenie;

*          1869 t/m 1879 van hetzelfde schip maar nu voor rederij P.H.Kaars Sijpesteyn te Krommenie. 25 februari 1879 is het schip gekocht door kapitein/eigenaar J.R.Stutvoet te Veendam (Sweys).

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1862
Kapitein: Hoeksma, Geert Jans
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Johannes Hoogerwerff werd geboren te Vlaardingen op 04 oktober 1837005.

Volgens van Blokland-Visser064 geboren in 1823.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.Hoogerwerff was met vlagnummer R79 in de periode 1861 t/m 1866 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In het Jaarverslag 1866 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar is overleden.

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein J.Hoogerwerff met vlagnummer R79 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1862 t/m 1865                        van de sch.brik “Malvina”                78 last    varend voor Robert Twiss & Zonen te Rotterdam

 

Luc Heijboer in een e-mail dd 10 april 2005 vermeldtin een overzicht van kapiteins op Vlaardinger schepen:

Joh.Hoogerwerff                           1860-1861                   MINA (sic)

                                                          1861-1868                   FORTUNA

 

Bouma025 vermeldt J.Hoogerwerff als kapitein gedurende:

*                                                                                                                                     1861 t/m 1866 van de schoenerbrik “Malvina” ex Luctor et Emergo, gebouwd in 1846 te Zierikzee, 198 ton o.m., varend voor Robert Twiss & Zn te Rotterdam. Het schip werd in 1866 verkocht naar China;

*                                                                                                                                     1862 t/m 1868 op de 2/m schoener “Fortuna” ex Cornelia Wilhelmina”, op 23 april in 1853 te Muiden op de werf de Bloemetuin van P.Pauw te water gelaten, 138 ton o.m., varend voor van Harwegen & den Breems te Vlaardingen;

*                                                                                                                                     1870 van de sloep “Phoenix” ex Maria, gebouwd in 1849 te Husum, 64 ton o.m., varend voor Straver & Zn te Delfshaven.

 

Overige bijzonderheden

Ontleend aan van Blokland-visser064:

MRD = monsterrol in het Gemeentearchief van Dordrecht:

Op 02 april 1855 (MRD 1682) monsterde J.Hoogerwerff, oud 31 jaar, wonend te Vlaardingen, voor een maandgage van f 50,- als 2e stuurman op de klipper “Kosmopoliet” onder kapitein J.Bouten, varend voor de Gebroeders Blussé te Dordrecht voor een reis met 29 man naar Java en terug naar Dordrecht.

Gezien de hierboven opgegeven geboortedatum kan het niet dezelfde J.Hoogerwerff zijn maar gezien de woonplaats Vlaardingen wellicht wèl uit dezelfde familie..

Op 14 februari 1856 (MRD 1726) is hij 1e stuurman op het fregat “Stad Tiel”, onder kapitein Willem B.Derks voor een reis naar Hongkong via Cardiff.

Op 02 oktober 1862 is hij gezagvoerder van de bark “Barendina Fortuna” ex Aeolus varend voor Klerk en Voogd te Dordrecht.

 

 

Datum vanaf: 1862
Kapitein: Hoogerwerff, Johannes
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

De hiernavolgende teksten zijn ontleend aan een Genealogie van het Geslacht Masson-Metzon, een zeevarend geslacht van Bretonse afkomst. In te zien in het Centraal Bureau voor Genealogie te Den Haag onder code Masson-Metzon

      Mathijs Metzon werd geboren in 1835 als zoon van Jacob Metzon en Neeltje Westerdijk. Hij overleed in 1876. Hij huwde in 1861 met Catharina Don.

Vooral bekend als de stuurman van de ontdekkingsreizigster  Alexandrine Tinne.Toen Matthijs in 1876 overleed, schreef zijn vrouw Catharine Don in de overlijdensannonce:

“ Heden overleed, na een langdurige lijden, mijn innig geliefde echtgenoot M. Metzon, in de ouderdom van 41 jaren, mij nalatende 4 Kinderen, waarvan 2 nog te jong om het verlies te kunnen bevatten”

Kort daarvoor was hun bijna 11-jarige dochtertje Maria overleden. Daarbij wordt Matthijs vermeld als winkelier. Kennelijk is zijn loopbaan als zeeman op de wal overgegaan in dat van  winkelier en vormde dat de basis voor latere generaties. Catharine Don hertrouwde met Jacobus Stevens.

 

De schepen van de kapitein

Luc Heijboer in een e-mail dd 10 april 2005 vermeldtin een overzicht van kapiteins op Vlaardinger schepen:

M.Metson                                       1868-1874                             FORTUNA

 

Bouma025 vermeldt M.Metzon als gezagvoerder gedurende:

*    1869 t/m 1874 van de 2/msch “Fortuna”, ex Cornelia Wilhelmina, op 23 april in 1853 te Muiden op de werf de Bloemetuin van P.Pauw te water gelaten, 138 ton o.m., varend voor van Harwegen & den Breems te Vlaardingen. Het schip werd in 1874 voor f 8500,- verkocht aan D. de Witt te Delfzijl.

