Inloggen
A.H. VAN TIENHOVEN SR. - ID 9184


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1878-01-08 / 1890-00-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1878
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Rig: frigate
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Franz Harms von Lindern, Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Launch Date: 1877-00-00
Delivery Date: 1878-01-00
Technical Data

Net Tonnage: 1333.00 *** Onbekend ***
 
Length 1: 59.20 Meters Registered
Beam: 11.20 Meters Registered
Depth: 7.64 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1878
Datum agenda: 1878-01-08
Register nr: 0
Scheepsnaam: A.H. VAN TIENHOVEN SR.
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Jacobs, Garmer
Plaats: Rotterdam
Opmerkingen: nieuwe
1878-01-09, gunstige beschikking uitreiking zb89-1878-01-07

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1878-01-00 A.H. VAN TIENHOVEN SR.
Manager: Frans Harms von Lindern, Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Frans Harms von Lindern, Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Alblasserdam / Netherlands
Callsign: PTRC

Date/Name Ship 1885-00-00 A.H. VAN TIENHOVEN SR.
Manager: Firma Von Lindern & Van Vessem, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Von Lindern & Van Vessem, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PTRC

Date/Name Ship 1888-00-00 ALICE
Manager: Firma Von Lindern & Van Vessem, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Von Lindern & Van Vessem, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NCKL

Date/Name Ship 1890-00-00 ELLIDA
Manager: Chr. Hansen Løining & Chr. Ramsland, Egersund, Norway
Eigenaar: Chr. Hansen Løining & Chr. Ramsland, Egersund, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Egersund / Norway
Callsign: WTBR

Date/Name Ship 1895-00-00 ELLIDA
Manager: Ths.S. Falck, Stavanger, Norway
Eigenaar: Ths.S. Falck, Stavanger, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Stavanger / Norway
Callsign: WTBR

Date/Name Ship 1900-00-00 ELLIDA
Manager: Italy
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Italy

Date/Name Ship 190?-00-00 ELLIDA
Manager: Uruguay
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Onbekend

Ship Events Data

1878-02-19: AH 230278
Falmouth, 19 februari. Het Nederlandse schip A.H. VAN TIENHOVEN SR., kapt. Jacobs, van Rotterdam naar Batavia met stukgoed, is alhier met assistentie van de loodskotter en sleepboot binnengelopen, met verlies van de fokkemast en de ezelshoofden van de grote en bezaansmast. Het schip is lek en de pompen zijn gebroken. De schade werd veroorzaakt door zwaar stormweder de 8e februari, op 43°31 N.Br., 19°43 W.L.
Amsterdam, 23 februari. Volgens telegram van kapitein Jacobs, van het Nederlandse schip A.H. VAN TIENHOVEN SR.,waren de puttingijzers en langzalings gebroken en was het schip totaal masteloos. Het zal ter reparatie naar Vlissingen worden gesleept.
1900-12-06: Het Italiaanse fregat ELLIDA is, op reis met een lading hout van Pensacola naar Lissabon, op 6 december 1900 lek te Havana (Cuba) binnengelopen.
1902-00-00: De geschiedenis van de ELLIDA is tussen 1900 en 1904 nog onbekend. Op 3 juli 1902 werd ze, als bark onder de vlag van Uruguay, door de Amerikaanse gezondheidsautoriteiten te Santa Rosa (Fla.) onderzocht. Ze kwam toen van Jucaro (Isla de la Juventud, Cuba)
Bij het vergaan wordt ze in Lloyds Quarterly Returns omschreven als barge (lichter)
1904-06-13: Final Fate:
Geladen met steenkolen is de lichter ELLIDA op 13 juni 1904 op 10 mijl van Fenwick Island gezonken en verloren gegaan.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

G.Jacobs was met vlagnummer R39 in de periode 1877 t/m 1881 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dat betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1881 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar als vlaglid heeft bedankt058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein G.Jacobs met vlagnummer R39 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1877, 1878 van het fregat “A.H. van Tienhoven Sr”     1333 ton n.m.       F.H. von Lindern te Alblasserdam

*    1880                geen vermelding van schip en boekhouder

 

G.Jacobs was in 1877 de eerste kapitein van het clipper-fregat "A.H.van Tienhoven Sr", waarvan in 1876 de kiel was gelegd op de werf van F.H.von Lindern voor eigen rederij026(39/284).

