Inloggen
BAWAKARA ENG - ID 861


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1944
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Standaard scheepstype: Australian Army Motor Store Lighter (MSL)
Type Dek: Flush deck
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Johnstons Tyne Foundry Pty. Ltd, Melbourne (Vic.), Australia
Launch Date: 1944-00-00
Delivery Date: 1944-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Fairbanks & Morse & Co. Inc., Beloit (Wis.), U.S.A.
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 240
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Twee 2 cil. dieselmotoren (220x270)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 2
 
Gross Tonnage: 176.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 86.00 Net tonnage
Deadweight: 200.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 36.58 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 35.13 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.32 Meters ***Unknown***
Depth: 2.74 Meters ***Unknown***
Draught: 2.13 Meters ***Unknown***
Ship History Data

Date/Name Ship 1944-00-00 AV-???
Manager: Australian Army, Melbourne (Vic.), Australia
Eigenaar: Australian Army, Melbourne (Vic.), Australia
Shareholder:
Homeport / Flag: Melbourne (Vic.) / Australia

Date/Name Ship 1946-01-00 M-10
Manager: Gouvernement van Nederlandsch-Indië, Djakarta, Netherlands East Indies
Eigenaar: Gouvernement van Nederlandsch-Indië, Djakarta, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Djakarta / Netherlands East Indies

Date/Name Ship 1948-03-01 BAWAKARA ENG
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Djakarta, Netherlands East Indies
Eigenaar: Gouvernement van Nederlandsch-Indië, Djakarta, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Djakarta / Netherlands East Indies
Callsign: PKEI

Date/Name Ship 1948-08-00 BAWAKARA ENG
Manager: N.V. Noord-Celebes en Molukken Kustvaart Maatschappij (Nocemo), Menado, Netherlands East Indies
Eigenaar: Gouvernement van Nederlandsch-Indië, Djakarta, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Djakarta / Netherlands East Indies
Callsign: PKEI

Date/Name Ship 1949-00-00 BAWAKARA ENG
Manager: N.V. Maskapi Kapal Selebes Sealatan (MKSS), Makassar, Netherlands East Indies
Eigenaar: Gouvernement van Nederlandsch-Indië, Djakarta, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Djakarta / Netherlands East Indies
Callsign: PKEI

Date/Name Ship 1949-12-00 BAWAKARA ENG
Manager: N.V. Maskapi Kapal Selebes Sealatan (MKSS), Makassar, Indonesia
Eigenaar: Gouvernement van Nederlandsch-Indië, Djakarta, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Djakarta / Indonesia

Date/Name Ship 1950-08-00 BAWAKARA ENG
Manager: Jajasan Penguasaan Pusat Kapal-Kapal 'Pepuska', Djakarta, Indonesia
Eigenaar: Gouvernement van Nederlandsch-Indië, Djakarta, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Djakarta / Indonesia

Date/Name Ship 1953-00-00 BAWAKARA ENG
Manager: N.V. Maskapi Kapal Selebes Sealatan (MKSS), Makassar, Indonesia
Eigenaar: N.V. Maskapi Kapal Selebes Sealatan (MKSS), Makassar, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Makassar / Indonesia

Date/Name Ship 1954-00-00 BAWAKARA ENG
Manager: P.T. Perusahaan Pelajaran Sulawesi Selatan (PPSS), Djakarta, Indonesia
Eigenaar: P.T. Perusahaan Pelajaran Sulawesi Selatan (PPSS), Djakarta, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Djakarta / Indonesia

Date/Name Ship 1960-00-00 BAWAKARA ENG
Manager: P.T. Perusahaan Pelajaran Sulawesi Selatan (PPSS), Djakarta, Indonesia
Eigenaar: P.T. Perusahaan Pelajaran Sulawesi Selatan (PPSS), Djakarta, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Djakarta / Indonesia

Date/Name Ship 1965-00-00 SAMALONA
Manager: C.V. Samalona, Makassar, Indonesia
Eigenaar: C.V. Samalona, Makassar, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Makassar / Indonesia

Date/Name Ship 1970-00-00 TJIPTARAHARDJA
Manager: P.T. Tjipta Rahardja, Surabaya, Indonesia
Eigenaar: P.T. Tjipta Rahardja, Surabaya, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Surabaya / Indonesia
Additional info: Okt. 1980 listed as CIPTARAHARDJA

Ship Events Data

1944-00-00: Rond januari 1946 gekocht in Australië, maart 1947 naar SGS en verbouwd op de werf van de Vereenigde Prauwenveren te Batavia. 1 Maart 1948 in charter KPM en augustus 1948 in bareboatcharter aan Nocemo.
1950-09-01: Java-bode 01-09-1950: Scheepslading copra door zeerovers gestolen..... Maar het verhaal klopt niet helemaal! Op 10 Augustus vertrok het m.s. BAWAKARA-ENG, een der kustvaarders van de Maskapai Kapal Sulawesi Selatan van Donggala, met een lading van niet minder dan 2.000 zakken copra, bestemd voor Makassar. Op 21 Augustus keerde het schip te Donggala terug. De gezagvoerder, zijn mede-officieren en de bemanning zaten, zo op het oog, in zak en as. „Het schip", zo luidde het rapport dat kapitein K. uitbracht, „was midden op zee” geënterd door zeerovers en gerampokt. Alle copra hadden de zeerovers meegenomen, enz. enz." Het viel evenwel al spoedig op, dat de details van dit verhaal niet door de verschillende schepelingen, die er over spraken, op dezelfde wijze werden naverteld. Dat wekte achterdocht en deze achterdocht kwam ook tot uiting in een telegrafisch bericht dat Makassar bereikte van het kantoor M.K.S.S. te Donggala. Er waren elf dagen verlopen tussen vertrek en aankomst van de „Bawakara-Eng" en elf dagen zijn juist voldoende om Tawau in Brits Noord- Borneo te bereiken, daar de copra uit te laden en naar Donggala terug te keren. Gezagvoerder en bemanning zijn aangehouden en in verhoor genomen. De binnenlandse waarde van deze lading copra bedraagt 180 tot 200.000 gulden. De smokkelwaarde is te stellen op bijna het drievoudige van dat bedrag.
1950-12-08: Final Fate:
Gestrand op rif bij de ingang van Makassar met zware bodemschade. Naar Java voor reparatie maar 14 januari 1951 in charter bij TNI. In de loop van 1951 weer in dienst bij MKSS. In augustus 1957 rapporteerde de KPM agent in Makassar dat het schip op groot onderhoud wachtte maar dar geen fondsen beschikbaar waren. Eind 1963 niet meer in PPSS vloot. Laat 1960 opgelegd in Makassar vanwege noodzakelijke reparaties. In begin 70-er jaren nieuwe motoren. In 1984 niet meer geregistreerd, waarschijnlijk gesloopt.