 

Overige bijzonderheden

In 1866 heeft zij door haar broer een jacht genaamd “De Meeuw” laten kopen. Toen ze het zag in Toulon waar het op haar lag te wachten (ze verbleef al in Noord Afrika) beviel het haar niet. Ze is er mee overgestoken naar Algiers en heeft daarna nooit meer een voet op haar jacht gezet. In een voorstadje van  Algiers had zij een groot huis gehuurd voor zich zelf, haar vele bedienden en een deel van de bemanning.Stuurman van “De Meeuw”was Matthijs Metzon. Zijn vrouw Catharina Metzon-Don was jarenlang de vertrouwde hulp en goede vriendin van Alexandrine.De vrouwen van de bemanningsleden mochten ook naar Algiers komen. De foto toont Catharina Metzon in klederdracht, compleet met kanten kap en oorijzers op een dromedaris.

Alexandrine schreef in een van haar brieven dat zij van de zeelieden woestijnruiters zou maken.

Toen zij in 1867/68 begon aan een tocht door de Atlas en de Noordelijke Sahara werd zij door een aantal bemanningsleden en de kapitein Wilhelmi vergezeld. Mathijs Metzon was inmiddels met “De Meeuw” naar Malta gevaren, die daar verkocht moest worden. In oktober 1868 arriveerde Alexandrine in Tripoli. Hier verlieten kapitein Wilhelmi, zijn vrouw en zijn dochter gefrustreerd het gezelschap.

 

J.C.Kikkert in “Een Haagsche dame in de Sahara. Het avontuurlijk leven van Alexandrine Tinne 1835-1869, Rainbow Pockets, 2005, 309 pp. staat in hoofdstuk “De Meeuw”, p. 223-229 een beschrijving van het schip “Meeuw” en de belevenissen van kapitein Wilhelmie en stuurman Metson.

Zie bij Wilhelmie voor een aantal citaten uit dit boek.

 

Mathijs Metzon (1835-1876), een achterneef van Gerrit Metzon, voer als kapitein op het jacht de Zeemeeuw. Dat jacht was in 1866 door Freule Tinnen gekocht, hoewel ze er daarna nooit gebruik van heeft gemaakt. (zie bij Tinne).

In de biografie Alexandrine Tinne, een Haagsch meisje als dappere ontdekkingsreizigster en dochter der lietde (bint mtacke) in Noord-Afrika door W.Sutherland (Amsterdam 1835) is opgenomen een foto van Catharina Metzon-Don, de vrouw van Matthijs, in Vlaardinger costuum, gezeten op een dromedaris. Catharina was jarenlang de vertouwde hulp en goede vriendin van freule Tinne. De foto is van c 1866 .

Uit: Van Vlaardingen naar Algiers door Peter Hollander in Genealogie 10(4) 2004, p. 125

 

 

Datum vanaf: 1869
Kapitein: Metzon, Mathijs
Overige informatie: 0

Kapitein/eigenaar  schoener "FORTUNA" Id 9252.

Periode 1875-1877.

 

WITT, DERK de

Familiegegevens en opleiding

Derk de Witt werd geboren te Farmsum/Delfzijl op 29 mei 1834 als zoon van Konraad de Witt en Geeske Siemens.

Hij trouwde te Delfzijl op 07 maart 1860 als scheepskapitein meDerk overleed op 29 januari 1876 te Farmsum/Delfzijl, 41 jaar.

 

Provinciale Groninger Courant 05 februari 1876

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

  1. de Witt was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl met vlagnummer 93 in de periode 1861 t/m 1876.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt D. de Witt als gezagvoerder gedurende:

*   1859 t/m 1867 van de kof “Eendragt”, gebouwd in 1828 te Hoogezand, 92 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Delfzijl. Het schip is gestrand op de Eems en wrak geraakt;

*   1868 t/m 1873 van de schoenerbrik “Hendrika” ex Cornelia ex Thetis, gebouwd in 1846 te Nieuwendam, 197 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Farmsum. Het schip is in 1873 bij Windau gestrand en wrak geraakt;

*   1875 t/m 1876 van de 2-mastschoener “Fortuna”, ex Cornelia Wilhelmina, op 23 april in 1853 te Muiden op de werf de Bloemetuin van P.Pauw te water gelaten, 138 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Farmsum. Hij kocht het schip in 1874 voor f 8400,- van rederij van Harwegen & den Breems te Vlaardingen.