 

Bouma025 vermeldt G.Jacobs als gezagvoerder gedurende:

*    1868 t/m 1872 van de bark “Alblasserdam”, gebouwd in 1855 te Alblasserdam, 738 ton o.m., varend voor F.H.von Lindern te Alblsserdam. Het schip werd in 1872 verkocht naar Noorwegen;

*    1874 t/m 1876 van het 3/mschip “Nieuwe Waterweg II”, gebouwd in 1867 te Alblasserdam, 1432 ton o.m., varend voor F.H. von Lindern te Alblasserdam;

*    1878 t/m 1880 van het fregat “A.H. van Tienhoven Sr”, gebouwd in 1877 te Alblasserdam, 1521 ton o.m., varend voor F.H.von Lindern te Alblasserdam;

*    1885 op het ijzeren fregat met hulpstoom “Utrecht”, gebouwd in 1868 te Bolnes (op de werf van de Gebr. Pot), 2009 ton o.m.-80 pk, varend voor Voorhoeve & Jelier te Rotterdam. In 1870 was de machine uitgenomen.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1878
Kapitein: Jacobs, G.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

J.Krijgsman was van 1879-1882 kapitein van de houten bark “Bastiaan Pot”, gebouwd in 1863 bij de Gebr. B.Pot te Elshout, 728 ton, varend voor reder P.van der Hoog te Krimpen aan de IJssel. Het schip werd in 1883 verkocht voor de houtvaart aan N.Brantjes te Purmerend en herdoopt in “Judith”.052

J.Krijgsman was van 1891-1894 kapitein van de stalen bark “Van Galen”, gebouwd in 1891 door J.F.Meursing te Amsterdam, 1328 ton, varend voor de rederij Nederlandsche Scheepvaart Maatschappij te Amsterdam052.

 

Bouma025 vermeldt J.Krijgsman als gezagvoerder gedurende:

*    in 1880 op bark “Bastiaan Pot”, gebouwd in 1863 te Elshout, 746 ton o.m., varend voor P.van der Hoog te Krimpen aan de Lek. Het schip werd in 1881 verkocht aan N.Brantjes te Purmerend en herdoopt tot “Judith”;

*    1881 t/m 1884 van het fregat “A.H. van Tienhoven Sr”, gebouwd in 1877 te Alblasserdam, 1521 ton n.m., varend voor F.H.von Lindern te Alblasserdam;

*    1885 t/m 1887 op hetzelfde schip maar nu voor von Lindern & van Vessem te Rotterdam. Hert schip werd in 1888 herdoopt in “Alice”;

*    1888 van het 3/m schip “Alice” ex A.H.van Tienhoven Sr”, gebouwd in 1877 te Alblasserdam, 1333 ton o.m., varend voor von Lindern & van Vessem te Rotterdam;

*    1889 t/m 1890 op hetzelfde schip maar nu varend voor C.M.van Vessem te Rotterdam. Het schip werd in 1890 verkocht naar Noorwegen en herdoopt in “” Ellida”;

*    1892-1896 op de stalen bark “Van Galen”, gebouwd in 1891 te Amsterdam, 2100 ton o.m., varend voor de Nederlandsche Scheepvaart Maatschappij Zurmühlen & van Vessem te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

In het tijdschrift “De Zee” jaargang 2, p.185-191, 1880 staat een arbitrale uitspraak dd 04 juni 1879 betreffende een hulploon dat het schip “Bastiaan Pot” zou zijn verschuldigd aan het Engelse schip “Magnificent”.

