Inloggen
BENGKALIS - ID 889


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1915
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Shade deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepsbouwwerf Gebroeders Pot, Bolnes, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 699
Launch Date: 1915-08-09
Delivery Date: 1915-12-29
Technical Data

Engine Manufacturer: Nederlandsche Fabriek van Werktuigen & Spoorwegmaterieel N.V, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 750
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Werkspoor - Diesel (15 3/4 - 27 1/2)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1053.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 578.00 Net tonnage
Deadweight: 1190.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 56000 Cubic Feet
Bale: 45000 Cubic Feet
 
Length 1: 70.10 Meters Registered
Beam: 11.64 Meters Registered
Depth: 3.72 Meters Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 0 0 464
Configuration Changes

Datum 00-00-19??
Type: Remeasurement
Omschrijving: TDW 1240

Datum 00-00-1933
Type: Passenger accommodation changed
Omschrijving: Dekpass. 575, 1937 12 salon, 575 dek

Ship History Data

Date/Name Ship 1915-12-29 BENGKALIS
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: TBVL
Additional info: TBJL, 1934 PKOQ

Ship Events Data

1942-03-02: Final Fate:
Ter voorkoming van in beslagname door de Japanners is de ‘BENGKALIS’ op 2 maart 1942 door de eigen bemanning op de rede van Soerabaja tot zinken gebracht.


Afbeeldingen


Omschrijving: BENGKALIS in Palembang
Collectie: Lous, C.
Vervaardiger: Onbekend **

Omschrijving: De BENGKALIS
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: De BENGKALIS
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Kade

Omschrijving: BENGKALIS
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Onbekend

Omschrijving: De BENGKALIS in 1939
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Havenopname
Algemene informatie

RN 100815
Rotterdam, 9 augustus. Van de werf van de firma Gebr. Pot, scheepsbouwmeesters te Bolnes, is met goed gevolg te water gelaten het stalen motorschip BENGKALIS, gebouwd voor rekening van de Koninklijke Paketvaart Mij. te Amsterdam. Het schip heeft de volgende afmetingen: Lengte tussen de loodlijnen 230’, grootste breedte 38', holte in de zij tot hoofddek 13', hoogte tot aan het tent dek 20’-3”. Het draagvermogen is 900 ton op 9' diepgang. Het is ingericht voor het vervoer van passagiers en goederen voor de kustvaart in Nederlands-Indië en is verder gebouwd onder toezicht van het Ingenieursbureau voor Scheepsbouw van de heer M.A. Cornelissen te Amsterdam en Bureau Veritas. De voorstuwing zal geschieden door een Dieselmotor installatie van 650 ipk., geleverd door Werkspoor te Amsterdam. 

RN 311215
Amsterdam, 29 december. Heden had de proefvaart plaats met de motorboot BENGKALIS, van de Koninklijke Paketvaart Mij. alhier. Aan boord waren o.a. de directie van bovengenoemde Maatschappij en van het Ingenieursbureau voor Scheepsbouw M.A. Cornelissen alhier, de experts van Bureau Veritas en enige genodigden. De BENGKALIS verliet de Lloydkade te Rotterdam, om 10.15 uur, arriveerde om 11.45 uur aan de Hoek van Holland en lag om 15.30 uur weer aan de Lloydkade gemeerd. Na een inspectie door het gehele schip en de beproeving van de verschillende werktuigen gedaan te hebben, gaf de directeur van de Kon. Paketvaart Mij. de heer J.A. Hummel order de maatschappijvlag te hijsen en nam onder betuiging van zijn grote tevredenheid het schip van de bouwmeesters over. De BENGKALIS is gebouwd door de firma Gebroeders Pot te Bolnes en heeft de volgende afmetingen: 230' x 38' x 13’. Het draagvermogen tot het zomermerk is 1.242 ton; de bruto inhoud is 1.053 en de netto inhoud 578 ton. Het is ingericht tot het vervoer van passagiers en goederen in Nederlands Indië. De voortstuwing geschiedt door een Dieselmotor van 650 ipk, geleverd door Werkspoor alhier. Het schip is geheel elektrisch verlicht, waarvan de levering is geschied door de firma Rietschoten & Houwens te Rotterdam.