 

Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl

Monsterrol 1849-51, 03 juli 1849, kof “Gezina Jantina”, kapitein Hendrik Jans Brunius, 58 jaar geen woonplaats vermeld. Voorts stuurman Jens Diederik Wilhelm Hochland, 33 jaar uit Scheemda, kok Derk Koenraads de Witt, 15 jaar uit Farmsum en een matroos;

Monsterrol 1850-2, 18 februari 1850, kof “Annechina”, kapitein Albert Jans Donga, 38 jaar geen woonplaats vermeld. Voorts stuurman Jorike Mandema, 42 jaar uit Farmsum, kok Derk Koenraads de Witt, 15 jaar uit Farmsum, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1853-35, 14 november 1853, schoenerkof “Jantina”, kapitein Cornelis J.Boon, geen leeftijd vermeld uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman Pieter Derks Bot, 29 jaar uit Nieuwe Pekela, kok, matroos Derk de Witt, 19 jaar uit Farmsum, 2 lichtmatrozen en een scheepsjongen;

Monsterrol 1856-A14, 28 februari 1856, kof “Alida”, kapitein Gerhardus van der Werff, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts stuurman Derk de Witt, 21 jaar uit Farmsum, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1857-32, 06 maart 1857, kof “Alida”, kapitein Gerard van der Werff, 44 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Derk de Witt, 22 jaar uit Farmsum, 2 matrozen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1858-42, 01 april 1858, kof “Eendragt”, kapitein Derk de Witt, 23 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman L.H.Geveke, 40 jaar uit Farmsum, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1859-61, 27 mei 1859, kof “Eendragt”, kapitein Derk de Witt, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1860-45, 26 maart 1860, kof “Eendragt”, kapitein Derk de Witt, 25 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman J.H.Rijnbergen, 36 jaar uit Appingedam, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1861-29, 15 maart 1861, kof “Eendragt”, kapitein Derk de Witt, 26 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman K.J.Smid, 39 jaar uit Appingedam, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1861-40, 13 april 1861, kof “Eendragt”, kapitein Derk de Witt, 26 jaar uit Farmsum. Voorts een kok;

Monsterrol 1862-30, 15 maart 1862, kof “Eendragt”, kapitein Derk de Witt, 27 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hayo A.Post, 23 jaar uit Farmsum, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1863-36, 14 maart 1863, kof “Eendragt”, kapitein Derk de Witt, 29 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Ernst Arnold, 23 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en een scheepsjongen;

Monsterrol 1864-37, 19 maart 1864, kof “Eendragt”, kapitein Derk de Witt, 29 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Harm Wigb. Visser, 31 jaar uit Delfzijl, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1865-26, 11 maart 1865, kof “Eendragt”, kapitein Derk de Witt, 30 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Johannes Smit, 36 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1866-35, 22 maart 1866, kof “Eendragt”, kapitein Derk de Witt, 31 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Egbert van der Linde, 26 jaar uit Farmsum, kok en een matroos;

Monsterrol 1867-32, 26 maart 1867, kof “Eendragt”, kapitein Derk de Witt, 32 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Egbert van der Linde, 27 jaar uit Farmsum, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1868-37, 25 juni 1868, schoener “Hindrika”, kapitein Derk de Witt, 34 jaar uit Farmsum. Voorts kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1868-51, 09 augustus 1868, schoener “Hinderika”, kapitein Derk de Witt, 34 jaar uit Farmsum. Voorts een kok;

Monsterrol 1869-16, 09 maart 1869, schoener “Hinderika”, kapitein Derk de Witt, 35 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan H.Schreuder, 26 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1870-26, 19 maart 1870, schoener “Hinderika”, kapitein Derk de Witt, 35 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hayo Post, 31 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1870-73, 08 augustus 1870, schoener “Hinderika”, kapitein Derk de Witt, 36 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Eenje de Boer, 34 jaar uit Delfzijl en een lichtmatroos;

Monsterrol 1871-28, 17 maart 1871, schoener “Hinderika”, kapitein Derk de Witt, 37 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Eenje E.de Boer, 34 jaar uit Delfzijl, kok-matroos, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1871-42, 12 juni 1871, schoener “Hinderika”, kapitein Derk de Witt, 37 jaar uit Farmsum. Voorts een lichtmatroos;

Monsterrol 1872-36, 16 maart 1872, schoener “Hinderika”, kapitein Derk de Witt, 37 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Eenje de Boer, 35 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1872-84, 27 juli 1872, schoener “Hinderika”, kapitein Derk de Witt, 38 jaar uit Farmsum. Voorts kok, matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1872-110, 26 september 1872, schoener “Hinderika”, kapitein Derk de Witt, 38 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Remmelt van Linge, 28 jaar uit Delfzijl en een lichtmatroos;

Monsterrol 1873-49, 14 maart 1873, schoener “Hinderika”, kapitein Derk de Witt, 38 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Amse E.Venninga, 24 jaar uit Appingedam, kok, 2 matrozen, lichtmatroos en een scheepsjongen;

Monsterrol 1874-130, 14 september 1874, schoener “Fortuna”, kapitein Derk de Witt, 40 jaar uit Farmsum. Voorts kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1875-44, 24 maart 1875, schoener “Fortuna”, kapitein Derk de Witt, 40 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Pieter J.Arkema, kok en 3 matrozen.