De “Bastiaan Pot” onder bevel van kapitein H.J.Muller, was “na te Batavia, Bantam en Tjilatjap door de Factorij der Nederlandsche Handelsmaatschappij beladen te zijn met 4900 bossen rotting, 1404 schuitjes tin, 3 pakken rameh, 19 kisten indigo, 354 stuks huiden, 15463 balen koffie, op 4 Februari 1879 uit Tjilatjap … vertrokken met bestemming naar Nederland; “

In het volgende etmaal en op 7 februari begon bijkans de gehele equipage ziek te worden. Op 11 februari overleed de gezagvoerder en nam de 1e stuurman J.Krijgsman het gezag over. Dat gezag werd later te Batavia formeel bekrachtigd. Door deze ziekte onder de bemanningsleden werd het moeilijk zo niet onmogelijk om het schip te navigeren, vooral toen ook de tijdelijke gezagvoerder Krijgsman ernstig ziek werd. Het schip dreef rond en zo rond 23 februari werd en meekoersend Engelse schip, de “Magnificent” om hulpt gevraagd. Deze zette een equipage van 6 man over, die het schip naar Batavia bracht.

Tijdens deze hulp werd geen afspraak gemaakt over de hoogte van het hulploon. De Engelsman eiste in Batavia f 200.000,- en Krijgsman bood f 4.000, -. Het geschil werd onderworpen aan een arbitrale uitspraak, die zich o.a. boog over de juridische aspecten en tenslotte besliste dat het hulploon kon worden bepaald op f 33.000,-

 

In hetzelfde tijdschrift jg 2, 1880 staat op de p.201-206 een “Rapport omtrent de medische inspectie ter reede van Batavia van het Nederlandsche schip “Bastiaan Pot” op 27 Juni 1879.”

Allereerst werd de reis tot aan het uitbreken van de ziekte beschreven. “Van af het vertrek uit Nederland tot nu toe had het scheepsvolk de beste gezondheid genoten en waren geen ernstige ziektegevallen aan boord voorgekomen. Reeds de 2e dag na het vertrek van Tjilatjap werden 5 man der equipage, waaronder de kapitein, aangetast door eene ziekte, waarvan hoofdpijn, duizelingen en een sterk gevoel van zwakte de eerste verschijnselen waren , en waarbij zich in het verdere verloop koorts voegde.” Een aantal bemanningsleden, waaronder de kapitein, overleden. Later, op weg naar Nederland, kwamen dezelfde verschijnselen terug en het schip werd teruggeleid naar Batavia.

De medische commissie onderzocht het schip en de verschillende ruimen. Er werd een muffe geur en broei annex schimmelvorming in de koffielading geconstateerd De provisie en de watervoorraad werd in orde bevonden. De commisie achtte de broei en schimmelvorming de oorzaak van de ziekte- en sterfgevallen. Een geopperde malariainfectie kwam de commissie als onwaarschijnlijk voor.

De commissie adviseerde het lossen van de koffielading en ontsmetting met chloor.

Het rapport verscheen ook in het Geneeskundig Tijdschrift van Nederlands-Indië.

 

Een verslag, gebaseerd op de artikelen in het tijdschrift “De Zee” verscheen ook in “Cornelis Douwes” ( Orgaan van de Vereniging van Oud-leerlingen der Zeevaartschool Terschelling) , nummer 6 , juni 1863.

 

De bark “Van Galen” onder kapitein J.Krijsman vertrok op 21 september uit Port Pirie, was op 10 oktober te Spit in Nieuw Zeeland en voer op 12 februari  af naar Londen. Amsterdam werd op 08 mei bereikt. Kaap Hoorn werd gerond van west naar oost.

Hetzelfde schip en kapitein vertrokken op 14 maart 1894 van Lyttelton en waren na 92 dagen op 14 juni te Londen en op 03 juli te Amsterdam. Hazelhoff Roelfsema concludeert een Kaap Hoornronding van west naar oost. 121

 

 

Datum vanaf: 1881
Kapitein: Krijgsman, J.

Afbeeldingen


Omschrijving: A.H. VAN TIENHOVEN Sr, voor de werf van 'von Lindern'. Op de werf staat inmiddels een nieuw schip op stapel.
Collectie: Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Werf

Omschrijving: Nog een foto van het schip als ELLIDA
Collectie: Lous, C.
Vervaardiger: Onbekend

Omschrijving: Het schip als ELLIDA onder Noorse vlag
Collectie: Lous, C.
Vervaardiger: Onbekend
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk