Inloggen
BEEMSTERDYK - ID 873


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1922
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Nat. Official Number: 14395 ROTT 1922
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Shelterdeck closed
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: Maatschappij voor Scheeps- en Werktuigbouw Fijenoord N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 290
Launch Date: 1922-01-25
Delivery Date: 1922-06-15
Technical Data

Engine Manufacturer: Harland & Wolff Ltd, Belfast, Great Britain
Motor Type: Steam, Turbine
Power: 3000
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brown - Curtis Stoomturbine Installatie
Speed in knots: 12.5
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 6869.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 4241.00 Net tonnage
Deadweight: 9852.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 527000 Cubic Feet
Bale: 478000 Cubic Feet
 
Length 1: 126.93 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 121.92 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 16.55 Meters Registered
Depth: 11.89 Meters Registered
Draught: 9.18 Meters Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
3 0 0 0 0 3
Configuration Changes

Datum 00-00-1934
Type: Passenger accommodation changed
Omschrijving: Pass. 7

Ship History Data

Date/Name Ship 1922-06-15 BEEMSTERDYK
Manager: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NGTC
Additional info: 1934 PCZP

Ship Events Data

1927-01-25: Liggende te Rotterdam van een nieuw brandmerk voorzien: 480 Z ROTT 1926
1941-01-26: Final Fate:
Op reis in ballast van Greenock naar Cardiff liep de ‘BEEMSTERDYK’ op 26 januari 1941 in het kanaal van Bristol, op 2 mijl West-Noord-West van de Smalls, op een geallieerde mijn. Het schip bleef zwaar beschadigd drijven en de bemanning, die aanvankelijk van boord was gegaan, ging weer aan boord. Het schip, dat niet meer op eigen kracht kon varen, werd voor anker gelegd en men wachtte op sleepboothulp. De volgende dag, op 27 januari 1941 zonk het schip echter plotseling en ging verloren waarbij 39 opvarenden het leven lieten; slechts 3 personen overleefden de ramp.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Reinier werd geboren op 10 aug. 1877 te Amsterdam als z.v. Wilhelm Christiaan Braun (kantoorbediende) en Anthonia de Morie.

R.W. (29) (stuurman) trouwde op 16 jan. 1907 te Amsterdam met Sophia Hermina Hooge (26) (08.03.1880) (onderwijzeres) – geb. Nieuwer-Amstel – d.v. Johannes Philibertus Hooge (diamantslijper) en Sophia Hermina Gerstel. – Zij overleed op 27.07.1955 te Wassenaar.

R.W. overleed op  08 mei 1946 te Wassenaar (geen rouwadvertentie gevonden ???)

 

Reinier Wilhelm trad op 18 okt. 1894 in dienst van de Holland Amerika Lijn als stuurmansleerling met de gage van 10 gulden per maand. Na een jaar vaartijd op de AMSTERDAM (II) behaalde hij op 19 febr. 1896 het diploma derde stuurman grote stoomvaart. Op 12 april 1901 het examen tweede stuurman en vervolgens in juli 1904 het diploma eerste stuurman grote stoomvaart. Na het doorlopen van de rangen op de diverse schepen van de Maatschappij werd hij in maart 1911 gezagvoerder op de GORREDIJK. In 1905 en in 1907 kreeg hij een opleiding bij De Koninklijke Marine en werd aangesteld als reserve officier in de rang van luitenant 2e klasse tot 1 september 1922, toen hij eervol ontslag kreeg als reserve officier van de Kon. Marine.

 

Kinderen

Wilhelm Jozef – geb. 11.07.1913

 

De schepen van de kapitein

 

*   03/1911 – 06/1911 – van het s.s. GORREDIJK  - geb. in 1

*   06/1911 – 08/1912 – van het s.s. ZAANDIJK – geb. in 1  

*   03/1914 – 08/1914 – van het s.s. GORREDIJK  - geb. in 1

*   10/1914 – 07/1916  – van het s.s. AMSTELDIJK - geb. in 1

*   01/1919 – 09/1919  – van het s.s. EEMDIJK - geb. in 1

*   09/1919 – 01/1921  – van het s.s. VEENDIJK - geb. in 1

*   01/1921 – 01/1922  – van het s.s. STADSDIJK - geb. in 1

*   02/1922 – 08/1922  – van het s.s. DINTELDIJK - geb. in 1

*   08/1922 – 06/1924  – van het s.s. MAASDAM - geb. in 1

*   06/1924 – 08/1925  – van het s.s. EDAM - geb. in 1

*   09/1925 – 11/1925  – van het s.s. RIJNDAM - geb. in 1

*   11/1925 – 01/1926  – van het s.s. BURGERDIJK - geb. in 1

*   01/1926 – 07/1926  – van het s.s. EDAM - geb. in 1

*   07/1926 – 07/1926  – van het s.s. BEEMSTERDIJK - geb. in 1

*   07/1926 – 01/1929  – van het s.s. MAASDAM - geb. in 1

*   01/1929 – 071931  – van het s.s. VEENDAM - geb. in 1

Ging op 1 januari 1932 met pensioen.

 

Overige bijzonderheden

AH 020932

Meteorologische waarnemingen. Onderscheidingen toegekend.