Samenvatting van de monsterrollen

  1. Derk wordt in de monsterrollen ook vermeld als Derk Koenraads.
  2. Er zijn in totaal 29 monsterrollen met de naam van Derk op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Alle rollen zijn afkomstig uit het Gemeentearchief van Delfzijl.
  3. De monsterrollen zijn gedateerd van 1849 t/m 1875 met als leeftijden 15 t/m 40 jaar. De zeemanscarriére van Derk heeft dus minstens 25 jaar geduurd.
  4. Als woonplaats is altijd Famsum opgegeven.
  5. Het overzicht van de monsterrollen luidt:

       *     1849              kok op de kof “Gezina Jantina”, kapt. Hendrik J.Brunius                                        15 jaar

       *     1850              kok op de kof “Annechina”. kapt. Albert J.Donga                                                       15 jaar

       *     1853              matroos op de schoenerkof “Jantina”, kapt. Cornelis J.Boon                                     19 jaar

       *     1856-1857   stuurman op de kof “Alida”, kapt. Gerhardus van der Werff                                     21-22 jaar

       *     1858-1867   kapitein op de kof “Eendragt”                                                                                        23-32 jaar

       *     1868-1873   kapitein op de schoener “Hinderika”                                                                             34-38 jaar

       *     1874-1875   kapitein op de schoener “Fortuna”                                                                                 40 jaar

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1875
Kapitein: Witt, Derk de
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Pieter Arkema werd geboren 15 september 1849 te Delfzijl als zoon van Jan Sieverts Arkema en Bouchien Cornelis Schrader. Hij was de broer van de latere kapiteins Albertus (1844) en Nicolaas (1848)

Hij trouwde te Delfzijl op 23 januari 1884 met Geertje Bos, geboren te Uitwierde als dochter van Jan Hindriks Bos en de “landbouwersche” Jantje Hindriks Poelman. Geertje overleed te Delfzijl op 25 mei 1917, 66 jaar.

Pieter overleed te Farmsum, gem.Delfzijl op 28 juli 1908, 58 jaar.allegroningers

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.Arkema was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl met vlagnummer 93 in de periode

1879 t/m 1908.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Pieter Arkema was gezagvoerder op de volgende schepen. Gegevens ontleend aan Bouma025 en de monsterrollen te Delfzijl.

*    1875 t/m 1877 als gezagvoerder van de 2-mastschoener “Fortuna”, ex Cornelia Wilhelmina, op 23 april in 1853 te Muiden op de werf de Bloemetuin van P.Pauw te water gelaten, 138 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Farmsum. Het schip is in 1877 in de Noordzee gezonken;

*    1878 t/m 1879 als gezagvoerder van de kof “Aleida Antonia”, gebouwd in 1856 te Muiden, 117 ton o.m., varend voor P.J.Vos te Delfzijl;

*    1880 als gezagvoerder van de schoener (brik) “Catharina”, ex Twee Cornelissen, gebouwd in 1853 te Groningen, 183 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Appingedam. Het schip is in 1880 bij Ameland gestrand;

*    1885 t/m 1896 als gezagvoerder van de bark “Auguste”, gebouwd in 1850 te Vegesack op de werf van J.Lange, 762 ton o.m., varend voor S.van der Hei te Heveskes. Het schip werd in 1896 verkocht voor de sloop aan Constant c.s. te Zijpe;

*    1896 t/m 1904 als gezagvoerder van de bark “Jan Sievert” ex G.F.Focking, gebouwd in 1866 te Danzig, 500 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Farmsum.Het schip werd in 1904 verkocht aan Schulte & Bruns te Emden.

 

Monsterrrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl

Monsterrol 1868-13, 04 maart 1868, kof “Jan Gijsbert”, kapitein Jan Jans Smit, 35 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Hindrik Wijngaard, 16 jaar uit Termunten, kok Pieter Arkema, 18 jaar, matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1873-13, 28 februari 1873, schoener “Geessien Schreuder”, kapitein Christiaan Gerhardus Philippus Rottinghuis. Voorts stuurman Bernardus Wilhelmus Grummels, 24 jaar uit Appingedam, kok, 2 matrozen waarronder Pieter Arkema, 23 jaar uit Delfzijl en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1874-151, 10 december 1874, kof “Agatha”, kapitein Hitje Nienhuis, 39 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Pieter Arkema, 24 jaar uit Delfzijl en een matroos;

Monsterrol 1875-55, 06 april 1875, schoener “Catharina”, kapitein Pieter Dijkstra, 40 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Luitje R.Astuling, 38 jaar uit Farmsum, kok, timmerman/matroos en 5 matrozen waaronder Pieter Arkema, 25 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1875-140, 05 oktober 1875, schoener “Fortuna”, kapitein Pieter Arkema, 26 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Kornelis J.Smid, 54 jaar uit Appingedam, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1876-29, 09 maart 1876, schoener “Fortuna”, kapitein Pieter Arkema, 26 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Luitje Astuling, 39 jaar uit Farmsum, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1876-133, 19 juli 1876, schoener  “Fortuna”, kapitein Pieter Arkema, 26 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Willem Kaijzer, 29 jaar uit Delfzijl en een matroos;

