Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
- van der Laan was met vlagnummer R297 in de periode 1851 t/m 1862 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1862 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat “het Bestuur zich verpligt heeft gezien, artikel 37 van het Reglement toe te passen … “ op L. van der Laan. (Dit artikel voorziet in royement bij het niet voldoen aan de financiële verplichtingen)058.
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van het College staat kapitein L. van der Laan met vlagnummer R297 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1851 van de kof “Hermanus” 58 last varend voor P. van Rossem te Rotterdam
* 1855, 1858 van de brik “Tweelingen” 100 last varend voor J. van Vliet te Schiedam
* 1859, 1862 geen vermelding van schip en reeder
“BURGER
Het schoenerschip Burger werd in 1840 gebouwd, maar niet op een Zierikzeese werf. Het was 102 ton groot en werd, vermoedelijk sinds 1854, uitgereed door de firma Bal en Comp. te Zierikzee. Deze kleine schoener voer vrijwel uitsluitend naar New Castle en enkele malen naar Danzig en Lissabon. De bemanning bestond, behalve uit de kapitein, uit vier of vijf koppen: een stuurman, twee matrozen en een kok.
De eerste Zierikzeese kapitein op de Burger was Pieter Jurjanus Bartels (1805-1892), gehuwd met Geertruida Plaating (1803-1874). Hij voerde het commando van 1854-1867. In 1868 werd Bartels opgevolgd door L.van der Laan. …”074.
Bouma025 vermeldt L.van der Laan als gezagvoerder gedurende:
* 1851 t/m 1852 van de kof “Hermanus” ex Geziena, gebouwd in 1839 te Sappemeer, 76 ton o.m., varend voor P.van Rossem & Zn te Rotterdam;
* 1853 t/m 1854 van de 2/msch “Arend”, gebouwd in 1853 te Vlaardingen, 171 ton o.m., varend voor P.van Rossem te Rotterdam;
* 1855 t/m 1859 van de schbrik “Tweelingen”, ex Conjuctor, ex Johannes, gebouwd in 1832 te Pruisen, 207 ton o.m., varend voor J. van Vliet te Schiedam;
* 1870 t/m 1872 van de galjoot “Burger” ex Jane, gebouwd in 1840 te Sunderland, 102 ton o.m., varend vor Bal & Co te Zierikzee;
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.J.Buiten als gezagvoerder gedurende:
- 1839 t/m 1848 van de kof “Hendrina”, gebouwd in 1838 te Veendam, 70 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam. Het schip is, op weg van Newcastle naar Petersburg, bij Elseneur gestrand en wrak geraakt. De bemanning werd gered.
Lloyd’s vermeldt “06 Jul. 1848 HENDERINA wrecked”087
- 1850 t/m 1852 van de schoener kof “Hendrina”, gebouwd in 1849 te Wildervank, 109 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam. Het schip is in maart 1852 gestrand bij de Runnelstone, werd afgebracht en verkocht.
Bouma025 vermeldt J.J.Buiten als gezagvoerder gedurende:
- 1855 t/m 1856 van de 2-mastschoener “Arend”, gebouwd in 1853 te Vlaardingen, 171 ton o.m., varend voor P.van Rossem te Rotterdam;
- 1857 van de 2-mastschoener “Sperwer”, gebouwd in 1856 te Vlaardingen, 127 ton o.m., varend voor P. van Rossem & Zn te Rotterdam.
Monsterrol uit het Gemeentearchief van Delfzijl
Monsterrol 1853-32, 24 september 1853, schoener “Orion”, kapitein Jacob Jans Buiten, geen leeftijd vermeld uit Veendam. Voorts 4 matrozen.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.B.Goossens was met vlagnummer R318 in de periode 1851 t/m 1869 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein J.B.Goossens met vlagnummer R318 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1851 van de kof “Cornelia“ 50 last varend voor D.A.Schuurman te Rotterdam
* 1855 van de sch.brik “Axim” 70 last varend voor H. van Ryckevorsel te Rotterdam
* 1858, 1859,
1862 van de sch. “Arend” 65 last varend voor Gebr. van Rossem & Zoon te Rotterdam
* 1863, 1864 van de sch. “Concordia” 90 last varend als kapitein/eigenaar vanuit Rotterdam
* 1865 t/m 1867 van de sch. “Concordia” 76 last varend voor K.Bakker te Sappemeer
Bouma025 vermeldt J.Goossens Bz als gezagvoerder gedurende:
* 1853 t/m 1855 van de kof “Cornelia”, gebouwd in 1846 te Hoogezand, 71 ton o.m., varend voor G.Schuurman & Zn te Rotterdam;
* 1855 t/m 1856 van de sch.brik “Axim”, gebouwd in 1849 te Bolnes, 131 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam. Het schip is gaande van Guinea naar Rotterdam bij Kaap St.Paul verongelukt;
* 1857 t/m 1863 van de 2/msch “Arend”, gebouwd in 1853 te Vlaardingen, 171 ton o.m., varend voor P.van Rossem te Rotterdam. Het schip is in 1863 gezonken.
Heijboer in een mail dd april 2006 meldt:
09 februari 1863 door bemanning verlaten in positie 36o80’NB/64o30’OL op weg van New York naar Rotterdam met stukgoed. Was 03 januari 1863 vertrokken en werd op 03 februari in een orkaan ontmast. Één opvarende overboord geslagen en de overige bemanningsleden door de “Alma opgepikt en op 21 februari te New York aan land gezet.
* 1864 van de 2/msch “Concordia”, gebouwd in 1863 te Sappemeer, 144 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Rotterdam;
* 1865 t/m 1868 van hetzelfde schip maar nu varend voor K.J.Bakker te Sappemeer. Het schip is in 1868 in Buenos Ayres uitgebrand;
* 1870 op het 3/m schip (voorheen houten schroefstoomschip) “Amstel”, gebouwd in 1855 in Frankrijk, 194 ton o.m., varend voor D.Lovius te Amsterdam;
* 1871 op hetzelfde schip maar nu voor H.Meekhof Jr te Amsterdam;
Overige bijzonderheden
Geen
|