Als bewijs van waardering voor het bijhouden en inzenden van meteorologische journalen ten dienste van het Koninklijk Meteorologisch Instituut zijn bij K. B. van 16 Juli 1932 de volgende onderscheidingen toegekend:

De gouden medaille aan de gezagvoerders N. Huisman van de Stoomvaart Mij. Rotterdamsche Lloyd; R. W. Braun van de Stoomvaart Mij. „Holland-Amerika Lijn"; G. J. Veldkamp van de Stoomvaart Mij. „Koninklijke Hollandsche Lloyd"; 

de zilveren medaille aan de gezagvoerders: J. Riedel en J. B. Broekman van de Stoomvaart Maatschappij „Nederland"; E. Vernes en A. L. Oudenhoven, van de Stoomvaart Maatschappij „Rotterdamsche Lloyd"; P. Lagaay, van de Stoomvaart Maatschappij „Holland-Amerika Lijn"; N. S. Hartog, van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij; A. A. Noordraven, van de Stoomvaart Maatschappij „Koninklijke Hollandsche Lloyd"; J. J. Duit, van de Stoomvaart Maatschappij „Java China Japan Lijn"; A. van der Wal, van de „Koninklijke Paketvaart Maatschappij"; M. Toonder, van de „Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart Maatschappij; F. Swart en J. H. H. Gunster Mohr, van de „Vereenigde Nederlandsche Scheepvaart Maatschappij".

Voor een uitgebreid verslag van de levensloop van deze gezagvoerder, zie:

https://www.captainalbert.com/captains-from-the-past/braun-reinier-wilhelm/

 

 

Datum vanaf: 1926
Kapitein: BRAUN, REINIER WILHELM

 

Kapitein Reifferth en zijn vrouw kort na hun huwelijk.

Familiegegevens en opleiding

Josef werd geboren op 20 okt. 1888 in Hildesheim (Dld) als z.v. Anna Rosette Martha Reifferth. Vader onbekend.

Josef werd genaturaliseerd bij de Wet van 10 juni 1919 (StaatsBlad No. 332)

Josef (25) trouwde op 29 okt. 1913 met Trijntje Maria Oudenbroek (24) – geb. 28.12.1888 te Zierikzee – d.v. Pieter Oudenbroek en Bastiana Johanna van Dijk. Zij overleed op 30.12.1981.

M.A.J. overleed op 21 apr. 1957 te Rotterdam (68). Hij woonde toen: Mathenesserlaan 427b te Rotterdam. (Bron: De Telegraaf – Familieberichten 26.04.1957) 

Beiden zijn begraven op de Alg. Begraafplaats aan de Kerkhofweg van Hoek van Holland.

 

Josef Reifferth ging eerst naar zee als matroos. Op 18 juli 1907 behaalde hij het diploma derde stuurman GHV. Op 26 maart 1913 het diploma tweede stuurman en op 26 september 1913 die van eerste stuurman. Tevens behaalde hij in 1913 het certificaat voor assistent radio officier.

 

Kinderen

Max Adelbert Josef – geb. 24.09.1914 te R’dam.

Truus Maria              - geb. 03.08.1917 te R’dam.

 

De schepen van de kapitein

 

*          07/1926 – 08/1926 van het s.s. WESTERDYK – geb. in 1913

*          08/1926 – 12/1926 van het s.s. BLIJDENDYK – geb. in 1921

*          12/1926 – 04/1927 van het s.s. BOSCHDYK – geb. in 1922

*          06/1927 – 08/1927 van het s.s. BILDERDYK – geb. in 1922

*          11/1927 – 04/1928 van het s.s. BEEMSTERDYK – geb. in 1922

*          04/1928 – 09/1928 van het s.s. BLOMMERSDYK – geb. in 1922

*          09/1928 – 02/1929 van het s.s. BLIJDENDYK – geb. in 1921  

*          02/1929 – 02/1929 van het s.s. RYNDAM – geb. in 1901 

*          06/1929 – 07/1929 van het s.s. MEERKERK – geb. in 1916 

*          09/1929 – 10/1929 van het s.s. NIEUW AMSTERDAM – geb. in 1906

*          10/1929 – 07/1930 van het s.s. BOSCHDYK – geb. in 1922 

*          07/1930 – 07/1930 van het s.s. NIEUW AMSTERDAM – geb. in 1906

 

Overige bijzonderheden

 

Zie verslag R.v.d.S. 1916 – Nr. 74 – s.s. NOORDAM aanvaring op rede van Duins op 03.03.1916.

 

 

RN 100316

Dover, 6 maart. Het uitgaande Nederlandse stoomschip NOORDAM kwam te middernacht 3 februari onklaar van het in de Gulls ten anker liggende met kolen geladen Engelse stoomschip SWIFTSURE, waarvan de voorsteven naar bakboord werd omgebogen, platen gescheurd werden en de voorpiek vol water liep. Het stoomschip stoomde op naar Dover en wordt lens gepompt. Omtrent eventuele schade aan de NOORDAM, die de reis vervolgde, is niets bekend. (Hierbij was M.A.J. Reifferth tweede stuurman op de NOORDAM).

Zie ook voor uitgebreidere informatie over deze kapitein:

https://www.captainalbert.com/captains-from-the-past/reifferth-max-adelbert-joseph-josef/

 

Datum vanaf: 1927
Kapitein: REIFFERTH, MAX ADELBERT JOSEF

Externe informatie - Overig
Type onbekend:
Vereniging 'De Lijn' - Holland-Amerika Lijn: BEEMSTERDYK (1922-1941)
Afbeeldingen


Omschrijving: De BEEMSTEDYK
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: De BEEMSTERDYK
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: De BEEMSTERDYK met VNS schoorsteen
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Onbekend **
Onderwerp: Havenopname
Algemene informatie