Monsterrol 1876-169, 04 september 1876, schoener “Fortuna”, kapitein Pieter Arkema, 26 jaar uit Delfzijl. Voorts een matroos;

Monsterrol 1877-14, 27 februari 1877, schoener “Fortuna”, kapitein Pieter Arkema, 27 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Pieter Bos, 27 jaar uit Delfzijl, kok, en 2 matrozen;

Monsterrol 1877-91, 23 mei 1877, schoener “Alyda Antonia”, kapitein Pieter Arkema, 27 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Fokko Taaij, 28 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1878-23, 09 maart 1878, schoener “Alida Anthonia”, kapitein Pieter Arkema, 28 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Fokko Taaij, 28 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1879-55, 23 april 1879, bark “Hendrik Onnes”, kapitein Jacob Buurma, 32 jaar uit Harlingen. Voorts  1ste stuurman Pieter Arkema, 29 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Ailko Pieters Stel, 38 jaar uit Winschoten, kok en 5 matrozen;

Monsterrol 1880-48, 10 april 1880, schoener “Catharina”, kapitein Pieter Arkema, 30 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Tjapko Pik, 43 jaar uit Woltersum, kok en 3 matrozen;

Monsterrol 1880-91, 12 augustus 1880, schoener “Catharina”, kapitein Pieter Arkema, 30 jaar uit Delfzijl. Voorts kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1880-123, 11 september 1880, schoener “Catharina”, kapitein Pieter Arkema, 30 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Adde Hazewinkel, 24 jaar uit Muntendam, kok, matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1884-34, 18 maart 1884, brik “Concordia”, kapitein Arend J.Jager, 34 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Pieter Arkema, 34 jaar uit Delfzijl, kok, 4 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1885-57, 03 juli 1885, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, 36 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Nicolaas Arkema, 37 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, 9 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1885-88, 22 september 1885, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, 36 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Nicolaas Arkema, 37 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, 9 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1886-55, 12 juli 1886, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, 37 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Jurriaan Zwaal, 34 jaar uit Harlingen, 2de stuurman Bernardus Evers, 24 jaar uit Appingedam, timmerman, 2 zeilmakers, kok, 7 matrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1887-12, 03 maart 1887, bark “August” (sic), kapitein Pieter Arkema, 37 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Bernardus Evers, 25 jaar uit Appingedam, bootsman, zeilmaker, 6 matrozen, 2 lichtmatrozen en 2 dekjongens;

Monsterrol 1887-85, 07 september 1887, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, 37 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Bernardus Evers, 25 jaar uit Appingeddam, 2de stuurman Berend Bosma, 31 jaar uit Winsum, zeilmaker, kok, 8 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1888-37, 18 april 1888, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, 38 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Egbert de Vries, 32 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Pieter Bekkering, 42 jaar uit Annerveenschekanaal, zeilmaker, kok, 6 matrozen, 2 lichtmatrozen, dekjongen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1888-101, 26 september 1888, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, 39 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Egbert de Vries, 32 jaar uit Delfzijl, stuurman Hendrik Wortel, 67 jaar uit Delfzijl, zeilmaker, kok, bootsman, 6 matrozen, 2 lichtmatrozen, kajuitwachter en een dekjongen;

Monsterrol 1889-56, 24 april 1889, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, 39 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Pieter Vos, 32 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Philippus de Raadt, 31 jaar uit Farmsum, zeilmaker, kok, 6 matrozen, lichtmatroos en 3 dekjongens;

Monsterrol 1889-81, 12 juli 1889, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, 39 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Pieter Vos, 32 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Philippus de Raadt, 31 jaar uit Farmsum, zeilmaker, kok, 7 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1889-113, 12 september 1889, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, 39 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Pieter Vos, 33 jaar  uit Delfzijl, 2de stuurman Philippus de Raadt, 32 jaar uit Farmsum, zeilmaker, kok, 6 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1890-44, 11 april 1890, barrk “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, 40 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Johann Heinrich Carel Schrader, 32 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Philippus de Raadt, 32 jaar uit Farmsum, zeilmaker, kok, 4 matrozen, 4 lichtmatrozen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1890-97, 19 september 1890, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, 41 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Pieter Vos, 34 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Pieter Oosting, 40 jaar uit Uithuizermeeden, kok, zeilmaker, 6 matrozen, 2 lichtmatrozen, kajuitwachter en een dekjongen;

Monsterrol 1891-28, 20 maart 1891, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, 41 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Pieter Vos, 34 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Hendrik Hesseling, 23 jaar uit Annerveenschekanaal, kok, 7 matrozen, 3 lichtmatrozen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1891-30, 21 maart 1891, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1891-54, 27 juni 1891, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, 41 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Pieter Vos, 35 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Derk Brouwer, 26 jaar uit Farmsum, matroos/zeilmaker, kok, 5 matrozen, 4 lichtmatrozen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1891-88, 02 september, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1891-92, 04 september 1891, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, 41 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Pieter Vos, 35 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Derk Brouwer, 26 jaar uit Farmsum, zeilmaker, kok, 7 matrozen, 2 lichtmatrozen, kajuitwachter en een passsagier;

Monsterrol 1891-112, 10 december 1891, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1892-32, 28 maart 1892, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, 42 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Pieter Oosting, 42 jaar uit Uithuizermeeden, 2de stuurman Folchert Hoven, 22 jaar uit Farmsum, kok,  6 matrozen, 3 lichtmatrozen, dekjongen, kajuitwachter en een stuurmansleerling;

Monsterrol 1892-80, 02 september 1892, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, 42 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Nicolaas Arkema, 44 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Folchert Hoven, 22 jaar uit Farmsum, zeilmaker, kok, 7 matrozen, 2 dekjongens en een kajuitwachter;

Monsterrol 1893-5, 26 januari 1893, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1894-49, 10 april 1894, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, 44 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Jan Hovingh, 58 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Herman Bettke, 23 jaar uit Farmsum, kok, 7 matrozen, 2 lichtmatrozen, kajuitwachter en een dekjongen;

Monsterrol 1895-62, 30 mei 1895, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, geen leeftijd vermeld. uit Delfzijl. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1895-66, 01 juni 1895, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, geen leeftijd vermeld. uit Farmsum. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1896-3, 25 januari 1896, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1896-19, 07 maart 1896, bark “Jan Sievert”, kapitein Pieter Arkema, 46 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Roelf van Till, 19 jaar uit Delfzijl en een kok;

Monsterrol 1897-21, 23 maart 1897, bark “Jan Sievert”, kapitein Pieter Arkema, 47 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hendrik Wolthekker, 36 jaar uit Delfzijl, kok, matroos/zeilmaker, 3 matrozen, 4 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1897-73, 05 augustus 1897, bark “Jan Sievert”, kapitein Pieter Arkema, 47 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hilbrand Smit, 38 jaar uit Appingedam, bootsman, kok, 3 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1898-73, 15 augustus 1898, bark “Jan Sievert”, kapitein Pieter Arkema, 48 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Willem Kwant, 29 jaar uit Garmerwolde, bootsman, kok, matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1899-34, 04 april 1899, bark “Jan Sievert”, kapitein Pieter Arkema, 49 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Roelf van Til, 22 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, 3 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1899-62, 01 juli 1899, bark “Jan Sievert”, kapitein Pieter Arkema, 49 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan Doornbos, 21 jaar uit Farmsum, kok, bootsman, 3 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1900-36, 09 april 1900, bark “Jan Sievert”, kapitein P.Arkema, 50 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman L.A.Rochefort de Mulder, 19 jaar uit Groningen, bootsman, kok, 3 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1900-60, 18 juli 1900, bark “Jan Sivert”, kapitein P.Arkema, 50 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman L.A. Rochefort de Mulder, 19 jaar uit Groningen, bootsman, kok, matroos/zeilmaker, 2 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1900-80b, 29 november 1900, bark “Jan Sievert”, kapitein P.Arkema, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid (maar is de stuurman L.A.Rochefort de Mulder);

Monsterrol 1901-33, 19 april 1901, bark “Jan Sivert”, kapitein P.Arkema, 51 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Jan Gosselaar, 22 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman E.Oosterhuis, 22 jaar uit Farmsum, kok, 3 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1902-19, 29 maart 1902, bark “Jan Sievert”, kapitein P.Arkema, 52 jaar uit Farrmsum. Voorts stuurman R. van Driesum, kok, bootsman, 3 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

monsterrol 1902-22c, 14 april 1902, bark “Jan Sivert”, kapitein P.Arkema, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid (maar is de stuurman P.Gosselaar);

Monsterrol 1903-14a, 08 april 1903, bark “Jan Sievert”, kapitein P.Arkema, 53 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman R. van Driesum, 46 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, 3 matrozen, 2 lichtmatrozen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1904-9c, 26 februari 1904, bark “Jan Sievert”, kapitein P.Arkema, leeftijd en woonplaats niet vermeld. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1904-44c, 29 juni 1904, bark “Jan Sievert”, kapitein Pieter Arkema, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Geen andere personen op de monsterrol;

Monsterrol 1904-51y, 12 augustus 1904, bark “Jan Sievert”, kapitein Pieter Arkema, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid.

Samenvatting van de monsterrollen

  1. Pieter wordt ook aaqngeduid met de initiaal P.
  2. Er zijn in totaal 57 monsterrollen met de naam van Pieter Arkema op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Alle rollen zijn afkomstig uit het Gemeentearchief van Delfzijl.
  3. De monsterrollen zijn gedateerd van 1868 t/m 1904 met als leeftijden 18 t/m 54 jaar. De zeemanscarriére van Pieter heeft dus minstens 36 jaar geduurd.
  4. Als woonplaats is aanvankelijk Delfzijl aangegeven en vanaf 1894 de nabijgelegen plaats Farmsum.
  5. Het overzicht van de monsterrollen luidt:

      *    1868                   kok op de kof “Jan Gijsbert”, kapt. J.J.Smit                                                          18 jaar

      *    1873                   matroos op de schoener “Geessien Schreuder”, kapt. C.G.P.Rottinghuis        23 jaar

      *    1874                   stuurman op de kof “Agatha”, kapt. H.Nienhuis                                                 24 jaar

      *    1875                   matroos op de schoener “Catharina”, kapt. P.Dijkstra                                       25 jaar

      *    1875-1877        kapitein op de schoener “Fortuna”                                                                         26-27 jaar

      *    1877-1878        kapitein op de schoener “Alyda Antonia”                                                             27-28 jaar

      *    1879                   stuurman op de bark “Hendrik Onnes”, kapt. J.Buurma                                    29 jaar

      *    1880                   kapitein op de schoener “Catharina”                                                                     30 jaar

      *    1884                   stuurman op de brik “Concordia”, kapt. A.J.Jager                                               34 jaar

      *    1885-1896        kapitein op de bark “Auguste”                                                                                 36-46 jaar

      *    1896-1904        kapitein op de bark “Jan Sievert”                                                                            46-54 jaar

  1. In de overzicht zijn een aantal onderbrekingen, zoals 1868-1873 en 1880-1884. Hij zal in deze perioden vanuit andere havens hebben gevaren, waarvan de monsterrollen niet zijn nagezien.

      De bark “Jan Sievert” is kennelijk vernoemd naar zijn vader.

      Opvallend zijn de lange periode waarop hij gezagvoerder was op de schepen “Auguste” en “Jan Sievert”.

 

Overige bijzonderheden

Derk Brouwer monsterde drie keer aan op de bark “Augusta”: op 20 maart 1891 als matroos voor een reis naar Zweden, op 27 juni 1891 als 2e stuurman voor een reis naar Sundsval, Zweden, en op 04 september 1891 als 2e stuurman wederom voor een reis naar de Oostzee. Over deze reizen doet Brouwer in zijn "Herinneringen" geen gedetaileerde mededelingen048.

 

In Mast097 is een tabel vermeld uit het Jaarverslag van de Kamer van Koophandel te Delfzijl uit 1891, waarin schepen met verdere bijzonderheden zijn vermeld.

Auguste   P.Arkema   bark   762 brt   gebouwd in 1850   reeder S.van der Heij te Heveskes”

 

Provinciale Groninger Courant 21 april 1892 114

Heveskes, (geen datum). Volgens bij de reder ontvangen schrijven van kapt. Arkema, voerende het barkschip AUGUSTE, dacht deze de 22e dezer van Aberdeen naar Sundsvall te vertrekken.

 

Provinciale Groninger Courant 09 mei 1894114

Heveskes, 6 mei. Volgens bij de rder ontvangen bericht is het barkschip AUGUSTE, kapt. P. Arkema, van Londen in ballast naar Söderhamn, 5 mei zwaar lek te Arendal binnen gelopen.

 

Provinciale Groninger Courant 10 mei 1894114

Delfzijl, 8 mei. Volgens bij de reder ontvangen telegram uit Arendal lag het schip AUGUSTE, kapt. P. Arkema, aldaar zeilklaar naar Söderhamn.

 

NRC 20 januari 1895114

Heveskes, 18 januari. Het Nederlandse barkschip AUGUSTE, thans liggende te Delfzijl, is voor geheime prijs aan kapt. P. Arkema te Farmsum verkocht.

 

Provinciale Groninger Courant 25 februari 1895114

Nieuwe Diep, 22 februari. Het Nederlandse barkschip AUGUSTE, thuisbehorende te Heveskes, laatst gevoerd door kapt. P. Arkema en thans liggende te Delfzijl, is uit de hand verkocht aan de heren Constant c.s. te Zijpe (opm: Noord-Holland) en zal naar hier worden gesleept om te worden gesloopt.

 

Provinciale Groninger Courant 12 maart 1896114

Delfzijl, 7 maart. Door kapitein Arkema te Farmsum is het te Danzig (opm: Gdansk) liggende barkschip G.F. FOCKING, groot 500 registerton, aangekocht. Prijs geheim.

 

Provinciale Groninger Courant 31 juli 1896114

Delfzijl, 29 juli. Het Duitse barkschip GUSTAV FRIEDRICH FOCKING, groot 524 ton, gebouwd te Dantzig (opm: Gdansk) in 1866, is aangekocht door kapitein P. Arkema te Farmsum, en thans genaamd JAN SIEVERT.

 

Provinciale Groninger Courant 26 augustus 1897114

Bremen, 23 augustus. Volgens te Reval (opm: Tallinn) ontvangen bericht is het Nederlandse schip SAN FRANCISCO, kapt. P. Arkema, in ballast, bij Ekholm gestrand en wrak geworden.

 

Povinciale Groninger Courant 31 augustus 1897114

Delfzijl, 28 augustus. Het te Ekholm gestrande Nederlandse schip SAN FRANCISCO is gisteren (opm: 27 augustus) onbemand, zwaar lek en mastloos te Helsingfors (opm: Helsinki) binnengesleept. De bemanning is gered en te Reval (opm: Tallinn) geland.

 

Provinciale Groninger Courant 07 oktober 1899114

Londen, 6 oktober. Het Nederlandse barkschip JAN SIEVERT, kapt. Arkema, van Hernösand naar Delfzijl, dat op 28 september lek en met overgeworpen lading te Cuxhaven werd binnengesleept, is heden van daar gesleept naar Delfzijl vertrokken.

 

Provinciale Groninger Courant 03 september 1901114

Delfzijl, 31 augustus De Nederlandse schepen NIJENSTEIN, kapt. H. Velthuis, IDA, kapt. H. Leeuw, JAN SIEVERT, kapt. P. Arkema, en CHARLOTTE EN ANNA, kapt. N. Arkema, zijn reeds alle vier afgetuigd en hier opgelegd, daar geen lonende vrachten meer te krijgen waren, vermoedelijk zullen meerdere schepen spoedig volgen.

 

Provinciale Groninger Courant 17 april 1903114

Delfzijl, 15 april. De Nederlandse bark JAN SIEVERT, kapt. P. Arkema, zaterdag (opm: 11 april) van hier naar Grangemouth vertrokken, ankerde wegen het zware weer in het Ranselgat doch verloor anker en ketting. Het schip is thans hier ter rede teruggekomen om zich van een nieuw anker en ketting te voorzien.

 

Provinciale Groninger Courant 26 augustus 1903114

Delfzijl, 24 augustus. De Nederlandse bark JAN SIEVERT, kapt. Arkema, 30 juli van Hernösand hier aangekomen en sedert gelost, wordt wegens de lage vrachten afgetuigd en in winterlaag gelegd in het Eemskanaal, langszijde van de bark CHARLOTTE & ANNA, die reeds sedert vorig jaar december aldaar ligt.

 

EemsBode 29 augustus 1903114

Delfzijl (geen datum). Het barkschip JAN SIEVERT, kapt. Arkema, is op 30 juli binnengekomen van Hernösand en daarna gelost. Het zal worden afgetuigd en in de winterlaag worden opgelegd in het Dok – Eemskanaal, wegens de lage vrachtprijzen.

 

EemsBode 03 februari 1904114

Advertentie. Openbare verkoop op 17 februari 1904 van het barkschip JAN SIEVERT, een eiken schip, gebouwd in 1866 te Danzig. Eigenaar is kapt. Arkema. Meet 461,85 netto reg. ton. Het vaartuig ligt in het Dok te Farmsum.

 

Provinciale Groninger Courant 22 februari 1904114

Delfzijl, 18 februari. Gisteravond werd alhier in publieke veiling aangeboden de Nederlandse bark JAN SIEVERT, kapitein, tevens eigenaar, P. Arkema. Het hoogste bod was NLG 2650, doch daarvoor is het schip niet gegund.

 

Provinciale Groninger Courant 27 februari 1904114

Delfzijl, 26 februari. Het alhier thuisbehorend barkschip JAN SIEVERT, toebehorende aan de heer P. Arkema, is onderhands verkocht aan de firma Schulte & Bruns, scheepsreders en makelaars te Emden; prijs geheim. (opm: DS meldt een prijs van NLG 3200)

 

 

Datum vanaf: 1877
Kapitein: Arkema, Pieter
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: CORNELIA WILHELMINA in het Engelse Kanaal. Aquarel gemaakt in 1855
Collectie: Nederlands Scheepvaart Museum - Amsterdam
Vervaardiger: Teupken Jr., Dirk Antoon (1828-1859)
Onderwerp: Zeeopname
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Nationaal Archief Den Haag Archiefnummer VLAA.3.03.70.37133.82

foto 0212 - 0214

Cedule

Naam schip FORTUNA ( ex- Cornelia Wilhelmina)

plaats en datum acte eigendomsbewijs: Vlaardingen, 10 augustus 1861

type schip schoener

bouwwerf

eigenaar Arie den Breems, koopman reder te Vlaardingen
van de fa. Van Harwegen & Den Breems

zal worden gevoerd door: Pieter Feensen Teensma, schipper

grootte 73 lasten

tuigage/aantal dekken 2 masten, 1 dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Schiedam, 12 augustus 1861,

nummer van registratie deel 20, folio 73, recto vak 2

notaris Mr. Maarten van Rossen Hoogendijk, plaatsvervangend kantonrechter te Vlaardingen

prijs

bijzonderheden: koopbrief, reg. Schiedam, 8 augustus 1861.deel 28, folio 38, verso vak 5
thans liggende te Amsterdam

researcher/datum research: FM /2/02/2016



(ML Zeebrief 14 augustus 1861)

Naam FORTUNA
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1861
Toegang 3.03.70
Inventaris